Головна » Фізика |
Мета заняття: Методична: - вдосконалювати використання сучасних методів навчання на заняттях з фізика Навчальна: - вивчити зі студентами закон збереження енергії в механічних процесах; - сформувати поняття про ентропію як міру обезціненості її енергії Розвиваюча: - розвивати навички реферативної роботи студентів, потяг до пошукової діяльності. Виховна: - виховувати працьовитість, акуратність в роботі; творчі здібності Вид заняття: лекція. Тип заняття: навчально-тематична лекція з елементами бесіди Методи проведення заняття: заслуховування реферативних повідомлень, бесіда, розповідь, пояснення, фронтальне опитування, тестування, інтерактивні методи навчання: групова робота, вправа Мікрофон. Методичне забезпечення: фрагменти з відеофільмів тестові завдання, реферативні повідомлення. Міжпредметні зв`язки: забезпечуючі: Математика, Хімія забезпечувані: Термодинаміка, Комп’ютерна техніка. Технічні засоби навчання: персональний комп’ютер, інтерактивна дошка
Література: Обов’язкова: 1. С.І. Гончаренко Фізика Києв «Освіта» 2. Ф. Бумок Курс фізики Київ «Либідь» 2001 у двох томах 3. Курс фізики Львів Видавництво «Бесиж Біт» 2002
Додаткова: 4. В.Ф. Дмитрієва Фізика Київ «Техніка» 2008 5. Л.С. Жданов Фізика Москва «Наука» 6. Р.А. Гладков Сборник задач и вопросов Издательство «Наука» Москва 1980г.
Структура заняття 1. Організаційна робота 2 хв. 2. Актуалізація опорних знань 10 хв. 3. Повідомлення теми, мети і плану заняття 2 хв. 4. Мотивація навчальної дфяльності студентів 5 хв. 5. Вивчення нового матеріалу 48 хв. 6. Узагальнення та систематизація знань 15 хв. 7. Рефлексія. Підведення підсумків 5 хв. 8. Домашнє завдання 3 хв.
Хід заняття: 1. Організаційна робота - привітання студентів; - готовність групи до заняття; - психоемоційний настрій Викладач. Я рада вітати вас на занятті, бачу, що ви маєте гарний настрій. Добрий настрій притягує вдачу. Дуже хочеться, щоб кожен з вас показав себе сьогодні через знання і дії на занятті. Отже, запрошую вас до співпраці. 2. Актуалізація опорних знань Пропоную перевірити знання з попередньої теми. 2.1. Експрес - опитування Викладач пропонує запитання студентам: 1. Що називають імпульсом? Можлива відповідь: Функцію механічного стану матеріальної точки називають імпульсом. 2. Імпульс тіла – це… Можлива відповідь: імпульс тіла – це векторна величина, яка дорівнює добутку маси тіла на швидкість поступального руху центра мас. 3. Назвіть внутрішні сили для системи з двох тіл. Можлива відповідь: сили взаємодії між тілами, що входять до системи, наприклад, між зорями, називаються внутрішніми силами. 4. Що таке зовнішні сили? Можлива відповідь: Це сили діяння на тіла даної системи (дві зорі) з боку тіл, які не входять до цієї системи (наприклад, сусідні космічні тіла). 5. Як впливають внутрішні сили на сумарний імпульс системи? Можлива відповідь: Внутрішні сили, змінюючи імпульси окремих тіл системи, не змінюють сумарний імпульс системи. 6. Яку систему називають замкненою? Можлива відповідь: Це система тіл, на кожне з яких не діють зовнішні сили. 7. Сформулюйте закон збереження імпульсу. Можлива відповідь: В інерціальній системі відліку сумарний імпульс замкненої системи тіл у часі не змінюється. 8. Чому усі реальні системи не є замкненими? Можлива відповідь: Тому що на тіла системи діють як сила тяжіння, так і сили опору, наприклад тертя. 9. В яких випадках закон збереження імпульсу можна застосовувати для не замкненої системи тіл? Можлива відповідь: закон збереження імпульсу можна застосовувати для не замкненої системи тіл, якщо зовнішні сили, які діють на будь-яке тіло системи, врівноважуються. Викладач. Отже, за це опитування вам уже зараз можна виставити перші бали, але сьогодні ми продовжимо знайомство з одним із важливіших законів природи –законом збереження енергії, беріть активну участь і набирайте бали. 3. Повідомлення теми, мети і плану заняття 3.1 Юні друзі! Темою нашого сьогоднішнього заняття є: «Закон збереження енергії в механічних процесах». Мета заняття: Продовжити знайомство з законами збереження у механіці, вивчити поняття про механічну, кінетичну і потенціальну енергію, реактивний рух. 3.2 Повідомлення плану заняття. ● Сутність реактивного руху. ● Поняття про механічну кінетичну та потенціальну енергію. ● Закон збереження механічної енергії. ● Симетрія і закони збереження. 4. Мотивація навчальної діяльності студентів 4.1 Пояснення важливості та актуальності теми Викладач: закон збереження механічної енергії, також, як і закон збереження імпульсу, обґрунтовані досвідом, накопиченим людством. Закон збереження імпульсу лежить в основі реактивного руху. А прикладом реактивного руху є рух ракети, розвиток космонавтики. Закони збереження дозволяють роботи нові відкриття. В їх потужності можна переконатися на прикладі передрікання вражаючої елементарної частинки – нейтрино. Нейтрино мають величезну проникну здатність. Земля для нейтрино просто прозора. З’явилися потужні джерела нейтрино – ядерні реактори. 5. Вивчення нового матеріалу. Шановні студенти! А зараз ми об’єднаємо всі зусилля для кращого опанування нового матеріалу. Я розраховую на вашу активну роботу. 5.1 Сутність реактивного руху. Випереджальне завдання. Давайте подивимось фрагменти відеофільму Реактивний рух у тваринному та рослинному світі, який підготував студент творчої групи Квєткін Дмитро. Викладач Який рух називають реактивним? Можлива відповідь: Це рух, який виникає при відділенні від тіла деякої її частини з певною швидкістю відносно тіла. Студент творчої групи Чернишов Олександр підготував також фрагменти відеофільму Перші радянські штучні супутники Землі. Будь-ласка, подивіться відеофільм. Викладач Коли був запущений перший штучний супутник Землі? Можлива відповідь: 4 жовтня 1957р. 5.2 Поняття про механічну, кінетичну та потенціальну енергію. Викладач Енергія – це універсальна міра руху різних форм матерії. Поняття енергії поширилося, крім механічного, на інші види руху. Можна провести аналогію між перетворенням енергії та обміном валют: інші банкноти, інша назва, але основне – купівельна спроможність – лишається. Так само і енергія, зазнаючи перетворення, лишається енергією і характеризує здатність тіла або системи тіл виконувати роботу. Енергія – це скалярна фізична величина, яка є єдиною мірою різних форм руху та взаємодії матерії. Зміна виду енергії зумовлена дією на тіло сил і пов’язана з виконанням з виконанням роботи. Студент 1. Енергію позначають символом Е. Одиниця енергії, як і одиниця роботи – Джоуль (Дж) Виконуючи механічну роботу, тіло або система тіл переходять з одного стану в інший. Стан механічної системи визначається радіусами – векторами або координатами тіл та їхніми швидкостями. У разі зміни стану тіла або системи тіл їхня енергія змінюється. Робота, виконана тілом або системою тіл при цьому є мірою змінення їхньої енергії. Механічна енергія Е – це фізична величина, яка є функцією швидкостей і взаємного розташування тіл. Студент 2. Кінетична енергія матеріальної точки або тіла є мірою механічного руху і залежить від швидкості руху в даній інерціальній системі відліку. У процесі руху тіла переходять з одного стану в інший, одже, змінюється їх енергія. Кінетична енергія при поступальному русі тіла дорівнює половині добутку маси тіла на квадрат його швидкості. Зміна кінетичної енергії тіла при переході з одного положення в інше дорівнює роботі всіх сил, що діють на тіло. Студент 3. Тіла, підняті на деяку висоту над поверхнею Землі, падаючи, можуть виконати роботу. Наприклад, копер забиває палю в грунт. Отже, такі тіла володіють енергією. Ця енергія називається потенціальною. Потенціальна енергія – це енергія, котра залежить від взаємного розташування тіл або частин того самого тіла. Тіла, що падають на Землю виконують роботу, оскільки тіло взаємодія з Землею. Пружно деформована пружина здатна виконати роботу, тому що відбувається взаємодія між її частинами. Потенціальна енергія – це енергія взаємодії. Поняття потенціальної енергії стосується системи взаємодіючих об’єктів. Питання що є мірою зміни енергії системи тіл? Можлива відповідь: робота, виконана системо тіл є мірою зміни їхньої енергії 5.3 Закон збереження механічної енергії. Викладач. Механічна енергія є мірою механічного руху та взаємодії тіл і залежить від швидкостей і взаємного розташування тіл. Повна механічна енергія системи тіл – це сума кінетичної і потенціальної енергії всіх тіл, які входять до системи. Випереджальне завдання. Студенти творчої групи підготували нам повідомлення по закону збереження енергії. Давайте послухаємо їх виступи. Студент 1. Система тіл є консервативною, якщо внутрішні та зовнішні сили, що діють на тіла системи, є потенціальними, наприклад, гравітаційними або пружними силами Закон збереження енергії формулюється так: Повна механічна енергія замкненої консервативної системи не змінюється, тоб то зберігається. Студент 2. Закон збереження механічної енергії є слушним і для не замкнених не консервативних систем. Система тіл є не консервативною, якщо поряд з потенціальними діють і не потенціальні сили, наприклад, сили тертя. Зміна повної механічної енергії такої системи дорівнює роботі внутрішніх не потенціальних сил. Викладач: закон збереження енергії – це універсальний принцип природи. 5.4 Симетрія і закони збереження. Випереджальне завдання. Давайте послухаємо студента творчої групи про деякі типи фундаментальних симетрій у фізиці. Студент 1. Предмет симетричний, якщо він не змінює свого зовнішнього вигляду після усяких просторових операцій. Закон збереження імпульсу пов'язаний з однорідністю простору. Закон збереження енергії пов'язаний з однорідністю часу. Згідно з принципом відносності, математичне формулювання законів природи має бути таким, щоб воно не змінювалося у разі переходу від однієї інерціальної системи відліку до іншої. Завдяки принципу відносності фізичні закони є досконалими, маючи симетрію відносно вибору інерціальних систем відліку. 6. Узагальнення та систематизація знань 6.1 Проведення гри Брейн-ринг. Група поділена на дві команди. Кожна команда підготувала 10 запитань, пов’язаних з даною темою. Використовуючи інтерактивну вправу Мікрофон, студенти дають по черзі відповіді на питання, передаючи уявний мікрофон один одному. За правильну відповідь гравці одержують 1 бал. Виграє та команда, яка набрала найбільше балів. 1. Потенціальна енергія – це ….. 2. Назвіть основоположника теорії міжпланетних сполучень. 3. Назвіть конструктора космічних кораблів Восток і Восход. 4. Повна механічна енергія – це ….. 5. Закон збереження енергії в механіці формулюється так… 6. Енергія – це….. 7. Енергію позначають символом….. 8. Реактивний рух – це…. 9. Назвіть піонера освоєння космосу. 10. Коли вперше було запущено перший штучний супутник Землі? 11. Одиниця енергії – це…. 12. Кінетична енергія залежить від…. 13. Замкнена система – це…. 14. Елементарні частинки нейтрино мають…. 15. Одиниця роботи – це….. 16. Назвіть дату першого польоту людини в космос. 17. Закон збереження імпульсу пов'язаний з…… 18. Закон збереження енергії пов'язаний з… 19. Потенціальні сили – це …… 20. Непотенціальні сили – це…. 6.2 Самостійна робота з тестами Група поділена на пари, які обговорюють запитання, вибирають правильні відповіді. Після обговорення викладач проводить опитування методом Мікрофон 7. Рефлексія. Підведення підсумків. 7.1 Дайте відповіді на рефлексивні запитання - що ми робили на занятті? - чи досягли поставленої мети? - чи сподобалось вам працювати в групах? - що саме сподобалось? 8. Домашнє завдання. Підготувати кросворд з теми Закон збереження енергії.
Викладач Г.М. Никитюк
Передмова Соціально-економічні перетворення, що проходять у країні і світі в цілому, виявили необхідність виховання громадянина, особистості з новим менталітетом: самостійної, творчої, готової до вирішення нестандартних ситуацій, конструктивно озброєної, незалежної, впевненої у собі. Прагнення до підвищення ефективності процесу навчання вимагає постійного удосконалення його форм та методів. Багато викладачів, науковців не одне десятиріччя порушують запитання: яким повинно бути аудиторне заняття, як організувати і провести його так, щоб отримати максимальну віддачу. Проголошений в освітньому просторі України принцип варіативності освіти дає змогу педагогам вибирати і конструювати навчальний процес на основі найдосконаліших технологій навчання. Для ефективності занять необхідно використовувати педагогічні методи, що базуються на активній участі і співпраці студентів між собою і з викладачем. У цьому велика роль інтерактивних технологій навчання. Вони допомагають готувати молодь до життя і громадської активності. Особливістю інтерактивного навчання на заняттях з фізики є випереджальні домашні завдання. Студенти одержують завдання з переліком літератури для самостійного опрацювання, вивчають питання, готують конспект, лекції. Зібраний студентами матеріал використовується для проведення тематичної лекції разом із викладачем і викликає велику зацікавленість у студентів. Під час використання випереджального методу навчання студент і викладач беруть участь у навчальному процесі на рівних, тобто студент є активним учасником викладу нового матеріал: змістовність виступу студента залежить від цілеспрямованої роботи викладача. Такого типу заняття розвивають відповідальність студентів, уміння виступати перед аудиторією, підвищують інтерес до навчання. В тематичній лекції може бути використано багато різноманітних сучасних форм та методів навчання. Це і самостійна пошуково-реферативна робота студентів, і бесіда і дискусія й обговорення теми в групах, парах, демонстрація фрагментів відеофільму, і творча діяльність. Розумова діяльність студента буде простежуватись протягом всього заняття постановкою питань для обговорення під час розгляду нового матеріалу, використанні різноманітних за формою завдань, а також при закріпленні матеріалу. Все це сприяє розвитку пошукової активності особистості, дозволяє ефективно впоратись з труднощами, знайти необхідне рішення проблеми, яка з’явилась. Щоб активність студента проглядувалась на протязі усього заняття, бажано вибудовувати і проводити систему його оцінювання поетапно. Перший етап – це контроль знань студентів з попередньо вивченого матеріалу. Проводиться при актуалізації опорних знань. Другий етап – це участь у розгляді та вивченні нового матеріалу протягом лекції. Третій етап – це прийняття участі у попередній підготовці певних питань до лекції (збір матеріалу та підготовка реферативних доповідей).
Додаткові матеріали Додаток А. Навчальна презентація. Реактивний рух у тваринному та рослинному світі. Додаток Б. Фрагменти відеофільму Перші радянські супутники Землі. Додаток В. Тестові завдання з даної теми.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |