Головна » Хімія |
Мета: Освітня. Сформувати поняття про сутність реакцій йонного обміну, удосконалювати вміння пояснювати суть процесу електролітичної дисоціації, навички складання рівнянь електролітичної дисоціації лугів, кислот, солей, встановлювати відмінність між електролітами й неелектролітами, сильними і слабкими електролітами, формувати вміння записувати реакції в молекулярній, повній та скороченій йонній формах, вдосконалювати техніку проведення хімічного експерименту; 3. Виховна. Виховувати самостійність і працьовитість, вміння працювати в групі. Екологічне виховання. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Форми організації навчально-виховного процесу: фронтальна, групова, індивідуальна. Методи навчання: словесні, частково-пошукові, практичні (лабораторний дослід), інтерактивні, використання ІКТ. Наочність та обладнання: таблиця розчинності кислот, основ, солей у воді, реактиви відповідно до змісту лабораторних дослідів, комп’ютерна презентація комплект табличок «екологічні проблеми людства», дидактичні картки «Хімічне лото», «Катіони і аніони». Хід уроку: Назва та зміст уроку Організаційний етап. Привітання, налаштування на робочий настрій, перевірка організації робочого місця, правила роботи на уроці. Актуалізація опорних знань. Які речовини належать до електролітів? І варіант: купрум сульфат, натрій гідроксид; ІІІ варіант: барій нітрат, натрій сульфат ІV варіант: ферум (ІІІ) хлорид, калій ціанід Вкажіть катіони та аніони. Чому ви так вважаєте? Оголошення теми уроку. Учні формулюють основні цілі уроку, свої сподівання щодо уроку. Мотивація навчальної діяльності. У 30-50 роки ХХ ст. активно розвивалася наука і техніка. Значно збільшилися обсяги хімічних виробництв. З якими проблемами стикнулося людство? (сировинна, збільшення кількості і небезпечності відходів, кислотні дощі, шкода здоров’ю) Які механізми дії цих проблем? Можливі шляхи вирішення проблем. Первинне сприйняття і осмислення. На дошці записано рівняння електролітичної дисоціації. Що станеться, якщо злити ці розчини між собою? натрій хлориду та купрум сульфату Складання опорної схеми: Відбудеться хімічна реакція
Утворена речовина одразу ж дисоціює Реакція іде до кінця
Перевірка даної гіпотези за допомогою досліду. З метою економного ставлення до використання хімічних реактивів використовується додатковий матеріал "День ліміту" (див. Додаток 1). Лабораторний дослід № 2. Реакції обміну між розчинами електролітів, що проходять з випаданням осаду. І група: натрій хлорид, арґентум нітрат; Інструкція з виконання досліду. Реагенти Спостереження Висновок
Показ механізму утворення осаду арґентум хлориду.
Запис рівнянь реакцій натрій хлориду з арґентум нітратом, купрум сульфату з натрій гідроксидом в повному та скороченому йонному вигляді. Вторинне сприйняття і засвоєння Запис рівнянь реакцій ферум (ІІІ) хлориду з калій ціанідом, барій нітрату з натрій сульфатом в повному та скороченому йонному вигляді. а) Fe³ + 3OH =Fe(OH)3↓; ) K + NO3 = KNO3. Додатково. Позначте пари речовин, реакції між якими в розчині відбуватимуться до кінця: а) РвSO4 i KOH; KNO3 i NaOH;
Підведення підсумків. Що ми вивчили на сьогоднішньому уроці? На початку уроку ми поставили запитання: з якими проблемами стикнулося людство? (сировинна, збільшення кількості і небезпечності відходів, кислотні дощі, шкода здоров’ю) Які механізми дії цих проблем? Розчинення відходів у воді та утворення розчинів електролітів Домашнє завдання. Параграф №10 підручника, вправа 3. Пояснення ходу виконання ДЗ. Підготувати повідомлення про реакції йонного обміну, які відбуваються в організмі людини.
Додаток № 1. ДЕНЬ ЛІМІТУ Кожного року все раніше приходить День ліміту – умовний день, коли людство, використавши відновлювані природні ресурси, які має в своєму розпорядженні на 365 днів, починає поглинати ті, що призначені для майбутніх поколінь. Так, "природний капітал", яким можна було користуватися у 2009 році, виявився вичерпаним до 25 вересня, повідомляють вчені. Дату дня перевищення ліміту розраховує асоціація Global Footprint Nerwork, яка визначає, що ми залишаємо на планеті протягом повсякденного життя, - враховуючи їжу, яку ми з’їдаємо, речі, без яких, як нам здається, ми не можемо обійтися тощо. Якщо у 1961 році людство споживало половину ресурсів планети, то у 1986 році використало свої річні ресурси до 31 грудня. У 1995 році цей день настав 21 листопада, а у 2005 році – 2 жовтня. Правда, у 2008 році День перевищення ліміту трохи затримався порівняно з прогнозами через економічну кризу. Сьогодні ми використовуємо на 40% більше того, що планета Земля може нам запропонувати, а у 2050 році людству буде потрібна планета-близнюк, щоб використовувати її для добування сировини, води, лісу, енергоресурсів… Можливо, цього і не трапиться, якщо люди приймуть рішення на користь технологічних інновацій, змінять стиль свого життя й відношення до природи, - тільки це зможе поступово відновити екологічну рівновагу. А інакше який сенс в усіх перемогах людства? Ми ж із вами можемо зробити свій внесок в економію природних багатств планети. Запам'ятайте, що великий шлях починається з маленького кроку вперед!
Додаток 2 а) Fe³ + 3OH =Fe(OH)3↓; ) K + NO3 = KNO3. Додатково. Позначте пари речовин, реакції між якими в розчині відбуватимуться до кінця: а) РвSO4 i KOH; KNO3 i NaOH; Позначте ті пари речовин, реакції між якими в розчині є незворотними: Na2SO3 i HCl;
І варіант: купрум сульфат, натрій гідроксид; CuSO4 NaOH ІІ варіант: натрій хлорид, арґентум нітрат NaCl Ag NO3 ІІІ варіант: барій нітрат, натрій сульфат BaNO3 Na2SO3 ІV варіант: ферум (ІІІ) хлорид, калій ціанід Fe Cl3 KCNS
Додаток 3 Причини екологічної кризи, її наслідки та шляхи подолання (матеріал для Дерева рішень. Шрифт - 100) Розчинення відходів у воді та утворення розчинів електролітів Ерозія ґрунту Взаємодія розчинів один з одним та з об’єктами навколишнього середовища - кислотні дощі Забруднення рослин Зниження імунітету Вживання забрудненої їжі та води Знищення природного середовища існування організмів Вдихання відходів та утворення в організмі отруйних речовин Встановлення якісних очисних споруд Заборона використання небезпечних продуктів хімічного синтезу Комплексне використання сировини Вторинна переробка ресурсів Знешкодження небезпек-них відходів Грамотне використання засобів побутової хімії мінеральних добрив,засобів захисту рослин Дотримання здорового способу життя Розробка альтернативних видів палива Використання сонячної енергії
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |