Головна » Біологія |
Завдання: познайомити учнів з конкретними прикладами взаємозв’язку організмів із середовищем, зі змінами у світі рослин у зв’язку із настанням весни – цвітінням деревних і чагарникових рослин, ефемероїдів, проростанням насіння деревних рослин; навчити учнів визначати ранньоквітучі рослини; виховувати дбайливе ставлення до рослин, їх краси, розвивати уміння і навички самостійної роботи за завданнями, оформлення письмового звіту про екскурсію. Обладнання: копалки, скальпелі, лупи, зошити (блокноти), олівці, шкільні визначники, сантиметр (метр), картки-завдання. Методичні рекомендації І. Підготовка до екскурсії 1. Екскурсію бажано провести до того ж природного оточення, яке учні спостерігали на осінній і зимовій екскурсії. Це дає можливість показати періодичність у житті рослин, що пов’язана з умовами природи, які змінюються. Напередодні учитель повідомляє тему, мету і місце екскурсії, яке обладнання треба взяти з собою, звертає увагу на організацію і дисципліну. Учні працюють групами (ланками, які були створені ще на початку навчального року); отримують картки-завдання, записують у зошити план. 2. План 1) Характеристика природного угруповання – місця проведення екскурсії. 2) Характерні ознаки рослин, їхня підготовка до весняно-літнього сезону. 3) Особливості стану дерев, чагарників, різноманітність трав’янистих рослин, їхні біологічні особливості у весняний період. 4) Пристосування і взаємозв’язок рослин в угрупованнях. ІІ. Проведення екскурсії 1. Вступна бесіда на місці екскурсії. 2. Самостійна робота учнів на ділянках за картками-завданнями. Картки-завдання можуть бути спільними для всіх груп, що дозволить учням познайомитися з усіма рослинами угруповання. Картка-завдання І варіант 1. Знайдіть дерева, які ви бачили на екскурсії восени і взимку. Які зміни відбулися у зовнішньому вигляді цих рослин навесні? У чому причина цих змін? Визначіть, в яких умовах зростають рослини, освітлені сонцем. Укажіть, у яких рослин набубнявіли або розпустилися вегетативні і репродуктивні бруньки? Чи з’явилися пагони? Розгляньте будову квіток чи суцвіть. Чи навідуються комахи до квітучих рослин? Запишіть свої спостереження у зошит (блокнот). 2. Обстежте чагарники, зверніть увагу на умови, в яких вони зростають: серед яких дерев, як освітлені сонцем? У яких чагарників розпустилися вегетативні чи репродуктивні бруньки? Чи навідують їх комахи? Спостереження запишіть у зошит (блокнот). 3. Знайдіть і розгляньте трав’янисті ранньоквітучі рослини. Визначте, в яких умовах вони зростають, чи навідують їх комахи? Яку будову мають їхні квітки? За допомогою шкільного визначника установіть їхні видові назви. Результати спостережень запишіть у зошит (блокнот). ІІ варіант 1. Розгляньте крону клена (чи іншого дерева), опишіть колір кори, форму листків, листкорозташування, квіти, суцвіття. З’ясуйте, які квіти у цієї рослини: одностатеві чи двостатеві? Чи навідують їх комахи? Установіть спосіб запилення цієї рослини. Спостереження запишіть у зошит (блокнот). 2. Розгляньте зовнішній вигляд берези (чи іншого дерева). Які зміни, пов’язані з весняним періодом, можна помітити в її вигляді? Опишіть забарвлення кори, форму крони, листки, їхнє розташування на пагонах, будову суцвіття (чи є квітучі дерева?). Яку назву має таке суцвіття? Чи навідують комахи квіти берези? Визначте спосіб запилення у берези. Спостереження запишіть у зошит (блокнот). 3. Розгляньте зовнішній вигляд ліщини (шипшини чи інших чагарників), і опишіть форму крони, будову листків, їхнє розташування, розташування суцвіть і квітів. Які квіти у цієї рослини: одностатеві чи двостатеві? Чи навідують їх комахи? Визначте спосіб запилення цих квітів. Дані занесіть до зошита (блокнота). 4. Розгляньте, опишіть і намалюйте зовнішню будову підбілу (іншої трав’янистої рослини). Які вегетативні і репродуктивні органи має ця рослина? Розгляньте будову квітки і суцвіття, визначте їхні типи. Погляньте, чи навідують ці квіти комахи, визначте спосіб запилення цієї рослини. Дані запишіть у зошит (блокнот). 5. Уважно розгляньте вашу ділянку. Назвіть знайомі вам дерева, чагарники, трави. Які зміни в їхньому житті у зв’язку з весною ви можете помітити? Опишіть пристосування рослинами вашої ділянки до сумісного способу життя. Дані занесіть до зошита (блокнота). ІІІ. Підведення підсумків екскурсії, узагальнення результатів спостережень змін у світі рослин, що пов’язані з весняним періодом На завершення екскурсії можна запропонувати учням прочитати вірші про весняне пробудження природи чи уривки з літературних творів; розповісти про видатного композитора Петра Ілліча Чайковського. Багато його творів пов’язано з природою. Він дуже любив ліси. Говорять, що іноді він спішно за безцінь продавав видавцям свої твори, щоб на одержані гроші врятувати сосновий гай від сокири. Одного разу Чайковський сказав: „Захоплення від споглядання природи вище, ніж від мистецтва”. Була така людина, Йоганн Вольфганг Гете, творець безсмертного „Фауста”, видатний поет. Він надто любив фіалки. Дехто з його сусідів зривав фіалки у лісах і гаях, дехто саджав у квітниках біля своїх будинків. Дехто продавав на ринках. А Гете сіяв насіння фіалок у дібровах, що оточували його рідне місто.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |