Головна » Фізика

Рух тіла під дією декількох сил

Мета уроку: сформувати вміння учнів використовувати закони динаміки Ньютона для опису руху тіл по горизонтальній площині, з’ясувати кінематику і динаміку руху тіла по вертикалі та по колу; формувати вміння учнів розв’язувати задачі на рух із тертям; розвивати навички складання рівняння другого закону Ньютона у векторній і скалярній формах; розвивати уяву і логічне мислення учнів ; виховувати впевненість у собі, необхідність в знаннях.

Завдання: закріпити в учнів знання про сили, які діють на тіло що рухається; продовжити формувати вміння учнів розв’язувати задачі на рух із тертям; сформувати вміння учнів використовувати закони динаміки Ньютона для опису руху тіл по горизонтальній площині, з’ясувати кінематику і динаміку руху тіла по вертикалі та по колу; розвивати уяву і логічне мислення учнів ; виховувати впевненість у собі, необхідність в знаннях.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання : мультимедійний проектор, роздатковий матеріал.

Як роздатковий матеріал використовуються картки з умовами задач, які будуть розв’язані на уроці, довідник «Приклади розв’язування задач з динаміки»

Для проведення уроку використовується презентація.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Оголошення теми і мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань. (використання елементів технології критичного мислення для перевірки знань учнів)

Для проведення актуалізації знань учнів використовують картки двох кольорів (наприклад: зеленого і червоного). На дошці закріплено два аркуші паперу відповідного кольору з написами «Так», «Ні».

 

Згоден – не згоден

Зміну форми або розмірів тіла називають деформацією.
Деформації розтягнення та кручення (стиснення) характеризуються фізичними величинами видовження та відносне видовження.
Деформації, які зберігаються після припинення дії на тіло зовнішніх сил, називають пружними.
Сила пружності – це сила, яка виникає під час пружної деформації тіла і напрямлена протилежно напрямку зміщення частин (частинок) цього тіла в процесі деформації.
Сила тертя завжди напрямлена в ту саму сторону, що і швидкість тіла.
Сила тертя спокою є рушійною силою, завдяки якій пересуваються люди, тварини, транспорт.
Сила тертя ковзання – це сила, яка виникає під час ковзання одного тіла по поверхні іншого.
Прискорення вільного падіння завжди однакове в будь-якій точці Земної кулі.
Силу тертя ковзання можна зменшити, посипавши поверхню тіла піском.
Коефіцієнт тертя ковзання залежить від матеріалів, з яких виготовлені дотичні тіла, і якості обробки їхніх поверхонь.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Ми сьогодні повинні познайомитися з основними етапами розв’язування задач з динаміки, розглянути алгоритм розв’язування задач, розглянути приклади розв’язування деяких ключових задач. Сьогоднішня тема дуже важлива, адже з подібними задачами ви будете зустрічатися в ході вивчення всього подальшого курсу фізики.

ІV. Пояснення нового матеріалу.

При розв’язуванні стандартних задач з динаміки можна застосовувати певниq алгоритм.

 

Алгоритм розв'язування задач з динаміки

Уважно прочитайте умову задачі. З'ясуйте, які сили діють на тіло та характер руху тіла (рухається тіло рівномірно чи з прискоренням; якою є траєкторія руху тіла).
Запишіть коротко умову задачі, виразіть числові значення СІ.
Зробіть схематичний рисунок, покажіть на ньому обрану систему відліку та всі сили, що діють на тіло.
Запишіть другий закон Ньютона у векторному вигляді та проекціях на осі координат.
Запишіть додаткові рівняння (наприклад, формули для сил або рівняння кінематики з урахуванням початкових умов: початкових координат та швидкостей тіла).
Розв'яжіть отриману систему рівнянь у загальному вигляді.
Проаналізуйте отриманий результат (перевірте одиниці вели­чин).
Виконайте числові розрахунки, оцініть правдоподібність ре­зультатів.
Запишіть відповідь.
 Обміркуйте, чи має задача інший спосіб розв’язування?

Розглянемо деякі випадки задач з динаміки

1. Рух тіла по горизонтальній поверхні.

Автобус, маса якого з повним навантаженням становить 15 т, рушає з місця з прискоренням 0,7 м/с2. Визначте силу тяги, якщо коефіцієнт опору руху дорівнює 0,03.

 

За ІІ законом Ньютона

В проекціях на вісь ОХ

За ІІІ законом Ньютона

 

2. Рух тіла по опуклому мосту.

Автомобіль масою 2 т проїжджає по опуклому мосту, що має радіус кривизни 40 м, з швидкістю 36 км/год. Яка вага автомобіля в середній точці мосту?     

 

За ІІ законом Ньютона   

В проекціях на вісь Х

За ІІІ законом Ньютона

  

3. Рух тіла по вертикалі з прискоренням.

Космічний корабель робить м’яку посадку на Місяць, рухаючись сповільнено у вертикальному напрямі (відносно Місяця) із сталим прискоренням 8,38 м/с2. Скільки важить космонавт масою 70 кг, який перебуває у цьому кораблі? Прискорення вільного падіння на Місяці 1,6 м/с2.

 

За ІІ законом Ньютона

В проекціях на вісь Х

За ІІІ законом Ньютона

 

 

4. Рух  тіла під дією сили тертя.

Через який час після початку аварійного гальмування зупиниться автобус, що рухається з швидкістю 12 м/с, якщо коефіцієнт опору при аварійному гальмуванні 0,4?

 

За ІІ законом Ньютона    

В проекціях на вісь ОХ

За ІІІ законом Ньютона

     

IV. Підсумок уроку.

На сьогоднішньому уроці ми ознайомилися з алгоритмом ров’язування задач з динаміки та розглянули деякі типи задач з динаміки. Ви отримали довідник, який оформлено у вигляді опорного конспекту. В ньому описано оформлення основних типів задач з динаміки і він вам стане в нагоді на наступному уроці під час розгляду інших типів задач з динаміки.

V. Домашнє завдання.  Виконати вправу 24 (1, 2) використовуючи довідник «Приклади оформлення основних типів задач з динаміки»

 

Картки з умовами задач для учнів.

1. Рух тіла по горизонтальній поверхні.

Автобус, маса якого з повним навантаженням становить 15 т, рушає з місця з прискоренням 0,7 м/с2. Визначте силу тяги, якщо коефіцієнт опору руху дорівнює 0,03.

2. Рух тіла по опуклому мосту.

Автомобіль масою 2 т проїжджає по опуклому мосту, що має радіус кривизни 40 м, з швидкістю 36 км/год. Яка вага автомобіля в середній точці мосту?

3. Рух тіла по вертикалі з прискоренням.

Космічний корабель робить м’яку посадку на Місяць, рухаючись сповільнено у вертикальному напрямі (відносно Місяця) із сталим прискоренням 8,38 м/с2. Скільки важить космонавт масою 70 кг, який перебуває у цьому кораблі? Прискорення вільного падіння на Місяці 1,6 м/с2.

4. Рух  тіла під дією сили тертя.

Через який час після початку аварійного гальмування зупиниться автобус, що рухається з швидкістю 12 м/с, якщо коефіцієнт опору при аварійному гальмуванні 0,4?

___________________________________________________________________________

1. Рух тіла по горизонтальній поверхні.

Автобус, маса якого з повним навантаженням становить 15 т, рушає з місця з прискоренням 0,7 м/с2. Визначте силу тяги, якщо коефіцієнт опору руху дорівнює 0,03.

2. Рух тіла по опуклому мосту.

Автомобіль масою 2 т проїжджає по опуклому мосту, що має радіус кривизни 40 м, з швидкістю 36 км/год. Яка вага автомобіля в середній точці мосту?

3. Рух тіла по вертикалі з прискоренням.

Космічний корабель робить м’яку посадку на Місяць, рухаючись сповільнено у вертикальному напрямі (відносно Місяця) із сталим прискоренням 8,38 м/с2. Скільки важить космонавт масою 70 кг, який перебуває у цьому кораблі? Прискорення вільного падіння на Місяці 1,6 м/с2.

4. Рух  тіла під дією сили тертя.

Через який час після початку аварійного гальмування зупиниться автобус, що рухається з швидкістю 12 м/с, якщо коефіцієнт опору при аварійному гальмуванні 0,4?


Теги: механічний рух, Айвазовська І.С.
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 2078/253


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar