Головна » Географія

Населення та народи Африки

Мета уроку:     формування первинних знань учнів про етнічний склад населення Африки, особливості його формування, динаміку і розміщення; сприяти розумінню демографічних проблем Африки та шляхи їх вирішення. Формувати первинні практичні вміння характеризувати загальні риси населення материка; вдосконалювати практичні вміння працювати з тематичними картами атласу.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: карта «Раси та народи», підручник, атлас, додаткова література.

ХІД   УРОКУ

І. Організація класу до навчання

     ( привітання, побажання хорошого настрою)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

--- Материк Африка, який ми вивчаємо є надзвичайно різноманітний, цікавий і загадковий. Кожен мандрівник перш ніж здійснити подорож знайомиться з містом чи країною. Так, як у нас є на уроці гості я пропоную учням класу пригадати найцікавіше про материк, щоб скласти відповідну екскурсійну візитну карту  Африки.

   (учні відповідають по одному або два реченні з усіх вивчених тем)

-А що насправді є візитною карткою материка?

(пустеля Сахара, водоспад Вікторія, вулкан Кіліманджаро )

 Я пропоную вам перенестися в один із цікавих куточків Африки --- пустелю Сахара. (показ фільму «Сахара»)

- Чим ще цікавий материк?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Зміст курсу «Географія материків і океанів» передбачає не тільки вивчення природи материків,  але й ознайомлення з характеристиками населення материків та його господарською діяльністю.  Любиме запитання географії « Чому? Чому саме у цьому курсі вивчати населення материка?

Людина використовує природу для задоволення своїх потреб;
Збільшується населення і збільшується його вплив на природу;
Можна спрогнозувати зміни в природі материка;
Розробити шляхи подолання екологічних проблем;
Встановити правила існування людини у природному середовищі.

Людина  - невідємна частина природи.

        Не так назва важлива для країни

         І обриси не так важливі,

       Як важливо те, хто в тому краю живе,

       Для чого живе і чим живе НАРОД.

                                      Аяльнех Мулату

                                       Ефіопський поет.

Давайте пригадаємо з шостого класу

Яка чисельність населення світу?
Що таке густота населення?
Чому люди різні за зовнішнім виглядом?

ІУ. Вивчення нового матеріалу.

Запишіть у зошитах тему уроку:

НАСЕЛЕНЯ  АФРИКИ

--Що вас буде найбільше цікавити у цій темі?

1. Історія заселення материка

- Що вам відомо про історію освоєння та заселення Африканського континенту?

          (повідомлення учнів )

2. Кількість і розміщення населення.

 За допомогою підручника   23 ст. 99 виконати таке завдання:

1. Встановити кількість населення і його густоту на материку?

2. Як розміщується населення по материку Африка?

Кількість населення Африки становить -1мілярд;
Африка посідає ІІ місце за кількістю населення серед інших матери риків;
Середня густота населення – 22особи/км.
4/5 населення материка – сільське населення;
Середня тривалість життя – менше  40 років.

Досередини ХХ ст. намітилося помітне зростання населення. Цьому сприяли заходи проти епідемій, поширення навичок гігієни і санітарії, допомога лікарів. Високі темпи зростання збережуться і в найближчі роки, оскільки традиції багатодітності і ранніх шлюбів дуже сильні.

3. Раси  і  народи.

Завдання.Народи Африки відрізняються мовами, релігією, зовнішнім виглядом і належать до різних рас.

Матеріал підручника ст.. 98 і атласу ст.15 дасть вам можливість дати відповідь на запитання:

1. Представники яких рас складають населення Африки?

2.У яких районах материка вони живуть і які вони за зовнішнім виглядом?

ІНФОРМАЦІЙНА  ПАНОРАМА.

На дошці розташовані листочки з назвами народів які проживають на материку. Учні даючи відповіді на запитання беруть листочки і прикріплюють на карті у тому місці де проживають народи.

Пігмеї, бушмени, араби, бербери, туареги, нілоти, банту, тутсі, готтентоти, африканери, малагасійці.

-У таблицю внести результати роботи з підручником:

 V. Мови і  релігії.

Усього в Африці проживає кілька тисяч народів. Їхні традиції, звичаї, спосіб життя своєрідні і цікаві. Винятково різноманітні їхні мови, релігійні вірування.

А) Мова

Найбільш поширеною мовою жителів Пн. Африки є арабська,    південніше, в екваторіальній Африці – мови банту та суахілі.

  На основі змішання французької, англійської, іспанської або португальської з африканськими виникли – креольські мови.

На півдні Африки розвинувся –африкаанс.

- результат з єднання різних місцевих наріч із нідерландською мовою. У більшості африканських країн однією з офіційних мов часто є – європейська – та якою розмовляли колонізатори.

Б) Релігії

За картою атласу ст. 14 встановіть, які релігії переважають на материку.

Поширенні дві релігії – в Пн. Африці – іслам у решті країн – християнство, а також численні місцеві релігії.

VІ. Народи Африки.

Учні класу мали попереднє завдання.

- Підготувати повідомлення про народи Африки. Особливу увагу звернути на умови життя, побуту, традиції народів.(на виступи-2хв.)

- Уході розповіді, учні занотовують у зошиті цікаві новини,які пізніше допоможуть їм дати відповідь на запитання вікторини.

Пігмеї
Бушмени
Туареги
Масаї

VІІ. Закріплення  вивченого матеріалу.

  ВІКТОРИНА

1.Який народ проживає у вологих екваторіальних лісах?

2.У якого племені чоловіче і жіноче населення поділяється на чотири вікові групи?

3Кого називають синіми привидами?

4. Мову якого племені можна чути, але неможливо записати?

5. У якого народу людей – воїнів називають моранами?

6.Який народ проживає у складних природних умовах котловини Калахарі?

7.У якого народу фінікова пальма використовується як їжа, корм, при будівництві житла?

8. Кого називають дітьми лісу?

9. Який народ проживає в Сахарі?

10. Який народ надає велике значення зачіскам?

11.У якого племені улюбленими ласощами є сарана, яйця мурашок, гусінь?

12. Кого називають «чагарникові люди»?

13. У якого племені будівництвом житла зайняті виключно жінки?

14. В кого житло поділяється на три відділи: для дітей, дорослих та худоби?

15. Хто дуже часто використовує для полювання різноманітні пастки для тварин?  

VІІІ. Підсумок уроку

Ви познайомилися лише з деякими народами Африки. Хто хоче більше знати про племена може знайти у літературі: «Африка. Енциклопедія у двох томах.», «Прислів’я і приказки народів Африки», А. Шклярський «Чорний Фенікс»

Домашнє завдання

Параграф 23. Сформулюйте та запишіть до зошита проблеми, які виникають у країнах Африки у зв’язку з високими темпами приросту населення.

Оцінення учнів.


Теги: африка, Павлучинська Л.Л.
Навчальний предмет: Географія
Переглядів/завантажень: 1207/232


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar