Головна » Історія України |
Мета: з’ясувати значення діяльності Т. Г. Шевченка у національно-визвольному русі в Україні та українському національному відродженні; розвивати в учнів уміння складати розповідь, в логічній послідовності висвітлювати історичні події, розвивати навички усного мовлення та роботи з джерелами інформації; на прикладах діяльності Шевченка та його творів виховувати в учнів почуття любові до Батьківщини і свого народу. Основні поняття: українське відродження, національно-визвольний рух. Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, роздавальні картки з уривком історичного джерела, презентації (випереджальні завдання), схема опорного конспекту. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: •• характеризувати діяльність Т. Г. Шевченка; • визначати його місце в українському національному відродженні; • на основі різних джерел інформації давати власну оцінку діяльності Т. Шевченка.
Хід уроку І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів Бесіда за запитаннями (метод "чиста дошка") 1. Чи була Україна самостійною державою в сер. ХІХ ст? (Ні) 2. В складі яких держав вона перебувала? (Російська та Австро-Угорська імперії) 3. Яким було становище українців? (тяжким; націон. та економ. гніт; панщіна) 4. Пригадайте час утворення та діяльності Кирило-Мефодіївського братства? (січень 1846 – березень 1847 р.р.) 5. В чому полягала основна мета членів братства? (створення федерації слов'янських народів)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Кріпак, художник, поет. Він створив «поетизовану версію України, яка воскресає та має велике майбуннє. Найбільшою трагедією українського народу він вважав не те, що народе український потрапив у неволю, а те, що він змирився з нею…» (Турченко Ф. Г.) «Йому, зрештою, належить визначення національної ідеї: одночасне національне та соціальне визволення українського народу» (Струкевич О. К.) «Переживши самого Кобзаря, його ідеї кликали на боротьбу наступні покоління українських революціонерів» (Реєнт О.). У ч и т е л ь. На цьому уроці ми маємо з’ясувати, яке місце посідає Т. Г. Шевченко в українському національному відродженні? – проблемне питання
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу (під перегляду презентацій учні заповнюють опорний конспект Додато 1) 1. Виступи учнів 1-ша презентація. "Життєвий шлях Тараса Григоровича Шевченка" 2-га презентація. "Творче життя Т. Г. Шевченка" 3-тя презентація. "Суспільно-політичні погляди Т. Г. Шевченка."
2. Робота з історичним джерелом (Додаток 2) Прочитати уривок з документа і дати відповіді на запитання. З обвинувачувального висновку в справі Т. Шевченка ««Шевченко… писав вірші малоросійросійською мовою, найобурливішого змісту. В них він то зображав плач про уявне поневолення і лихо України, то оспівував славу гетьманського правління і колишньої вольниці козацтва, то з неймовірною зухвалістю зводив наклепи і виливав жовч на осіб імператорського дому… Шевченко набув між друзями своїми славу знаменитого малоросійського письменника, а тому вірші його ще більш шкідливі і небезпечні. З улюбленими віршами в Малоросії могли виникати і згодом укорінятися думки про уявне раювання часів гетьманщини, про щастя повернути ці часи і про можливість існування України як окремої держави… Шевченко почав писати свої підбурливі твори ще з 1837 р.., захоплюючись власною зіпсованістю. Проте, за підбурливий дух і зухвалість, що виходила за всякі межі, його потрібно було визнати одним з найважливіших злочинців...».
Запитання • Чому царський уряд вважав Т. Шевченка «одним із важливих злочинців»?
1. Походження тексту:- хто написав цей текст?- коли він був написаний?- до якого виду джерел він відноситься?- це повний текст чи фрагмент?-якщо це фрагмент тексту, хто і чому вибрав саме цю частину тексту? 2. Зміст тексту:- яким є зміст тексту?- які факти описуються?- як автор пояснює причини, викладає хід і визначає значення історичних подій?
V. Узагальнення та систематизація знань Учні дають відповідь на запитання, яке прозвучало на початку уроку: • Яке місце посідає Т. Г. Шевченко в українському національному відродженні?
VІ. Домашнє завдання 1. Опрацювати відповідний матеріал підручника. При виконанні всіх етапів уроку Д/З може не бути.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |