Головна » Хімія

Розробка уроку „Будова атома”

Мета уроку через:

навчальний зміст: 

розглянути питання про будову атомів хімічних елементів;
вивчити склад атомного ядра.

діяльність учителя:

ознайомити учнів з будовою атомів хімічних елементів
дати знанння про склад атому: ядро, електрони; склад ядра – протони, нейтрони.
розкрити зміст порядкового номера хімічного елемента у Періодичній системі.
підвести учнів до сучасного формулювання Періодичного закону.

процеси особистісного розвитку:

сформувати вміння характеризувати хімічні елементи за положенням у періодичній системі хімічних елекментів.
формувати уявлення про матеріальну єдність світу й можливість його пізнання.

навчальну діяльність учня:

пояснювати закономірність розміщення атомів хімічних елементів у Періодичні системі хімічних елементів
обчислювати кількість протонів, електронів та нейтронів у складі атому хімічного елемента.

Обладнання:

підручник, таблиця «Періодична система елементів Д.І.Менделєєва», сигнальні картки (зеленого і червоного кольорів), опорна схема «Будова атома», комп’ютер, проектор, мультимедійна дошка.

 

Базові поняття та терміни:

атом, ядро, електрон, протон, нейтрон, нуклон, модель атома, порядковий номер.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи навчання: пояснювально-ілюстративний, проблемного викладу, метод «світлофору», «знайди помилку».

Структура уроку.

Організаційний момент.
Підготовка до сприйняття матеріалу (актуалізація опорних знань, уявлень та чуттєвого досвіду).
Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Вивчення нового матеріалу.
Осмислення нових знань і умінь.
Закріплення, систематизація та узагальнення.
Контрольно-коригувальний етап.
Підбиття підсумків уроку.
Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

 

ХІД УРОКУ.

Організаційний момент.

Привітання, перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на робочий настрій.

Підготовка до сприйняття матеріалу (актуалізація опорних знань, уявлень та чуттєвого досвіду).

Демонстрація слайдів

Метод «світлофор» (самооцінка).

Підніміть картку зеленого кольору, якщо ви вважаєте, що твердження є правильним і картку червоного кольору якщо ви вважаєте, що твердження є неправильним.

За оcнову класифікацїї хімічних елементів Д.І.Менделєєв взяв відносну атомну масу хімічних елементів.
У Періодичній системі Д.І.Менделєєва хімічні елементи розміщені у порядку зменшення їх відносних атомних мас.
Період – це горизонтальний ряд хімічних елементів, розміщених в порядку зростання їх відносної атомної маси, що розпочинається лужним металом і закінчується інертним газом.
Періоди бувають великими, середніми і малими.
Періоди, що складаютья з одного ряду хімічних елементів називаються малими.
Елементом ІІ періоду є Сульфур.
Група – це вертикальний стовбчик, де містяться подібні елементи.
До IV групи належить елемент Нітроген.

Мотивація навчальної діяльності.

Уявіть собі дамські рукавички, які носила вчена Марія Склодовська-Кюрі, щоб прикрити руки, безжалісно понівечені радієм, який вона досліджувала. (1911 рік)
Відвідувачі Всесвітньої виставки в Брюсселі ціпеніли, коли дивились на рукавички, які вона носила. Ше в 1958 році – через півстоліття – вони відчували не запах парфумів, а «голос» того самого радію, якого безстрашно торкалися руки відважної жінки.
Зверніть увагу на суперчність у періодичній системі Д.І.Менделєєва на три пари елементів: Телур – Іод (№52 – 53); Аргон – Калій (№18 – 19); Кобальт – Нікол (№27 – 28) розміщені не в порядку зростання їхніх атомних мас, а навпаки.

 

Оголошення теми, мети та завдань уроку.

Проаналізувати історію відкриття будови атому, дослідити будову атома хімічних елементів, порівняти чим атоми хімічних елементів відрізняються та подібні між собою.

Вивчення нового матеріалу.

І. ІСТОРІЯ ВІДКРИТТЯ.

Довгі роки хіміки звикали до того, що складні речовини складалися з елементів, а елементи – з атомів. Пізніше з’ясувалося що і прості речовини складаютья з атомів.

Демонстрація слайдів

 

Періодичний закон і періодична система хімічних елементів вплинули на розвиток науки  і техніки: вони послужили теоретичним фундаментом і спрямованого пошуку й відкриття 46 елементів зі 111 відомих на сьогодні, крім того поштовхом до дослідження будови атома. Атом вважався елементарною (неподільною) частинкою.

Демонстрація слайдів

 

У 1896 році французький фізик А.Беккерель виявив, що матеріали, які містять уран засвічують у темряві фотопластинку. У 1903 році П’єр і Марія Склодовська-Кюрі одержали Нобелівську премію за відкриття радіоактивності. У 1911 році М.Склодовська-Кюрі була удостоєна Нобелівської премії за відкриття чистого радію.

Демонстрація слайдів

 

         Найбільших успіхів у вивченні атома досяг англійський учений Ернест Резерфорд. У 1909 році він провів свій знаменитий експеримент. Він дійшов висновку, що в центрі атома існує маленьке ядро, яке заряджене позитивно та містить усі протони та нейтрони і в ньому зосереджена практично вся маса атома. У той же час у зовнішніх шарах атома містяться негативно заряджені електрони, маса яких занадто мала.

         Аналізуючи результати свого експерименту, Резерфорд запропонував «планетарну» модель будови атома, якою з невеликими змінами ми користуємося і досі.

         Відповідно до цієї моделі в центрі ядра зосереджений весь позитивний заряд атома, яке оточене негативно зарядженими електронами. Електрони рухаютья навколо ядра як планети навколо Сонця по певних орбітах. Це довели група вчених з Харківського фізико-технічного інституту та зробила перші в історії науки знімки атома.

 

Демонстрація слайдів

 

Отже:

Атом – електронейтральна частинка, що складається з позитивно зарядженого ядра та негативно заряджених електронів.

 

ІІ. СКЛАД АТОМІВ.

Після встановлення складної будови атомів з’ясувалося, що і ядра атомів мають складну будову. Ядро атома складається із двох частинок – протонів  і нейтронів. Протони мають позитивний заряд, а нейтрони заряду не мають. Тобто весь позитивний заряд зосереджений у ядрі атома і їх загальне число дорівнює заряду ядра. Маси протона і нейтрона приблизно дорівнюють 1 а.о.м.

Демонстрація слайдів

 

Уявіть собі, що діаметр ядра в 100 000 разів менше діаметра атома.

 

Узагальнюючи:

Демонстрація слайдів

Якщо до ядра атома входить 8 протонів, то заряд ядра його атома дорівнює +8. Атом – електронейтральна частинка, тому навколо цього атома має обертатися 8 негативно заряджених електронів.

Яка ж маса даного атома?

Маса кожного протона та нейтрона приблизно дорівнює 1а.о.м., а маса всіх електронів дорівнює 0. Отже маса атома дорівнюватиме 10 а.о.м.

Або в спрощеному вигляді це можна позначити наступним чином:

Нуклонне число (Ar)

 

Протонне число, заряд ядра, порядковий номер

 

                                               8 16О

Узагальнюючи:

Демонстрація слайдів

 

АТОМ

ядро                                                                                      електорони

                                                                                              -1е

заряд - -1

протони                        нейтрони

+1 1р                                         0 1n

заряд - +1                      заряд – 0

маса – 1                          маса – 1

 

                            nu = Ar

                            (n = nu – p)

Тобто, найважливіша характеристика хімічного елемента – це заряд його ядра.

У зв’язку з відкриттям будови атома було змінено і формулювання Періодичного закону:        

«Властивості хімічних елементів, а також утворених ними речовин перебувають у періодичній залежності від зарядів їх атомних ядер.»

 

Осмислення нових знань і умінь.

Демонстрація слайдів

Планетарну модель будови атома запропонував … (англійський вчений Ернест Резерфорд)
Атом це …(електронейтральна частинка, що складається з позитивно зарядженого ядра та негативно заряджених електронів)
Частинки з яких складається ядро атома називаються… (протонами та нейтронами. Загальна назва – нуклони.)
Маси протна і нейтрона приблизно дорівнюють (в а.о.м.) … (1 а.о.м.)
Загальне число протонів в ядрі атома елемента дорівнює його … (заряду або порядковому номеру)
Розрахувати кількість нейтронів можна за формулою… (n = nu – p)

Закріплення, систематизація та узагальнення.

Добери пару (асоціація):

Демонстрація слайдів

 

Протон                                  - Масове число
Нейтрон                                 - Позитивний заряд
Нуклон                                  - Має негативний заряд
Електрон                               - Ядро і електрони
Порядковий

         номер                                    - Заряд ядра атома

Атом                                      - Не має заряду

Контрольно-коригувальний етап.

Демонстрація слайдів

Заповніть вільні клітинки у таблиці:

 

Підбиття підсумків уроку.

Виставлення оцінок, оголошення результатів уроку.

 

Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

Диференціація завдання:

Опрацювати §23,

№ 200-202 усно,

№ 203 за варіантами (перший рядок – перший ряд учнів, другий – другий і т.д.)

№210 (за вибором учнів.)

 

Література:

І.В.Олійник, Л.Є.Кучер. «Уроки хімії», 9 клас: Посібник для вчителя – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2004. – 144с.
П.П.Попель, Л.С.Крикля. Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів, 8 клас – Київ: Видавничий центр «Академія», 2008. – 234 с.
Н.І. Гусарук, Хімія. Робочий зошит. Класні, домашні, лабораторні досліди, - Харків, 2006.
О.В.Григорович, О.В.Гостіннікова. Матеріали уроків – Харків:Вєста – «Ранок», 2008. – 192с.
К.Люцис. – Москва: Русское енцеклопедическое товарищество, 2001. – 640с. ил.
Буринська Н.М. Викладання хімії у 8-9 класах загальноосвітньої школи: Методичний посібник для вчителів. – Ірпінь: ВТФ «Перун», 2000. – 144с.   
Ткачов В.В. Хімія. Тренувальні тести. – Харків: Вид. група «Основа», 2008. – 208 с.
Данильченко В.Є., Фрадіна Н.В. Хімія. 8-9 класи Навчальний посібник. – Харків.: Країна мрій, 2002. – 184с.
Григорович О.В. Хімічні диктанти. 7-9 класи – Харків: Видавництво «Ранок», 2008, - 160с.
 Шаповалов С.А. Хімія. Довідник старшокласника та абітурієнта. – Харків: Торсинг Плюс, 2006. – 368с.
Ярошенко О.Г. Хімія: підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ.: Освіта, 2008. – 208с.
 Григорович О.В. та ін. Хімія 8 клас: Розробки уроків.- Харків, «Ранок», 2008. – 304 с.


Теги: атом, Козирєв Є.В.
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 1572/223


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar