Головна » Фізика |
МЕТА. Узагальнити та систематизувати знання учнів про класичну механіку як фізичну теорію, про роль законів збереження; формувати в учнів уявлення про фізичну картину світу на основі єдності і багатогранності властивостей живої і неживої природи; розвивати творчі здібності та інтерес до знань, показати взаємозв’язок механіки з іншими науками (географією, біологією). ТИП УРОКУ. Урок узагальнення та систематизації знань. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ ПІСЛЯ УРОКУ УЧНІ ЗМОЖУТЬ: краще орієнтуватися в законах класичної механіки Ньютона, побачити тісний зв'язок живої і неживої природи НАОЧНІСТЬ ТА ОБЛАДНАННЯ. Портрети фізиків,таблиці,,Фізика і техніка”,динамометр, тягарець масою 0,1 кг, кулька, картки самооцінки, таблиця балів, сітка кросвордів, пам’ятка для роботи в групах, гра,,Дванадцять балів” з використанням комп’ютера.
ОРІЄНТОВНИЙ ПЛАН І МЕТОДИ ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ: Мотивація навчальної діяльності учнів вий штурм « і «ажурна пилка « ) Підсумок уроку ( гра,, Дванадцять балів “ на комп’ютері, заповнення кар- ток самоконтролю і таблиці балів )
ВАРІАНТИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
1.Мотивація навчання. Організовую учнів на інтелектуальну працю, наголошую на важливості проведення узагальнуючого уроку по законах класичної механіки для того, щоб краще зрозуміти закони по яких існує навколишній світ, щоб краще зрозуміти закони механіки і усвідомити, що між живою і неживою природою існує нерозривний зв’язок.Знання механіки необхідні ще і тому,що механіка, як наука, була створена раніше за інші розділи фізики. Цей урок присвячений МЕХАНІЦІ,яка нерозривна із нашим повсякденним життям, сама природа невіддільна від нашого життя і, на жаль, повністю залежить від діяльності людини.
2. Актуалізація опорних знань. А зараз ми помандруємо по країні МЕХАНІКИ, щоб пригадати деякі її поняття, закони, фізичні величини і формули, явища. Використовую для цього символічний мікрофон, який учні по черзі передають один одному, швидко говорячи будь яку фізичну величину з механіки, прилад, одиницю вимірювання, явище чи закон, прізвище фізика і т.д.. Слід зауважити,що такий метод організовує учнів на плідну працю, сприяє зібраності учнівського колективу, націлює їх на досягнення певного результату, часом учнів можна і емоційно підняти.
3. Оголошення теми і очікуваних результатів. Оголошую учням тему уроку – оди:,, МЕХАНІКА НАВКОЛО НАС “, знайомлю їх із формами і методами проведення уроку – оди,з конкурсами, які проводитимуться,системою оцінювання результатів,ще раз нагадавши їм правила роботи в групах, з відповідальністю всіх і, зокрема, кожного особисто за результати роботи в своїй групі.
4. Інтерактивна вправа з використанням різних технологій. Клас поділяється на дві домашні рівносильні групи, у кожній групі є капітан, секретар. Групи мали і наперед задані домашні завдання ( попрацювати з додатковою літературою, як науковою, так і художньою), решта завдань для змагань наперед не оголошуються. Далі урок проводиться у формі змагань між двома групами з однією метою – прославити МЕХАНІКУ, як найстарішу із розділів фізики, і як таку,без якої неможливе життя живої і неживої природи.Під час змагань учні фактично перелистують сторінки МЕХАНІКИ,яку вони вивчали протягом року, і на простих прикладах її повторюють,переконуються, що всі рухи у природі підпорядковані її законам. Урок по праву можна вважати одою, тому що він возвеличує найважливіший і найстаріший розділ фізики – класичну МЕХАНІКУ Ньютона.
ЕТАПИ ЗМАГАНЬ МІЖ ГРУПАМИ
1-й етап Команди отримують кросворди, тільки після їх розгадок ми довідаємось про те, які назви мають дві групи- конкурентки. На екрані монітора висвітлено кросворди для двох команд.На виконання завдання дається 3 хв.
Наука про рух і взаємодію тіл. 2. Рух, який вивчається у розділі «Кінематика «. 3.Рух, під час якого швидкість тіла змінюється однаково за рівні інтервали часу. 4. Час, протягом якого тіло робить один оберт по колу. 5. Напрямлений відрізок прямої, що сполучає початкове положення тіла з його кінцевим. 6. Розділ фізики, у якому вивчаються причини зміни стану тіла. 7. Кількість обертів тіла за одну секунду. 8.Фізична величина, що дорівнює відношенню зміни швидкості тіла до інтервалу часу, протягом якого ця зміна відбулася. 9. Зображення на рисунку, що характеризує зміну координати тіла з часом. 10. Видатний італійський фізик,механік, астроном. У виділеному стовпчику появиться назва команди при правильному розгадуванні кросворду. Це є один із розділів нашої МЕХАНІКИ. Команди повинні до кінця розв’язати кросворд, в противному разі ми не узнаємо назви її. Кросворд являє собою терміни, які були вивчені протягом року.
Прилад для вимірювання сили. 2. Одиниця часу. 3. Видатний фізик і математик,який сформулював закони механічного руху, відкрив закон всесвітнього тяжіння. 4.Фізична величина, яка спричиняє зміну стану руху тіла. 5. Розділ механіки, що вивчає рух без урахування сил, які його спричиняють. 6. Фізична величина, що показує переміщення тіла за одиницю часу. 7. Одиниця часу в системі СІ 8. Проміжок часу.
ІІ етап На домашнє завдання командам було запропоновано відшукати в художній літе- ратурі уривки прози, в яких говориться про механічні явища. Кожна команда по- винна відгадати, про які механічні явища йде мова. Завдання команди,,Кінема- тика”, приклад уривку: В день ясний горіло сонце, Нерухомо вітер спав. Нерухомо в мертвій тиші Степ незайманий стояв. А на півдні за лісами Колихалось море трав, То над степом буйний вітер На шовкових струнах грав. О.Олесь ( Відносність руху )
Команда,, Динаміка “повинна впізнати про яке явище йдеться у даному уривку. А зараз своє завдання зачитує команда,, Динаміка “, приклад уривку:
Усі ми рівні перед ним – І світлі, й темні, й русі. Коли й на місці на однім, То все одно ми в русі. А він спішить, а він летить, Бо вічності він служить. Якщо прогавити хоч мить, То все не надолужить. Що це? (Час )
ІІІ етап Учитель. Механіка – одна з найдавніших наук про механічний рух тіл, тому вона причетна до будь яких процесів у живій і неживій природі. В сільському госпо -дарстві, для розрахунку технічних процесів у машинобудуванні і харчовій промисловості, для будівництва веж телебачення і запуску супутників Землі, в сучасній медицині для діагностики та лікування людей не обійтись без нашої МЕХАНІКИ. Будь яка сучасна техніка неможлива без однієї з головних наукових основ техніки. З другого боку, слід зауважити, що сучасна техніка прямо чи побічно впливає на навколищнє середовище, на живу природу. Тому надзвичайно важливо не забувати про екологію, як науку про взаємодію організмів між собою і навколишнім середовищем. Але зараз саме цікаве: кожна команда мала ще друге домашнє завдання – відшукати в науковій літературі цікаві і захоплюючі дані про творіння живої природи, яким ми не перестаємо дивуватися. Виявляється, що жива природа – це є чудова МЕХАНІКА , і всі наші пристрої просто від неї скопійовані.Протягом усієї історії людина придивлялася до її створінь і, тому й створила літаки, двигуни, ракети, гідравлічні приводи. Давньогрецький філософ Демокріт зазначав,що ми є « учнями павука,ластівок і птахів «. Особливо швидко в наш час почала розвиватися така наука як біоніка – це наука, яка займається використанням біологічних процесів і методів для розв’язання інженерних задач, яка народилася в 1960 році в Дайтоні ( США ), де проходив симпозіум на тему,, Живі організми –ключ до нової техніки “.Слово « біон « грецькою означає «осередок життя «. І ось ви приготували цікаві повідомлення про МЕХАНІКУ живої природи. Слово надається команді,, Кінематика “. Повідомлення 1.Ехолокатори. Ті, хто створив радіолокатори ще до другої світової війни, навіть і не думали, що багато технічних задач розв’язані природою мільйони років тому, що між локатором і кажаном існує багато спільного. Американський вчений Дональд Гріффін довів, що у кажана наявна система органів ехолокації, під час польоту кажан випромінює ультразвукові імпульси, напрямлені в сторону польоту. Те ж саме виявили і у сов, китів, дельфінів. Повідомлення 2. Живі,,торпеди і ракети “. Люди помітили, що дельфін може розвивати досить велику швидкість. Виявилося, що вся причина цього криється у шкірі дельфіна. Пружна шкіра усуває завихрення води, а також мастило, яке виробляється особливими залозами дельфіна, відштовхує воду. Крапельки води, які утворюються, є,ніби, підшипниками на яких він рухається.Інженери створили спеціальні гнучкі підшивки для торпед і підводних човнів, подібні за будовою до шкіри дельфіна. Реактивний рух, який зараз використовується в реактивних літаках, ракетах і космічних снарядах, властивий восьминогам, кальмарам, каракатицям і медузам. Кальмари – це біологічні ракети, вчені уже створили двигуни, які подібні до двигуна кальмара.
Повідомлення команди 1.,, Динаміка”. Живі « сейсмографи «. Виявляється, що медуза має механізм прогнозування штормів, у неї є інфравухо, яким вловлює недоступні для людського вуха інфразвукові коливання частотою 8- 13 Гц, які приходять за 10-15 год до шторму. Вже створено штучне « вухо медузи «, яке виявляє наближення шторму. Повідомлення 2. Політ у природі Людина навчилась літати від птахів. Вона перевершила птахів за швидкістю, проте не за економічністю польоту. Літальний апарат лелеки у 10 разів економічніший, ніж у найдос- коналіших літаках. Спостереження за польотами птахів і привело до створення літака. А пташка колібрі масою 2 г у польоті нагадує гелікоптер. Скопа може пролетіти 130 км за годину, ні разу не махнувши крильми, використовуючи висхідні потоки. Такими польотами користуються ластівки,альбатроси, і навіть білки – летяги,які здійснюють польоти на віддаль 20-30 метрів, як планери. Леонардо да Вінчі, спостерігаючи за птахами, створив моделі літальних апаратів. Морські риби здійснюють польоти, але за рахунок інерції.
ІV етап. А зараз позмагаємось при розв’язуванні біофізичних задач. Кожній команді пропонується рішити дві кількісні і дві якісні задачі, пов’язані з механічним рухом у живій природі. Тексти задач є на моніторі комп’ютера.
Завдання для І команди.
Під час механізованого збору урожаю, із бункера комбайна зерно сиплеться в кузов автомобіля. З якою швидкістю повинен рухатися автомобіль?
Завдання для ІІ команди.
Чому під час прополювання не слід висмикувати бур’яни із землі різким рухом, навіть якщо вони слабо утримуються у грунті?
Команди розв’язують запропоновані задачі з механіки. Секретар команди після кожного завдання виставляє у таблицю зароблені бали, які учитель пропонує після обговорен- ня, а також штрафні бали, якщо такі мали місце.
V етап змагання А зараз трохи подумаємо над простими експериментами механіки. Кожній команді пропонується проробити прості досліди для визначення певних величин. Завдання для І команди. Вам дано секундомір і маленьку кульку. Визначте за допомогою них висоту даного стола.
Завдання для ІІ команди. Вам пропонується, використовуючи динамометр і вантаж масою 100 г, визначити жорсткість пружини динамометра. На виконання завдання дається 2 хв. За швидке і правильне ( із поясненнями ) виконан -ня виставляється 2 бали. Учитель. І так, ми ще раз наголошуємо якою неповторною і цікавою є МЕХАНІКА у повсякденному житті. Блискучим доказом цього буде закінчення наших пере- гонів, коли ми зіграємо на комп’ютері гру,, Дванадцять балів “. Для І ко – манди – це буде гра під назвою:
МЕХАНІКА І БІОЛОГІЯ За кожне завдання виставляється 1 бал, хоча крок за кроком воно складніше. Із чотирьох запропонованих відповідей слід вибрати правильну, гравець може використати дві підказки: допомогу залу і дзвінок другу.
1. Що можна сказати про вагу риби у воді? а) має б) зазнає перевантаження в) вона невагома г) плаває
2.Відомо, що швидкість росту дуба приблизно дорівнює 0,3 м в рік. Скільки років дереву висотою 6,3 м? а) 42 роки б) 21 рік в) 18 років г) 6 років
3. За чим спостерігав Леонардо да Вінчі і створив модель літальних апаратів? а) за дельфінами б) за кіньми в) за білкою г) за птахами
4. Коли вітер частіше ламає дерева? а) в травні б) влітку в) взимку г) вночі
5. Чому птах, сідаючи, розправляє крила? а) щоб зменшити опір повітря і б) щоб збільшити опір повітря зрівноважити силу тяжіння в) щоб зрівноважити силу г) щоб збільшити опір повітря і тяжіння зрівноважити силу тяжіння
6. Як курка може збільшити тиск на землю, що на ній стоїть, удвічі? а) підскочити б) присісти в) підняти одну ногу г) стояти на двох ногах
7. Чому футболіст, перед тим як відбити м’яч якомога далі від воріт, розбігається? а) щоб надати більшої енергії б) показує, що він гарний футболіст в) щоб розімнути ноги г) щоб надати страху
8. Відомо, що кішка у момент падіння завжди приземляється на лапи. Який закон фізики вона використовує? а) закон Ома б) закон Ньютона в) закон збереження імпульсу г) закон Гука
9. Чому летюча миша може сісти на голову людини? а) тому що любить волосся б) хоче боротися з вами в) не виявляє такої перешкоди г) ловить ультразвукові хвилі людини
10. Чи можуть розмовляти космонавти на Місяці? а) не можуть б) по радіо в) показуючи рухами рук г) пишуть записки
11. Чому кінь тягне воза, а не віз коня? а) тому що він сильніший б) тому що він розумніший за воза в) тому що долає більшу силу г) така його доля тертя
12. Чим служить хвіст лисиці під час її бігу? а) тормозом б) кермом в) приманкою для мисливців г) поміхою
А зараз пропонуються завдання для учасників ІІ команди.Їм надається право позмагатися по темі: МЕХАНІКА І ГЕОГРАФІЯ
1. Чому бувають припливи і відпливи на морі? а) тому що Земля крутиться б) Місяць і Сонце притягують Землю в) Сонце притягує Землю г) Земля притягує Місяць
2. Яка сила зумовлює зсуви, падіння каміння в горах? а) сила тертя б) сила тиску в) сила тяжіння г) Архімедова сила
3. Чому вода, якщо її виливають з пляшки, булькає? а) виникає розрідження б) вода густіша за повітря зовнішнього повітря г) тиск повітря в пляшці збільшується в) вона потрапляє у повітря, яке є газом, а вода-рідина
4. Чому дощові краплі під час падіння круглі? а) набирають форми Землі б) під дією сили тяжіння в) тому що падають г) через силу тертя об повітря
5. Як зміниться тиск при опусканні в шахту? а) не зміниться б) зменшиться в) збільшиться г) дорівнюватиме атмосферному
6. Чи може парусне судно рухатися проти вітру? а) не може б) може в) може зигзагами г) може без парусів
7. Два важкоатлети підняли штангу, один з них на екваторі, а другий поблизу полюса Землі. Де легше це зробити? а) на полюсі б) на екваторі в) однаково г) залежить хто сильніший
8.Хто сказав:,, Дайте мені точку опори, і я підніму Землю “? а) Ньютон б) Галілей в) Архімед г) Ом
9. Яка висота гори, якщо тиск на ній становить 460 мм.рт.ст.? а) 1000м б) 300м в) 3000м г) 6000м
10. Чому айсберги час від часу перевертаються? а) підводна частина розтає б) розколюється і центр мас піднімається вгору в) потрапляє у холоднішу воду г) розтає надводна частина
11. Тиск води в морі на глибині 20 м рівний: а) 206 000 Па б) 200000 Па в) 1013 гПа г) 760 мм.рт.ст.
12. Чи має Земля вагу, рухаючись навколо Сонця? а) має б) невагома в) зазнає перевантаження г) дорівнює вазі всіх тіл, що знаходяться на ній
Підсумок уроку. Секретарі кожної групи оголошують загальну кількість балів, яку набрала кожна команда., визначають переможця. Після цього кожному учневі пропонується заповнити картку самоконтролю, вказавши свою участь у роботі своєї групи, від якої безпосередньо залежав успіх.
Домашнє завдання. Підготувати реферати про роль механіки в розвитку сучасної тех – ніки, написати твір – мініатюру,, Чим мені сподобався захід? “.
Матеріал може бути використаний у 8 класі діючої навчальної програми для уроку – змагання, як урок узагальнення і систематизації знань у 10 класі, також як інтегрований захід з фізики
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |