Головна » Зарубіжна література |
Мета: систематизувати знання, набуті учнями під час вивчення теми «Байка у світовій літературі», поповнити новою інформацією про світове байкарське мистецтво; вдосконалювати навички виразного читання, розвивати мовленнєві навички, творчі здібності школярів, логічне мислення, їхню кмітливість, спостережливість; сприяти вихованню морально-етичних норм поведінки. Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань у формі гри-ярмарку Обладнання: мультимедійна дошка Підготовка учнів до уроку: лялькова інсценізація байки І.А.Крилова, підготовка невеличких повідомлень про найвідоміших байкарів, виразне читання та аналіз самостійно підібраних байок.
В Езопа вчіться, добрі люди! Для того байка коле під ребро, Щоб виправлять людські заблуди І похвалять красу й добро. Федр Хід уроку I.Мотивація навчальної діяльності Протягом майже 30 століть свого існування байка завжди стояла на сторожі загальнолюдських ідеалів – добра, честі, справедливості, гостро засуджуючи такі людські вади, як грубість, тупість, пихатість, лицемірство, скупість і неуцтво, підступність і лукавство, несправедливість і жорстокість, неробство й дармоїдство. Найвідоміші байкарі Езоп, Федр, Лафонтен, Крилов, Гребінка, Глібов та інші, вірячи в людину, в її високе призначення на землі, мріяли бачити людство кращим, цивілізованішим. До цього ми прагнемо з вами і сьогодні: бути порядними, добрими, освіченими, культурними людьми. Тому на уроці актуальні слова видатного римського поета -байкаря Федра, які ми візьмемо епіграфом до сьогоднішнього уроку. (звернення до епіграфу, запис теми уроку, постановка мети) . ІІ. Актуалізація опорних знань . (У фурмі інтерактивного прийому «Закінчи речення».) Запитання: – Невелике, частіше віршоване алегоричне оповідання повчального змісту – це…(байка) Перший у світі байкар…(Езоп). III.Ярмарок цікавинок. Сьогодні ми з вами ще раз завітали на гостину до бабусі-байки. Чому назвала я її «бабусею», як ви думаєте? Та це не просто ще одна зустріч з байкою, а ярмарок цікавинок, які ви підготували самостійно для продажу на ярмарку. Ось вам мій товар, а ви можете його купити, якщо він вам знадобиться. Відомий вам французький байкар Жан де Лафонтен писав: Оспівую в байках героїв я буденних, Яких не знав Езоп в своїх краях священних, Дають уроки нам правдиві ці пісні. Тут розмовляють всі, і риби мовчазні, – Стосуються й людей повчальні ці поради, – У образах тварин людські видніші вади! Я купую цей вислів, бо це, можна сказати, поетичне визначення жанру байки, – невеличкого, частіше віршованого алегоричного оповідання повчального змісту. Хто в лиходія захисту шукатиме, Той замість допомоги знайде смерть свою. Втікали часто від шуліки голуби, На бистрих крилах смерті уникаючи. Тоді грабіжник план підступний видумав І так ось обдурив народ беззахисний: – Ніж вік в страху й тривозі вікувати вам, Мене зробіть царем, уклавши договір, Щоб я вас захищав од беззаконня й кривд! Ті вірять і царем шуліку визнають. Хижак, при владі ставши, пожирає всіх, Жорстоким кігтем люто владарюючи. І хтось тоді сказав: « Це по заслузі нам!».
–У цій байці мораль винесено на початок твору: « Хто в лиходія захисту шукатиме, той замість допомоги знайде смерть свою». За пташиним світом ховається людське суспільство, де є і самовпевнені хитрі люди, і надто пасивні, що намагаються знайти прихисток під крилом «ворога», а це часто призводить до їх же загибелі. А я хочу запропонувати вам свій «товар». Це коротенька розповідь про Ігнація Красицького. Польський поет Ігнацій Красицький дуже любив писати байки. Людина великих знань, він добре знав байкарську світову спадщину, використовував у своїй творчості сюжети індійського байкаря Пільпая, старогрецького мудреця Езопа, французького письменника Жана де Лафонтена. Та він не тільки запозичував, а й творив нове, самобутнє. Вершиною його майстерності стали байки-мініатюри. Послухайте одну із найвідоміших, яка називається «Пан і Пес»
На злодія ждав Пес і цілу ніч не спав. На ранок били Пса, бо пана турбував. На другу ніч хропів, щоб пану спокій дати. Уранці били пса, бо злодій вліз до хати.
Учитель: Ми купимо цей товар, але спершу декілька запитань: – Хто є героями цієї байки? ( Пес, Пан і ті, що били пса) – А як побудована вона? (Є тільки розповідь, а мораль як така відсутня).Але, на мою думку, байка побудована так майстерно, що окремого висновку і не потребує. Автор засуджує панство, він на боці прости людей, співчуває їм, обстоює їхнє право на достойне життя. –Діти, купуємо цей товар? Так. Про цього байкаря ми ще не чули. Запам’ятаємо його ім’я. І його байку, сповнену житейської мудрості, спостережливості. Учитель: Я думаю, до цієї байки ви ще повернетесь, коли на уроках української літератури будете вивчати байку Гулака-Артемовського «Пан і Собака», бо український байкар позичив сюжет для неї саме у Ігнація Красицького. А мій «товар» ось такий! Прошу вас поглянути на екран і завітати до картинної галереї. Як ви вважаєте, кому належать ці роботи? Правильно, це картини видатного художника епохи Відродження Леонардо да Вінчі. Більшість людей знають його саме як художника. А я дізнався, що він писав ще і байки. Ось послухайте одну із них. А купити мій «товар» зможе той, хто вгадає, на яку із вивчених нами байок вона схожа і хто її автор.( Байку «Лев і Ягня» читає учень)
А я відшукала чудовий вірш про Івана Андрійовича Крилова. Написав його відомий російський поет М.В.Ісаковський. Ось послухайте.
Кто не слыхал его живого слова? Кто в жизни с ним не встретился своей? Бессмертные творения Крылова Мы с каждым годом любим все сильней. Со школьной парты с ними мы сживались, В те дни букварь постигшие едва, И в памяти навеки оставались Крылатые крыловские слова. Сокровищница мудрости народной В них людям открывалась до конца, И голос их прямой и благородный К добру и правде призывал сердца. Все знал и видел ум певца пытливый, Всего сильней желая одного, Чтоб жили жизнью вольной и счастливой, Народ его и Родина его. Учитель: Чудовий вірш. Ми всі його із задоволенням придбаємо, бо в ньому поет Ісаковський ще раз нагадав нам про особливості жанру байки. Отже підсумуємо. Запитання: Що таке байка? Байка = (розповідь + мораль) х алегорію х сатиру, іронію. Що таке мораль? Молодці, діти. Наш ярмарок вдався на славу. І « продали» багато чого цікавого. Та й «прикупили» немало. Я ж хочу додати ще й свій «товар». Ніщо в світі не вічне: десь з’являється щось нове, а щось відмирає. Але байка, як ми бачимо, продовжує жити. Ще в V ст.. до н.е. Езоп подарував світові цей жанр літератури. Сюжети ж його творів, як ви самі вже зрозуміли, стали надбанням багатьох європейських літератур. А національні літератури збагатили скарбничку світового байкарського мистецтва своїми іменами. Україна подарувала світові байки Г.Сковороди, Є.Гребінки, Гулака-Артемовського і звичайно ж, неперевершеного майстра цього жанру – Леоніда Глібова і сучасного нашого байкаря Павла Глазового. Ви матимете змогу досконаліше вивчити байкарське мистецтво України на уроках української літератури. А зараз давайте спробуємо узагальнити шляхи розвитку світового байкарського мистецтва. Перед нами – дерево мудрості (малюнок). Як ви думаєте, чому ми його так назвали? Ми його назвали саме так, тому що байка – то справжнє джерело мудрості. Як ви думаєте, хто з байкарів є корінням цього дерева? (Учні називають імена байкарів, з’являються підписи на гілках) – слайд на мультимедійній дошці і слова Микити Годованця: Сократ і Бабрій, Федр і Лафонтен, Сковорода і Крилов – всім вистачило тем: Всім шлях премудрий розкривався, Хто до Езопа добувався, Хто позичав сюжетів так ідей, Щоб байкою збагачувать людей! Учитель: До дерева мудрості нам треба додати імена ще й тих, хто допомагав нам протягом усіх уроків знайомитись зі світовим байкарським мистецтвом. Це перекладачі. Одного з них ми вже згадали –це Микита Годованець. Ось як він говорив про свої переклади байок: Я їх вдруге народив І духом рідним збагатив, Подарував коханому народу, Щоб він у праці, в боротьбі За людське щастя, за свободу Мав на озброєнні собі. Імена ще яких перекладачів ви запам’ятали? (Юрій Мушак, Андрій Білецький, Григорій Кочур, Михайло Литвинець, Микола Терещенко, Іван Світличний) IV.Самостійна робота завдання: прочитати тексти, вказати , який із двох текстів є байкою. Лисиця та глечик Вийшла баба у поле і сховала у кущах глечик з молоком. Продерлася до глечика лисиця, всунула в нього голову, вихлебтала молоко. Час уже йти додому, але трапилась біда – голову з глечика не може витягти. Бігає лисиця, головою метеляє, а тоді й промовляє лагідно до глечика: Ну пожартував, то й досить. Відпусти мене, глеченятко! Годі тобі, голубчику, розважатися – погрався тай годі. Одначе не відпускає голову лисиці глечик, хоч що роби. І тоді вона розсердилася: Стривай же ти, проклятий! Не відпустиш добром, то я тебе втоплю. Побігла лисиця до річки та й давай глечика топити. Глечик утонути утонув, та й лисицю за собою потягнув.
Селянин та його сини У передсмертний час покликав селянин своїх синів і, бажаючи заохотити їх до землеробства, каже: «Діти мої, я помираю. Обшукайте наш виноградник, у ньому ви знайдете схованим те, що я мав». «Мабуть, там зарито скарб», – подумали сини і після смерті батька перерили геть увесь виноградник. Скарб вони, щоправда, не знайшли, проте гарно скопаний грунт дав рясний урожай винограду. Справжній скарб для людей –– уміння трудитися. Висновок. У другому тексті останнє речення –– це відкрите повчання (мораль), що притаманне байкам. V.Підсумок уроку. Заключне слово учителя Завершити розмову про байку мені б хотілося б словами: Базікають, що байка «вік свій одробила» І час її списать в архів. Не тратьте, друзі, марно слів, Потрібно, щоб вона влучніше била.
Як ви думаєте, чому байка популярна і сьогодні? Спробуйте дати відповідь на запитання, прочитавши висловлювання самих байкарів.(слайд із висловами)
Здається, байка просто бреше, А справді – мудру правду чеше. Леонід Глібов
Для того байка коле під ребро, Щоб виправлять людські заблуди І похвалять красу й добро. Федр
Геть байку роздягли, клятущі, догола. Тоді побачили, що Правда то була. Ігнацій Красицький
І скільки не беруть живлючої водиці, Не висиха Езопова криниця. Микита Годованець
Ми черпаємо з байок життєву мудрість. Нехай же з роками не губиться ваш інтерес до байки, вона буде вашою приятелькою, подругою, наставницею на гідні вчинки. думки усе життя.
VI. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи; Скласти кросворд до теми «Байка»; спробувати себе у байкарському мистецтві
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |