Головна » Хімія |
Мета: Поглибити знання учнів про атоми й молекули як складові частинки речовини; дати поняття про йони та хімічний елемент; ознайомити учнів із сучасною українською номенклатурою; формувати вміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; розвивати пізнавальну мотивацію, уміння самостійно шукати інформацію; виховувати навички взаємодії та взаємодопомоги. Тип: засвоєння нових знань. Базові поняття: атом, йон, хімічний елемент, атомне ядро, електрон, протон, нейтрон. Обладнання: ілюстрації портретів видатних учених; моделі та таблиці будови атома, йонів; Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва; навчальні презентації. Форми роботи: евристична бесіда, розповідь, «мозковий штурм», робота з опорною схемою, групова робота, дидактична гра.
Хід уроку І. Організація учнів до роботи. ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. III.Мотивація навчальної діяльності. На дошці записано епіграф до уроку: Другого ничего в природе нет - Ни здесь, ни там, в космических глубинах, Все - от песчинок малых до планет – Из элементов состоит единых. С.Щипачев На прикінці уроку треба дати відповідь: « Чи згодні ви з епіграфом уроку?» ІV. Вивчення нового матеріалу. Атоми, молекули, йони. 1. Повідомлення вчителя. У поемі Тіта Лукреція Кара « Про природу речей» ( I ст. до н. е.) існування в природі небачених частинок доводиться такими фактами: Ветер, во-первых, неистово волны бичует, Рушит громады судов и небесные тучи разносит. …Стало быть, ветры – частицы, незримые нами, Раз и по свойствам своим и по действиям могут сравниться С водами мощных рек, обладающих видимым телом. …Далее, запахи мы обоняем различного рода, Хоть и не видим совсем, как в ноздри они проникают. …И, наконец, на морском берегу, разбивающем волны, Платье сыреет всегда, а на солнце вися, высыхает. Видеть, однако, нельзя, как влага на нем оседает, Как и не видно того, как от зноя она исчезает. Значит, дробится волна на такие мельчайшие части, Что недоступны они совершенно для нашого взора. Як називаються частинки, про які йдеться мова у творі, мовою сучасної науки? З яких частинок складаються молекули? Протягом бесіди колективно складаємо схеми будови речовини: тіла - речовини - молекули, тіла - речовини - атоми, тіла - речовини - йони (з наведенням прикладів ). 2. Індивідуальні повідомлення учнів: - теорія атомів Демокрита; - створення атомно-молекулярного вчення М.В.Ломоносовим і Дж. Дальтоном. Учні під час виступу демонструють портрети видатних учених.
3. Постановка проблемного запитання: на вашу думку атом - подільна частинка? 4. «Мозковий штурм». У ході висловлювань робимо висновок: атом – це найдрібніша хімічно неподільна частинка речовини. Робота за таблицею: розглядаємо схему реакції електролізу води. 5. Розповідь учителя. Планетарна модель будови атома Е.Резерфорда. Розглядаємо схему будови атома. 6. Робота в зошитах: - заповнення таблиці
- формування та запис визначення поняття «атом». 7. Проблемне запитання: що станеться з атомом, якщо він буде приєднувати або віддавати електрони? 8. Робота з підручником (стор.43 ). Розглядаємо схему будови атомів і іонів Натрію та Хлору. Учні записують у зошиті поняття йон, катіон, аніон. 9. Формування поняття про хімічний елемент, як окремий вид атомів. V. Закріплення нового матеріалу. Робота в групах за картками. №1 1). Атом – це … 2). Катіон – це … 3). Із запропонованих сполук Н2O, Нe, НNO3, НgO, NН3, Н2SO4, NaOН випишіть формули речовин, до складу яких входять атоми Гідрогену. 4). Зайвий йон? а) Н+ б) К+ в) ОН- г) Al3+ 5) Який символ відповідає Карбону: а) К б) Са в) С г) Со 6). Що означає запис: 2Н, Н2, Н+
№2 1). Хімічний елемент – це … 2). Аніон – це … 3). Із запропонованих сполук Н2SO3, Os, KOН, СоCl2, Н2O2,O3, МоS2 випишіть формули речовин, до складу яких входять атоми Оксигену. 4). Зайвий йон? а) S2- б) Na+ в) Cl- г) NO3- 5) Який символ відповідає Fepуму: а) F б) Fe в) Fr г) Fm 6). Що означає запис: 2O, O2, O 2-
№3 ( виконують учні з високим і достатнім рівнями знань). Допишіть речення, вставте пропущені слова. Сьогодні на уроці ми вивчали будову …. Планетарну модель атома запропонував … Ядро має … заряд. До складу ядра входять … та … Електрони рухаються навколо ядра за визначеними орбітами, заряджені …. Атом - … частинка. Якщо атом втрачає електрон, він перетворюється на …, що має … заряд. Якщо до атома приєднується електрон, то він перетворюється на …, що заряджений …
VI. Підбиття підсумків роботи груп. VII. Узагальнення нового матеріалу. Дидактична гра « Так чи ні?». Фронтальна бесіда за питаннями: - молекула - подільна частинка? - планетарну модель атома запропонував Е. Резерфорд? - атом - найдрібніша хімічно неподільна частинка речовини? - йон - це нейтральна частинка? - електрон - це аніон? - катіон - це позитивний йон? - заряд протона +1? - маса нейтрона дорівнює 0? - протони знаходяться у ядрі атому? - хімічний елемент - це речовина?
VIII. Рефлексія: Що корисного ви дізналися на уроці? Чи згодні ви з епіграфом уроку?
IХ. Домашнє завдання: прочитати параграф 6 ( підручник П.П.Попель, Л.С.Крикля) стор.41- 45 і відповісти на запитання №№ 39 - 41 стор. 48. Підготувати повідомлення (презентації) про походження назви хімічних елементів.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |