Головна » Географія |
Мета: Навчальна: сформувати поняття «озеро»; Розвиваюча: продовжувати розвивати вміння працювати з картами атласу; Виховна: виховувати любов до природи; Тип уроку: формування знань умінь та навичок Обладнання: підручник географії, атласи, мультимедійну презентація, роздатковий матеріал Структура уроку I Організаційний етап – 1хв. II Актуалізація опорних знань – 5 хв. III Мотивація навчальної діяльності – 5 хв. IV Вивчення нового матеріалу Визначення поняття «озеро». – 2 хв. V Узагальнення та систематизація отриманих знань – 5 хв. VI Підсумки уроку – 3 хв. VII Домашнє завдання – 2 хв. Хід уроку I Організаційний етап II Актуалізація опорних знань «Географічний практикум» (Роздатковий матеріал) У наведеному тексті необхідно вставити пропущені слова. На виконання завдання відводиться 3 хвилини. «Річка починається з …, це може бути…. Вона тече поглибленням, що називається…, на шляху в неї впадають інші річки – це ….Разом з головною річкою вони утворюють…. Місце впадіння річки в іншу річку, озеро, або море називається…,деякі річки в цьому місці утворюють….» Прийом самоперевірки. III Мотивація навчальної діяльності Поверхневі води представлені не тільки річками, які ми з вами вивчили на попередньому уроці. Які ще типи поверхневих водойм існують? На сьогоднішньому уроці ми розглянемо озера їх класифікацію, походження, солоність. Крім того ознайомимося із використанням озер. IV Вивчення нового матеріалу 1.Визначення поняття «озеро». Бесіда 1 Що таке, на вашу думку, «озеро»? 2. Чим воно відрізняється від річки? Озеро – природна заглибина заповнена водою в якій стік воли уповільнений або зовсім відсутній. (записати в зошит) Озерні улоговини утворилися при зрушеннях земної кори, так званих тектонічних процесах – під час утворення в ній тріщин, опускань, при ерозійних явищах, гірських обвалах, діяльності вулканів. Причини утворення озер, як і самі озера, - різноманітні. 2. Типи озерних улоговин за походженням. Розповідь учителя супроводжується відповідними слайдами презентації. а) залишкові озера; Такі озера є найбільшими за площею, оскільки вони є залишками морських басейнів минулого. Звідси й походить назва. Каспійське море – озеро - найбільше в світі. б) тектонічні; Їх утворення повязані з розломами в земній корі. Озера утворені таким способом, як правило, мають велику глибину, не широкі та видовжені. Байкал — найглибше озеро планети. Його глибина — 1620 м. Тут накопичено 23 тис. км3 води. В улоговину Байкалу можна влити 92 таких моря, як Азовське, а також воду всіх п’яти американських Великих озер, загальна площа яких у вісім разів більша за площу Байкалу. Сюди несуть свої води 336 річок, а витікає лише одна, але могутня ріка Анґара. Влітку Байкал зменшує спеку навколишньої території, а взимку — пом’якшує суворі сибірські морози. В озері сформувався унікальний тваринний світ, який налічує понад 2,5 тис. видів, 75 % яких ніде, крім Байкалу, немає.(ендеміки) в) вулканічні Такі озера утворилися у кратерах згаслих вулканів. Вони мають невелику площу, але можуть бути дуже глибокими. Озера, що лежать у кратерах, під час вулканічних вивержень спричиняють додаткові лиха. Так, на острові Ява під час виверження вулкана озеро в його кратері закипає і вихлюпується. Потоки гарячої води і грязі стікають вниз, знищуючи все на своєму шляху. У Східній Африці є озеро, яке називають «каструлею». Воно знаходиться неподалік від вулкана Китуро. Під час виверження лава стікає в озеро, вода в ньому закипає, і риби та водорості варяться. Саме в ці дні озеро перетворюється на гігантську «каструлю». Коли виверження вулкана вщухає, мешканці виловлюють рибу, що зварилася в озері. г) льодовикові. Утворилися в западинах, які після себе залишили льодовики. Такі озера мають велику протяжність, малу глибину Озера розміщені недалеко одне від одного,під час посухи можуть майже повністю пересихати, а під час рясних дощів об’єднуватися в одне велике озеро. д) заплавні Утворилися в долинах річок. При переміщенні річка формує нове русло, а ділянки старих втрачаючи зв'язок з новим перетворюються на озера озера витягнуті, звивисті, невеликі за площею і не глибокі. Їх називають озера – стариці. е) лиманні Утворення внаслідок відокремлення від моря косою, або пересипом. Такі озера мають витягнуту форму та невелику глибину. Вони поширені на півдні України та Чорного й Азовського морів. ж) загатні утворилися внаслідок перегородження річки під час гірських обвалів. загатне походження має озеро Синевир, що в Українських Карпатах. (Легенда про озеро) 3.Класифікація озер за солоністю та типом живлення Бесіда За якими ознаками можна ще класифікувати озера? За солоністю озера поділяються на: а) прісні; б) солоні. Озеро Самбар в Індії вісім місяців на рік буває солоним і чотири — прісним. Його площа — 160 км2. За час сильної восьмимісячної посухи з озера видобувають 200 тис. тонн кухонної солі. А з червня до жовтня через безперервні дощі вода в озері опріснюється. Безстічне озеро Балхаш, що в Казахстані, має дивовижну воду. У західній частині озера вода прісна, а в східній - солона. Така «подвійність» зумовлена тим, що в західну частину впадає кілька повноводних річок, які й опріснюють озеро. А в східну частину не впадають річки, і вода там залишається солоною. За типом живлення озера поділяються на: а) стічні; б) безстічні. Озера, з яких витікають річки, називають стічними. Озера, з яких не витікають річки, називають безстічними. (записати в зошит.) Фзкульт. хвилинка. Якщо назване слово відноситься до води (Дощ, море) – діти піднімають руки до гори. Якщо назване слово не відноситься до води (підручник) _ діти тупають ногами. Якщо назване слово пов’язане з водою (риба, корабель)- діти хлопають у долоні. (Акула, ручка, сніг, океан, човен, автомобіль, водорості, град, літак.) Використання озер. Робота з підручником. Прочитати пункт «Поширення озер та їх значення» ст. 204-205 та скласти схему «Використання озер людиною», з наступним обговоренням та перевіркою. V Узагальнення та систематизація отриманих знань 1. Озера рекордсмени: Найбільше за площею солоне озеро світу – Каспійське. Гра «Так» чи «Ні» Всі озера солоні (ні) VI Підсумки уроку 1.Бесіда а) Чи досягли ми поставленої мети на початку уроку? б) Що вам найбільше запам’яталося на сьогоднішньому уроці? 2.Аналіз роботи учнів, виставлення оцінок. VII Домашнє завдання Опрацювати §47 запитання 1-5 ст. 205 (5 запитання письмово) - Практична робота №10 (продовження)( Ст. 50-51) Позначити на контурній карті озера ст. 22 практичних зошитів.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |