Головна » Географія

Великі форми рельєфу України. Гори

За програмою: «Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія. Економіка. 6 – 11 класи». – К.: ВТФ «Перун», 2006.

Підручник: Пестушко В.Ю. Фізична географія України: Підручник для 8 клвсів загальноосвітніх навчальних закладів. – К.:Генеза, 2008. – 288 с.: іл.

Автори: Маханько Олена Анатоліївна, вчитель-методист Криворізької загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 44, Відмінник освіти України

Співавтор: Маханько Ірина Вадимівна, вчитель географії І кваліфікаційної категорії КЗШ І – ІІІ ступенів № 44

УРОК №   14/2

ТЕМА УРОКУ:  Великі форми рельєфу України. Гори.

«Все, що ти бачиш, буде всемогутньою природою змінене, із кожної речовини буде зроблена нова, а з нової знову нова, так, щоб світ залишався завжди юним».

Марк Аврелій.

Як великий архітектор, природа вправно вміє і із звичних брил створити унікальні витвори мистецтва.

Генріх Гейне.

МЕТА УРОКУ: навчальна – систематизувати знання про форми і типи земної поверхні; продовжувати формування у восьмикласників уміння самостійно аналізувати і пояснювати взаємозв’язок, простягання і вираженість у рельєфі України гірських систем.

виховна – сприяти розвитку у восьмикласників інтересу до географічних знань, допитливості, уміння логічно мислити. Продовжувати виховання культури взаємоспілкування, прищеплювати комунікативні навички; сприяти вихованню почуття патріотизму;

розвивальна – продовжувати розвивати в учнів уміння читати загальногеографічні карти. Сприяти розвитку логічно-понятійного та абстрактного мислення, розвивати операції мислення: систематизувати матеріал, аналізувати факти, узагальнювати.

ТИП УРОКУ: урок формування нових знань.

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: інтерактивний «пошук».

МЕТОДИ НАВЧАННЯ: картографічні (визначення будови гірських систем України), ілюстрація, демонстрація відеоролику «Дахи України», діалогічні, еврестично-пошуковий, проектування, кооперативні («Займи позицію: вірю – не вірю», думай – ділись – слухай -  створюй, «Круглий стіл», «пошук інформації», «Вчимось разом», «Акваріум»).

ЗАСОБИ НАВЧАННЯ: «Фізична карта України», географічні атласи, підручник (8 кл.), мультимедійна презентація та відеоролик «Дахи» України», фотопроект «Мальовнича Україна», скетч, аркуші А3, фломастери.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Добрий день! Сьогодні ми, разом з Вами, презентуємо відеоурок на якому присутні гості, які добрими думками нас підтримують, тому заспокоємось і залишимось на уроці самими собою. Я впевнена ми впораємось.

Мені б хотілось, щоб урок ви розпочали із посмішки: спершу, посміхнулись мені, а тепер, подарували усмішку один одному. Вітаю Вас з початком уроку.

А зараз пропоную сісти зручніше.

ІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Давним-давно, тоді коли Бог розподіляв місця під Сонцем на планеті Земля, його увагу привернув працелюбний, щирий, веселий і доброзичливий народ. Як вдячність за такі якості Господь наділив його землею неймовірної краси. А пощастило так нашим пращурам і дали вони їй мелодійну назву – України. Тож, пишаймося, любі українці!

На доказ цих слів пригадаємо привабливість суто українських краєвидів,  які ми досліджували на минулому уроці, мальовничі куточки неозорих рівнининних просторів країни. Хоча, родзинками України - є відомі дива природи – «Дахи України», це, звичайно, Кримські і Карпатські гори: невеличкі і затишні.

Саме звичний рельєф території України разом з іншими компонентами природи створює мальовничі куточки нашої держави, які б могли стати візитною карткою для бувалих туристів-мандрівників із всього світу. І сьогодні ми продовжуємо пошук мальовничих «перлин», розглядаючи великі форми рельєфу України.

Одже, тема нашого уроку: «Гірські системи України».

Як, ми вже впевнились на минулому уроці: пошук перлин рельєфу України справа непроста і потребує як певних теоретичних знань про рельєф місцевості, так і практичних навичок. Як, відомо: «Одна голова – добре, дві – краще, а три – ще краще». Тому, для зручності пошуків мальовничих візитних карток України, Ви, за власним бажанням, вже об’єднались в три групи, які разом пройдуть всі етапи пошуків. Обрали собі експертів – знавців своєї справи, які працюють разом з вами і відповідають за дотримання правил роботи в групах, які ми окреслили на минулому уроці.

ПРАВИЛА СПІВПРАЦІ В ГРУПАХ (вивішується на дошці).

З метою економії часу і для зручності спілкування, кожне об’єднання, з Вашого дозволу, отримає назву відповідну до назви великої форми рельєфу: Кримські гори, Українські Карпати і оригінальні Знавці гір. Експерт кожної групи має складові елементи символічної карти України, яку ми продовжуємо складати в пошуках найяскравіших куточків поверхні нашої країни.

Ті команди, які проявлять найбільшу активність та знання визнаються найкращими знавцями земної поверхні України, зрозуміло, отримають найвищі бали та змогу отримати задоволення від результатів своєї роботи.

Тож, не будемо гаяти часу!

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Навчайтесь новому та старого не забувайте. Слідуючі цій народній мудрості пригадаємо, що ми знаємо про великі форми рельєфу України.

1) «Картографічний марафон: «Вірю – Не вірю у «Геоморфологічні» казки» (Кооперативний прийом «Займи позицію» з роботою біля карти):

Причорноморська низовина - найнижча на території України (ВІРЮ: з абсолютними відмітками -5м, поступово знижується до Чорного моря).
Середньоруська височина - це порівняно вузька смуга земної поверхні, шириною в середньому 30-40 км. (НЕ ВІРЮ: основна її частина розташована на території Російської Федерації. У межах України перебувають лише південно-західні її відроги).
Кримська рівнина - єдина рівнина України, що має нахил на північ (ВІРЮ: бо Скіфська плита, що лежить в її основі припіднімається на південь до Кримських гір).
У східній частині Придніпровської височини виділяється своєрідний район, так звані, гори, які охороняють могилу генія українського народу Тараса Шевченко. (ВІРЮ: Канівські гори – Приніпровська височина являє собою хвилясту рівнину, сильно розчленовану глибокими долинами рік, балок й ярів.)
Рівнинні форми рельєфу в межах України займають 25 % від її території (НЕ ВІРЮ: 95%, тоді як на низовини припадає 75%, а на височини – 20%).
Особливою рисою Поліської низовини є заболоченість (ВІРЮ: чинники, які сприяють заболоченню: тектонічна заглибина, утворена льодовиковими відкладами і багато річок, дощів).
Для Приазовської височини характерна велика кількість «могил» (ВІРЮ: часті виходи твердих магматичних і метаморфічних гірських порід, які називають могилами).
Найвища вершина рівнинної України гора Камула (НЕ ВІРЮ: г. Берда (515 м) Хотинської височини).
Причорноморську низовину складають піски, глини, черепашник і вапняки (ВІРЮ: колишнє дно моря, де і сформувавлись такі гірські породи).
В межах Придніпровської низовини майже відсутні яри та балки. (НЕ ВІРЮ: на схилах річкових долин добре розвинена ярово-балкова мережа, що надає рівнинній поверхні хвилястий характер.
Г. Бельмак – могила – геологічний музей під відкритим небом, у цей час практично повністю знищена (ВІРЮ: це виходи УКЩ, що знищуються діючим гранітним кар'єром).

В історії запорізьких козаків балки, яри використовувались як місця тимчасового проживання: закладались спочатку зимівники, а потім і селища.)

Наше місто, як і більшість території Дніпропетровської області, розташоване в межах найбільшої за площею височини України (ВІРЮ: Придніпровська височина).
Головною рисою Донецької височини є штучно створені форми рельєфу, які нагадують велетенські єгипетські піраміди. (ВІРЮ: штучно створені, так звані, Терикони (від франц. terrі - насип породи, conіque - конічний), що здалеку своєю формою нагадують славнозвісне чудо світу, проте і менші за розмірами)

Якщо породу такого терикону завантажити в сучасні залізничні вагони, те умовний потяг простягнувся б усією Євразією зі сходу на захід.)

Молодці, майстерно розібрались з картографічними казками, довели, що «старі» - знання минулого уроку про рівнини ви маєте.

Перш ніж розпочати дослідження гірських куточків України пропоную розім’ятись, проявити елементарні геоморфологічні знання і, дотримуючись правил співробітництва, попрацювати в групах.

2) ТЕМАТИЧНА ВІЗУАЛЬНА СХЕМАТИЗАЦІЯ «Думай – ділись – слухай – створюй» – пропоную кожній команді використовуючі наявні елементи протягом 1 хвилини скласти темитичну схему. Щоб вкластися у час необхідна активна робота кожного учасника!

ЗАВДАННЯ ДЛЯ КООПЕРАТИВНОГО СПІВРОБІТНИЦТВА: «Думай – ділись – слухай – створюй»:

І група – відповідними елементами доповнити схему: «Відсоткове співвідношення великих форм рельєфу України».

ІІ. Українські Карпати – відповідними елементами скласти схему: «Гори за  висотою».

ІІІ. Кримські гори – відповідними елементами скласти схему: «Гори за віком».

Молодці, всі гідно впорались із завданням, бачу готові до вивчення гірських систем України.

ІV. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ

1) І ось, наше наступне пошукове завдання: створити «Спільний проект» - порівняльну таблицю «Гірські системи України». Для цього об’єднання: «Українські Карпати» та «Кримські гори» за «круглим столом» складають характеристику власної гірської системи за поданим вам планом у завданні. «Знавці гірських систем України» отримують особливе завдання, що характеризує і Кримські і Карпатські гори.

На виконання завдання 2 хвилини, щоб встигнути працюйте всі!

ЗАВДАННЯ ДЛЯ КРУГЛОГО СТОЛУ «Спільний проект»:

І група – На, вашу думку, про що говорять такі факти: найсильніший землетрус останніх часів на території України стався 11 вересня 1927р. Його сила 8 балів по шкалі Ріхтера.

Підвищенною сейсмічністю відрізняються і Карпати. У Закарпатті можливі землетруси, силою 6-7 балів.

 Про що свідчить той факт, що Кримські гори і Карпати сейсмічно активні?

За геологічною картою та текстом підручника, з’ясуйте геологічний вік гірських систем України, їх вид за віком.

За тектонічноб картою, визначте особливості їх тектонічної будови.

(Дійсно, наші гори – молоді, які, в розрізі геологічного часу, утворились декілька хвилин тому – 20 - 25 - Кримські і 65 – 70 млн. - р. тому Карпатські гори: в альпійську епоху горотворення.

В тектонічній будові виражені: Кримською складчастою областю (складчаста споруда Кримських гір та Індоло-Кубанський прогин); Карпатською складчастою областю (гірська споруда Карпат, Передкарпатський крайовий прогин та Закарпатська міжгірська запалина)).

ІІ. Українські Карпати – Користуючись текстом підручника та фізичною картою атласу, з’ясуйте: відсоток території Укрраїни, що займають гори; найвищу вершину, її висоту, середні висоти; визначте вид гір за висотою, будову гірської системи (які є хребти).

ІІІ. Кримські гори – Користуючись текстом підручника та фізичною картою атласу, з’ясуйте: відсоток території Укрраїни, що займають гори; найвищу вершину, її висоту, середні висоти; визначте вид гір за висотою, будову гірської системи (які є хребти).

Час вичерпано, прийшла пора створювати «спільний проект» - порівняльну таблицю. Під час презентації вашої роботи, один із команди доповнюю таблицю біля дошки. Ну, а всі інші у власних зошитах.

Надаю слово ІІІ команді «Дослідники Кримських гір».

Презентувати свою роботу має право ІІ об’єднання.

Доповнити «спільний проект» надається можливість «Знавцям гір України».

Порівняльна таблиця «Гірські системи України»

У зниженнях рельєфу, між горами розташовуються відносно вирівняні ділянки - гірські перевали – головні шляхи сполучення, райони по яких прокладаються автомобільні, залізничні магістралі, газо- та нафтопроводи.

Найвідоміші серед Кримських перевалів: Ангарський, Байдарські ворота.

Визначте головні перевали Українських Карпат. (Вишківський, Яблуницький, Ужоцький).

2) Співпрацюємо ми непогано, проте залишились, ще прогалини в нашому «спільному проекті». І зараз, пропоную продемонструвати вашу кмітливість та винахідливість у вирішенні географічної загадки, що стосується наших гір. І хто зна, кому пощастить заповнити «білі плями» нашої таблиці.

ПРЯМИЙ МОЗКОВИЙ ШТУРМ «Дерево ідей»: кожне об’єднання «штурмує» географічну загадку і кожний, поміркувавши, пропонує власні їх відгадки, які одночасно записуються на аркуш А3 у вигляді символічного дерева ідей, яке можна доповнювати малюнками та схемами. Час на виконання роботи 1,5 хвилини. Після чого, ваша загадка мігрує по колу до команди – сусідки, учасники якої так само наносять власні варіанти рішення вашої загадки. Зверніть увагу: роботу виконує вся група разом і одночасно, і кожний раз, коли до вас приходить нове «дерево ідей» Ви вже працюєте над новою загадкою.

Час – це гроші, тож не гайте його.

ЗАВДАННЯ КООПЕРАТИВНОГО МОЗКОВОГО ШТУРМУ «Дерево ідей»:

І група – «Знавці гір» – Чи можна зустріти на території України вулканічні форми рельєфу? Якщо так, то де саме і чому вони не мають звичну форму конусу вулкану?

Вірно, це Вулканічний хр. Українських Карпат про що свідчить сама назва і дві унікальні гори в Кримських горах Аю-Даг («Ведмідь-гора») та Карадаг. Лава не встигла вилитись на поверхню, магма застигла в тріщинах.

А ось класичний вулкан можна зустріти на території України, хоча і в значно менших розмірах – чеслені грязьові вулкани Керченського півострова.

ІІ. Українські Карпати – Українські Карпати часто називають Гуцульськими Альпами. Проте, чому на їх вершинах немає «білих шапок», які незникають з вершин справжніх Альп? Про які «білі шапки» йде мова? За яких би умов на вершинах Кримських гір могли б утворитись ці «білі шапки»?

Вірно, мова йшла про гірські льодовики, які утворюються вище снігової лінії. А через те, що у нас в помірних широтах снігова лінія розташована на висоті 5000 м ми позбавленні можливості дивуватись гірським льодовикам. Милуємось лише сніжниками, які зникають у кінці червня.

ІІІ. Кримські гори – Кримські гори утворилися разом з такими гірськими системами, як Альпи та Гімалаї, але на відміну від своїх «однолітків» вони не мають шпилястих вершин, які б торкались хмар. Чому ж молоді Кримські гори мають округлі або куполоподібні невисокі вершини? За яких умов гори України могли б нагадувати своїх «двійників» від народження - гірські системи Євразії?

Дійсно, Кримські і Карпатські гори складені м’якими осадовими породами, які легко руйнуються під дією зовнішніх сил, утворюючі пологі схили та пласкі вершини.

Пласкі, безлісі вершини Криму – яйли, Карпатських гір – полонини.

Завдяки такому складу Кримських гір, коли Крим у ХІІІ ст. захопили хазари, корінне населення, рятуючись від завойовників, піднялося в гори. Тут, на важкодоступних горах виникли природні міста. На плато були будинки та вулиці. А в скелястих вапнякових заглибинах достатньо легко вирубували числені печери. Одні – комори, інші-каплиці, склепи, казарми. Життя в цих містах давно зникло, але печери існують і досі.

3) Ми вже майже завершили «спільний проект»: чекає на нас останнє випробування – «Вчимось разом» - проблемне питання до відеосюжету, який ми переглядаємо разом. Візьму на себе роль диктора, а вам пропоную роль уважних глядачів.

Після чого, по черзі, всі учасники кожного об’єднання сідають в центр і потрапляють у мовчазний «акваріум», де всій команді задається проблемне запитання на яке вам необхідно відразу знайти відповіді. Можливі безліч варіантів.

Тож, увага.

ДЕМОНСТРАЦІЯ ВІДЕОРОЛИКА «ДАХИ» УКРАЇНИ».

ЗАВДАННЯ КООПЕРАТИВНОГО МОЗКОВОГО ШТУРМУ «Акваріум»:

ІІІ. Кримські гори - Чому на висоті 1234 м, на вершині Ай-Петрі Кримських гір знаходять рештки коралових рифів?

Кримські гори утворились на місці давнього океану Тетіс, в межах ягкого і були коралові рифи.

ІІ. Українські Карпати - Окресліть головні відмінності у зовнішньому вигляді Кримських і Карпатських гір, які запали Вам в око?

Карпати – більш пологі та м’які за зовнішнім виглядом, тоді як поверхня Кримських гір – нагадує вирівняний стіл, і круті схили, що різко обриваються на півдні.

Південні схили Кимських гір круті, обриваються до моря, тоді як їх північні – такі самі пологі, як і у Карпат. Ось, такі асиметричні гори – куести.

І група – «Знавці гір» - Розкрийте причини формування куест в Кримських горах і відсутність їх в Карпатах.

Причина у тих же твердих скелетах кораловів, які утворили в свій час рифи, що складають вершини та південні схили Кимських гір, тоді як їх північні – складені такими ж м’якими породами, як і Карпати.

Кожна команда гідно себе показала розглядаючи цікавинки «Дахів України», тож кожне об’єднання має право доповнити ще карту «Родзинки України».

Нагадую, що експертам вже можна проставляти в оціночну карту бали учасникам вашої команди, крім того, кожний має змогу випробувати себе сьогодні ще і в ролі вчителя та виставити самостійно собі власну оцінку.

Ось і відкрились нашому оку ще одні дивовижні краєвиди нашої країни. Ми навіть не всі родзинки віднайшли, нам ще мандрувати та мандрувати. Хоча вже із впевніністю ми можемо сказати: що не варто їхати у далеку Турцію, Єгипет не відвідавши спочатку хоча б ті місці, які ми сьогодні відкрили?

Як стверджував Генріх Гейне: «Як великий архітектор, природа вправно вміє і із звичних брил створити унікальні витвори мистецтва.»

Любіть і цінуйте те, що ми маємо. А маємо ми чимало.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Хто вже проставив собі бали в оціночній карті помітив, що залишається ще одна колонка – «Оцінка за тест».

Пропоную скласти невеличкий іспит з самоперевіркою. Для закріплення розглянутого матеріалу пропоную провести експрес-тест. Тести з варіантами відповіді, правильна лише одна з них, на роздуми ви маєте 5 с. Виправлення не враховуються. Післі кожного питання я демонструю вірну відповідь, за кожну правильну відповідь ви нараховуєте собі по 1 балу. Вперед!

І. Експрес-тести закритого типу.

Низовини від площі території України складають:

А. 70%,               Б. 25%,                В. 95%,               Г. 5%.

В межах якої форми рельєфу розташоване м. Кривий Ріг?

А. Придніпровська височина,                 Б. Придніпровська низовина,       

В. Причорноморська низовина,    Г. Приазовська височина.

Найвища точка рівнинної території України:

А. г.Берда,   Б. Хотинська,    В. г. Бельмак-Могила,    Г. Канівські гори.

Низовина, що х-ся найменшими абсолютними висотами?

А. Причорноморська низовина,    Б. Придніпровська низовина,       

В. Поліська низовина,                    Г. Кримська рівнина.

Найбільша за площею височина:

А. Подільська,    Б. Придніпровська,     В. Донецька,       Г. Приазовська.

Пересічні висоти рівнинної території України –

А. 175 м,             Б. 515 м,              В. 205 м,             Г. 225 м.

Найвища вершина України:

А. Роман – Кош,          Б. Піп-Іван,                   В. Говерла,                  Г. Ай-Петрі.

Давні вулкани на території України:

А. Ай-Петрі,                 Б. Карадаг,                   Г. Говерла,                   Д. Чатирдаг.

Асиметричні гори:

А. полонини,                Б. куести,            В. терикони,                 Г. яйли.

 Пласкі, вирівняні вершини Карпатських гір:

А. полонини,                Б. куести,            В. терикони,                 Г. яйли.

 Наука, що вичає форми земної поверхні: їх особливості та розташування:

А. топоніміка,     Б. геоморфологія,      В. оронімія,      Г. рельєфознавство.

 Які форми рельєфу підписані невірно?

VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

Підрахуйте свої бали і експерти проставлять їх до оцінної карти і вже можете побачити свій бал за урок, адже ваша оцінка за урок – це середнєарифметичне оцінок, які вам виставили експерти, вашої власної оцінки та оцінки за експрес тест.

Вітаю всіх тих, хто впорався із завданням на відмінно і добре. Не засмучуйтесь, якщо що сь не вдалось. Трішки більше уважності і наполегливості і наступного разу все у Вас вийде. Ви достойні цього.

А зараз, прошу повернути мені заповнені оцінні карти і ознайомитись із домашнім завданням.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати текст підручника §15, виписати до географічного словничка і вивчити нові терміни.
Доповнити контурну карту «Форми рельєфу України».
Поміркуйте і висуньте власну гіпотезу, чому гірські системи України зосереджені лише на півдні та південному-заході.
Повторити екзогенні процеси.
Заготувати варіанти дикторського тексту (триваістю до 1 хв.) до озвучки документального відеоролика «Фрми рельєфу Ураїни».

І перш ніж завершити урок, хочу всім подякувати. Ви всі мене радували весь урок – кмітливістю, знаннями, активністю і бажанням спілкувати і працювати. Ми сьогодні молодці. 


Теги: гори, Маханько О.А., Маханько І.В., Рельєф
Навчальний предмет: Географія
Переглядів/завантажень: 1968/257


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar