Головна » Фізика |
Мета уроку: -навчальна – формування в учнів уявлень про електричне поле, взаємодію заряджених тіл, існування двох видів електричних зарядів, з`ясування сутності процесу електризації тіл; -розвиваюча – сприяти формуванню вмінь логічно мислити, аналізувати, визначати електричні явища в природі і техніці; -виховна – розвиток інтересу до науки. Обладнання: електроскоп, ебонітова і скляна палички, електричний султаж, слайди, шерсть, шовк, штатив із гільзою з фольги на мотузці. Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку 1. Пояснення нового матеріалу. -Слово вчителя Давньогрецькі вчені звернули увагу на те, що янтар, натертий об шерсть, починає притягувати до себе маленькі різноманітні тіла: папірці, мотузочки тощо. Ми можемо у цьому впевнитися особисто, якщо ебонітову паличку потремо об шерсть чи скляну потремо об шовк. Обидві палички після цього будуть притягати маленькі клаптики паперу. -Демонстрація(1)
Про тіло, яке після натирання притягує до себе інші тіла говорять, що воно наелектризоване. Сьогодні на уроці ми будемо з`ясовувати суть цього явища. Запишіть будь ласка тему уроку. Слайд 1 Електризація тіл. Два роди зарядів. Електричне поле. Взаємодія заряджених тіл. -Повідомлення учня Наука про електричні явища народилася ще до нашої ери, в давній Греції, коли почали вивчати електричні властивості янтаря. Наука про електрику до 6-го століття так і залишалася у «янтарному» стані, доки англійський лікар У. Гілберт не встановив, що властивість притягувати до себе предмети після натирання мають також алмаз, сапфір, кришталь, сірка та деякі інші тіла. Гілберт їх назвав «електричними». Всі інші тіла ( в першу чергу метали), що не мали таких властивостей вчений назвав «неелектричними». Наступний крок у вивченні електричних явищ зробив бургомистр німецького міста Магдебурга Отто фон Герике, що сконструював першу електричну машину. Це була велика куля із сірки, що оберталася на залізній вісі. При натиранні кулі долонею вона електризувалася і, в свою чергу, могла електризувати інші тіла. З 18-го ст. електричні досліди проводять члени Лондонського королівського наукового товариства. Вони досліджують електричні явища електропровідності. У 1733 році французький вчений Ш.Дюфе вперше встановив існування двох родів зарядів - позитивного і негативного. -Вчитель Слайд 2 Що ми спостерігаємо? Це явище називається електризацією. В електризації завжди беруть участь два тіла. При цьому обидва електризуються. Електризуватися можуть не тільки тверді тіла, але й рідини і навіть гази. Слайд 3
Таким чином електризація - фізичне явище. Електризуючи різні тіла, можна пояснити, що сила взаємодії між ними може бути або більшою, або меншою. Це означає, що заряд тіла може бути чи більшим, чи меншим. Заряд – це фізична величина.За одиницю вимірювання заряду приймають 1 Кл. Існують два роди електричних зарядів. Умовно вони називаються «позитивними» і «негативними». -Позитивний заряд- це заряд скляної палички, потертої об шовк; -негативний заряд- це заряд ебонітової палички, потертої об шерсть. Висновок: одноіменно заряджені тіла і частинки відштовхуються, а різноіменно заряджені тіла і частинки притягаються. Слайд 4
Наелектризуємо ебонітову паличку перчаткою із шерсті, а скляну паличку- шовковою хусткою. Підвисивши палички на мотузках, ми побачимо, що ебоніт і шерсть,скло і шовк притягаються один до одного, а скло і шерсть, ебоніт і шовк відштовхуються один від одного. При електризації два тіла заряджаються рівними по модулю і протилежними по знаку зарядами. Прилад, що з`ясовує наелектризоване тіло чи ні називають електроскопом Слайд 5
1-металевий корпус; 2-скло; 3-металевий стрижень; 4-смужки з тонкого паперу. Принцип дії електроскопу грунтується на відштовхуванні одноіменно заряджених тіл. -Вчитель А тепер проведемо бліц-опитування Слайд 6 1) Як продемонструвати,що гребінець або авторучка здатні притягати до себе клаптики паперу? ( Продемонструвати ) 2) Наелектризований предмет може притягати до себе не тільки тверді тіла, а й... 3) Як поводять себе два тіла, одне з яких наелектризували, а інше – ні? 4) Як взаємодіють два тіла, наелектризовані тертям один об одне? ( Продемонструвати ) 5) Як проявляється електрична взаємодія одягу, що наелектризувався? 6) Як називаються прилади, що визначають наелектризоване тіло чи ні? 7) Як взаємодіють ебоніт і хутро, натерті один об одне? ( Продемонструвати ) 8) Як взаємодіють скло і шовк, натерті один об одне? 9) Що є одиницею електричного заряду? 10) Як взаємодіють однойменно і різнойменно заряджені тіла?
Домашнє завдання: Вивчити параграфи підручника
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |