Головна » Біологія

Внутрішня будова листка

Мета:  сформувати знання про особливості внутрішньої будови листка у зв’язку з виконуваними функціями, розвивати вміння встановлювати причино – наслідкові зв’язки, сприяти розвитку самостійної компетентності   учнів та вміння здобувати знання; формувати інформаційну та комунікативну компетентності.

Хід уроку

І Етап орієнтації

1. Привітання учнів, організація класу

2. Орієнтація на визначення місця уроку в темі(останній за темою»Будова та життєдіяльність рослин»)

3. Актуалізація опорних знань учнів  - «біологічний диктант»

- Що таке листок?

- Основними структурними елементами листка є……………..

- Простим називають листок, який має ………….

- Листок, що має декілька листкових пластинок, називають………………….

- Черешковим називають листок, якщо….

- Листок, що прикріплюється о листка без черешка, називають………………………

- Характер розташування жилок у листкових пластинках називається…………….

- За типом жилкування листки бувають…………………….

ІІ Етап визначення мети

1. Мотивація навчальної діяльності

         Сьогодні на уроці ми з вами будемо знайомитися з внутрішньою будовою листка, але для цього ми маємо подумати, як туди потрапити. Уявіть, що ваше тіло зменшується і розпадається на сотні молекул і бульбашок газу.

Прийом «мозковий штурм»

- Яким шляхом ви можете потрапити всередину листка?

- Який життєво важливий процес відображає ваш шлях?

- Якою речовиною вам довелося стати?

2. Бесіда з учнями, визначення показників досягнення мети

Очікуваний результат –

Ознайомитися з ……….внутрішньою будовою листка

Визначити …….основні функції листка

ІІІ Етап проектування

Обговорення з учнями форм роботи на уроці, способів фіксації матеріалу

ІУ Етап організації виконання плану діяльності

Самостійна робота учнів з текстом, малюнками підручника за питаннями:

І гр.. – Покриви листка

ІІ гр. – Внутрішня частина листка

ІІІ гр.. – Судинно – волокнистий пучок

Завдання групам:

Оформити таблицю
Робота з термінами й поняттями (прийом «словничок»)
Висновки роботи («Віднови текст»)

Звіти учнів, аналіз та коригування відповідей

 Цікава інформація

Особливістю клітин продихів є те, що вони можуть змінювати свою форму. У переважної більшості рослин продихи розташовані на нижньому боці листка, і прямі сонячні промені на них не потрапляють, що сприяє кращому збереженню води в рослині. Але якщо листки розміщені вертикально (півники), чи належать рослинам, поширеним в умовах високої зволоженості (капуста), то продихи є з обох боків листкової пластинки. Плаваючі листки водяних рослин (латаття) мають продихи лише на верхній частині листкової пластинки, а повністю занурені у воду листки (елодея) продихів не мають. Кількість продихів може сягати кількох тисяч на 1 см2 поверхні листка

Діагностична самостійна робота – гра «Так чи ні»

1) Клітини шкірки не щільно прилягають одна до одної                  -

2) Ззовні шкірка листка вкрита кутикулою                                        +

3) Продихи найчастіше розміщені з нижнього боку листка       +

4) Клітини шкірки мають зелене забарвлення                   -

5) Стовпчасті клітини містять найбільше хлорофілу                  +

6) Фотосинтез відбувається в губчастих клітинах                       -

7) Губчасті клітини нещільно прилягають одна до одної           +

8) Міжклітинники містяться в стовпчастій тканині                      -

9) Міжклітинники заповнені хлорофілом                                    -

10) Листок пронизаний густою мережею жилок                         +

11)  До листка надходять органічні речовини                            -

12) По ситоподібних трубках рухаються органічні речовини від листків до всіх органів      +

А) Робота над питаннями (середній рівень)   (за результатами діагностичної роботи)

Як розташовані клітини шкірки?
Чи мають вони забарвлення?
Від чого шкірка захищає листок?
Що таке кутикула?
Які клітини утворюють продихи?
Яку функцію виконують продихи?
Чи завжди продихи відкриті?
Де міститься основна тканина?
Яку будову мають стовпчасті клітини?
Чим губчасті клітини відрізняються від стовпчастих?
Чим заповнені міжклітинники?
Що утворює судинно – волокнистий пучок?

Б) Робота над питаннями   «Взаємозв’язок між будовою та функціями  структур листка» (достатній та високий рівень)  (за результатами діагностичної роботи)

Чому клітини шкірки розміщені дуже щільно? (вони представлені покривною тканиною, яка має таку особливість будови, і це захищає внутрішній вміст листка від негативного впливу довкілля)
Чому в губчастій тканині є великі міжклітинники? (завдяки їм листок здійснює газообмін між клітинами і навколишнім середовищем, також вони беруть участь у процесі транспірації)
Що регулюють продихи? (інтенсивність процесів транспірації, дихання, фотосинтезу)
Від чого залежить товщина кутикули? (від кліматичних умов, у яких зростає рослина)
Чому стовпчасті клітини містять найбільше хлоропластів? (це різновид основної тканини, яка має назву фото синтезуюча і бере безпосередню участь у здійсненні процесу фотосинтезу)

-    Чому в листку мало поширені механічні тканини? (опорна функція, яку вони виконують, забезпечується розгалуженою мережею судинних елементів у листку, а також кутикулою, яка вкриває листок ззовні)

В) Формулювання загальних висновків

Головні функції листка: ……………………., ……………………….  І …………………………….

У здійсненні фотосинтезу приймають участь:

Зелені клітини стовпчастої тканини, які містять……………………………….
Продихи, через які в листок надходить………………………….., необхідний для фотосинтезу та виділяється…………………………, який утворюється в процесі фотосинтезу
Міжклітинники, по яким проходять……………………………….. та ………………………………..
Судини, які входять до складу жилки; по них відтікають…………………………………, що утворюються в результаті фотосинтезу

У транспірації приймають участь:

Судини, які входять до складу жилки; по них постачається…………………………….
Міжклітинники губчастої тканини, по яких до продихів підходять……………………
Продихи, через які  відбувається …………………………………………

Узагальнення та закріплення матеріалу – виконання лабораторної роботи №8 «Внутрішня будова листка у зв’язку з його функціями»

*Хвилинка ерудита

Чому листочок вважають «Зеленою хімічною лабораторією»?
Чому продихи можна образно назвати «кватиркою» зеленого листочка?
Чому в бегонії – велике листя, а в кактуса – колючки?
В який час дня найкраще збирати листкові овочі (кріп, петрушку, салат)?
Колорадський жук поїдає листки картоплі. Поясніть, як це відіб’ється на врожаї?
Господиня обірвала зелені листки капусти на корм кролям. Чи правильно вона зробила?

У Етап контрольно - оцінювальний

1. Підведення підсумків уроку, з’ясування питання, чи досягнуто мету уроку, відповіді на питання „я знаю, я вмію…”

2. Виставлення і мотивація оцінок

3. Інструктаж з д/з

Д/З §   15 (с.62 – 64)            ІІ рівень  -?4,5 (с.66)        ІІІ рівень -?1,2 (с.66) 

IV рівень - випереджальне завдання «Нестатеве розмноження» (штучне вегетативне розмноження, щеплення)


Теги: Шевченко О.І., листок
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 1009/168


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar