Головна » Фізика |
Мета уроку. Узагальнити та систематизувати знання, вміння учнів про атмосферний тиск, архімедову силу; розвивати експериментальні вміння учнів, інтерес до вивчення фізики; вчити творчо мислити, швидко і правильно орієнтуватись у нестандартній ситуації, формувати навички колективної праці, вміння відповідально і зосереджено працювати. Виховувати наполегливість, організованість, активність, вміння спілкуватись, почуття дружби, взаємодопомоги. Тип уроку. Урок узагальнення і систематизації знань. (Урок – змагання). Обладнання: плакати із зображенням емблеми команд, з кросвордами, гральний кубик, дерев’яний брусок, лінійка, металевий циліндр, мензурка з водою, динамометр, посудина з водою, картки з завданнями (або мультимедійна презентація ). ,, Розум – це не тільки знання, а й уміння застосовувати ці знання на ділі’’. Аристотель Хід уроку. Учитель. На попередньому уроці ми закінчили вивчати тему ‘’Атмосферний тиск. Архімедова сила’’. Сьогодні систематизуємо і узагальнимо набуті вами знання. До цього уроку ви готувалися протягом усього часу, коли ми вивчали дану тему. Цей урок буде незвичайним – урок - змагання. Це гра, під час якої ви повинні показати свої знання з теми. Отже, розпочинаємо змагання кмітливих і винахідливих, тих хто багато знає і хоче знати ще більше. I. Презентація команд. Кожна команда представляє назву, емблему, девіз команди, захищає назву команди. (Все повинно бути пов’язане з темою заняття ). 2 бали (Слайд N2 ).
II.Конкурс - розминка. Команди по черзі ставлять запитання команді – суперниці. (3 запитання ) Запитання можуть бути такого змісту. 1.Що таке атмосфера? 2.Хто вперше виміряв атмосферний тиск? 3.Чому не виливається ртуть із трубки Торрічеллі? 4.Чому виникає атмосферний тиск? 5. Як змінюється атмосферний тиск з висотою? 6.Чому дорівнює величина виштовхувальної сили? 7.Від яких величин залежить виштовхувальна сила? 8.Які явища вказують на існування виштовхувальної сили? 9.За якої умови тіло тоне?
(За повну правильну відповідь 2 бали).
III. Конкурс ‘’ Чи знаєш ти формули?’’ (Слайд N3). По два учасники від команд підходять до столу і кидають гральний кубик, на гранях якого написані формули з вивченої теми. Кожний учасник дає пояснення про застосування формули, яка була записана на верхній грані кубика, пояснює, які величини входять в цю формулу, якими одиницями їх вимірюють. ( За повну і правильну відповідь - 3 бали ).
IV. Конкурс ‘’Чи знаєш ти фізику ‘’. (Слайд N4 ). На столі розміщені прилади: барометр – анероїд, рідинний манометр, металевий манометр (або мультимедійна презентація). Кожна команда пояснює будову і призначення одного з приладів. Робить рекламу на прилад. (Конкурс оцінюється в 3 бали ). Зразок виступу однієї з команд Барометр - анероїд - Це штучка просто клас, Барометр - анероїд Здивує зараз вас. Це прилад ідеальний, Щоб тиск ним вимірять. Він гарний і компактний. В кишеню можна взять. Зручний в користуванні; Дає він точні дані І висоту ним можна вимірять Потрібно лиш все правильно віднять. Будова в нього зовсім не складна: Частина головна – металева коробка, З хвилястою поверхнею вона, Повітря в ній і грамочки нема. Щоб атмосфери тиск її не поламав, Барометр – анероїд пружину їй придбав, До неї покажчик – стрілку приєднав Щоб атмосферний тиск її переміщав. Під нею шкала з поділками є. За показами ртутного барометра нанесення має, І щоби там не сталось, барометр цей чудовий Й для всіх людей планети він вагомий.
V.Конкурс ерудитів. (Слайд N5). Кожна команда представляє кросворд, малюнок і текст якого поміщені на плакаті ( або мультимедійна презентація ). Команда- суперниця відгадує кросворд. (Конкурс оцінюється в 3 бали).
Для прикладу кросворд складений однією з команд.
По горизонталі: 1. Повітряна оболонка,що оточує Землю. 2.Учений, який запропонував дослід, що дав можливість виміряти атмосферний тиск. 3.В якому місті було проведено дослід, що довів існування атмосферного тиску? 4.Як веде себе тіло занурене в рідину, якщо сила тяжіння, що діє на тіло менша за виштовхувальну силу? 5.Що стало причиною відкриття Архімеда, що виштовхувальна сила дорівнює вазі рідини в об’ємі тіла? 6.Прилад для вимірювання атмосферного тиску. По вертикалі: У виділеному стовпчику читається назва однієї з наук про природу. VI. Конкурс капітанів. Чи вмієш ти розв’язувати задачі. Капітани біля дошки розв’язують задачі запропоновані вчителем, в той час коли члени команд працюють над розв’язанням кросвордів. (Оцінюється в 3 бали ). ( Слайд N6). Задача 1. На тіло, яке знаходиться в бензині, діє виштовхувальна сила 142 Н. Яка виштовхувальна сила діятиме на це тіло у воді? ( g = 10 H/кг, густина бензину 710кг/ ). Задача 2. Маса акваланга з балонами 15 кг, а об’єм 7,5д ). Знайти його вагу в морі. ( g =10Н/кг, густина морської води 1030кг/ ). Задача 3. Мармурова плита в повітрі важить 4050 Н. Яку силу треба прикласти щоб утримати її у воді?( g = 10H/кг, густина мармуру 2700 кг/ ). VII. Конкурс на розв’язування експериментальних задач. (Оцінюється в 3 бали ). (Слайд N7). Задача 1. Визначіть виштовхувальну силу, яка діє на дерев’яний брусок при його повному зануренні у воду, використовуючи лише лінійку. Задача 2. Визначіть виштовхувальну силу, яка діє на картоплину, маючи вимірювальний циліндр і посудину з водою. Задача 3.Розрахуйте силу з якою повітря тисне на поверхню зошита, що лежить перед вами.
VIII. Конкурс кмітливих. Команди отримують завдання розв’язати якісні задачі. (Оцінюється в 3 бали ). 1.Хлопчик зірвав з гілки листок, приклав його до рота. Коли він втягнув у себе повітря з рота, то листок розірвався. Чому це сталося? 2.Чому при зниженні літака пасажири відчувають біль у вухах? 3. Чим пояснити зменшення атмосферного тиску під час піднімання вгору, порівняно з тиском унизу? 4. Коли легше утримувати відро з водою, коли воно перебуває в повітрі, чи коли занурене у воду? Чому? 5. Чому вареники через деякий час, після того, як їх укинули в окріп, піднімаються на поверхню? 6.Чому людина набравши повні легені повітря може вільно лежати на поверхні води, але тоне, якщо випустити повітря? 7.На який циліндр – алюмінієвий чи залізний діє більша виштовхувальна сила у воді, якщо циліндри однакового об’єму? 8. Що легше тримати у воді: брусок заліза масою 1кг чи шматок дерева такої ж маси? 9.Чому при пожежі на бензосховищі марно використовувати воду для гасіння бензину, що горить?
IX. Підсумок уроку. 1.Робота з епіграфом. Зачитайте епіграф уроку і прокоментуйте слова Аристотеля <<Розум – це не тільки знання, а й уміння застосовувати ці знання на ділі >>. (Слайд N9 ). 2.Учитель підкреслює, яка команда була уважнішою, чіткішою у висловлюваннях, краще орієнтувалась у теоретичних питаннях, а яка краще виконувала практичні завдання. Оголошує результати змагання, оцінює роботу окремих учасників гри.
Використана література. 1.Сиротюк. В.Д. Фізика. Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Зодіак-ЕКО, 2008. – 238 с. 2.Ненашев І. Ю. Фізика. Збірник задач для 8 класу. - Х.: Ранок, 2009.-176с. 3. Кирик Л. А. Усі уроки фізики. 8 клас. – Х.: Основа, 2008 – 351с. 4.Шаромова В. Р. Дубас З.В. Нетрадиційні уроки фізики. Частина I. 7-9 класи.- Тернопіль: Підручники і посібники, 2003. – 159с. 5.Кирик Л. А. Самостійні і контрольні роботи з фізики. 8 клас. Різнорівневі дидактичні матеріали. - Х.: Гімназія, 2000. - 128с.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |