Головна » Хімія |
Цілі уроку: поглибити знання учнів про електролітичну дисоціацію на прикладі розчинів кислот, основ і солей; формувати навички складання рівнянь дисоціації на прикладі розчинних кислот, основ, солей; уточнити визначення кислот, основ і солей у світлі теорії електролітичної дисоціації. Тип уроку: засвоєння вмінь і навичок. Форми роботи: розповідь учителя, лабораторна робота, самостійна робота. Обладнання: таблиця розчинності, схема дисоціації хлоридної кислоти й натрій хлориду, набір хімічних реактивів для лабораторних дослідів.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань Двоє учнів біля дошки пояснюють дисоціацію на прикладі НСl і NaCl за схемами.
Фронтальне опитування Що таке електролітична дисоціація?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Інструктаж з техніки безпеки. Лабораторний дослід № 1. Визначення йонів Н і ОН у розчинах. Дослід № 1 Перед вами дві пробірки, імовірно, у них містяться НСl і КОН. Як дослідним шляхом визначити, у якій із них міститься луг, а в якій — кислота? Використаємо фенолфталеїн і лакмус. Приклеюємо етикетки на склянки.
Дослід № 2 Досліджуємо розчини імовірних кислот і лугів універсальним індикаторним папірцем. Індикатор визначає наявність йонів Н І ОН у розчинах. Фенолфталеїн — тільки йони ОН. Лакмус стає червоним за наявності йонів Н і синім — за наявності йонів ОН. Висновок: у розчинах кислот міститься Н, у розчинах лугів — ОН. Доведемо це, записавши рівняння дисоціації: НСl Н+ + Сl- КОН Н+ + ОН-
Поглиблення знань про кислоти, основи й солі. Отримані результати дозволяють уточнити визначення кислот основ і солей. Кислоти — це електроліти, у результаті дисоціації яких у розчинах утворюється лише один вид катіонів — йони Гідрогену Н HNO3 H+ + OH- HBr H+ +Br- Якщо до складу кислоти входить кілька атомів Гідрогену, дисоціація протікає східчасто: H2SO4 H+ +HSO4- 2H+ + SO42- Разом записуємо на дошці рівняння дисоціації речовин: HІ, Н2SO3, H3РO4 Для сильних кислот значок “- “ у рівнянні дисоціації вказує на те, що в розчині вони повністю дисоціюють на йони. Для середніх і слабких кислот значок “- “ указує на оборотність процесу, у розчині одночасно міститимуться йони й молекули, які не продисоціювали. Основи — це електроліти, у результаті дисоціації яких у розчині утворуюється лише один вид аніонів — йони ОН . NаOН Nа+ + OН- Якщо до складу основи входять дві й більше гідроксигрупи дисоціація протікає сходночасно: Са(ОН)2 СаОН+ + ОН- Са2+ + 2ОН- Разом записуємо на дошці рівняння дисоціації речовини: RbOH, Ва(ОН)2 Для запису рівнянь дисоціації лугів використовують значок “ “. для запису рівнянь дисоціації інших основ — значок “ “. Солі — це електроліти, у результаті дисоціації яких у розчині утворюються катіони металів і аніони кислотних залишків. Солі належать до сильних електролітів, дисоціюють на йони повністю протягом однієї стадії. NaNO3 Na+ + NO3- Na2SO4 Na+ + SO42- Al2(SO4 )3 2Al3+ + 3SO42- Самостійно (або по ланцюжку біля дошки) учні записують рівняння дисоціації таких речовин: MgCl2 , К3РО4, Na2CO3, СuSO4, Аl(NO3)3, КBr, NH4NO3
V.Самостійна робота за варіантами. Напишіть рівняння дисоціації запропонованих речовин. Варіант І Na2SiO3, HNO3, LiOH, Ca(OH)2, KOH
Варіант ІІ ZnCl2, HNO3, MgSO4, Ba(OH)2, AlCl3 , Ba(NO3)2
Підбиття підсумків уроку Взаємоперевірка самостійної роботи, коригування навичок складання рівнянь дисоціації, виставлення оцінок.
Домашне завдання Опрацювати матеріал параграфа 10, відповісти на запитання до нього, виконати вправи 2, 3 стр. 62 Творче завдання. Написати рівняння дисоціації таких речовин: КНСО3, Са(ОН)Сl.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |