Головна » Біологія

Процеси життєдіяльності рослинного організму

Т. П. Коптєлова, м. Донецьк

ПРОЦЕСИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ РОСЛИННОГО ОРГАНІЗМУ.

УСТАНОВЧО-МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП НАВЧАЛЬНОГО МОДУЛЯ З БІОЛОГІЇ

ПЕРШИЙ МІНІ-МОДУЛЬ

Учитель. Діти! Сьогодні ми з вами вирушимо в науково-дослідну експедицію на Зелену планету. Ви вже знайомі із зовнішнім виглядом будови її мешканців, а тепер на вас чекає пізнання таємниці їх життя. Адже дивні, на перший погляд, мешканці, що населяють Зелену пла­нету, зовсім не схожі на тварин і на нас з вами. Насамперед, тварини дуже рухливі: одні вміють швидко бігати або стрибати, інші все життя повзають, треті літають або плавають. Але, так чи інакше, всім їм до­водиться багато рухатися в пошуках їжі: потрібні й швидкі ноги, і зіркі очі, і чудовий слух. А жителі Зеленої планети, навпаки, нерухомі, все своє життя не рухаються з місця, і при цьому не важливо, короткий вік їхнього життя або довгий, вони не мають потреби з ранку до вечора, від сходу до заходу сонця ганяти в пошуках їжі, та. перебуваючи на одному місці, вони можуть непогано прогодувати себе. У чому тут справа? І чо­му форма їхнього тіла така особлива? Таємниця їх життя здавна хвилює людину.

Демонстрація фрагменту з кінофільму «Сонце, життя і хлорофіл».

Зміст кінофрагменту такий:

Понад 300 років тому вчений Я. Гельмонт здійснив такий дослід з рослинами. Він узяв глиняну посудину, насипав у неї 80 кг попере­дньо висушеного ґрунту і посадив вербову гілку вагою 2,25 кг, поверхню ґрунту прикрив, щоб туди не потрапив пил з повітря. Рослину поливали дощовою  водою упродовж п'яти років. Потім викопали, очистили від грунту і зважили. Верба важила 66 кг. Ретельно висушений грунт  важив 79,944 кг, тобто вага грунту зменшилася всього на 56 г. Вага верби збільшилася на 63 кг 75 г. У який спосіб верба одержала 63 кг 75 г органічних речовин, з яких побудувала тканини свого організму? Я. Гельмонт вирішив, що збільшення ваги верби сталося за рахунок води! Через 100 років М.В. Ломоносов припустив, що рослина живиться з повітря. Далі проводиться визначення пізнавальної задачі. Учитель. Отже, висновки вчених ми почули з фільму, але хто з них завий? А може, вони обидва праві чи обидва зробили невірний висновок? Розв'язати цю задачу вам допоможе науково-дослідна експедиція. Цього разу вона триватиме шість тижнів, експедиція серйозна, вимагає ретельної підготовки. Я супроводжуватиму вас, допомагатиму у важку вилину.

Відкрийте свої зошити, запишіть тему експедиції та її мету. (Запис на дошці.)

Тема навчального модуля. Процеси життєдіяльності рослинного організму.

Задачі: вивчити процеси життєдіяльності  рослинного організму, Становити їх взаємозв'язок між собою та зовнішнім середовищем, на­бути практичних умінь з керування життям рослин.

Учитель. Давайте познайомимося з маршрутом експедиції. Він розрахований на шість тижнів, складається з дев'яти етапів. На кожному етапі ви здобуватимете практичні вміння й навички, теоретичні знання, що допоможуть вам проникнути в таємницю життя рослин. Зміст Кожного етапу виражено заголовними літерами, вони вам відомі. Пере­несіть схему маршруту до своїх зошитів.

На кожному з цих етапів ми будемо розв'язувати різні проблеми, ваші знання про рослини стануть більш ґрунтовними. Але хочу відразу попередити вас, що на деяких етапах на вас чекають іспити, підстеріга­ють суворі перевірки. Я не хочу від вас приховувати це, навпаки, хочу вам допомогти впоратися із цією нелегкою задачею. І тому я хочу по­казати вам, як виглядає ваша залікова відомість, з якою ви повернетеся з подорожі.

Форми  контролю  знань  і  умінь

І тільки той з вас, хто успішно виконає всі форми роботи, зможе одер­жати додатковий тиждень на самостійну подорож Зеленою планетою.

Учні одержують аркуші, на яких роздруковано назви тем кожного з форма-модулів, обсяг матеріалу до тематичного оцінювання, теми ре­фератів, повідомлень, перелік знань і умінь, якими повинні опанувати учні в процесі вивчення цієї теми.

Навчальний модуль «Процеси життєдіяльності рослинного організму»

Ф-м 1. Фізіологія — наука про процеси життєдіяльності рослинного організму Особливості процесів вегетативних органів квіткової рослини

Ф-м 2. Ріст, розвиток, рух рослин

Ф-м 3. Ґрунтове живлення рослин

Ф-м 4. Повітряне живлення рослин. Роботи К. А. Тімірязєва

Ф-м 5. Дихання та випаровування води рослиною

Ф-м 6. Пересування речовин рослинним організмом. Транспортна система рослин

Ф-м 7. Взаємозв'язок клітин, тканин органів у забезпеченні життєдіяльності рослинного організму.    

Ф-м 8. Космічна роль зеленої рослини

Ф-м 9. Тематичне оцінювання досягнень учнів з теми «Процеси жит­тєдіяльності рослинного організму»

Обсяг матеріалу до тематичного оцінювання

§ 65-72.

 Повторити § 42-45, 47 (підручник: Морозюк С. С. Біологія. 6 клас - К.:Генеза, 1996).

§ 39-46.

Повторити § 20-31 (підручник: Мушенко Н. Н., Вервес Ю. Г, Славний П. С, Балан П. Г. Біологія. 6 клас - К.: Генеза, 2002).

Теми повідомлень і рефератів

1.   Климент Аркадійович Тімірязєв - людина і вчений (Ф-м 4)

2.   Озоновий щит нашої планети (Ф-м 4)

3.   Сила весняних паростків (Ф-м 2)

Вода і рослини (Ф-м 6)
Коли вода шкідлива в грунті (Ф-м 6)
Вплив зовнішніх факторів на процеси рослини (Ф-м 2-6)
Сонце, життя, хлорофіл (Ф-м 4)
Цілющі отрути рослин (Ф-м 7)
Практичне застосування знань про фізіологічні процеси рослин (Ф-м 7)

Знання

Уміння та навички

Ф-м 1

Ф-м 1

1. Вегетативні й генеративні органи квіткової рослини, їхні функції.

2. Що таке клітина, її будова.

3. Що таке тканина, види тканин, особливості будови їхніх клітин.

4. Анатомічна будова кореня, стебла, листка.

5. Фізіологія як наука, її задачі.

6. Процеси життєдіяльності рослин­ного організму

1. Розрізняти вегетативні й генератив­ні органи квіткової рослини.

2. Розрізняти частини клітини.

3. Розрізняти види тканин рослинно­го організму

Знання

Уміння та навички

Ф-м 2

Ф-м 2

1. Що таке ріст і розвиток?

2. Де знаходяться зони росту кореня і пагона?

3. За рахунок чого та як саме відбува­ється ріст кореня й пагона в довжину і товщину?

4. Які фактори та як саме впливають на ріст і розвиток рослин?

5. Руху рослин.

6. Як людина керує ростом і розви­тком рослин?

1. Ставити досліди з виявлення росту в рослини, пояснювати їхні резуль­тати.        

2. Проводити пікіровку, пояснювати її значення. 

3. Проводити підгортання, пояснюва­ти його значення.

4. Використовувати знання про ріст і розвиток рослин для їх вирощування

Ф-м 3

Ф-м 3

1. Що таке живлення?

2. Як ви розумієте, що таке мінераль­не живлення рослин?

3. Значення хімічних елементів для життєдіяльності рослини.

4. Вплив нестачі мінеральних солей для рослини, їхнє поповнення.

5. Як людина керує ростом і розви­тком рослин, використовуючи знання про ґрунтове живлення?

1. Правила внесення мінеральних добрив.

2. За зовнішнім виглядом рослин установлювати нестачу мінеральних солей у грунті.

3. Правила поливу рослин

Ф-м 4

Ф-м 4

1. Що таке фотосинтез, які умови необхідні для цього процесу?

2. Взаємозв'язок функцій органів рос­лини в процесі фотосинтезу.

3. Риси подібності й відмінності в процесі фотосинтезу рослин і тва­рин.

4. Взаємозв'язок повітряного і мінерального живлення рослин, їх значення для росту і розвитку рослин.

5. Яка роль фотосинтезу в природі й житті людини?

1. Проводити досліди з виявлення повітряного живлення, пояснювати їх результати.

2. Застосовувати знання про фотосин­тез для вирощування рослин

Ф-м 5

Ф-м 5

1. Що таке дихання, яке його значен­ня для рослин?

2. Що таке випаровування, яке його значення для рослин?

3. Які органи рослини дихають най­більш інтенсивно? 4. Порівняти фотосинтез і дихання.

5. Вплив умов навколишнього середо­вища на випаровування води рослиною, пристосування для його зменшення.

6. У чому виявляється шкідливий вплив забруднення повітря на рослину?

7. Де та як людина використовує знання продихання рослин і випаро­вування води?

1. Проводити досліди з виявлення випаровування води листками й ди­хання рослин.

2. Рихлити грунт під час догляду за кімнатними рослинами та вирощу­вання культурних рослин

Ф-м 6

Ф-м 6

1. Як рухаються вода й мінеральні солі по рослині?

2. Що таке кореневий тиск?

3. Як рухаються органічні речовини по рослині?

4. Що таке обмін речовин?

5. Що таке транспортна система?

6. Як людина використовує знання про пересування речовин по рослині?

1. Проводити досліди з виявлення руху по рослині органічних речовин і води з мінеральними солями, по­яснювати їх результати.

 2. Уміти підгодовувати рослини

Ф-м 7

Ф-м 7

1. Який існує взаємозв'язок клітин, тканин, органів квіткової рослини в забезпеченні її життєдіяльності?

2. Як відбувається обмін речовин під час дихання й фотосинтезу, який вза­ємозв'язок цих процесів?

3. Як пов'язані процеси дихання й фото­синтезу з процесами росту й розвитку?

4. Взаємозв'язок і вплив навколиш­нього середовища на рослину.

5. Рівні організації рослинного організму

1. Аналізувати досліди з виявлення основних процесів рослинного орга­нізму.

2. Використовувати отримані знання з біології рослин для вирощування рослин.

3. Порівнювати, аналізувати, узагаль­нювати, робити висновки

Ф-м 8

Узагальнення й систематизація знань

Ф-м 9

Оцінювання навчальних досягнень учнів з теми «процеси життєдіяльності рослинного організму»

Отже, тема й мета експедиції зрозумілі, маршрутні аркуші отримані, з темами етапів і повідомлень ви ознайомилися. Що ще допоможе нам в експедиції? Звичайно ж, література!

Проводиться знайомство з літературою, що допоможе у вивченні теми, розширить кругозір, причому розповідається цікавий момент і на найцікавішому місці розповідь закінчується. Далі учням пропонується заповнити картку «Перевір себе», щоб виявити прогалини в знаннях.

Учитель. Діти, зараз ви одержите невеликі завдання, за які вам не будуть ставити оцінки, їх мета — допомогти вам із самого початку у ви­вченні нової теми, з'ясувати, як ви впораєтеся з цією задачею.

Перевір себе

1)

+ клітина —

+ тканина —

+ генеративні органи —

+ хлоропласт —  

+ головні життєві властивості організму —

Назвіть частини клітини.
Заповніть таблицю.

Вид тканини

Місце розташовування

Значення

Потім учні вводяться в поняттєво-термінологічне поле. Проводить­ся робота зі словниками над тлумаченням термінів, на основі міжпредметних зв'язків даються визначення поняттям.

Поняттєво-термінологічне поле до теми «Процеси життєдіяльності»

життєдіяльність                             фотосинтез

фізіологічні процеси                     випаровування

дихання                                           рух речовин

ріст                                                    енергія

розвиток

ДРУГИЙ МІНІ-МОДУЛЬ

«Рольова гра»

Учні одержують для підготовки випереджальні домашні завдання.

Дійові особи:

Добрі феї-науки: Морфологія

Анатомія

Цитологія

Фізіологія Провідні вчені кафедри фізіології університету Зеленої планети:

завідуючий кафедрою фізіології рослин, доктор біологічних наук;
старший лаборант кафедри фізіології рослин;
біофізик.

Провідні спеціалісти інших наук, пов'язаних з питаннями фізіології рослин:

біонік;
фахівець з біоритмів рослин;
агроном;
еколог.

Учитель. Увага! Увага! Наш космоліт сів на Зеленій планеті. Поди­віться на її мешканців, вони прекрасні й різноманітні. Серед них живе чимало дивних істот, що мають незвичайний образ життя або оригіналь­ний спосіб розселення, фантастичну зовнішність або чудодійні власти­вості. Одні з них мають величезні розміри, інші — мікроскопічні, проте, усі вони жителі одного Царства — якого? {Царства Рослини) Править царством мудра королева, яка стежить за формою, будовою, життєді­яльністю та розвитком своїх жителів. Як її звуть? {Ботаніка) Допома­гають їй керувати царством добрі Феї. Одна з них стежить за зовнішнім виглядом жителів. Як її ім'я? {Морфологія) Інша контролює внутрішню будову жителів Зеленої планети. {Анатомія) їй допомагає її рідна сестра,

що вивчає будову клітин, органів мешканців Зеленої планети. Що це за Фея? (Цитологія) 3 ними дружить ще одна добра Фея, яка вивчає проце­си життєдіяльності мешканців Зеленої планети. Хто вона? (Фізіологія)

Любі діти! Добрі Феї супроводжуватимуть вас і допомагатимуть вам, якщо ви зумієте відповісти на всі їхні питання. Отже, будьте уважні! За кожну правильну відповідь ви одержуєте «дублон» — це грошова одини­ця Зеленої планети. Вона надає право на придбання цікавої літератури.

На дошку вивішується таблиця «Органи квіткової рослини».

Морфологія. Діти! Країна, до якої ви потрапили, населена жите­лями, в одязі яких переважають зелені тони.

1)                                                              Чим зумовлене їх зелене забарвлення? (Хііорофілом, що міститься
в хлоропластах)                                                  <

Ще в мешканців цієї країни є одна важлива особливість, головна ознака, за якою їх відрізняють від жителів інших країн Зеленої планети,— головний убір: він може бути один або кілька, яскра­вий чи безбарвний, мати дивовижний аромат або взагалі не мати запаху.

Що ж це за головний убір? (Квітки або суцвіття)
~Рак що ж це за країна, яку вам доведеться вивчати та в якій пра­
цювати? (Країна Квіткових рослин)

Органи жителів Зеленої планети за виконуваними функціями поділяються на дві групи,

Що вам відомо про ці дві групи органів мешканців Зеленої пла­
нети? (Органи тіла поділяються на дві групи: вегетативні й генера­
тивні)
Яке значення в житті рослин відіграють вегетативні органи?
(Вегетативні органи забезпечують індивідуальне життя рослини)
А яке значення в житті рослин відіграють генеративні органи?
(Генеративні органи забезпечують розмноження та поширення рослин)

Діти! Ви продемонстрували чудові знання зовнішніх особливостей мешканців Зеленої планети, і я, як і колись, буду вашою вірною супут­ницею. Якщо вам знадобиться моя допомога, я із задоволенням приєд­наюся до вас у вашій науково-дослідній експедиції.

Під час своїх відповідей учні показують на таблиці органи квіткової рослини.

На магнітній дошці встановлюється модель-аплікація «Будова рослинної клітини».

Цитологія. Шановні учні! Я також прийшла, щоб поставити вам кілька запитань.

1)   Із чого побудоване тіло мешканців нашої планети? (З клітин)

Чим вкрита клітина та чи є особливості в її будові? (Клітина вкри­
та оболонкою, вона прозора, щільна)
А що за безбарвна грузла речовина струменіє під оболонкою?
(Цитоплазма)
А де зберігається інформація про будову мешканців? (В ядрі,
у хромосомах)
А чому забарвлення головних уборів мешканців нашої планети
буває таким яскравим? (Забарвлення залежить від клітинного соку
у вакуолях)
А чи знаєте ви, що є найбільш чудовим у клітинах жителів, що
робить їх унікальними? (У клітинах рослин є пластиди, які відсут­
ні у тваринних клітинах)

Відповіді учнів супроводжуються показом органоїдів клітини на моделі аплікації.

Цитологія. Діти! Ви чудово відповіли на всі мої запитання, і я теж стану вашою помічницею. А знаєте, чому?

Я принесла із собою унікальну кінозйомку живих клітин, уважно по­дивіться фільм і дайте відповіді на запитання: чому без знань цитології ви не зможете успішно завершити науково-дослідну експедицію?

Демонструється кінофрагмент «Процеси рослинної клітини».

Учні роблять висновок, шо без знань цитології їм не обійтися, тому що всі процеси рослинного організму — живлення, дихання, ріст, розмноження — по­чинаються в клітині.

На дошці вивішуються таблиці «Тканини рослин».

Анатомія. Діти! Я прийшла до вас по допомогу. Сьогодні я пови­нна розповісти вам про внутрішню будову мешканців нашої планети, але я так швидко переміщалася в часі й просторі, що весь текст пере­плутався в моїй голові. А може, в моїй розповіді й усе правильно. Отже, слухайте уважно, якщо щось не так, відразу піднімайте руку.

Усе тіло наших мешканців складається з клітин. Клітини, що мають схожу будову й походження та виконують однакові функції, називають­ся органами. (Учні піднімають руки й виправляють помилку: не органами, а тканинами) Органи жителів Зеленої планети складені з однієї тка­нини. (Різних тканин) У тілі жителів є особлива тканина, клітини якої постійно поділяються і стають клітинами різних тканин. Ця тканина називається основною. (Ні, твірною) Клітини іншої тканини надійно захищають жителів нашої планети від ушкоджень. їхні клітини щільно зімкнені, їхні зовнішні оболонки потовщені, між ними розташовуються якісь отвори. Ця тканина називається механічною. (Ні, покривною, це

шкірочка, пробка, у ній є отвори — устячка, сочевички). Усі органи тіла жителів мають потребу в різних речовинах. Для їх проведення служить основна тканина. (Ні, провідна тканина) Нею утворені судини й сито­подібні трубки. Клітини м'якоті листа утворені запасаючою тканиною. От де справжнє сховище поживних речовин! {Ні, основною — фотосин-тезуючою)

Усі відповіді учні супроводжують показом названих тканин на таблицях «Клітинна будова кореня», «Клітинна будова листка», «Клітинна будова1 сте­бла». За кожну правильну відповідь учні одержують дублон.

Анатомія. Діти! Ви здорово виручили мене, я виправила весь текст і теж буду вашою вірною супутницею, адже зрозуміти, як живе рослина, можна, лише знаючи її внутрішню будову.

Фізіологія. У цій експедиції я приєднаюся до моїх сестер — до­брих Фей Морфології, Анатомії та Цитології, тому що без мене вам не обійтися. Адже жителі нашої планети, як і всі живі Організми, як і ви, шановні студенти, дихають, живляться, ростуть, розвиваються, а я саме й займаюся цими питаннями. Ім'я Фізіологія має грецьке походження: «фізіс» — природа, «логос» — навчання. Я — наука про процеси. От так мене представляють, запишіть мою візитну картку у свої зошити.

Фізіологія — наука, що вивчає процеси життєдіяльності та функції рослинного організму, їх взаємозв'язки між собою та навколишнім се­редовищем. Кінцева задача фізіології — керування життєвими проце­сами рослин з метою підвищення їхньої продуктивності. Я народилася наприкінці XVIII століття в результаті робіт англійських учених Гейлса і Прістлі, голландського вченого Інгенхауса та англійця Сосюра. Ними були відкриті основні закономірності життя рослин. Зараз я успішно роз­виваюся завдяки працям учених у нашій країні та далеко за її межами.

Отже, шановні учні, якщо ви будете з мною дружити, то одержите «золотий ключик», який допоможе вам керувати різними фізіологічни­ми процесами рослин і використовувати ці знання з великою користю для вас.

***

За столом сидять після представлення: завідуючий кафедрою фізіо­логії рослин, старший лаборант кафедри фізіології, біофізик, біонік, фахівець з біоритмології рослин, агроном, еколог.

Завідуючий кафедрою фізіології рослин. Діти! Я радий тому, що протягом шести тижнів ви будете займатися дослідницькою роботою на нашій кафедрі. Фізіологія рослин — наука, що розглядає

5 процеси, які відбуваються в рослинному організмі, закономірності і перетворення речовин у ньому, виявляє функції тканин рослин. Фі­зіологія тісно пов'язана з фізикою, хімією, анатомією рослин. Вели-| кий внесок у розвиток фізіології зробив учений Климент Аркадійович і Тімірязєв. (Демонструє портрет ученого.) Його відома книга «Життя [ рослини» є для всіх нас, фізіологів, настільною і сьогодні. К. А. Тімі-£ рязєв був першим, хто звернув увагу на виняткову, особливу роль зе-[ леної рослини. З властивою йому широтою поглядів він зміг розкрити ї воістину космічну роль зеленої рослини на нашій планеті. К. А. Ті-| мірязєв порівнював зелену рослину з Прометеєм, який викрав вогонь; у богів і навчив людей користуватися ним. Дивне, на перший погляд,: порівняння. І от ще одне висловлювання видатного індійського вче-; ного Ч. Боозе про те, що «спалюючи кам'яне вугілля, людина, по суті, гріється на сонечку кам'яновугільного періоду».

Я думаю, що коли ваше навчання на нашій кафедрі завершиться, ви зможете пояснити глибокий зміст цих висловів.

Свої таємниці «діти Сонця» (саме так називав К. А. Тімірязєв росли­ни) розкривають неохоче; тут вам, діти, доведеться бути наполегливими й спостережливими, вам необхідно запастися терпінням, навчитися ро­бити висновки з наукових спостережень та експериментів.

Я із задоволенням передаю слово старшому лаборанту кафедри фі­зіології рослин.

Старший лаборант кафедри фізіологи рослин. Важливе місце в на­шій роботі посідає біологічний експеримент. Це нова для вас форма роботи. Вона вимагає ретельної підготовки. Саме біологічний експери­мент допоможе вам дослідити глибинні процеси рослинних організмів. Ми склали для вас інструктивні картки з докладною методикою закла­дання дослідів і питаннями для спостережень. А ось на демонстрацій­ному столі зразки біологічних експериментів, які ви зможете відтворити самостійно. (Підходить до демонстраційного столу та показує закладку різних дослідів.) Уже сьогодні ви зможете вибрати будь-який з напрямів для дослідницької роботи на нашій кафедрі. Я познайомлю вас із ними:

водний обмін рослин;
ріст і розвиток рослинного організму;
живлення та дихання рослинного організму.

У вас є трохи часу на роздум. А тепер я пропоную вам об'єднатися в групи й одержати інструктивні картки. Підчас проведення біологічно­го експерименту ви, діти, повинні пам'ятати, що для його проведення необхідні такі етапи;

ретельна підготовка;
спостереження;
підбиття результатів роботи;
оформлення висновків.

Я сама прийматиму ваші курсові роботи. В інструктивних картках
є перелік питань, на які ви повинні відповісти, деякі з них позначені
«зірочкою», щоб відповісти на них, потрібні додаткові джерела знань.
Я бажаю вам успіху.                                      '

' Формуються групи, учні одержують заздалегідь роздруковані ін­структивні картки для проведення біологічного експерименту.

Біологічний експеримент з теми «Водообмін у рослин» (Ф-мЗ)

Дослід. Виявлення «плачу» рослин

Хід роботи

Досліджувані рослини мають перебувати в умовах достатнього зво­ложення. Рано вранці рослину слід зрізати на відстані 3-5 см від ґрун­ту. На зрізаний пагін швидко натягніть гумову трубку довжиною 3 см і налийте в неї трохи води. На верхній кінець гумової трубки надягніть скляну трубку висотою 15—20 см. Поливайте рослину теплою водою.

Питання

Яким чином змінився рівень води в трубці?
Чому слід поливати рослини теплою водою?
Розкажіть про шлях руху води в рослині.
Що таке «плач» рослин?
Коли можна спостерігати «плач» рослин у природі?
Як людина використовує явище «плачу» рослин?
Наявність якого фізіологічного процесу доводить «плач» рослини?

Біологічний експеримент з теми «Ріст і розвиток рослин» (Ф-мЗ)

Дослід. Ріст кореня

Хід роботи

Візьміть кілька проростків квасолі або гороху, нанесіть тушшю попе­речні риски на відстані 2 мм одна від одної. Помістіть проросток у чашку з налитою на дно водою, спостереження проводьте протягом двох діб.

Літання

1.\ В якій частині кореня відстань між позначками збільшилася? \ Про що це свідчить?

\ Як і за рахунок чого корінь росте в довжину?
\Що станеться з коренем, якщо в нього відрізати верхівку?

ному пікіровка впливає на врожай овочевих культур?
\іому не можна вирощувати овочі під кронами плодових дерев?
(^кладіть звіт про виконану роботу, опишіть результати спостере­
жень, зробіть висновок.

Біологічний експеримент з теми «Ріст і розвиток рослин» (Ф-мЦ)

Досліді Значення сім'ядоль для розвитку рослин

Хід робити

Відріжте смужку фільтрувального папера, довжина якої на 1 см мен­ша за висоту склянки. Згорніть у трубочку папір і встав його в склянку, на дно якої налита вода. Відберіть три намочені насінини квасолі од­накового розміру. Одну насінину залиште без змін (контроль), у другої відріжте сім'ядолю, у третьої — півтори сім'ядолі. Насінини помістіть у проміжок між папером і склянкою та поставте в тепле місце: Дослід проводьте протягом восьми-десяти днів.

Питання йрезультати спостережень

Порівняйте інтенсивність росту проростків у трьох випадках.
Із чим пов'язана така різниця?
Що таке ріст і розвиток?

З*. У чому відмінність процесу росту в рослин і тварин? 4*. Чи пов'язаний процес росту окремих органів з іншими процеса­ми рослин? Доведіть це.

Яку функцію виконують сім'ядолі у квасолі (пшениці) й ендо­
сперм у пшениці?
Порівняй будову квасолі й пшениці.
Оформіть результати спостережень, зробіть висновок.

Біологічний експеримент з теми «Ріст і розвиток рослин» (Ф-м4)

Дослід. Спостереження рухів рослин

Хід роботи

Проростіть кілька насінин квасолі або гороху. Проросле насіння при­кріпіть шпилькоюдогумовоїпробки, що лежить утарілці. Наднотарілки

налийте воду. У кількох проростків відріжте кінчики коренів. Тарілку з проростками накрийте скляним ковпаком або банкою. На другий день простежте, як змінилося положення коренів в обох випадках.      

Питання до результатів спостережень  

Чому змінилося положення кореня?            
Яке значення в житті рослин має коріщ>?      

З*. Що таке геотропізм, з яким фізіологічним процесом вщ пов'я­
заний?                                                                                   і

Що станеться з коренем, якщо в нього відрізати верхівку?
Як людина використовує знання пр*о ріст кореня для вирощуван­
ня рослин?

6*. Які фактори впливають на ріст кореня?

7.         Складіть звіт про виконану роботу та результати спостережень.

Біологічний експеримент з теми «Рух речовин у рослині» (Ф-м 5)

Дослід. Рух води по деревині

Хід роботи

Візьміть три посудини з водою. В одну додайте кілька крапель чер­воного чорнила, в іншу — синього, у третій залиште чисту воду. У кожну посудину помістіть рослину з білими чи яскраво забарвленими квітками.

Питання

Які частини квіток забарвилися? Чому?
Який шлях руху води в рослині?
Що таке судинно-провідний пучок? Де він знаходиться?

4*. Клітини якої тканини, відмираючи, починають виконувати свої

функції? Чому?

5.   Як відбувається утворення судин? 6*. Яка сила змушує воду рухатися по рослині? Що впливає на цей

процес? 7*. По яких частинах кореня, стебла, листка рухається вода? Чому?

8.         Складіть звіт про виконану роботу та результати спостережень.
Зробіть висновки.

Біологічний експеримент з теми «Рух речовин у рослині» (Ф-м 5)

Дослід. Рух води й мінеральних речовин у рослині

Хід роботи

Зріжте пагін липи або іншої рослини, Обновіть його під водою, по­ставте у воду, підфарбовану чорнилом. Через три доби зробіть подовжній і поперечний зрізи стебла.

Питання

Що ви спостерігали? Чому?
Який шлях руху води й мінеральних солей у рослині?
По клітинах якої тканини рухається вода та розчинені в ній міне­
ральні речовини?

4*. Які особливості будови клітин цієї тканини у зв'язку з виконува­ними функціями?

5*. Яка сила змушує воду рухатися по рослині, чим регулюється цей процес?

Як утворюються судини?
Що таке судинно-провідний пучок?
Складіть звіт про виконану роботу та результати спостережень.
Зробіть висновки.

Біологічний експеримент з теми «Водний обмін рослини» (Ф-м 5)

Дослід. Випаровування води листками

Хід роботи

Нахиліть гілку з листками та, не відрізаючи її від рослини, помістіть у скляну колбу. Горло колби закрийте ватою. Спостерігайте, що з'явить­ся на стінках колби.

Помістіть у штатив три пробірки. У кожну з них налийте рівну кіль­кість води. Першу залишіть незмінною, у другу налийте рослинної олії, у третю поставте зрізану гілку з листками та налийте на поверхню води олію. Ведіть спостереження.

Питання

Що ви помітили на стінках колби? Чому?
Як змінився рівень води в трьох пробірках? Чому?

Що таке випаровування?
Яке значення для рослини має випаровування води листками?
5*. Як саме впливають на випаровування води різні умови зовніш­
нього середовища?

Який фізіологічний процес рослини регулює випаровування
води?  /
Складіть звіт про виконану роботу та результати спостережень,
зробіть висновки.

Біологічний експеримент з теми ((Дихання рослин» (Ф-м5)

Дослід. Дихання рослин            '

Хід роботи

У дві однакові посудини налийте слабкий розчин мінеральних речо­вин, необхідних рослині. У кожну посудину занурте коренями в розчин проростки квасолі, гороху, бобів. Воду в одній посудині щодня насичуй­те повітрям за допомогою пульверизатора. На поверхню води в другій посудині налийте тонкий шар рослинної олії.

Питання

Що ви спостерігали у випадку збагачення поживної суміші пові­
трям? Як відбувався розвиток проростка?
Що відбулося з проростком у посудині з водою та олією на по­
верхні? Чому?
Наявність якого фізіологічного процесу доводить цей дослід?
Дайте визначення цьому поняттю.
Як дихають корінь, стебло, листок?
Чому рослини погано ростуть на заболочених ґрунтах?

6.         В який спосіб можна підсилити доступ повітря до коренів?
7*. Як дихають водні рослини?

8.         Складіть звіт про виконану роботу та результати спостережень,
зробіть висновки.

Біологічний експеримент з теми «Дихання рослин» (Ф-м 5)

Дослід. Дихання насіння

Хід роботи

На дно банки налийте води та насипте близько третини обсягу про­рослого насіння гороху, квасолі й пшениці. Щільно закрийте кришкою

до наступного дня. В іншу банку насипте сухого насіння. Обидві банки тримайте за І = 20-25 °С. Через добу опустіть у банку з пророслим на­сіннями палаючу скіпку.

*Ускладніть дослід.

Поставте одну банку з пророслим насіннями у холодильник, а дру­гу—на теплу батарею. Через один-два дні внесіть у банки з пророслим насіннями тліючі скіпки.

Питання

Що ви спостерігали, коли внесли скіпку в банку із сухим насін­
ням? Чому?
Що ви спостерігали, коли внесли скіпку в банку з пророслим на­
сінням? Чому?
Зробіть висновок за результатами ускладненого досліду щодо
того, в якому випадку рослини дихають більш інтенсивно.
Яке значення має дихання для рослин?

5*. Які органи рослин дихають більш інтенсивно?

6,         Складіть звіт про виконану роботу та результати спостережень.

*Біологічний експеримент з теми «Водообмін у рослин» (Ф-м5)

Дослід. Виявлення гутації в рослин

Хід роботи

Для спостереження за явищем гутації проростіть у горщечках зерна злаків. Проростки накрийте хімічною склянкою з отвором у дні, на вну­трішніх стінках наклейте вологий фільтрувальний папір для підвищен­ня вологості повітря. Через деякий час на верхівках листків з'являються крапельки води, що стікають по листку вниз, а на їх місці виступають нові краплі.

■  Питання

1*. Що таке гутація?

2*. Проявом якого фізіологічного процесу є гутація?

З*. Коли спостерігається явище гутації у природних умовах?

4*. В який спосіб можна визначити інтенсивність гутації?

5*. Які фактори впливають на явище гутації?

6*. Наявність якого фізіологічного процесу доводить явище гутації?

7.         Складіть звіт про виконану роботу та результати спостережень,
зробіть висновки.

Біологічний експеримент з теми «Повітряне живлення рослин» (Ф-мб)

Дослід. Виділення кисню в процесі фотосинтезу

Хід роботи                                                              '

Візьміть посудину з водою та скляну лійку. Під лійку помістіть кілька пагонів водної рослини елодеї. Стебла попередньо обріжте гострою брит­вою. На лійку надіньте пробірку з водою. Поставте посудину на яскраве сонячне світло. Через певний час пробірка стане порожньою. Обережно, закривши пальцем, зніміть її та швидко внесіть тліючу скіпку.

Питання до результатів спостережень

Чому пробірка стала порожньою?
Що сталося з тліючою скіпкою? Як це можна довести?
Де відбувається фотосинтез?

4*. Які речовини утворюються в процесі фотосинтезу? Як викорис­товуються ці речовини рослиною?

Яка роль фотосинтезу в природі й житті людини?
Як ти гадаєш, чому К. А. Тімірязєв назвав рослину посередником
між Сонцем і Землею?

Біологічний експеримент з теми «Рух речовин від листків до кореневої системи» (спадний тік) (Ф-м 6)

Хід роботи

Візьміть три пагони тополі, зніміть з одного з них кільце в 2—3 см з камбієм до деревини на відстані у 8—10 см від кінця пагона; з іншої гілки зніміть кільце лише шкірочки з корковим шаром на тій же відстані від нижнього кільця пагона, третю гілку залиште контрольною. На всіх пагонах видаліть бруньки на нижньому боці: у першого та другого паго­нів — до надрізів, у третього залиште на висоті 8-10 см до кінця пагона. Зрізи на всіх пагонах обновіть під водою та опустіть таким чином, щоб верхня частина надрізу не була занурена у воду.

Питання

Де з'являться корінці на першому пагоні? Чим це можна пояснити?
Де з'являться корінці на другому пагоні? Чим це можна пояснити?

По яких клітинах рухаються поживні речовини, якою частиною
стебла?
Які особливості має будова цих клітин у зв'язку з виконуваними
функціями?

5*. Про що свідчить розпускання бруньок на пагонах?

На що витрачаються поживні речовини?
Складіть звіт про виконаний досвід і результати спостережень.

Біофізик. Діти! Ви трохи здивовані тим, що мене запросили для участі в засіданні наукової ради. Але ви повинні знати, що саме роз­виток фізики в XVIII столітті поклав початок вивченню процесів, які протікають усередині рослинного організму. Учені-фізики проводили фізіологічні досліди з виявлення живлення, розмноження, росту й ди­хання рослин. Ми, біофизики, тісно співробітничаємо з кафедрою фі­зіології рослин, адже всі процеси мають потребу в енергії. Рослина ви­користовує енергію сонячного променя, тварини й люди запозичають її в рослин. Ми разом займаємося проблемами фотосинтезу. Наша голов­на задача — поставити цей процес на службу людству. Адже з дарової сонячної енергії рослина використовує лише 0,1 % для утворення ор­ганічних речовин, а здатна — 30 %. Якби людство опанувало фотосин­тезом, воно розв'язало б багато своїх проблем, і я гадаю, що дехто з вас допоможе у вивченні тонкощів цього процесу. Одне з ваших наукових досліджень буде присвячено повітряному живленню рослин, і я буду ке­рувати цією роботою.

Б і о н і к. Природа — геніальний конструктор, інженер, художник і великий будівельник. Будь-яке створіння природи є досконалим, ви­різняється разючою доцільністю, надійністю, економічністю витрати будівельного матеріалу за різноманітності форм і конструкцій. З давніх часів людина прагнула зазирнути «всередину живих моделей», розгада­ти таємниці дії біологічних систем, створених у майстерної природи.

-Біоніка вивчає аналогії у живій і неживій природі, використовує знання про принцип побудови та функціонування біологічних систем і застосовує ці знання для створення різних конструкцій. Зверніть увагу {демонструє малюнок): ребриста форма листка додає особливої міцнос­ті й стійкості в просторі. Так, узявши за основу форму напівзгорнутого листка, інженери спроектували міст (демонструє малюнок) через ріку, який поєднує в собі разючу міцність і легкість, економічність і красу конструкції. Найважливішим досягненням майстерної природи є стеб­ло злаків {демонструє таблицю) — соломина. У тростини, наприклад,

стебло завдовжки 3 м та завтовшки 15 мм не ламається, витримує таке
навантаження. Велика міцність і стійкість таких висотних природних
конструкцій зумовлена низкою особливостей рослин: взаємним розта­
шуванням у стеблі твердих і м'яких тканин. Цей принцип використо­
вується для побудови висотних будинків, фабричних труб. (Демонструє
малюнки й дає коротке пояснення.)                  -       '

Діти! Стати біоніком без знань фізіології рослин, їхньої анатомії не­можливо. І якщо хтось зацікавився, може звернутися до мене й довіда­ється ще дуже багато цікавого. Я надаю слово своєму колезі.

Фахівець із біоритмів рослин. Спостереження за рослина­ми показали, що вся їхня життєдіяльність підпорядкована визначеним ритмам. Не випадково їх називають біоритмами. Природа виробила їх для живого організму як протидію до несприятливих факторів зовніш­нього середовища. Квітки рослин, що мають яскраві, великі пелюстки віночків, розкриваються й закриваються періодично протягом доби. Цю здатність люди помітили дуже давно. Так, у Давній Греції та Римі на квітниках висаджувалися рослини, квітки яких відкривали й закрива­ли свої віночки в різний час доби. За таким «біологічним годинником» можна визначати час. Відомий шведський натураліст КарлЛінней роз­робив такий «квітковий годинник». Давайте прогуляємося літнім лугом. Ледь засвітиться зоря, першими відкриються вогники маку, сонячні кульки — кошики кульбаби й осоту городнього. Трохи пізніше відкри­вають свої «блакитні вічка» віночки цикорію. А от і кущ шипшини го­рить червонясто-рожевим кольором. {Далі на таблиці показує різні види рослин, приклеєні до циферблату годинника, залежно від часу відкривання й закривання пелюстків.)

Дотепер не цілком зрозуміла сутність цього явища, природа його походження. У нас є припущення про прямий зв'язок біоритмів з гео­метричними характеристиками Землі. Можливо, хтось з вас розкриє та­ємницю цього явища?

Агроном. Діти! У ході вашої експедиції ви вивчите такі фізіоло­гічні процеси рослинного організму, як живлення, дихання, ріст, роз­виток, рух, випаровування води. Знання, отримані вами, дуже тісно пов'язані з практикою сільського господарства. Адже всі агротехнічні прийоми базуються на глибоких знаннях фізіології. Одержання висо­ких врожаїв овочевих і плодових культур неможливе без знання ритму розвитку рослини, урахування біологічних особливостей, кліматичних

умов. Я хотів би поставити вам кілька запитань. Чи зумієте ви на них відповісти?

Чому редис, огірки, томати, капуста вимагають підвищеної воло­
гості, а морква, буряк, квасоля, кукурудза потребують меншого
поливу? А кавун, диня, гарбуз — відносно засухостійкі?
Чому на добре зволоженому ґрунті часто можна бачити зів'янен-
ня, а то й відмирання листків огірків?
В овочівницькій бригаді листки овочів шпинату й салату для
вживання в їжу зривають наприкінці дня. Поясніть, чому.
Дві ланки змагалися між собою, хто виростить більший врожай
картоплі. На ділянці першої ланки незадовго до збирання вро­
жаю скосили значну частину бадилля, а в іншій — тільки верхню
частину з плодами й насінням. Поясніть, яка ланка зробила пра­
вильно й чому. Як це впливає на врожай?
Проводячи тиждень саду, школярі посадили на узбіччях шосей­
ної дороги дерева. Частину дерев обрізали. Деякі дерева загину­
ли. Які саме загинули, чому та в чому тут справа?

(Учні намагаються відповісти, але їм не вистачає наявних знань для аргументованих відповідей, тому — це задачі з тупиковим змістом, до них знову повертаємося на системно-узагальнюючому модулі.)

Агроном. Так, діти, ви не змогли аргументовано відповісти на жод­не моє запитання. Але я впевнений, що, коли я прийду до вас знову, ви все зможете пояснити й навчитеся застосовувати свої знання.

Еколог. Жителі нашої планети такі прекрасні й такі беззахисні. Вони не можуть писати, щоб поскаржитися, вони не можуть кричати про допомогу, якщо їм боляче. Вони можуть тільки вгасати, забираючи й частку життя кожного з нас. Від нас залежить їхнє процвітання, а від них, жителів Зеленої планети, врешті-решт,— наше з вами життя й про­цвітання блакитної планети Земля!

У цьому ви переконаєтеся, пройшовши весь маршрут експедиції, і я сподіваюся, що на маршруті ви не скривдите жодного жителя Зеленої планети. Яким би він не був — малюсіньким чи велетнем.

І нехай у вашій подорожі вас супроводжують дивні рядки, написані С. Я. Маршаком:

Человек, хоть будь он триждьі гением — Остается мьіслящим растением.

С ним в родстве деревья и трава.

Не стидитесь зтого родства.

Вам даньї до вашего рождения

Сила, стойкость, жизненность растения.

Настає хвилина рефлексії.

Шановні «студенти»! От і скінчився перший етап нашої науково-до­слідної експедиції. Зараз пролунали дивні рядки С. Я. Маршака.

Висловіть свої думки, який зміст ви вкладаєте в рядки «Человек, хоть будь он триждьі гением — // Остается мьіслящим растением».

Чи був цікавим модуль? Поясніть, чому?

Чи подобаються вам рольові ігри? Чому?

Що знайшло «зачіпки» у вашій душі найбільше? Чому?

Яку оцінку ви ставите собі й учителю?


Теги: Коптелова Т.П., рослини
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 1591/223


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar