Головна » Фізика |
Вступ Фізика є фундаментальною наукою, яка вивчає загальні закономірності перебігу природних явищ, закладає основи світорозуміння на різних рівнях пізнання природи і дає загальне обґрунтування природничонаукової картини світу. Сучасна фізика крім наукового, має соціокультурне значення. Вона стала невід’ємною складовою культури високотехнологічного інформаційного суспільства. Зараз, на початку третього тисячоліття, доводиться говорити про підвищення престижу природничих дисциплін і фізики зокрема. «Шкільна» фізика – це тили нашої науки, тому її занепад необоротно й негативно вплине на все суспільство. Щоб Україну чекав не занепад, а розквіт, слід потурбуватися, аби на уроках фізики активізувалась навчальна діяльність учнів, створювались умови для продуктивної творчої діяльності і тоді престиж «шкільної» фізики буде підвищуватися, а школярі набудуть необхідних життєвих компетенцій. У роботі подана розробка уроків з теми «Електричне поле» за новими програмами з урахуванням проблеми переходу на новий зміст навчання та формування продуктивної творчої діяльності учнів, з використанням мультимедійних презентацій в 9 класі. Для кожного уроку визначено тему, обладнання, використане на уроці, стислий конспект викладення нового матеріалу,описи демонстрацій та експериментів, які проводяться в класі та вдома, запитання для організації бесіди. Особлива увага приділена прийомам навчання учнів самостійної роботи на уроках і вдома. Учням пропонується домашні завдання, які включають роботу з матеріалом підручника, домашні експериментальні завдання та завдання пошукового та творчого характеру. До кожного уроку додається мультимедійна презентація. Сподіваюсь, що ця методична розробка зацікавить тих, хто викладає фізику в 9 класі.
Календарне планування з теми «Електричне поле» Урок 1. Електризація тіл. Два роди електричних зарядів. Урок 2. Електричне поле. Дискретність електричного заряду. Електрон. Будова атома. Закон збереження електричного заряду Урок 3 Взаємодія заряджених тіл. Лабораторна робота №1 «Дослідження взаємодії заряджених тіл.» Урок 4. Закон Кулона Урок 5 Розв’язування задач на закон Кулона. Урок 6. Контрольна робота
Урок 1. Електризація тіл. Два роди електричних зарядів. Мета: освітня: вивчити електризацію тіл, дати поняття про електричний заряд як про особливу властивість тіл і частинок вступати в електромагнітну взаємодію; два види електричних зарядів; розвивальна: пробудити інтерес до вивчення електризації тіл, сприяти формуванню в учнів продуктивної творчої діяльності; вміння виконувати експериментальні завдання; виховна: показати безмежні можливості пізнання, звернути увагу учнів на кращі людські якості вчених. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Демонстрації: • електризація тіл; • взаємодія наелектризованих тіл Структура уроку, основний зміст і методи роботи 1. Організаційний момент, інструктаж з техніки безпеки Правила техніки безпеки під час виконання і експериментальних завдань До початку роботи: 1. Ознайомтеся з описом експериментального завдання. 2. Будьте уважні й дисципліновані. 3. Розміщайте прилади й матеріали так, щоб уникнути їх падіння. Під час роботи: 1. Не допускайте падіння приладів і матеріалів. 2. Будьте обережні зі скляними паличками й електрометрами. 3. Користуйтеся приладами за їхнім призначенням. 4. Під час виконання роботи не хвилюйтеся. Вологі долоні не дозволять якісно провести експериментальні завдання. І Після завершення роботи: 1. Повідомте вчителеві про завершення роботи. 2. Покладіть прилади й матеріали так, як вони були покладені до початку роботи.
ІІ. Вивчення нового матеріалу. 2.Формулювання мети уроку самими учнями. Дослід з електричною машиною й султанами. 1.Султани не підключені до електричної машини. Аркуші перебувають у спокої. Що це означає? (Сили, що діють на аркуші, скомпенсовані.) 2. Султани підключені до різних полюсів. Аркуші притягаються. (Сили, що діють на аркуші, не скомпенсовані.) 3. Султани підключені до одного полюса. Аркуші відштовхуються. (Сили взаємодії в цьому й попередньому випадках мають різні напрямки.) Висновок: з'являються новий вид взаємодії (крім гравітаційної). У неї свій характер взаємодії. 4. Чим характер цієї взаємодії відрізняється від взаємодії гравітації? (На відміну від гравітаційних сил, що є силами притягання, знову виявлені сили можуть бути й силами притягання, і силами відштовхування.) 3.Розповідь вчителя з елементами бесіди Понад двадцять п'ять сторіч тому грецький філософ Фалес із міста Мілета натирав хутром бурштин і спостерігав, як після цього бурштин починав притягувати до себе пір'я птахів, пух, соломинки, сухе листя. Саме від грецької назви бурштину — електрон — процес, у результаті якого тіла набувають властивості притягувати інші тіла, назвали електризацією тіл, а тіла, що мають цю властивість,— наелектризованими. Приведіть приклади з повсякденного життя,де зустрічається електризація тіл. (З повсякденного життя ми добре знаємо, що після розчісування сухого волосся пластмасовим гребінцем останній набуває властивості притягувати до себе ворсинки, клаптики паперу, волосся.) 2.Дійсно, досліди показують, що наелектризовані тіла притягують не тільки ворсинки, соломинки, клаптики паперу, але й металеві предмети, грудочки землі й навіть тоненькі струмені води або масла. Зверніть увагу, що інтенсивність електромагнітної взаємодії, наприклад, наелектризованої палички і води може бути різною Щоб мати можливість кількісно визначати інтенсивність електромагнітної взаємодії, ввели фізичну величину електрик-ний заряд. Електричний заряд — це фізична величина, яка характеризує властивість частинок або тіл вступати в електромагнітну взаємодію. Одиницею електричного заряду в СІ є кулон (Кл) Позначають електричний заряд символом q. Про наелектризоване тіло говорять, що тілу надано електричний заряд. Отже, електризація — це процес набуття макроскопічними тілами електричного заряду. 3.Розглянемо основні властивості електричного заряду 1. Існує два роди зарядів — позитивні та негативні заряди. Електричний заряд такого роду, як заряд, отриманий на бурштині або ебонітовій паличці, потертих об вовну, прийнято називати негативним, а такого роду, як заряд, отриманий на паличці з оргскла, потертій об папір— позитивним. 2. Тіла, що мають заряди одного знака, відштовхуються; тіла, що мають заряди протилежних знаків,— притягуються 3 Носієм електричного заряду є частинка — електричний заряд не існує окремо від неї. Тобто під час електризації тіло приймає або віддає деяку кількість частинок, що мають електричний заряд. Одною з частинок, які мають негативний заряд, є електрон, а з частинок, що мають позитивний заряд,— протон (ця частинка входить до складу атомного ядра). Зазвичай під час електризації тіло приймає або віддає деяку кількість електронів. 4.Електричний заряд є дискретним, тобто електричні заряди фізичних тіл кратні певному найменшому (елементарному) заряду. Носієм найменшого негативного заряду є електрон. Цей заряд зазвичай позначають символом е, а значення записують так: е = -1,6 10 -19 Кл. Носієм найменшого позитивного заряду є протон, його заряд за модулем дорівнює заряду електрона. ІІІ.. Закріплення нового матеріалу Робота учнів у групах з виконання експериментальних завдань. 1. Електризація. Способи електризації тіл. Спостереження електризації паперу під час руху по ньому гумового валика. Прилади й матеріали: суха скляна пластинка, аркуш паперу, гумовий валик. 2. Спостереження електризації піску й лійки як двох різнорідних тіл у процесі зіткнення. Прилади й матеріали: пластмасова лійка, штатив, електрометр. Розв'язання якісних завдань 1. Чому електризація при терті була раніше помічена тільки на тілах, що не проводять електрику? (На цих тілах заряд не стікає, а залишається нерухомим тому самому місці, де він утворений.) 3. З огляду на гарну здатність бензину електризуватися, його не зберігають у поліетиленових ємностях. Чому? {Поліетилен — гарний ізолятор, він має гарну здатність електризуватися. Під час наливання або виливання бензину може виникнути іскровий розряд, і бензин спалахне.) ІV. Підсумок уроку. V. Домашнє завдання § 1 прочитати, підготувати повідомлення «Застосування явища електризації». Скласти кросворд за § 1. Виконати експериментальні завдання сторінка 8.
Урок 2. Електричне поле. Дискретність електричного заряду. Електрон. Будова атома. Закон збереження електричного заряду Мета уроку: пояснити поняття електричного поля,як особливого виду матерії, показати на досліді подільність електричного заряду, охарактеризувати електрон,як носій елементарного електричного заряду, сформулювати закон збереження заряду. розвивальна: пробудити інтерес до вивчення електризації тіл, сприяти формуванню в учнів продуктивної творчої діяльності; вміння виконувати експериментальні завдання; виховна: показати безмежні можливості пізнання, звернути увагу учнів на кращі людські якості вчених. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: два електроскопи, металевий стержень на ізолюючій ручці. Структура уроку, основний зміст і методи роботи І. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань. Усне опитування. У який спосіб можна наелектризувати тіло? ІІ. Вивчення нового матеріалу. 1.Заряджені тіла взаємодіють одне з одним на відстані. Ця взаємодія передається не тільки, коли між тілами є повітря, а й у вакуумі. Проведемо такий дослід: наелектризуємо ебонітову паличку, потерши її об вовну. Потім доторкнемось наелектризованою паличкою до підвішеної на нитці кульки. Кулька отримає негативний заряд. Почнемо повільно підносити позитивно заряджену скляну пластинку до кульки. Що будемо спостерігати? (по мірі наближення пластинки кулька буде відхилятися від вертикалі). Якщо пластинку зупинити, то кулька теж зупиниться. Чому?(Бо на кульку крім сили тяжінні діє сила з боку наелектризованої пластини). Який висновок ми можемо зробити? Наелектризована пластина спричинює певні зміни в просторі навколо себе. Ця взаємодія можлива за допомогою електричного поля. Електричне поле – це особлива форма матерії, що існує навколо заряджених тіл і діє з деякою силою на інші частинки або тіла, які мають електричний заряд. 2.Той факт, що електричне поле діє з деякою силою на заряджені частинки, учені використали, щоб визначити заряд електрона. Метод, за допомогою якого американський фізик Р. Міллікен визначив заряд електрона, був розроблений ним на початку XX ст. У простір між різнойменно зарядженими пластинами, заряд на яких можна було плавно зменшувати або збільшувати, за допомогою спеціального пульверизатора вчений впорскував масло. При впорскуванні утворювалися дуже маленькі краплинки, частина з яких несла негативний заряд. Кожного разу вчений спостерігав за окремою негативно зарядженою краплею. Оскільки краплі дуже маленькі, спостереження велися за допомогою мікроскопа. На краплю, що потрапила в простір між пластинами, діють дві сили: сила тяжіння Fтяж і сила Fел. 3боку електричного поля, створеного зарядженими пластинами; причому силаFел напрямлена вгору, а сила.Fтяж — униз. Плавно збільшуючи чи зменшуючи заряд пластин, Міллікен домагався зупинки краплі. Зрозуміло, що це відбувалося тоді, коли сила з боку електричного поля пластин зрівноважувала силу тяжіння (Fел = Fтяж)- Враховуючи рівність сил і те, що сила Fелі, яка діє на краплю, пропорційна її заряду, учений обчислював заряд краплі. Багато разів повторюючи вимірювання (історики стверджують, що досліди тривали майже 4 роки), Міллікен з'ясував, що кожного разу заряд краплі був кратним деякому найменшому заряду е =-1,60210 10 -19 Кл. Тобто q= Nе, де N — ціле число. Досліджувані краплі масла були заряджені негативно, тобто мали надлишкову кількість електронів. Тому вчений зробив висновок, що найменший заряд є зарядом електрона. Незалежно від Міллікена такі самі вимірювання проводив російський фізик А. Ф. Йоффе тільки замість крапель масла він використовував металевий пил. Важливим результатом робіт цих учених є не тільки точне вимірювання заряду електрона, а й доведення дискретної природи електричного заряду. 3.У результаті численних дослідів вчені з’ясували, що під час електризації відбувається перерозподіл наявних електричних зарядів, а не створення нових. Повний заряд замкненої системи тіл залишається незмінним під час усіх взаємодій, які відбуваються в цій системі q1+q2+…+qn= const ІІІ.. Закріплення нового матеріалу 1.Запитання до класу Чи має електричний заряд межу подільності? 2. Розв’язування задач з коментарями. №1,2 сторінка 12. ІV. Підсумок уроку. V. Домашнє завдання: опрацювати п.2, розв’язати задачу №3, підготувати інформацію про вплив електричних полів на живі організми.
Урок 3 Взаємодія заряджених тіл. Лабораторна робота №1 «Дослідження взаємодії заряджених тіл.» Мета уроку: пояснити явище електризації, вивчити будову та принцип дії електроскопа. розвивальна: пробудити інтерес до вивчення електризації тіл, вміння виконувати експериментальні завдання; виховна: показати безмежні можливості пізнання, звернути увагу учнів на кращі людські якості вчених. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: два електроскопи, металевий стержень на ізолюючій ручці, електрофорна машина, скляна пластинка, гумовий валик. Структура уроку, основний зміст і методи роботи І. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань 1.Перевірка правильності виконання домашнього завдання за записами на дошці. 2.Відповіді на питання: Чим відрізняється простір навколо заряджених тіл від простору навколо незаряджених? 3. Вплив електричних полів на живі організми. ІІ. Вивчення нового матеріалу. План викладення теми Пояснення явища електризації А) електризація тертям; Б) електризація через вплив. 2. Будова електроскопа. Принцип дії 2. Пояснення явища електризації (розповідь вчителя з елементами бесіди) А) електризація тертям Дослід1.Спостереження електризації паперу під час руху по ньому гумового валика. Прилади й матеріали: суха скляна пластинка, аркуш паперу, гумовий валик. У разі контакту двох тіл, виготовлених із різних матеріалів, частина електронів переходить з одного тіла на інше. Якщо після контакту тіла роз’єднати, то вони виявляються зарядженими: тіло, яке віддало частину своїх електронів, буде позитивно заряджене, а тіло, яке прийняло, - негативно. Аналогічного результату можна досягти Якщо розчісувати сухе волосся пластмасовим гребінцем. Б) електризація через вплив Дослід1.Притягання до наелектризованої палички клаптиків паперу. Прилади й матеріали: суха скляна пластинка, клаптики паперу. Електричне поле зарядженої палички діє на зв’язані електрони атомі, із яких складається папір. У результаті на ближчій до палички частині клаптика паперу утворюється заряд, який за знаком протилежний заряду палички, і тому папір притягується до палички. Оскільки в цьому випадку не було безпосереднього контакту між зарядженим і незарядженим тілами, описаний процес називають електризацією через вплив. 1.Рух гільзи між кульками електрофорної машини. Як пояснити рух гільзи? Як довго буде тривати процес? а)електрофорна машина незаряджена, гільза знаходиться в спокої між кульками. б) надали заряд кулькам, гільза почала рухатись водної кульки до іншої.
( Кульки машини отримали заряд і притягують гільзу, торкнувшись одної кульки вона відштовхується і притягується до іншої. Нейтралізує і отримує новий заряд вона повторює рух. Це буде тривати доти поки кульки не розрядяться). Отже, під час електризації тіл відбувається перерозподіл наявних в них електричних зарядів, а не створення нових. Дотепер для вивчення електричних явищ ми використовували підручні засоби, зараз ми познайомимося з приладом для визначення наявності у тіл електричного заряду – електроскопом. Знайдіть опис будови електроскопа. Розгляньте принцип дії. (Робота з підручником) ІІІ. Лабораторна робота №1 Тема. Дослідження взаємодії заряджених тіл. Мета: дослідити характер взаємодії двох заряджених тіл; зарядженого і незарядженого тіл. Обладнання: дві повітряні кулі, дві невеличкі кульки, зроблені зі шматочків повітряної кулі, шовкові нитки, дві ебонітові та дві скляні палички, шматок натурального хутра або вовняної тканини, аркуш паперу, графітова стружка від простого олівця, дрібно нарізаний папір, штатив із муфтами та лапками. Хід роботи Підготовка до експерименту 1.Перш ніж виконувати роботу, дайте відповіді на такі запитання. 1) Що називають електризацією?------------------------------------------------------------------ 2) Заряд якого знаку отримає ебонітова паличка, якщо її потерти вовняною тканиною? _________________________________________________________________________________ 3) Заряд якого знаку отримає скляна паличка, якщо її потерти папером? __________________________________________________________________________________ 2.Прив'яжіть шовкові нитки до однієї скляної та однієї ебонітової паличок, закріпіть нитки в лаштатива. Експеримент 1. Дослідіть взаємодію заряджених тіл. Заповніть таблицю.
Дослідіть взаємодію зарядженого тіла з незарядженим. Заповніть таблицю. Аналіз експерименту та його результатів Проаналізуйте результати експерименту, сформулюйте висновок про характер взаємодії двох заряджених тіл; зарядженого і незарядженого тіл. Висновок______________________________________________________________________________________ Творче завдання Дослідіть залежність сили взаємодії заряджених тіл від модулів їхніх зарядів за допомогою двох однакових невеличких кульок, зроблених зі шматочків повітряної кулі та натертих графітовою стружкою до металевого блиску. Запишіть план проведення досліду та виконайте його.___________________________________________________________
ІV. Підсумок уроку. V. Домашнє завдання § 3 прочитати, виконати домашні експериментальні завдання стр.4-6 (Ф,Я. Божинова Зошит для лабораторних робіт)
Урок 4. Закон Кулона Мета: вивчити закон Кулона, роз’яснити учням фізичне значення закону Кулона й указати межі його застосування; вміння розв’язувати задачі на закон Кулона.,розвивати навички самостійної роботи. Тип уроку: комбінований урок Демонстрації: закон Кулона Обладнання: тенісні кульки, підвішені на нитці; лінійка аркуш паперу; штатив. Структура уроку, основний зміст і методи роботи І. Організаційний момент, інструктаж з техніки безпеки Правила техніки безпеки під час виконання і експериментальних завдань До початку роботи: 1. Ознайомтеся з описом експериментального завдання. 2. Будьте уважні й дисципліновані. 3. Розміщайте прилади й матеріали так, щоб уникнути їх падіння. Під час роботи: 1. Не допускайте падіння приладів і матеріалів. 2. Користуйтеся приладами за їхнім призначенням. 3. Під час виконання роботи не хвилюйтеся. Вологі долоні не дозволять якісно провести експериментальні завдання. Після завершення роботи: 1. Повідомте вчителеві про завершення роботи. 2. Покладіть прилади й матеріали так, як вони були покладені до початку роботи. ІІ. Актуалізація знань учнів 1.Усне опитування(Мікрофон) Що означає «наектризувати» тіло? Способи електризації. 2.Пояснення домашніх експериментальних завдань 1. Дослідіть взаємодію заряджених тіл. Для цього: 1) Надміть дві повітряні кульки. Підвісьте їх на нитках завдовжки приблизно 1 м на невеликій відстані одна від одної. Потріть обидві кульки шматком вовняної тканини. Що ви спостерігаєте? Поясніть це явище. 2) Виріжте з файлу або целофанового пакета смужку завширшки 2—3 см і завдовжки 35—40 см. Потріть цю смужку папером, потім зігніть її навпіл (уздовж) і підніміть, стискаючи пальцями місце згину. Що ви спостерігаєте? Поясніть це явище. 3) Наелектризуйте гумову кулю тертям об вовняну тканину, а целофанову смужку — тертям об папір. Піднесіть смужку до кулі. Що ви спостерігаєте? Поясніть це явище. 2. Дослідіть взаємодію зарядженого й незарядженого тіл. Для цього: 1) Наелектризуйте пластмасову ручку тертям об вовняну тканину й піднесіть до дрібно нарізаних шматочків паперу; до тоненького струменю води, що тече з крана. Що ви спостерігаєте? Поясніть це явище. 2) Наелектризуйте повітряну кульку тертям об вовняну тканину, притуліть кульку до стіни або злегка підкиньте до стелі. Що ви спостерігаєте? Поясніть це явище. ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Розповідь вчителя з елементами бесіди(план) 1. Точковий заряд. 2.Дослід Кулона 3.Закон Кулона: а)короткі відомості про відкриття закону Кулона ( 1785р). б) математичний запис закону: в) межі застосування закону Кулона г) одиниця електричного заряду 1Кл=1А 1с д)сили Кулона Робота в групах: за текстом підручника (с.20-21), дати відповідь на питання 1.Дослід Кулона 2.Залежність сили від середовища 3.Значення постійної k ІV.Закріплення знань учнів (робота в парах) Прилади і матеріали: тенісні кульки, підвішені на нитці; лінійка; аркуш паперу; штатив;, 2. Підвісьте до лапки штатива на нитках дві кульки так, як показано на мал. 1. 3. Виміряйте лінійкою відстань від центра кульки до точки її підвісу. Отримані дані запишіть у таблицю. 4. Закріпіть лінійку так, як показано на мал. 1 5. Одночасно натріть обидві кульки аркушем паперу. Обережно, утримуючи за нитки і не давши їм розгойдатися, відпустіть їх. Унаслідок того, що кульки наелектризувалися й отримали однакові заряди, вони розійдуться на певну відстань. 6. Виміряйте лінійкою відстань між центрами кульок, отримані дані запишіть у таблицю. 7. Маса тенісної кульки є стандартною і дорівнює 2 г. 8. Обчисліть за формулою заряд тенісної кульки. Отримане значення запишіть у таблицю
ІV. Підсумок уроку. V.Домашнє завдання: опрацювати п.4, відповіді на питання 1сторінка 24, повідомлення про життя і діяльність Ш. Кулона.
Урок 5 Розв’язування задач на закон Кулона. Мета: засвоєння знань про електричну взаємодію, закон Кулона, формування умінь і навичок пояснювати фізичні явища, розв’язувати задачі, чітко виражати свої думки, розвивати мислення, уміння спостерігати, узагальнювати, формувати культуру розумової праці. Тип уроку: формування вмінь і навичок Обладнання: електрофорна машина, ебонітова паличка, шматочки хутра, електроскоп, портрети фізиків, таблиця, Структура уроку, основний зміст і методи роботи 1. Організаційний момент, інструктаж з техніки безпеки Правила техніки безпеки під час виконання експериментальних завдань До початку роботи: 1. Ознайомтеся з описом експериментального завдання. 2. Будьте уважні й дисципліновані3. Розміщайте прилади і матеріали так, щоб уникнути їх падіння. Під час роботи: 1. Не допускайте падіння приладів і матеріалів. 2. Будьте обережні зі скляними паличками й електрометрами. 3. Користуйтеся приладами за їхнім призначенням. 4. Під час виконання роботи не хвилюйтеся. Вологі долоні не дозволять якісно провести експериментальні завдання. Після завершення роботи: 1. Повідомте вчителеві про завершення роботи. 2. Покладіть прилади й матеріали так, як вони були покладені до початку роботи. ІІ. Актуалізація знань учнів Розв’язання тестових завдань. 1. Як передати електричний заряд від одного тіла до іншого? Доторкнутися до наелектризованого тіла. Потерти наелектризоване тіло папером. Передати заряд від одного тіла до іншого неможливо. 2. Які з трьох заряджених тіл на рисунку притягуються між собою? 3 й 1; 3 й 2; 2 й 1. Жодна пара не притягується. Тільки 2 й 3, 2 й 1. Тільки 3 й 2, 3 й 1. 3. У якому випадку заряд другої кульки негативний? 4. В результаті чого відбувається електризація тіл? Через відсутність будь-яких зарядів. У результаті переміщення позитивних зарядів. У результаті переміщення негативних зарядів. 5. Формула закону Кулона для двох точкових нерухомих заряджених тіл у вакуумі має вигляд: 6. Як зміниться сила взаємодії двох точкових електричних зарядів у разі зменшення відстані між ними у 2 рази? Зменшиться у 2 рази. Не зміниться. Збільшиться в 4 рази. Зменшиться в 4 рази.
ІІІ.Формування умінь і навичок розв’язування задач. Розв’язання задачі з коментуванням Два однакові позитивні заряди перебувають на відстані 10 м один від одного. Вони взаємодіють із силою 7,2 10-4 Н. Визначте заряд кожної кульки.
q1, q2 -? Розв’язання q1=q2 запишемо закон Кулона r=10 м F= 7,2 10-4 Н так як q1=q2 маємо K=9 109 виразити q1
проведемо перевірку одиниці вимірювання:
Відповідь: q1=q2=2,8 10-6 Кл. Розв’язання задачі самостійно з перевіркою коментуванням 2.Скільки електронів потрібно перенести з однієї порошинки на іншу, щоб сила кулонівської взаємодії між ними на відстані 1см дорівнювала 10 мкН? ( 2 109 електронів) 3.На якій відстані потрібно розташувати два заряди q1=5 10-9Кл і q2= 6 10-9Кл, щоб вони відштовхувалися із силою 12 10-4Н? (відповідь: 15 мм) Експериментальне завдання: «Поясни явище». Після спостереження і обговорення дається пояснення явища. 1.Рух гільзи між кульками електрофорної машини. а) електрофорна машина незаряджена, гільза знаходиться в спокої між кульками. б) надали заряд кулькам, гільза почала рухатись від одної кульки до іншої.
Як пояснити рух гільзи? Як довго буде тривати процес? ( Кульки машини отримали заряд і притягують гільзу, торкнувшись одної кульки вона відштовхується і притягується до іншої. Нейтралізує і отримує новий заряд вона повторює рух. Це буде тривати доти поки кульки не розрядяться). 2.Обертання дерев’яної лінійки а) Прикріпимо лінійку на стержень, вона знаходиться в спокої. б)піднесемо заряджену ебонітову паличку, лінійка почала обертатись. Чому рухається лінійка? ( Коли ми підносимо паличку заряджену від’ємно то з лінійки вона забирає додатний заряд і лінійка відштовхується). Повідомлення учнів про життя і діяльність Ш.Кулона 4. Підсумок уроку. 5. Домашнє завдання: опрацювати п.4, розв’язати задачі 4, 5* сторінка 24.
Урок 6. Контрольна робота Мета: контроль знань учнів з теми «Електричне поле» Тип уроку: контролю знань і вмінь Обладнання: індивідуальні картки Структура уроку, основний зміст. 1. Організаційний момент ІІ. Контрольна робота. ВАРІАНТ 1 1.(2б ) Заряд грозової хмари 20 Кл. Скільки надлишкових електронів має хмара? 2.(2б )Яку масу має крильце мухи, якщо воно має масу в 5.1023 раз більше маси електрона? 3.(3б)Користуючись таблицею хімічних елементів, зобразити будову атома, вказати кількість протонів, нейтронів, електронів нейтрального атома. Обчислити заряд ядра та заряд наявних електронів. ( Na) 4.(1б)Чому фотоплівка, потерта сухою ватою, починає притягувати пил? 5.(3б) Два заряди по 3,3*10 -8 Кл, взаємодіють із силою 5 *10 -2 Н. Визначте відстань між зарядами. ВАРІАНТ 2 1.(2б)Підчас електризації тіло отримало 1015 протонів. Який заряд тіла? 2.(2б)Знаючи, що маса протона у 1840 разів більша за масу електрона, обчислити масу молекули водню. 3.(3б)Користуючись таблицею хімічних елементів, зобразити будову атома, вказати кількість протонів, нейтронів, електронів нейтрального атома. Обчислити заряд ядра та заряд наявних електронів. (F, фтор) 4.(1б)Листяні дерева частіше вражають блискавкою, ніж хвойні. Чим це пояснити? 5.(3б) Заряд у 1,3 *10 -9Кл у на відстані 0,005 м притягує до себе другий заряд із силою 2 • 10 -4 Н. Знайдіть величину другого заряду.
ВАРІАНТ 3 1.(2б)На кожний квадратний метр земної поверхні щосекунди з атмосфери надходить додатній заряд 10-12Кл. Якій кількості елементарних зарядів це відповідає? 2.(2б)Обчислити масу електронів, які переносить заряд блискавки -20 Кл. 3.(3б) Користуючись таблицею хімічних елементів, зобразити будову атома, вказати кількість протонів, нейтронів, електронів нейтрального атома. Обчислити заряд ядра та заряд наявних електронів ( Ne ) 4.(1б)Чому птах, який сів на провід лінії електропередачі високої напруги, відразу злітає з нього? 5(3б) На якій відстані один від одного треба розмістити два точкових заряди по 5 • 10 -6 Кл, щоб сила взаємодії між ними дорівнювала 0,5 Н? ВАРІАНТ 4 1.(2б)Під час розряду блискавки в ній проходить 2.1015 електронів. Якому заряду це відповідає? 2(2б)У скільки разів вірус грипу масою 6.10-19кг масивніший за електрон? 3(3б) )Користуючись таблицею хімічних елементів, зобразити будову атома, вказати кількість протонів, нейтронів, електронів нейтрального атома. Обчислити заряд ядра та заряд наявних електронів. (В, бор) 4(1б)Чому пил краще осідає на внутрішніх деталях телевізора? 5(3б) Заряджені рівними однаковими зарядами кульки, які знаходяться на відстані 2 м одна від одної, відштовхуються з силою 1 Н. Знайдіть величину кожного заряду.
4. Підсумок уроку. 5. Домашнє завдання: повторити п.1- 4, розв’язати задачі 2,3 сторінка 24. Скласти кросворд з теми «Електричне поле»
Література 1.Ф.Я. Божинова, М.М.Кірюхін, О.О. Кірюхіна Фізика.9клас: підручник –Х.: Видавництво «Ранок», 2009. 2.Фізика. О.І. Ляшенко(керівник авторського проекту)програма для загальноосвітніх навчальних закладів ВТФ «Перун»,2005. 3.І.Ю.Ненашев Фізика.9клас: Збірник задач. – Х.: Видавництво «Ранок», 2009. 4. Іванова Ж.В. Фізика.9клас: Розгорнуте календарне планування – Х.: Видавництво «Ранок», 2009. 5. Ф.Я. Божинова, М.В. Бондаренко,О.М.Євлахова. Фізика.9клас: Зошит для лабораторних робіт – Х.: Видавництво «Ранок», 2009.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |