Головна » Хімія |
Мета уроку через: навчальний зміст: розглянути питання про будову атомів хімічних елементів; діяльність учителя: ознайомити учнів з будовою атомів хімічних елементів процеси особистісного розвитку: сформувати вміння характеризувати хімічні елементи за положенням у періодичній системі хімічних елекментів. навчальну діяльність учня: пояснювати закономірність розміщення атомів хімічних елементів у Періодичні системі хімічних елементів Обладнання: підручник, таблиця «Періодична система елементів Д.І.Менделєєва», сигнальні картки (зеленого і червоного кольорів), опорна схема «Будова атома», комп’ютер, проектор, мультимедійна дошка.
Базові поняття та терміни: атом, ядро, електрон, протон, нейтрон, нуклон, модель атома, порядковий номер. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Методи навчання: пояснювально-ілюстративний, проблемного викладу, метод «світлофору», «знайди помилку». Структура уроку. Організаційний момент.
ХІД УРОКУ. Організаційний момент. Привітання, перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на робочий настрій. Підготовка до сприйняття матеріалу (актуалізація опорних знань, уявлень та чуттєвого досвіду). Демонстрація слайдів Метод «світлофор» (самооцінка). Підніміть картку зеленого кольору, якщо ви вважаєте, що твердження є правильним і картку червоного кольору якщо ви вважаєте, що твердження є неправильним. За оcнову класифікацїї хімічних елементів Д.І.Менделєєв взяв відносну атомну масу хімічних елементів. Мотивація навчальної діяльності. Уявіть собі дамські рукавички, які носила вчена Марія Склодовська-Кюрі, щоб прикрити руки, безжалісно понівечені радієм, який вона досліджувала. (1911 рік)
Оголошення теми, мети та завдань уроку. Проаналізувати історію відкриття будови атому, дослідити будову атома хімічних елементів, порівняти чим атоми хімічних елементів відрізняються та подібні між собою. Вивчення нового матеріалу. І. ІСТОРІЯ ВІДКРИТТЯ. Довгі роки хіміки звикали до того, що складні речовини складалися з елементів, а елементи – з атомів. Пізніше з’ясувалося що і прості речовини складаютья з атомів. Демонстрація слайдів
Періодичний закон і періодична система хімічних елементів вплинули на розвиток науки і техніки: вони послужили теоретичним фундаментом і спрямованого пошуку й відкриття 46 елементів зі 111 відомих на сьогодні, крім того поштовхом до дослідження будови атома. Атом вважався елементарною (неподільною) частинкою. Демонстрація слайдів
У 1896 році французький фізик А.Беккерель виявив, що матеріали, які містять уран засвічують у темряві фотопластинку. У 1903 році П’єр і Марія Склодовська-Кюрі одержали Нобелівську премію за відкриття радіоактивності. У 1911 році М.Склодовська-Кюрі була удостоєна Нобелівської премії за відкриття чистого радію. Демонстрація слайдів
Найбільших успіхів у вивченні атома досяг англійський учений Ернест Резерфорд. У 1909 році він провів свій знаменитий експеримент. Він дійшов висновку, що в центрі атома існує маленьке ядро, яке заряджене позитивно та містить усі протони та нейтрони і в ньому зосереджена практично вся маса атома. У той же час у зовнішніх шарах атома містяться негативно заряджені електрони, маса яких занадто мала. Аналізуючи результати свого експерименту, Резерфорд запропонував «планетарну» модель будови атома, якою з невеликими змінами ми користуємося і досі. Відповідно до цієї моделі в центрі ядра зосереджений весь позитивний заряд атома, яке оточене негативно зарядженими електронами. Електрони рухаютья навколо ядра як планети навколо Сонця по певних орбітах. Це довели група вчених з Харківського фізико-технічного інституту та зробила перші в історії науки знімки атома.
Демонстрація слайдів
Отже: Атом – електронейтральна частинка, що складається з позитивно зарядженого ядра та негативно заряджених електронів.
ІІ. СКЛАД АТОМІВ. Після встановлення складної будови атомів з’ясувалося, що і ядра атомів мають складну будову. Ядро атома складається із двох частинок – протонів і нейтронів. Протони мають позитивний заряд, а нейтрони заряду не мають. Тобто весь позитивний заряд зосереджений у ядрі атома і їх загальне число дорівнює заряду ядра. Маси протона і нейтрона приблизно дорівнюють 1 а.о.м. Демонстрація слайдів
Уявіть собі, що діаметр ядра в 100 000 разів менше діаметра атома.
Узагальнюючи: Демонстрація слайдів Якщо до ядра атома входить 8 протонів, то заряд ядра його атома дорівнює +8. Атом – електронейтральна частинка, тому навколо цього атома має обертатися 8 негативно заряджених електронів. Яка ж маса даного атома? Маса кожного протона та нейтрона приблизно дорівнює 1а.о.м., а маса всіх електронів дорівнює 0. Отже маса атома дорівнюватиме 10 а.о.м. Або в спрощеному вигляді це можна позначити наступним чином: Нуклонне число (Ar)
Протонне число, заряд ядра, порядковий номер
8 16О Узагальнюючи: Демонстрація слайдів
АТОМ ядро електорони -1е заряд - -1 протони нейтрони +1 1р 0 1n заряд - +1 заряд – 0 маса – 1 маса – 1
nu = Ar (n = nu – p) Тобто, найважливіша характеристика хімічного елемента – це заряд його ядра. У зв’язку з відкриттям будови атома було змінено і формулювання Періодичного закону: «Властивості хімічних елементів, а також утворених ними речовин перебувають у періодичній залежності від зарядів їх атомних ядер.»
Осмислення нових знань і умінь. Демонстрація слайдів Планетарну модель будови атома запропонував … (англійський вчений Ернест Резерфорд) Закріплення, систематизація та узагальнення. Добери пару (асоціація): Демонстрація слайдів
Протон - Масове число номер - Заряд ядра атома Атом - Не має заряду Контрольно-коригувальний етап. Демонстрація слайдів Заповніть вільні клітинки у таблиці:
Підбиття підсумків уроку. Виставлення оцінок, оголошення результатів уроку.
Інструктаж щодо виконання домашнього завдання. Диференціація завдання: Опрацювати §23, № 200-202 усно, № 203 за варіантами (перший рядок – перший ряд учнів, другий – другий і т.д.) №210 (за вибором учнів.)
Література: І.В.Олійник, Л.Є.Кучер. «Уроки хімії», 9 клас: Посібник для вчителя – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2004. – 144с.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |