Головна » Біологія |
Мета: з’ясувати рівень освітньої компетентності учнів з теми. «Будова та життєдіяльність рослин». Обладнання: матеріали для проведення ігор та роботи з мікроскопом, гербарії, таблиці, додатковий матеріал. Тип уроку: контролю й корекції знань. Форма уроку: залік-гра. План схема уроку Хід уроку Розминка У вас є оціночна таблиця, куди ви будете заносити результати своєї роботи на уроці. Наприкінці уроку ми визначимо учнів, які вибороли звання «Найкомпетентніший» і набрали максимальну кількість балів. Основний зміст уроку Гра №1 1. Еколого-біологічний лот-аукціон. Біологія? про мікроскопічні організми (мікробіологія); про птахів (орнітологія); про клітину (цитологія); Які методи біології ви знаєте? Найдавніший метод, що не втратив свого значення і сьогодні? (Спостереження і опис); Середовище життя – це… (частина природи, де мешкають організми); 5) Основні середовища життя організмів? (водне, наземне, повітряне…); 6) Що є основною систематичною одиницею? (вид – це група організмів, подібних за особливостями будови та процесів життєдіяльності, які можуть схрещуватись між собою і давати плідне потомство); 7) Які ще є систематичні одиниці? (рід,родина, порядок, клас, відділ, царства); 8) Які види наукових знань, складають структуру біологічної науки? Це, те що дійсно встановлює, але потребує наукового пояснення -? (науковий факт); 9) Назвати ознаки живої матерії? (обмін речовин, ріст і розвиток, розмноження, подразливість, поширення); 10) Які рівні організації живої матерії ви знаєте? (молекулярний,клітинний,тканинний, органний,організмовий,популяційно-видовий, біогеоценотичний, біосферний); 11) Яких українських вчених біологів ви знаєте? (В.І Вернадський, Д.К Заболотний, І.І Мечніков, В.О. Бец, С.Г Навашин). 12) Корень - це…. 13) Коренева система, у якої головної корінь не розвивається або не відрізняється від додаткових коренів… (Мичкувата); 14) Корені, які відростають від стебла. (Додаткові). 15) Коренева система з добре розвиненим головним коренем. (Стрижнева). 16) Частина кореня, яка захищає живі клітини кореня, що розміщуються під ним. Забезпечує просування кореня у ґрунті. (Кореневий чохлик). 17) Буряк, морква, ріпа, редис – функція: накопичення поживних речовин – це? (Коренеплід). 18) Плющ, ліана, омела – функція: ріст угору, винесення листя до світла це? (Корені-причіпки). 19) Орхідея – функція: вбирання дощової води, допомога в тропічних умовах? (Повітряні корені). 20) Це твірна тканина, яка має вигляд кільця на поперечному зрізі. Стебло росте в товщину…? (Камбій); Гра №2 2. Диктант «Віртуальна подорож клітиною». Уявити, що розмір клітини став таким, як класна кімната, а учні – зовсім маленькими й вільно подорожують нею. Зовні клітини рослин вкриті міцною…. (целюлозною оболонкою). Гра №3 «Я – тобі, ти – мені». Чотири учні III ряду отримують індивідуальні завдання. На наданих зображеннях потрібно написати складові частини рослинного організму. Потім учні міняються завданнями і перевіряють один одного. Отримані додаткові бали заносять в таблицю. Тим часом учні з першого ряду, задають питання учням з другого ряду і навпаки. Гра №4 «Виправ помилку». Помилилися якось в органах рослин усі тканини. «Не хочу, - каже покривна тканина,- захищати і край! Буду тепер запасати речовини», - і занурилась всередину стебла, полізла в бульби і плоди. Тут обізвалася твірна: «Скільки можна все утворювати і ділитися? У мене вже сил немає, хочу бути опорою – як механічна», - і побігла в жилки, деревину, кісточки плодів. Далі мовила провідна: «Хочу захищати, а не працювати все життя, мов насос»,- і перемістилася на зовнішню частину стебла і листки. Не забарилась і механічна тканина: «А я, бідолашна, для всіх завжди опорою була. А відтепер хочу, щоб з мене формувалися всі органи рослини, хочу бути твірною тканиною!» Основна ж сказала: «Ви дівчата, вже всі «теплі місця» позаймали, а що ж мені залишили?» Допоможіть тканинам повернути функцію. Уважно прослухайте текст і визначте помилку. Вкриває і захищає листки, здійснює випаровування, пропускає світло - це основна….? (Покривна); Гра №5 «Кращий знавець минулого». А зараз ми здійснимо унікальну подорож по країні Легуміі. "Легум" в перекладі з французької означає "овоч", а країна Легумія - город. З'явилася Легумія дуже давно, приблизно 9-10 тис. років тому. Рослини вирощені заради соковитих частин отримали назву: (зернобобові, овочеві культури, злакові); Гра №6 «Впізнай Легум». Цей овоч - герой безлічі морських пригод. Через нього океанський пароход "Дніпро", що сів на риф біля протоки Босфор, був переламаний навпіл. Винуватцем виявилися насіння рослини, якими були набиті трюми пароплава, вода, що проникла в трюми, наповнила вантаж. Насіння стали розбухати все більше і більше. Залізна арматура корабля не витримала. Насіння містять багато білка і крохмалю. (ГОРОХ) Це однорічна рослина, обробляли дуже давно. Насіння блискуче, з різним малюнком, як річкові камінці. У сирому вигляді не вживаються. (КВАСОЛЯ). Батьківщина цієї рослини - узбережжя Середземного моря. Почали обробляти його ще в кінці кам'яного віку. У Стародавній Греції вважали, що рослина володіє всіма відомими на Землі "Сім'ю благами" - гарячим, холодним, сухим, вологим, солодким, гірким. Що це за рослина? (КАПУСТА БІЛОКАЧАННА). Коли цю рослину привезли до Європи, в кожній країні її називали по різному: англійці: - "потата" - їстівні бульби; Як це рослина називалася у нас? (КАРТОПЛЯ); Цей легум можна побачити на ринках усіх країн. У нього смачний і солодкий коренеплід оранжевого, червоного і жовтого кольору. Він дуже багатий на вітаміни. (МОРКВА). - італійці - "золотим яблуком"; - Французи - "яблуком кохання"; Як цю рослину називають у нас? (ПОМІДОР). Підсумки уроку Учні підраховують набрані бали, визначають «Найкомпетентніших» і з’ясовують очікування від вивчення теми. Домашнє завдання Скласти кросворди з теми: "Будова і життєдіяльність рослин".
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |