Головна » Біологія

Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу - 2

Мета: сформувати знання про основні особливості організації та процесів життєдіяльності павукоподібних;

продовжити формувати вміння працювати з текстом та малюнками підручника, аналізувати,  порівнювати,  виділяти головне;

розвивати пам'ять, мислення, вміння робити висновки;

формувати інформаційну, комунікативну компетентності та  компетентність самоосвіти та саморозвитку

Хід уроку

І Етап орієнтації

1. Привітання учнів, створення позитивного настрою

2. Орієнтація на визначення місця уроку в темі

Сьогодні ми з вами продовжуємо знайомство з представниками типу Членистоногі і поговоримо про павуків

ІІ Етап визначення мети

1. Мотивація навчальної діяльності

Є загадка «Що в хаті найтонше?» Без­умовно, павутина — «візитна картка» павукоподібних. Всього 300 грамів павутини вистачи­ло б, щоб оперезати Землю

Прибираючи у кімнаті, ви, ймовірно, знімали зі стін павутину, тому що вона нам заважає, надає кімнаті занедбаного виду.

Як ви думаєте, а для чого вона потрібна самим павукам?

Розповідь про павутину

За давньою грецькою легендою, вміння ткати павуки, успадкували від Арахни, лідійської дівчини, дочки  ремісника. Рукодільниця вихвалялася мистецтвом ткалі і  наважилася викликати саму Афіну на змагання у ткацтві, за що й була жорстоко по­карана: ображена богиня перетво­рила її на павука. У Греції павук так і називається Арахна, а наукова назва класу – Арахніди.

Галузь зоології, що вивчає павукоподібних - арахнологія

         Як правило, павуки не викликають симпатії у людини. А між іншим, це одна з найцікавіших груп членистоногих.

Люди різних націй по – різному відносяться до павуків.

У індусів павуки — це но­сії духів предків. В Африці ці твари­ни — герої численних легенд. У Цен­тральній Америці є повір'я, що душі померлих людей можуть потрапити в царство мертвих, якщо перепли­вуть річку на плоті з ниток павути­ни. В Європі до сьогодні вважають, що якщо вб'єш павука, то не буде тобі удачі, не буде грошей. А якщо зна­йдеш павука на одязі — радій, буде тобі новий одяг.

Я пропоную вам уважніше придивитися до цих тварин та дізнатися про них більше.

         Оголошення теми уроку

2. Бесіда з учнями, визначення показників досягнення мети

- Дати загальну характеристику класу Павукоподібні

- Визначити особливості організації та процесів життєдіяльності павуків

ІІІ Етап проектування

Обговорення з учнями форм роботи на уроці, способів фіксації матеріалу

ІУ Етап організації виконання плану діяльності

1. Самостійна робота – складання схеми „Загальна характеристика класу Павукоподібні”( „ ромашка”), прийом «ланцюжок»

2. Робота над формуванням біологічних понять -  прийом „Словничок”

- Хеліцери

- Педипальпи

3. Самостійна робота  - прийом  „ броунівський рух” – „ Особливості організації та процесів життєдіяльності павука – хрестовика”

4. Обговорення результатів роботи, вікторина

З яких відділів складається тіло павука – хрестовика?
Які органи розташовані на голові?
Скільки пар ходильних ніг мають павуки?
Ким за способом живлення є павуки?
Що являється їхньою основною їжею?
Як відбувається процес травлення у павуків?
Що є органами дихання павука?
Яким чином повітря потрапляє в організм павука – хрестовика?
Яка кровоносна система у павуків?
Як називається рідина, що омиває внутрішні органи тварини?
Назвіть органи виділення павука
Чи відрізняється нервова система павуків від ракоподібних? Чим саме?
Які складні інстинкти притаманні павукам?
Що є органом дотику у павуків?
Які ще органи чуття розвинені у павуків?
Ким у статевому відношенні є павуки?

5. Діагностична самостійна робота  - гра „Так чи ні”

1. Тіло павукоподібних складається з голово грудей і черевця

2. На голові у  павуків розташовані органи чуття та складні очі

3. У павуків 5 пар ходильних ніг

4. Отвори органів дихання розташовані на черевці

5. Павуки є  хижаками

6. Для павуків характерне позакишкове травлення

7. Неперетравлені рештки виводяться через ротовий отвір

8. Органи дихання павука – трахеї та легені

9. Кровоносна система павуків замкнена

10. Нервова система павуків складніша, ніж у ракоподібних

11. Органами чуття павуків є вусики

12. Органи смаку та хімічного чуття розташовані на ногах та педипальпах

6. Робота над творчими завданнями (індивідуально, за результатами діагностичної самостійної роботи)

1). Доведіть, що павука – хрестовика  можна віднести до класу Павукоподібні

2). Зазначте систематичне положення павука - хрестовика, заповнивши таблицю

Павуки поширені переважно на суходолі. Які особливості зовнішньої та внутрішньої будови тіла сприяли освоєнню ними суходолу?

3). Заповніть пропуски

         Павукоподібні – багатоклітинні тварини, що мають _____________________ симетрію тіла. Середовище життя_______________________. Покрив  ___________________, він також виконує функції _____________________. Тіло сегментоване, поділене на відділи ________________________________________. Кінцівки мають___________________ будову. Тварини мають________________ пари ходильних ніг. Наявність чутливих вусиків (є, немає). Порожнина тіла____________________. Травна система починається ______________, закінчується_________________________________. Кровоносна система __________________. Органи дихання_____________________________. Органи виділення ________________________.  Центральна нервова система у передньому відділі має вигляд _________________________________, через усе тіло проходить _________________ нервовий ланцюжок. Запліднення _____________________________________, розвиток _______________________.

Підкресліть ознаки типу Членистоногі

4). Заповніть та проаналізуйте таблицю „Порівняльна характеристика особливостей внутрішньої будови павука – хрестовика та річкового рака”

5). Простежте шлях по травній системі павука і складіть схему. Чим травна система павука відрізняється від травної системи рака?

Травна система  починається ротовим отвором, розташованим на передній частині черевного боку головогрудей і оточеним ротовими кінцівками. Він веде до кишечника. Передня кишка поділена на об'ємну глотку, де розміщений фільтруючий апарат, стравохід та сисний шлунок, завдяки скороченню стінок якого всмоктуєть­ся рідка їжа. До порожнини глотки впадають протоки слинних залоз.

Фільтруючий апарат глотки павука - це сукупність хітинових волоси­нок, які, перехрещуючись між собою, утворюють сітку, що перешкоджає проникненню до кишечника твердих часток.

Середня кишка має більш-менш циліндричну форму та численні сліпі вирости, в яких накопичується рідка їжа. У ній їжа остаточно перетрав­люється і всмоктується. Середня кишка переходить у коротеньку задню, яка закінчується анальним отвором.

До травної системи павука належить і травна залоза (печінка), яка заповнює майже все черевце і відкривається в середню кишку. Клітини печінки здатні виробляти травні ферменти, а також поглинати частинки їжі.

7. Контрольний тест

1. Тіло павукоподібних поділене на:

а) голову, груди, черевце, хвіст

б) голову, груди, черевце

в) головогруди і черевце

2. Дихання павука – хрестовика:

а) трахейне                                б) легеневе

в) зябрами                                  г) змішане

3. Органи руху у павуків містяться на:

а) головогрудях

б) черевці

4. За способом розмноження павукоподібні:

а) гермафродити

б) роздільностатеві

5. Органи, що слугують для захоплення й убивання здобичі – це:

а) педипальпи

б) хеліцери

в) павутинні бородавки

6. Органами виділення павукоподібних є:

а) метонефридії

б) зелені залози

в) мальпігієві судини

7. Павуки живуть переважно:

а) у воді

б) на суходолі

в) у ґрунті

8. Кількість ходильних ніг у павуків:

а) 6                       б) 8                          в) 10

9. Виберіть  ознаки, що є пристосуванням до життя на суходолі:

а) прості очі

б) зовнішній шар кутикули є водонепроникним

в) органи дихання – легені і трахеї

г) відсутність вусиків

10. Травлення у павуків:

а) внутрішньоклітинне

б) порожнинне

в) позакишкове

11. Особливостями тварин класу Павукоподібні є:

а) мешкають переважно на суходолі, трапляються водяні тварини;

б) живуть переваж­но у воді, трапляються на суходолі;

в) відділи тіла: голова, груди, черев­це;

г) відділи тіла: головогруди,  черевце;

д) мають дві пари чутливих вусиків;

е) чутливих вусиків немає;

ж) очі прості;

з) очі складні;

і) мають п'ять пар ходильних ніг;

к) мають чотири пари ходильних ніг;

л) органи дихання –зябра;

м) органи дихання –трахеї та легені;

 н) органи виділення - мальпігієві судини (видільні трубки);

о) органи виділення - зелені залози;

п) розвиток прямий;

р) розвиток непрямий.

У Етап контрольно - оцінювальний

1. Підведення підсумків уроку, з’ясування питання, чи досягнуто мету уроку, відповіді на питання „я знаю, я вмію…”

2. Аналіз роботи учнів на уроці, виставлення оцінок

3. Інструктаж з д/з

Д/З  § 22 (с. 92 – 93)

ІІ –? 1, 2  (с.95)

ІІІ –? 6 (с. 95)

ІV  -    1) Використовуючи додаткову літературу, підготуйте творчу роботу про будь – яку   тварину класу Павукоподібні

         2)  Підготуйте повідомлення про значення павукоподібних  у природі та житті людини

         3)  Калейдоскоп „Цікаво знати, що…” або „Тварини – рекордсмени”

         4)  Творчі запитання

- Чому павук – хрестовик майже щоночі заново створює ловильну сітку, навіть у тому випадку, коли вона залишається непошкодженою?

- Яким чином павукоподібних використовують у судово – медичній практиці?

- Павук – сріблянка, що живе у воді, дихає киснем повітря. Яке пристосування має цей павук до життя у воді?


Теги: Шевченко О.І., павук
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 1172/197


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar