Головна » Географія |
Мета: Навчальна: сформувати поняття «озеро», створити уявлення про різноманітність озер, їх види, особливості, походження їх улоговин, підкреслити значення озер в житті планети. Обладнання: підручники, атласи, фізична карта світу, фізична катра України, проектор з мультимедійним екраном,презентація «Озера». Основні поняття: «озеро», «озерні улоговини», Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть: Застосовувати та пояснювати на прикладах,які бувають види озер. Хід уроку: І.Організаційний момент. Для проведення заняття учні завчасно отримали випереджаючі завдання. Клас було поділено на мікрогрупи, кожна з яких мала за мету дослідити типи озерних улоговин та оформити свої дослідження у формі проекту. Зібрана інформація та цікаві факти розміщувалися та художньо оформлювалися на аркушах ватману. Кожна група в довільному порядку обирала для дослідження свій тип озерних улоговин. ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь. Даний етап уроку поєднує індивідуальні та фронтальні форми роботи.Так, завдання №1 виконується окремим учнем біля настінних карт. Завдання №2 виконується іншим учнем на своєму робочому місці (шляхом опрацювання індивідуальної картки із завданням).Завдання №3- робота з усім класом на засвоєння основних понять попередньої теми. №1. «Знайди мене на карті». Завдання полягає в тому, що потрібно знайти перераховані річки на карті:Ніл, Амазонка, Хуанхе, Янцзи, Дніпро, Єнісей, Об, Міссісіпі, Конго, Лена. №2. «Географічний практикум» У наведеному тексті необхідно вставити пропущені слова. На виконання завдання відводиться 3 хвилини. «Річка починається з …, це може бути…. Вона тече поглибленням, що називається…, на шляху в неї впадають інші річки – це ….Разом з головною річкою вони утворюють…. Місце впадіння річки в іншу річку, озеро, або море називається…,деякі річки в цьому місці утворюють….» №3. Гра «Світлофор» (діти отримують різнокольорові написи з правильними відповідями; питання – відповідь відповідною табличкою,питання ставить учитель) Постійний водний потік, який тече у виробленому ним заглибленні – (річка). ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Озерна синь – Продовження небес, Де вигнулась веселка… Озера – блакитне намисто нашої планети. Хто жодного разу не відпочивав на узбережжі озера, не зможе повно уявити величність і красу цих неповторних та чарівних “очей” Землі. Що собою являє озеро? Як воно утворюється? Що таке, на вашу думку, «озеро»? Чим воно відрізняється від річки? 1. Озеро – природа заглибина на суходолі заповнена водою.( слайд 2). Які умови необхідні для утворення озера? Озер на земній кулі величезна кількість і вони є скрізь. Навіть закута в крижаний панцир Антарктида не позбавлена озер. Але в районах з вологим кліматом їх більше, ніж там, де клімат сухий. Найбільш озерним материком є Північна Америка. На півночі Євразії озер місцями так багато, що важко визначити, чого там більше – суходолу чи води. Найбільш озерними країнами є Фінляндія і Швеція. Їх іноді називають “країнами тисячі озер ”. В цих районах випадає велика кількість опадів, незначне випаровування і багато природних улоговин. Це розмаїття озер класифікують за певними ознаками: -Класифікація озер за солоністю(слайд 3-5) За солоністю озера поділяються на: а) прісні; б) солоні; Розміри, контури берегів, глибина озер обумовлені походженням озерних улоговин. 2. Типи озерних улоговин.(слайд 6) Цей етап уроку відбувається у формі презентації завчасно підготовлених проектних робіт(на ватмані).Учитель доповнює відповіді учнів демонстрацією слайдів, решта учнів записують в зошит основні відомості та поняття. Улоговини тектонічного(слайд 9) походження утворилися в результаті рухів земної кори. При повільному опусканні великих ділянок виникли улоговини Каспійського і Аральського морів-озер. У результаті глибоких тріщин і розсування ділянок земної кори утворилося озеро Байкал. У схожих тектонічних тріщинах-проваллях утворилися Танганьїка в Африці та Великі озера в Північній Америці. Такі озера мають витягнуту форму, великі глибини і високі обривисті береги. Озер якої форми більше всього на карті? Озера утворюються як у прогинах так і в розломах земної кори. Як дізнатися, де яке озеро? ( Озера в прогинах – широкі, а в розломах – вузькі)! Вулканічні (слайд 8)озера займають кратери згаслих вулканів. Вони досить глибокі (понад 100 м), але невеликі за площею Загатні озера утворюються в результаті обвалу гірських порід, які перегороджують русло гірських річок. Загатне походження має улоговина озера Синевир в Українських Карпатах. Льодовикові (слайд 10)озера мають улоговини, виорані давніми і сучасними льодовиками. Вони поширені на півночі Євразії і Північної Америки, у високих горах. Такі озера невеликі і неглибокі. Заплавні озера виникають в долинах річок. Вони є залишками старого колишнього русла, тому називаються озера-стариці. Вони витягнуті, звивисті, невеликі за площею й неглибокі Лиманні(слайд12) озера утворилися внаслідок відокремлення від моря гирлових частин річок піщаними косами. Такі озера витягнутої форми, з невеликими глибинами поширені на півдні України на узбережжях Чорного і Азовського морів. На Землі є озера, походження котловин яких говорить саме за себе – залишкові. (слайд 7) Чому їх називають морями? Озера надзвичайно різноманітні. Є озера-моря і озера-калюжі. Глибина озер коливається від кількох сантиметрів до понад 1,5 км! В одних озерах вода прісна, в інших – солона. Бувають озера, скуті кригою протягом сотень років, і, навпаки, озера з гарячою водою. Одні озера дуже багаті організмами, інші являють “водні пустелі ”. А ще поділяють озера: 3. За типом живлення озера поділяються на: (слайд 13 - 16) а) стічні; б) безстічні; в) проточні 3.Озера – рекордсмени.(слайд17 - 23).Найбільшим за площею озером на Землі є Каспійське море. Воно в 4 рази більше за Біле і в 3 рази за Адріатичне моря. За величезні розміри і воду, схожу за складом солей на морську, його називають морем. Найглибше озеро земної кулі – Байкал (1620 м). Рекорди України. (слайд 24,25,26).Найглибше озеро в Україні – Світязьке (58 м), воно в 4 рази глибше за Азовське море. IV. Узагальнення та систематизація отриманих знань Дане завдання виконується за участю всіх учнів класу у формі простого вибору відповіді «так - ні» із використанням методики здоров’язберігаючих технологій(методика Базарного) – діти обирають правильну відповідь, вказуючи на відповідним чином оформлені аркуші паперу,розміщені в протилежних кутках класу. «Так чи ні» Нижче подані лише відповіді «так».Учитель свідомо дає і невірні,тим самим стимулює учнів до виправлення та закріплення отриманих знань. Найбільше за площею озеро Землі----------------( Каспійське море) Воно розташоване на материку ------------------- (Євразія) Так як і найсолоніше озеро ------------------------- ( Мертве море) І найглибше --------------------------------------------- ( Байкал) Найвисокогірніше озеро світу --------------------- ( Тітікака) Розташоване на материку -------------------------- ( Південна Америка) Найбільша система озер --------------------------- ( Великі Американські ) Розташована на материку ------------------------- ( Північна Америка) Заповнити пропуски в таблиці(позначені знаком питання). Таблиця зображується на дошці або як роздатковий матеріал, заповнення відбувається усно, при цьому задіяні учні всього класу. V. Підсумки уроку 1. «Мікрофон» а).Чи досягли ми поставленої мети на початку уроку? б). Що вам найбільше запам’яталося на сьогоднішньому уроці? Озера – окраса природи. Завжди милують око синява води і біле латаття на ній! Береги озер є прекрасними місцями відпочинку. Воду озер використовують для водопостачання і зрошення. Великими озерами на суднах перевозять різноманітні вантажі. Із солоних озер видобувають кам’яну сіль, у невеликих – розводять рибу. 2.Аналіз роботи учнів, виставлення оцінок. VII Домашнє завдання Опрацювати §52. - Практична робота №10 (продовження) Позначити на контурній карті озера (див. сторінка 176 підручника). - Повторити § 51
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |