Головна » Фізика |
МЕТА:– ознайомити учнів з видом простого механізму - важелем, поняттям точки опори, лінії дії сили, плеча сили, моменту сили, з правилом моментів; розвивати полікультурну компетенцію при розглядання застосування важеля у стародавньому світі; ТИП УРОКУ: комбінований ОБЛАДНАННЯ: підручник з фізики 8 клас (Ф.Я. Божинова), збірник задач з фізики (І.Ю. Ненашев), плакат: важелі першого та другого роду, прилади для демонстрацій: демонстраційний важіль, набір тягарців, штатив; картки з завданнями.
ХІД УРОКУ I. ОРГ. МОМЕНТ: Привітання з учнями: „Доброго дня. Будь ласка, сідайте”. Перевірка присутніх на уроці. II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ: Список питань: Сила, одиниці сили; III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ: Слайд 1. Тема сьогоднішнього уроку „ Момент сил Умови рівноваги важеля ” На цьому уроці ми повинні з’ясувати: Як змусити тіло обертатися, IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: Важіль — найпростіший механізм, яким людина користувалася протягом тисяч років. Зображення важеля можна знайти на скелях і в папірусах давніх народів, на стінах стародавніх храмів Китаю, Індії тощо. Сьогодні приклади застосування важеля ми бачимо всюди. Найчастіше як важіль використовують довгий стрижень із закріпленою віссю обертання. V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ: Слайд 2, Слайд 3. Застосування важеля у давньому Єгипті 1. Доповідь учня «Застосування важеля у Давньому Єгипті»
2. Теоретичні відомості: Слайд 4. Важіль — тверде тіло, яке може обертатися навколо нерухомої опори. Важіль дає виграш у силі. Слайд 5. Плече сили — це найменша відстань (перпендикуляр) між віссю обертання та лінією, уздовж якої діє сила.
Слайд 6.Існує два роди важелів.
Важіль першого роду якщо прикладені сили розташовані по різні сторони від точки опори та спрямовані в один бік
Важіль другого роду якщо прикладені сили розташовані по один бік від точки опори та спрямовані в різні сторони Показати плакат, на якому будуть зображені важелі різних родів.
Експериментально показати правило моментів за допомогою демонстраційного важеля.
Слайд 7. Слайд8. Властивість важеля першим сформулював Архімед (287-212 р. до н.е.) Правило важеля: Якщо на важіль діє пара сил, то він перебуває в рівновазі тоді, коли модулі сил обернено пропорційні плечам цих сил: Для того, щоб зрівноважити більшу силу , потрібно щоб плече для меншої сили було довшим. Слайд 9.Момент сили — фізична величина, яка дорівнює добутку сили, що діє на тіло, на плече сили. Момент сили позначають символом М і обчислюють за формулою М - Fl, де F - сила, яка діє на тіло; l — плече цієї сили. Одиницею моменту сили в СІ є ньютон на метр (Н·м). Сила 1 Н створює момент сили 1 Н·м, якщо її плече дорівнює 1 м. У фізиці прийнято: якщо сила обертає або намагається обертати тіло проти ходу годинникової стрілки, то момент сили має додатне значення, а якщо за ходом годинникової стрілки — від'ємне значення. Так момент сили F1 має додатне значення, а момент сили F2 — від'ємне.
Слайд 10. Правило моментів: М1+М2+...+Мn=0 Тіло перебуває в рівновазі, якщо сума моментів сил дорівнює 0. Приклади важелів можна спостерігати у побуті, (Слайд 11), у природі (Слайди 12-15), навіть у мультфільмах (Слайди 16-18)
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ:
1. Фізичний диктант: Важіль це м`яке тіло, яке може обертатися навколо нерухомої опори. (невірно)
ОЦІНКА=11 БАЛІВ - ∑КІЛЬКОСТІ ПОМИЛОК 2.. Робота в групах. Коли учні запам’ятали нові фізичні величини вчитель роздає картки з завданнями. Учні повинні вказати точку опори та плечі сил, які зображені на малюнку.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ: Підіб’ємо підсумок: на цьому уроці ми з’ясували, що таке важіль, плече сили, як його знаходити, що таке момент сили, правило моментів, а також де можна спостерігати важелі у побуті, природі, навіть у мультиках. Аналіз оцінок, що отримали учні на уроці. VIII. ІНСТРУКТАЖ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ: § 15 - читати, дати відповіді на питання в кінці параграфа, завдання; розв’язувати задачі №_________________________________, підготуватися до виконання лабораторної роботи №8.
ДОДАТКИ Презентація уроку.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |