Головна » Хімія

Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук

Цілі уроку: простежити взаємозв’язок процесів утворення неорганічних сполук; формувати уявлення про єдність речовин природи, їх різноманітність і генетичний зв'язок; закріпити знання про прості та складні речовини, про оксиди, кислоти, основи, солі; сприяти науковому світогляду учнів; удосконалювати навички складання рівнянь хімічних реакцій різних типів; сприяти розвитку вміння виконувати ланцюжки хімічних перетворень, знаходити різні способи одержання однієї речовини; розвивати навички виконання нескладних дослідів; формувати вміння спілкуватися в групі, співпереживати один за одного; виховувати в учнів інтерес до знань, самостійність у навчанні, працьовитість і сумлінність.

Тип уроку: формування і вдосконалення знань, умінь і навичок.

Базові поняття і терміни: оксиди, кислоти, основи, солі, хімічні та фізичні властивості, генетичний зв'язок, генетичний ряд.

Міжпредметні зв’язки: екологія, література.

Форми та методи роботи: робота в групах, презентація (метод «спільний проект»), мікрофон-гра, гра-кросворд, демонстрація експерименту та ін.

Обладнання та реактиви: картки із завданнями, таблиці, бланк відповідей (для кожної групи); набори пробірок та реактиви відповідно до практичнoгo завдання:

І група: Zn, HCl, KOH, H2SO4

ІІ група: Mg, HCl, NaOH, H2SO4

ІІІ група: CuO(Al), HCl, KOH, HNO3

ІV група: Fe, H2SO4, NaOH, HNO3

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційна частина

ІІ. Актуалізація опорних знань

Метод «Спільний проект»

Учні класу попередньо об’єднуються в гетерогенні за рівнем знань групи. Кожна група презентує окремий клас неорганічних речовин, що дає можливість актуалізувати знання про складні речовини. Презентація має складатися з короткого представлення певного класу речовин, схеми-опори, що відбиває властивості цих речовин, способів їх одержання, можливостей перетворення на речовини інших класів.

Презентація

Перша група «Оксиди»

Познайомтесь, ми – оксиди,

Складні, важливі речовини.

Без оксидів нам не жити,

Вам без нас води не пити,

По пісочку не ходити

І багаття не палити.

Родичів багато маєм,

Ой, чи живі, чи здорові,

Родичі оксидові?

Адже знаєш, що кислоти –

Оксидові дяді й тьоті,

Вони з оксидів утворились,

Як водиці ті напились.

І основи теж нам рідні,

Всі нащадки то оксидні.

Солі – внуки оксидові,

Речовини вам знайомі.

 

Оксиди – це складні неорганічні сполуки, молекула яких складається з двох хімічних елементів, одним з яких є Оксисен з валентністю ІІ. Оксиди утворюється внаслідок взаємодії простих речовин з киснем.

 

Із солетворних оксидів можна одержати основи (з основних), кислоти (з кислотних) та солі.

 

Друга група «Кислоти»

 

Ми кислоти, нас не люблять,

Бо їмо ми все підряд:

Очі, руки, штани, сукні,

Якщо нам не догодять.

Батечко наш – хлороводень,

Мати – чистая вода,

Сестер маєм ми багато,

От і вся наша рідня.

(Показують таблички з формулами кислот)

Нас, кислот, запам’ятай,

«Аш» спочатку, так і знай,

Як впізнаєш, то це ми,

Руки й одяг бережи.

 

Кислоти – це неорганічні речовини, молекула яких містить атоми Гідрогену, сполучені з кислотними залишками.

Кислоти утворюються в результаті взаємодії кислотних оксидів з водою, взаємодії неметалів з воднем.

Кислоти здатні реагувати з металами, оксидами металів. Основами, деякими солями. При цьому утворюються солі.

 

Третя група «Основи»

 

Ми – основи, це не нове,

Нас зустрінеш повсякчас.

Формулу складну ми маєм,

У кінці стоїть – ОН.

Ми всі дуже знамениті,

Гідроксиди імениті.

Маєм різні кольори,

Ми безпечні до пори.

Лугом нас ще називають

(Як у воді розчиняють)

Небезпечні ми, луги, -

Очі й руки бережи.

А буваєм нерозчинні,

Для води ми недоступні,

Та коли нагрієш нас,

Знов одержиш ти оксид.

 

Основи – це складні неорганічні речовини, молекула яких складається з атомів металів, сполучених з гідроксильною групою – ОН.

 

Розчинні основи (луги) утворюються в результаті взаємодії основних оксидів з водою.

 

Основи здатні реагувати з кислотними оксидами, кислотами. При цьому завжди утворюється сіль.

 

Четверта група «Солі»

 

Щось ви дуже розхвалились,

Дуже ви вже загордились,

Ви окремо дуже важні,

І шипучі, і відважні.

А якщо вас разом злити,

То зникаєте в той час –

Ми ж виходимо із вас.

Людям ми вже всі відомі,

Ми і в полі, і в городі,

І в печені, і в смажені,

І в дівчатках, і в хлоп’ятках,

І на кожному столі.

 

Солі – це складні неорганічні речовини, молекула яких складається з атомів металів та кислотних залишків.

Солі можна одержати з металів, неметалів, оксидів, кислот, основ, з інших солей.

Солі реагують з кислотами, основами, іншими солями за умови, що внаслідок реакції утвориться осад, газ або вода.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

  У початкових класах усі ми з вами створювали своє родове дерево, де вказували імена прадідів і прабабусь, потім дідусів і бабусь, наших батьків, далі свої імена, імена майбутніх дітей, внуків, правнуків і т.д. Тобто отримували генеалогічне дерево; відшукувати ту ниточку, що зав’язувала всіх наших пращурів і нащадків єдиною особливістю чи властивістю. І сьогодні наше завдання – знайти взаємозв’язок між простими і складними речовинами, між оксидами, основами, солями, кислотами, скласти схему перетворень, яка буде відображати цей взаємозв’язок.

 

ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

 

Темою уроку є «Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук»

Епіграфом до уроку будуть слова Роберта Вудворда, лауреата Нобелівської премії: «Своїми знаннями я зобов’язаний тільки самому собі. Я сам себе навчив хімії».

  Якщо ви будете прислухатись до слів видатних людей, то самі станете видатними.

 

Завдання уроку:

повторити назви основних класів неорганічних сполук;
написати рівняння реакцій, що характеризують хімічні властивості оксидів, кислот, основ, солей;
провести експеримент з одержання речовин та перетворення їх на інші сполуки;
скласти рівняння реакцій за схемою перетворень.

 

Для роботи на уроці ви об’єдналися в чотири гетерогенні групи. Кожна група обирає собі консультанта – учня, який буде керувати роботою групи й записувати в таблицю успішності результати вашої діяльності. За результатами вашої роботи буде виставлена оцінка за урок.

 

V. Вивчення нового навчального матеріалу

У ч и т е л ь. Такі взаємозв’язки між класами речовин, можливість переходити від одного класу до іншого називають генетичними зв’язками

Давайте запишемо визначення:

Генетичні зв’язки – це зв’язки між класами сполук, що ґрунтуються на одержані одного класу речовин із речовин іншого класу.

Генетичні зв’язки можна зобразити у вигляді хімічних ланцюжків.

 

Робота з підручником Опрацювати ст.92 §, звернути увагу на схему.

 

У ч и т е л ь. Із схеми видно, що існує два ряди речовин із протилежними властивостями (див. по вертикалі) Один ряд:

Метал → Основний оксид → Основа

 характерний для елемента-металу. Другий ряд:

Неметал → Кислотний оксид → Кислота.

характерний для елемента-неметалу. Простежується генетичний зв'язок між речовинами всередині ряду і між рядами.

 

Демонстрація

Під час горіння, скажімо фосфору утворюється кислотний оксид, що взаємодіє з водою, утворюючи кислоту.

           Демонстація досліду за допомогою програм «Віртуальна хімічна лабораторія», «Досліди з хімії»
  1. горіння фосфору.

  2. взаємодія фосфор (V) оксиду з водою

P → P2O5 →H3PO4

   1. 4 P + 5 O2 → 2 P2O5

   2. P2O5 + 3 H2O → 2 H3PO4

 

У ч и т е л ь. Існують і інші схеми. Широковідомий «кухоль хіміка» має такий вигляд (див.додаток і схему-плакат). Сусідні речовини взаємодіють між собою.

 

VI. Застосування знань і вмінь у стандартних умовах (тренувальні вправи)

Кожній групі видано картки зі схемами хімічних ланцюжків. Завдання учнів – виконати ці перетворення, складаючи відповідні хімічні рівняння.

Завдання №  Здійснити перетворення

Перша група   Zn → ZnO → Zn(NO3)2 → Zn(OH)2

Друга група    Fe → FeCl2 → Fe(OH)2 → FeSO4

Третя група    Mg → MgO → MgCl2 → Mg(OH)2

Четверта група K → K2O → KOH → KCl

 

Середній рівень*

Завдання № 1   Одержіть речовину трьома  способами (теоретично)

магній сульфат.
кальцій карбонат.
ферум (ІІ) хлорид
цинк сульфат.

 

Завдання №2 Дописати генетичний ланцюг, написати відповідні рівняння реакцій для:

кальцій →? →? → кальцій нітрат
сірка →? →? → натрій сульфіт
натрій →? →? → натрій хлорид
вуглець →? →? → калій карбонат

Творче застосування знань і вмінь за нових умов

(Учитель попереджає про необхідність дотримання правил техніки безпеки під час роботи з лугами, кислотами, під час нагрівання речовин.)

 

Нагадую консультантам, що вони фіксують результати роботи кожного учасника групи.

Дослідники в білих халатах виконують досліди, а учні навпроти записують спостереження та рівняння хімічних реакцій у свій зошит.

 

Високий рівень

Учитель. Ви маєте на столах реактиви та схему ланцюжка перетворень. Необхідно теоретично виконати ланцюг перетворень, перевірити його в групі та між групами. Озвучити знайдені помилки, разом їх виправити.

   Завдання №3 Здійснити перетворення (теоретично, а потім практично, використовуючи реактиви на вашому столі)

цинк → цинк хлорид → цинк гідроксид → цинк сульфат
магній → магній сульфат → магній гідроксид → магній хлорид.
купрум (ІІ) оксид → купрум (ІІ) хлорид → купрум (ІІ) гідроксид → купрум (ІІ) нітрат.

3* алюміній → алюміній хлорид → алюміній гідроксид → алюміній нітрат

залізо → ферум (ІІ) сульфат → ферум (ІІ) гідроксид → ферум (ІІ) нітрат

 

Додаткове завдання Кросворд

Самооцінювання.

Взаємооцінювання.

 

VII.  Підбиття підсумків уроку

Мікрофон

Чи змінилися ваші уявлення про речовини та їх перетворення?
Що було найбільш цікавим на уроці?
Що в цій темі вам дається найважче?

 

Висновки

Між класами речовин існує генетичний зв'язок, що ґрунтується на одержані одних одних речовин з інших
В основі генетичних зв’язків лежить перехід хімічних елементів з одних речовин в інші.
Одну й ту саму речовину можна одержати кількома способами.
Генетичні зв’язки між класами речовин є ще одним підтвердженням основних законів природи.

 

VIII. Домашнє завдання Вивчити §  , №6,7 ст.93 кросворд виконати (самостійно скласти)


Теги: Яворський В.Ю., неорганічні сполуки
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 2522/235


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar