Головна » Хімія |
Цілі уроку: простежити взаємозв’язок процесів утворення неорганічних сполук; формувати уявлення про єдність речовин природи, їх різноманітність і генетичний зв'язок; закріпити знання про прості та складні речовини, про оксиди, кислоти, основи, солі; сприяти науковому світогляду учнів; удосконалювати навички складання рівнянь хімічних реакцій різних типів; сприяти розвитку вміння виконувати ланцюжки хімічних перетворень, знаходити різні способи одержання однієї речовини; розвивати навички виконання нескладних дослідів; формувати вміння спілкуватися в групі, співпереживати один за одного; виховувати в учнів інтерес до знань, самостійність у навчанні, працьовитість і сумлінність. Тип уроку: формування і вдосконалення знань, умінь і навичок. Базові поняття і терміни: оксиди, кислоти, основи, солі, хімічні та фізичні властивості, генетичний зв'язок, генетичний ряд. Міжпредметні зв’язки: екологія, література. Форми та методи роботи: робота в групах, презентація (метод «спільний проект»), мікрофон-гра, гра-кросворд, демонстрація експерименту та ін. Обладнання та реактиви: картки із завданнями, таблиці, бланк відповідей (для кожної групи); набори пробірок та реактиви відповідно до практичнoгo завдання: І група: Zn, HCl, KOH, H2SO4 ІІ група: Mg, HCl, NaOH, H2SO4 ІІІ група: CuO(Al), HCl, KOH, HNO3 ІV група: Fe, H2SO4, NaOH, HNO3
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина ІІ. Актуалізація опорних знань Метод «Спільний проект» Учні класу попередньо об’єднуються в гетерогенні за рівнем знань групи. Кожна група презентує окремий клас неорганічних речовин, що дає можливість актуалізувати знання про складні речовини. Презентація має складатися з короткого представлення певного класу речовин, схеми-опори, що відбиває властивості цих речовин, способів їх одержання, можливостей перетворення на речовини інших класів. Презентація Перша група «Оксиди» Познайомтесь, ми – оксиди, Складні, важливі речовини. Без оксидів нам не жити, Вам без нас води не пити, По пісочку не ходити І багаття не палити. Родичів багато маєм, Ой, чи живі, чи здорові, Родичі оксидові? Адже знаєш, що кислоти – Оксидові дяді й тьоті, Вони з оксидів утворились, Як водиці ті напились. І основи теж нам рідні, Всі нащадки то оксидні. Солі – внуки оксидові, Речовини вам знайомі.
Оксиди – це складні неорганічні сполуки, молекула яких складається з двох хімічних елементів, одним з яких є Оксисен з валентністю ІІ. Оксиди утворюється внаслідок взаємодії простих речовин з киснем.
Із солетворних оксидів можна одержати основи (з основних), кислоти (з кислотних) та солі.
Друга група «Кислоти»
Ми кислоти, нас не люблять, Бо їмо ми все підряд: Очі, руки, штани, сукні, Якщо нам не догодять. Батечко наш – хлороводень, Мати – чистая вода, Сестер маєм ми багато, От і вся наша рідня. (Показують таблички з формулами кислот) Нас, кислот, запам’ятай, «Аш» спочатку, так і знай, Як впізнаєш, то це ми, Руки й одяг бережи.
Кислоти – це неорганічні речовини, молекула яких містить атоми Гідрогену, сполучені з кислотними залишками. Кислоти утворюються в результаті взаємодії кислотних оксидів з водою, взаємодії неметалів з воднем. Кислоти здатні реагувати з металами, оксидами металів. Основами, деякими солями. При цьому утворюються солі.
Третя група «Основи»
Ми – основи, це не нове, Нас зустрінеш повсякчас. Формулу складну ми маєм, У кінці стоїть – ОН. Ми всі дуже знамениті, Гідроксиди імениті. Маєм різні кольори, Ми безпечні до пори. Лугом нас ще називають (Як у воді розчиняють) Небезпечні ми, луги, - Очі й руки бережи. А буваєм нерозчинні, Для води ми недоступні, Та коли нагрієш нас, Знов одержиш ти оксид.
Основи – це складні неорганічні речовини, молекула яких складається з атомів металів, сполучених з гідроксильною групою – ОН.
Розчинні основи (луги) утворюються в результаті взаємодії основних оксидів з водою.
Основи здатні реагувати з кислотними оксидами, кислотами. При цьому завжди утворюється сіль.
Четверта група «Солі»
Щось ви дуже розхвалились, Дуже ви вже загордились, Ви окремо дуже важні, І шипучі, і відважні. А якщо вас разом злити, То зникаєте в той час – Ми ж виходимо із вас. Людям ми вже всі відомі, Ми і в полі, і в городі, І в печені, і в смажені, І в дівчатках, і в хлоп’ятках, І на кожному столі.
Солі – це складні неорганічні речовини, молекула яких складається з атомів металів та кислотних залишків. Солі можна одержати з металів, неметалів, оксидів, кислот, основ, з інших солей. Солі реагують з кислотами, основами, іншими солями за умови, що внаслідок реакції утвориться осад, газ або вода.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
У початкових класах усі ми з вами створювали своє родове дерево, де вказували імена прадідів і прабабусь, потім дідусів і бабусь, наших батьків, далі свої імена, імена майбутніх дітей, внуків, правнуків і т.д. Тобто отримували генеалогічне дерево; відшукувати ту ниточку, що зав’язувала всіх наших пращурів і нащадків єдиною особливістю чи властивістю. І сьогодні наше завдання – знайти взаємозв’язок між простими і складними речовинами, між оксидами, основами, солями, кислотами, скласти схему перетворень, яка буде відображати цей взаємозв’язок.
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Темою уроку є «Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук» Епіграфом до уроку будуть слова Роберта Вудворда, лауреата Нобелівської премії: «Своїми знаннями я зобов’язаний тільки самому собі. Я сам себе навчив хімії». Якщо ви будете прислухатись до слів видатних людей, то самі станете видатними.
Завдання уроку: повторити назви основних класів неорганічних сполук;
Для роботи на уроці ви об’єдналися в чотири гетерогенні групи. Кожна група обирає собі консультанта – учня, який буде керувати роботою групи й записувати в таблицю успішності результати вашої діяльності. За результатами вашої роботи буде виставлена оцінка за урок.
V. Вивчення нового навчального матеріалу У ч и т е л ь. Такі взаємозв’язки між класами речовин, можливість переходити від одного класу до іншого називають генетичними зв’язками Давайте запишемо визначення: Генетичні зв’язки – це зв’язки між класами сполук, що ґрунтуються на одержані одного класу речовин із речовин іншого класу. Генетичні зв’язки можна зобразити у вигляді хімічних ланцюжків.
Робота з підручником Опрацювати ст.92 §, звернути увагу на схему.
У ч и т е л ь. Із схеми видно, що існує два ряди речовин із протилежними властивостями (див. по вертикалі) Один ряд: Метал → Основний оксид → Основа характерний для елемента-металу. Другий ряд: Неметал → Кислотний оксид → Кислота. характерний для елемента-неметалу. Простежується генетичний зв'язок між речовинами всередині ряду і між рядами.
Демонстрація Під час горіння, скажімо фосфору утворюється кислотний оксид, що взаємодіє з водою, утворюючи кислоту. Демонстація досліду за допомогою програм «Віртуальна хімічна лабораторія», «Досліди з хімії» 2. взаємодія фосфор (V) оксиду з водою P → P2O5 →H3PO4 1. 4 P + 5 O2 → 2 P2O5 2. P2O5 + 3 H2O → 2 H3PO4
У ч и т е л ь. Існують і інші схеми. Широковідомий «кухоль хіміка» має такий вигляд (див.додаток і схему-плакат). Сусідні речовини взаємодіють між собою.
VI. Застосування знань і вмінь у стандартних умовах (тренувальні вправи) Кожній групі видано картки зі схемами хімічних ланцюжків. Завдання учнів – виконати ці перетворення, складаючи відповідні хімічні рівняння. Завдання № Здійснити перетворення Перша група Zn → ZnO → Zn(NO3)2 → Zn(OH)2 Друга група Fe → FeCl2 → Fe(OH)2 → FeSO4 Третя група Mg → MgO → MgCl2 → Mg(OH)2 Четверта група K → K2O → KOH → KCl
Середній рівень* Завдання № 1 Одержіть речовину трьома способами (теоретично) магній сульфат.
Завдання №2 Дописати генетичний ланцюг, написати відповідні рівняння реакцій для: кальцій →? →? → кальцій нітрат Творче застосування знань і вмінь за нових умов (Учитель попереджає про необхідність дотримання правил техніки безпеки під час роботи з лугами, кислотами, під час нагрівання речовин.)
Нагадую консультантам, що вони фіксують результати роботи кожного учасника групи. Дослідники в білих халатах виконують досліди, а учні навпроти записують спостереження та рівняння хімічних реакцій у свій зошит.
Високий рівень Учитель. Ви маєте на столах реактиви та схему ланцюжка перетворень. Необхідно теоретично виконати ланцюг перетворень, перевірити його в групі та між групами. Озвучити знайдені помилки, разом їх виправити. Завдання №3 Здійснити перетворення (теоретично, а потім практично, використовуючи реактиви на вашому столі) цинк → цинк хлорид → цинк гідроксид → цинк сульфат 3* алюміній → алюміній хлорид → алюміній гідроксид → алюміній нітрат залізо → ферум (ІІ) сульфат → ферум (ІІ) гідроксид → ферум (ІІ) нітрат
Додаткове завдання Кросворд Самооцінювання. Взаємооцінювання.
VII. Підбиття підсумків уроку Мікрофон Чи змінилися ваші уявлення про речовини та їх перетворення?
Висновки Між класами речовин існує генетичний зв'язок, що ґрунтується на одержані одних одних речовин з інших
VIII. Домашнє завдання Вивчити § , №6,7 ст.93 кросворд виконати (самостійно скласти)
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |