Головна » Біологія

Значення птахів. Охорона птахів

Мета: освітньо - пізнавальна: з’ясувати значення  птахів у природі та житті людини; познайомити з провідною галуззю сільського господарства України – птахівництвом; вивчити основні категорії птахів пов’язані з міграцією, з’ясувати причини міграції та методи дослідження шляхів міграцій; обґрунтувати необхідність охорони птахів, показати систему заходів з охорони птахів в Україні.

Розвивальна: розвивати вміння працювати з текстом і малюнками підручника, науково – популярною літературою, Інтернетом, навчати учнів працювати в мікрогрупах; розв’язувати проблеми з метою одержання реального результату, оформлювати матеріал; висловлювати та доводити власну думку.

Виховна: прищеплювати любов до природи, виховувати бережливе ставлення до живих істот, інтерес до тваринного світу, біології в цілому; реалізовувати екологічне виховання.

Тип уроку: урок – подорож з комп’ютерною підтримкою.

Основні терміни та поняття: птахівництво, міграції птахів, кочові, перелітні та осілі птахи, кільцювання, Червона книга України.

Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, екран, карта світу, Червона книга України.

Хід уроку

І. Актуалізація навчальної діяльності учнів

Гра отримай квиток на потяг.

Діти, який найпопулярніший серед населення України вид транспорту? А найдешевший? Так залізничний. Тому ми з вами здійснимо подорож на експрес – потязі в країну Птахів. Але, що б подорожувати, необхідно купити білет. Ваш білет – це знання. Вчитель задає кожному учневі питання. Хто відповів сідає – він отримав свій білет.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Розповідь вчителя з використанням презентації.

Якщо простежити історію розвитку різних вірувань, то образи птахів ми знайдемо в сивій давнині. Ще задовго до нашої ери людина спостерігала за нічним небом, даючи назви сузір’ям. Серед назв сузір’їв є ті, що присвячені птахам: сузір’я Ворона, Голуба, Лебедя, Орла, Павича, Тукана.

Як символ свободи і гордовитості найбільш улюбленими в Україні були птахи: сокіл, орел, лебідь і чайка. Живі символи України – лелека, зозуля, соловейко і ластівка. Лелека – символ миру, достатку, щастя, добра, материнства. Зозуля – символ довголіття. Ластівка – символ родинної злагоди й багатства. Лебідь – символ вірності і любові.

      У багатьох країнах світу найулюбленіші птахи стали символами нації, а їхні зображення прикрашають герби та прапори:

За деякими легендами, малий герб України – тризуб – це стилізоване зображення сокола, що стрімголов падає вниз.
У Стародавній Греції на гербі міста Афіни було зображення сови.
Герб Стародавнього Риму прикрашав орел.
У США гербова тварина-білоголовий орлан.
В Росії державний герб прикрашає двоголовий орел.
На гербах Чилі, Еквадора, Болівії, Колумбії – кондор.
На гербах Домініка, Сан – Томе – папуга.
На гербі Австралії – страус ему.
На гербі Судану – птах-секретар.
На гербі Тринідад і Тобаго – колібрі-білохвостий самітник.

Невже дійсно птахи мають таке велике значення в житті нашої планети?

Формування  теми та мети уроку

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Чотири групи з класу отримали  випереджальне завдання. Заслуховуються виступи цих груп на відповідних станціях.

1. Станція «Значення птахів».

           Виступ І групи - значення птахів (доповідь з використанням комп’ютерної презентації, доповнення вчителя).

Деяким птахам встановлено пам’ятники:

гусям у Римі за те, що колись врятували місто від ворога, зчинивши галас і попередивши цим мешканців;
голубу в Парижі за те, що приніс звістку про аварію англійського підводного човна під час Другої світової війни;
чайкам у Солт-Лейк-Сіті в штаті Юта, бо вони врятували поля місцевих мешканців від сарани;
горобцям у Бостоні, в головному парку міста, за те,що урятували мешканців від голоду, знищуючи комах – шкідників;
півню в місті Габрово в Болгарії, бо вони перші зустрічають і вітають світанок, зникає пітьма, а з нею і вся нечиста сила; а у німецькому місті Мюнстері за те, що півень допоміг зняти облогу міста;
казарці у Канаді, як найпоширенішому птаху на їх землі.

2. Станція «Птахівництво».

           Виступ ІІ групи – птахівництво (доповідь учнів з використанням комп’ютерної презентації).

          3. Станція «Міграції птахів».

           Виступ ІІІ групи –  міграції птахів (доповідь учнів  з використанням комп’ютерної презентації, складання маршруту деяких перелітних птахів на карті світу).

          4. Станція «Охорона птахів».

           Виступ ІV групи – охорона птахів (доповідь учнів з використанням комп’ютерної презентації та Червоної книги України).

         ІV. Систематизація та узагальнення знань учнів:

Гра «Обмін враженнями від подорожі».

1. Вправа «Третій зайвий». На слайдах необхідно вибрати зайвого птаха.

1.  Гуси,  качки,  чаплі.                                                        Відповідь: чаплі.

2.  Горобці, снігурі,  сойки.                                                 Відповідь: снігурі.

3.  Ластівки, солов’ї, галки.                                                 Відповідь: галки.

4.  Білий лелека, дрофа, чорний лелека.                             Відповідь: білий лелека.

5.  Фазан, перепел, синиця.                                                  Відповідь: синиця.

6.  Рожевий пелікан, кучерявий пелікан, крижень.           Відповідь: крижень.

2. Вправа «Вгадай птаха». Учням пропонується фотографії птахів з яких необхідно вибрати:  перелітних, осілих, кочових птахів та занесених до Червоної книги України.

V. Підведення підсумків уроку:

- Що найбільш вам запам’яталось на уроці?

- Чи корисним був урок?

VІ. Домашнє завдання: вивчити § 47, повторити § 43 – 46.


Теги: птахи, Шипота А.В.
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 1081/198


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar