Головна » Географія |
Мета: ознайомити учнів в загальному плані зі структурою та засобами вивчення теми «Євразія», охарактеризувати особливості фізико-географічного положення і розмірів Євразії, навчити учнів розв’язувати приклади з використанням системи проблемно-символічних сигналів (ПСС), застосовані як прийом активізації навчання. Унаочнення: фізична карта Євразії, атласи, зошити-практикуми, робочі зошити. Хід уроку (3 міні-модулі по 30 хвилин) І.Організаційний момент Перевірка готовності учнів до уроку. Повідомлення учням про початок вивчення на протязі семи модульних уроків нової теми «Євразія». Основне обладнання - підручники (§ 40-50), відповідні сторінки атласів різних видавництв по темі «Євразія» у учнів, зошити-практикуми і робочі зошити з опорними конспектами та окремими завданнями. ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь Прийом «Бліцопитування». 1. Назвіть материки, які ви вже детально вивчали в 7 класі. Покажіть їх на карті. 2. Що вам відомо про Євразію? 3. Які частини світу історично виділені в Євразії? 4. Користуючись даними мал. 2 на ст. 8 підручника, порівняти, підібрати узагальнююче слово-поняття в прикладі з використанням системи ПСС та визначити по 1 рисі подібності і відмінності (текст тут і далі разом з відповідями): ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності В Євразії протягом історії виникали найдавніші цивілізації. Проживає тут 2/3 населення Землі, тут існує більше 90 держав, серед них – одна найбільша за площею і дві найбільші за чисельністю населення. На європейській частині цього материка розташована наша Україна, - найбільша за площею європейська держава, вся територія якої розташована повністю в Європі… ІV. Вивчення нового матеріалу 1. Євразія – найбільший материк, його площа 54,6 млн. км2 – понад 1/3 всього суходолу Землі. Розташований повністю у Північній півкулі, тобто у Євразії всі широти північні. Основна частина Євразії також одночасно у Східній півкулі, проте крайні західна і східна точки у Західній півкулі. 2. Євразію перетинають Північне полярне коло та Північний тропік; це означає, що вона розташована в усіх теплових та кліматичних поясах (див. в атласах карту «Кліматичні пояси та області світу»). 3. Євразія омивається водами всіх чотирьох океанів. Як і скрізь, на величезних прибережних територіях поблизу з теплими океанськими течіями (Північноатлантична, Куросіо) клімат більш теплий і зі значною кількістю опадів. Поруч з холодними течіями (Сомалійська) на суходолі клімат посушливий. 4. Водні об’єкти на межі з іншими материками: Гібралтарська протока, Середземне море, Суецький канал, Червоне море, Берингова протока. V. Закріплення нових знань і умінь учнів 1. Розв’язування прикладів з використанням системи ПСС: 2. Виконання в зошитах-практикумах частини практичної роботи №8 «Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів материка»; позначаються 4 крайні точки Євразії та водні об’єкти на межі з іншими материками. ІІ міні-модуль ( змістово-пошуковий ). Особливості берегової лінії. Частини світу Євразії. Мета: Пояснити учням особливості берегової лінії Євразії, навчити учнів знаходити в Євразії дві частини світу. Унаочнення: фізична карта Євразії, атласи, підручники, зошити-практикуми. І. Організаційний момент Прийом «Здивую всіх». Погляньте на карту світу. Який найбільший півострів в Євразії і одночасно в світі?.. Дійсно, Аравійський півострів – найбільший півострів світу, який на тисячі кілометрів подовжує берегову лінію Євразії, оскільки води Індійського океану омивають його з трьох сторін. ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів Прийом «Географічна лабораторія». З переліку слів вибрати ті, що можуть характеризувати поняття «Берегова лінія материка»: Розчленовані береги, озера, бухти, рельєф, гавані, течії, півострови ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності Перейдемо до більш детальної характеристики особливостей берегової лінії Євразії. ІV. Вивчення нового матеріалу Розповідь вчителя за змістом § 40 з використанням настінної карти та атласів. 1. Береги Євразії дуже розчленовані, довжина берегової лінії в 2,5 рази перевищує довжину екватора Землі. 2. В 4-х океанах багато великих морів і заток. Більшість з них окраїнних, але є і внутрішні, які, як і острови, значно подовжують берегову лінію материка. Є безліч бухт - частин морських водойм, що відокремлені від відкритих вод відрізками берегів або островами. Гавані – природні або штучні бухти, які використовуються для стоянки і роботи суден. 3. Багато величезних півостровів, що глибоко вдаються у водні простори, найбільший з півостровів на території України - Кримський. 4. Біля берегів Євразії безліч островів різних розмірів материкового і вулканічного походження. Серед них є поодинокі острови, невеликі групи островів та величезні архіпелаги. 5. «Євразія» як назва вперше з’явилася у першій половині ХІХ століття, до того на картах підписували частини світу – Європа (1/5площі), Азія (4/5 площі). 6. Межі Європи і Азії в Євразії: східні схили Уральських гір, річка Емба, північне узбережжя Каспійського моря, Кумо-Маницька западина, Азовське і Чорне моря, протоки Босфор і Дарданелли. V. Закріплення вивченого матеріалу 1. Ознайомлення на настінній карті з об’єктами обов’язкової номенклатури по темі, які необхідно буде на наступних уроках позначити в контурних картах зошита-практикуму в ході виконання практичної роботи №8. 2. Приклади з використанням системи ПСС: ІІІ міні-модуль ( змістово-пошуковий ). Історія відкриття і дослідження. Мета: охарактеризувати історію відкриття і дослідження окремих регіонів Євразії, розвивати навички самостійної роботи з підручником. Унаочнення: фізична карта Євразії, атласи, підручники, робочі зошити І. Організаційний момент Організація уваги учнів, визначення завдань чергового третього міні-модулю. ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів Прийом «Вірю-не вірю». 1. Євразія – материк з двох частин світу (Вірю). 2. Україна розташована в Азії (Не вірю). 3. Азію для жителів Європи відкрив Христофор Колумб (Не вірю). 4. Умовною межею між Європою і Азією є східні схили Уральських гір (Вірю). ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності Прийом «Проблемне питання». Чи можливо було жителям Європи в давні часи отримати ґрунтовні знання про всі регіони Азії? ІV. Вивчення нового матеріалу Розповідь вчителя (за змістом § 41). 1. Давні часи. Походи Олександра Македонського(ІV ст. до н.е.), римські завоювання, в тому числі Східна Римська імперія – Візантія, хрестові походи (1096-1270 рр.) 2. Середні віки. Мандрівки венеціанських та арабських купців до Китаю та Індії, а купців феодальної республіки Великий Новгород на береги Баренцового і Білого морів та до Уралу. Нормани (вікінги) відкрили північні райони Атлантики. Венеціанець Марко Поло в кінці ХІІІ ст. 17 років прожив в Китаї і з його слів про його подорож написана «Книга», російський купець Афанасій Нікітін в своїх дорожніх записках «Ходіння за три моря» розповів про подорож до Індії (1466-1472 рр.) 3. Освоєння Сибіру та Далекого Сходу. ХVІ-ХVІІ ст. – російські землепрохідці. 4. Дослідження Центральної Азії. Прийом «Географічна лабораторія». Складання таблиці за матеріалом § 41. Дослідники Що досліджував Роки життя Петро Семенов-Тянь-Шанський Гори Тянь-Шань 1827-1914 Микола Пржевальський Центральна Азія, пустеля Гобі, Тибет 1839-1888 Петро Козлов Кургани гунів і монголів, відкрив давнє місто Хара-Хото 1863-1935 5. В дослідженнях та освоєнні східних і центральних регіонів Азії брали участь величезна кількість українців, багато з них залишилися там жити. V. Закріплення нового матеріалу 1. Прийом «Роблю висновок». Учні роблять висновок про труднощі в отриманні європейцями будь-якої інформації про віддалені регіони Азії і у встановленні різних зв’язків з ними (віддаленість, відсутність доріг, сучасних засобів зв’язку, сучасного транспорту, різноманітні небезпеки для людей в подорожах тощо) 2. Виконання завдань з використанням системи проблемно-символічних сигналів (ПСС): Семенов-Тянь-Шанський!?" Микола Пржевальський Дослідники Російські експедиції Об’єкти досліджень Венеціанські!?"Новгородські Купці Торгівля Місця торгівлі Домашнє завдання: § 40,41, скласти свої приклади з використанням системи ПСС Автор: Португальський Олександр Література: 1.Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. Географія материків і океанів. Підручник для 7 кл.// - Київ: Навчальна книга, 2007 2. Капіруліна С.Л. Усі уроки географії. 7 клас // - Харків: Основа,2007 3. Капіруліна С. Л. Викладання шкільного курсу географії в модульно-розвивальній системі навчання // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2002. - № 33 (278). 4. Португальський О.В. Проблемно-символічні сигнали в курсі «Географія материків і океанів» // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2004. - № 33 (374). 5. Португальський О.В. Євразія. Урок з географії для 7 класу (перший модульний урок) // Форум педагогічних ідей « Урок ». – Розділ «Практика-березень 2011 ». Освіта.UA.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |