Головна » Фізика |
Мета: Дослідити, що є наслідком взаємодії твердого тіла й рідини, які способи визначення виштовхувальної сили, від чого залежить і від чого не залежить ця сила. Розвиток експериментальних навичок, мовлення уміння робити висновки. Виховання інтересу до предмета. Тип уроку: Урок- пошук Обладнання: картки із завданнями, склянки з водою, вантажі, пружина, динамометри, олівець, відерко Архімеда. Хід уроку
І Мотивація навчальної діяльності Ми вже вивчили, що тверді тіла взаємодіють між собою. Наслідком такої взаємодії є або зміна швидкості цих тіл, або їх деформація. Взаємодіють між собою тверді тіла і гази. Повітря тисне на поверхню Землі і на всі тіла, що знаходяться на ній. А про взаємодію яких тіл ми ще не згадували? Вірно про взаємодію твердих тіл і рідин. Що ж нам хотілося б дізнатися про взаємодію таких тіл? Чи взаємодіють між собою тверді тіла і рідини. 5Від чого ця сила не залежить II Отже сьогодні у нас буде урок-дослідження. На основі спостережень аналізів і висновків ми зможемо отримати знання які одержимо в результаті спільного дослідження всіх учнів. Працювати будемо по групам. Кожна виконує своє завдання яке сформульоване на картці ( додаток 1) Через 10 хв. кожна група звітує про виконання роботи - продемонструвати свій дослід і відповісти на запитання. Узагальнюю ці виступи. Так після звіту першої групи ( завдання 1) називаю тему уроку і записую її на дошці. Після закінчення звіту другої групи на дошці з'являється малюнок, на якому показано виштовхувальна сила, що діє на тіло з боку рідини. Після звіту всіх груп на дошці маємо опорний конспект. Тема: Виштовхувальна сила. Fa виникає коли тіло занурюється у воду. Fa напрямлена вертикально вгору. Способи вимірювання . а) Fa = Р|в повітрі ---Ру воді б) Fa Р води витісненої тілом. Зв'язок Fa з іншими величинами. а) залежить від: густини рідини і об`єму тіла б) не залежить: від густтини тіла, глибини занурення, форми тіла. Формула Fa ρр g vт
III Ось ми й закінчили пошук відповідей на поставлені 1. На занурене в рідину або газ тіло діє виштовхувальна сила напрямлена вгору. Знаємо способи визначення цієї сили
Історична довідка. Дію рідини на занурене в неї тіло ґрунтовно дослідив давньогрецький учений Архімед. Тому виштовхувальну силу, що діє з боку рідини на занурене в цю рідину тіло, назвали архімедовою силою або силою Архімеда. Жив Архімед у місті Сіракузи у 287-212 рр. до н.е. Вивчав умови рівноваги тіл. Про його геніальність складено легенди. Сам факт відкриття дії архімедової сили пов'язують із розв'язанням задачі практичного змісту. Ось і ми спробуємо розв'язувати такі задачі (додаток 2).
IV. Рефлексія. Послухайте загадку. Хто скажіть, придумав штуку: У відро зануриш руку, - Стане легкою вона, Наче квітка весняна? І води відро з криниці Вилітає наче птиця, А в повітрі, ох, важке, Відгадайте, що ж таке? Отже на занурену руку діє Архімедові сила, яка виштовхує її з води, а чи не підказує нам загадка спосіб визначення Р ? Дослідники ви чудові, а я хотіла б почути відповідь на таке запитання: "Від чого залежить, а від чого не залежить архімедова сила?» Повернемось до нашої загадки. Якими поетичними словами описане фізичне явище: занурена рука легка,, неначе квітка весняна, відро води з криниці вилітає, наче птиця. Як глибоко і детально треба знати фізичне явище, щоб так чудово викласти його властивості у вигляді поезії. V. Домашнє завдання.
Додаток 1
Задача І. Охарактеризуйте поведінку тіла всередині рідини.
Завдання 1. Що станеться з олівцем, якщо його занурити пальцем у мензурку з водою, а потім швидко відпустити його. Перевірте своє припущення на досліді. Дайте відповідь на запитання: "Яка причина такої поведінки олівця?". Обладнання: мензурка з водою, олівець. Завдання 2. Проаналізуйте як зміниться розтяг пружини, якщо прикріплений до неї вантаж занурити в рідину. Опишіть те, що побачили. Обладнання: склянка з водою, вантаж на пружині, лінійка. Задача II. Дослідити способи визначення виштовхувальної сили. Завдання З.Визначте вагу тіла в повітрі і вагу цього ж тіла у воді. Порівняйте результати. Знайдіть виштовхувальну силу Обладнання:склянка з водою, вантаж, динамометр. Завдання 4. Порівняйте вагу витісненої тілом води з різницею його ваги у повітрі і у воді. Для цього: знайдіть вагу тіла у повітрі Обладнання: динамометр, тіло на нитці, посудина для збирання води. Задача III. Проаналізувати зв'язок даного поняття з іншими. Завдання 5. Порівняти вагу двох тіл однакової маси, але різного об'єму в повітрі і у воді. Проаналізуйте результат і зробіть висновок про зв'язок виштовхувальної сили і об'єму тіла, яке занурюється в рідину. Обладнання: склянка з водою, динамометр, два тіла однакової маси, але різного об'єму.
Завдання 6. Зрівноважити на терезах два однакових тіла. Проаналізуйте чи порушиться рівновага терезів, якщо їх опустити в склянку з водою? А потім одне занурити у воду, а друге в розчин солі. Пояснити побачене. Обладнання: важільні терези, два однакових тіла, дві однакові склянки з водою, водний розчин солі. Завдання 7. Порівняти вагу двох тіл однакового об'єму, але різної маси в повітрі, і у воді. Оцініть залежність виштовхувальної сили від маси тіла зануреного в рідину. Обладнання: склянка з водою, динамометр, два тіла однакового об'єму, але різної маси.
Завдання 8. Виконайте дослід і зробіть висновок про залежність виштовхувальної сили від глибини занурення. Обладнання: мензурка з водою, вантаж, динамометр.
Завдання 9. Вивчіть: чи зміниться виштовхувальна сила, якщо будемо змінювати положення тіла, зберігаючи глибину занурення. Обладнання: склянка з водою, тіло на нитці, динамометр.
Завдання 10.Маємо два тіла, однакової маси і об'єму, але різної форми. Порівняйте виштовхувальні сили для них при зануренні в одну й ту ж саму рідину. Обладнання:склянка з водою, динамометр, два тіла однакової маси і об'єму, але різної форми. Додаток 2 Якісні задачі. а)Чому по кам'янистому дну річки,не так боляче ходити босими ногами, як покам'янистому березі? б) У воду занурили суцільний мідний кубок і тонку мідну пластину однакових мас. Чи однакові виштовхувальні сили діють на ці тіла? в) До терезів підвішено два однакові циліндри. Чи порушиться рівновага терезів,якщо обидва циліндри одночасно занурити в одну й ту ж саму рідину? У різні рідини?
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |