Головна » Біологія |
Мета: розширити знання учнів про лікарські рослини, їх значення в житті людини, формувати в учнів вміння і навички збору лікарських рослин, їх зберігання. Обладнання: таблиці; гербарні екземпляри різних лікарських рослин, дидактичний матеріал книги: «Травы, дарующие здоровье», лікарські трави. Основні терміни і поняття: лікарські рослини, фармакологія, хіміко-фармацевтична промисловість. Структура модулю, форми і методи роботи. 1 м-м. ЗП 1. Мотивація навчальної діяльності учнів. Слово вчителя. Дуже давно, коли на Землі ще не було людини, грунт проткнув маленький пагінець, потягнувся до неба, до сонця й розквітнув квіткою. Якою була та квітка, ніхто не знає. Але, без сумніву, у світ прийшла краса. Люди всіх часів і народів вшановували рослини, бо вважали їх посередниками між небом і землею. Значення рослин в житті людини важко переоцінити. Учені знайшли в них лікарські речовини, цінні ефірні олії. Постановка проблемного запитання: Діти, чи всі ви добре знаєте рослини, які ростуть навколо нас. А якими властивостями вони володіють? Сьогодні ми збагатимо знання про наших зелених сусідів. Тема нашого уроку: (діти записують тему в зошити). Сьогодні ми з вами відвідуємо Зелену Аптеку і дізнаємося багато цікавого. Вивчення і застосування людиною лікарських рослин у боротьбі з хворобами має багатовікову історію. У нас в гостях історик, якому я даю слово. Далі йдуть елементи рольової гри (деякі учні отримали випереджаючі домашні завдання). Історик (учень виступає з повідомленням). Дуже давно наші предки почали підмічати лікарські властивості деяких рослин. В античній медицині лікарські рослини використовувались дуже широко. Так, один з її засновників – Гіппократ (160-377р. до н.е.) вивчив і описав 200 лікарських рослин. Видатний лікар і філософ Авіценна (980-1037рр.) у відомій книзі «Канон лікарської науки навів дані про 811 найпростіших лік, з яких 612 рослинного походження. Ліки травами отримали значний розвиток у Древній Русі. А пам’ятнику російської культури ХІ ст. «Збірник Великого князя Святослава Ярославовича» даний опис значної кількості лікарських рослин і їх лікарського використовування. В 1581 р. Іван Грозний видає указ про відкриття першої на Русі аптеки для обслуговування Царського двору і його оточення, а в 1585р. був виданий перший російський «Травник», а в 1724 році була відкрита Петербурзька Академія наук, в якій вивченням лікарських рослин зайнялися ботаніки і лікарі. Поступово лікування рослинами з глибини століть дійшло до наших днів і в сучасний час широко використовується. Вчитель: А чому в наш час, коли є велика кількість синтетичних препаратів, антибіотиків, які використовують медики, зацікавлення до лікування травами не згасло, а навпаки, чому, вам цікаво це знати, діти. (Так). У нас в гостях лікар-фармацевт (вчитель називає прізвище, ім’я, по-батькові). Лікар-фармацевт. В наш час, у зв’язку з важким екологічним станом в країні спостерігається значний рост алергічних реакцій на прийом синтетичних ліків. Тому в останній час з кожним днем ми являємося свідками підйому на достатню висоту багатовікового досвіду народної медицини, а хворі все частіше прибігають до лікування настоями і відварами цілющих трав. 30% лікарських препаратів отримують з рослин, які мають менш шкідливий вплив на людський організм, чим штучні препарати. Ми, лікарі – фітотерапевти використовуємо лікарські рослини як в науковій медицині, так і в народній. На території України росте понад 4000 видів лікарських рослин. Серед них ми використовуємо понад 800 видів. А ось і вони. Вчитель: Отже, діти двері Зеленої Аптеки відчиняються, знайомтесь: Подорожник, Ромашка, Кульбаба, Кропива, Полин. Подорожник (рослина демонструється). Я для того росту, щоб люди з мене користь мали. Хтось руку подряпає, хтось ногу намуляє, хтось обпечеться, у когось чиряк вискочить – і цьому лиху можу зарадити. Якщо тебе вкусить бджола чи оса – хутенько зірви мого листочка, зімни його та приклади. Він всю отруту висмокче. Діти, а з вас хто мене знає? (Діти відповідають, що коли палець порізали, то батьки прикладали листочок до рани, помивши його спочатку, рана швидко загоювалась). Ромашка (рослина демонструється). На стрункій високій ніжці, у хустині-білосніжці, стою та всміхаюсь жовтим оком. Мене теж люблять люди. Мама твоя, коли купала тебе маленького, сипала у воду мій цвіт, не тільки тому, щоб вода приємно пахла, а щоб ти ріс сильним, бадьорим, рум’яним. Відвар з моїх квіточок використовують у разі простудних захворювань, кашлю, зубного болю, шлункових захворювань, нервового збудження, хвороб очей, полощуть горло, миють волосся. Я думаю, що у кожного з вас у домашній аптечці є коробочки з ромашкою, якщо ні – придбайте, не пожалкуєте. Кульбаба (рослина демонструється). Я дуже схожа на сонечко. Я кругла і пухнаста. Один поет писав про мене: «Отака росте кульбабка – Вся, мов кулька світляка, Кругла, кругла і пухнаста, Повна сонечком вона. Вітерець над нею віє, Лише в травах, як струмок. І стоїть кульбаба в лузі, Наче Терем-Теремок». В моєму насінні накопичується масло, яке легко засвоюється вашим організмом, так що в їжу його добавляйте. Всі частини і листя і корені й квіточки використовуються для приготування лікарських пластирів, розтирок, а також при захворюваннях печінки. Кропива – хоч я і сорна рослина, але маю цілющі властивості. Від мене людям велика користь. Ранньою весною з мене можуть готувати борщі, салати, бо там багато вітамінів, і вашу втому як рукою знімить, бо покращується обмін речовин. Мене молодою дають домашнім тваринам, щоб не хворіли, і рибу від псування можу зберегти. Моє листя виділяє фітонциди – речовини, що вбивають бактерії. Я й кров можу зупинити, й захворювання шлунку, нирок можу лікувати. А якщо в тебе з’явилися прищики, не хвилюйся: 1 ст. ложка мого соку 2 – 3 рази на добу і все буде гаразд. А ось мій братик. Полин. Мабуть ви чули про мене. Не дарма говорять, гіркий, як полин. А ти зірви кілька листків і приклади собі до коліна, якщо вдарився і біль притихне. Я не лише біль вгамовую. Можу відганяти мух, комарів. Птахи кладуть моє листя в гнізда, щоб їм не докучали комахи, а люди розвішують пучки моїх стебел у хатах. Ви зараз подумали: Як це люди терплять отой противний полинів дух? Але він зовсім не противний. Є навіть казки про запах полину. Жив-був у далекі час хан якогось степового племені. Потрапив він у чужу країну і прижився там. Забув свій край. А як умовляли його степовики повернутися додому. Байдужий був хан до тих умовлянь. Тоді прислали йому з рідних країв гілочку полину. Понюхав він, і вже нічого не могло втримати його на чужині. Ось він який, полин. Вчитель. Ось які гарні у нас сусіди. 2 м-м. ЗП 1) Мотивація навчальної діяльності. Вчитель: Знати про лікарські рослини замало, треба навчатися їх правильно використовувати, збирати, зберігати. Тепер з вами буде працювати Доктор Айболить. 2) Гра «Броунівський рух» діти розбиваються для роботи в групах. Лікар Айболить роздає дітям завдання – йде пошукова робота в групах (5 груп по 3 дитини). 1 група. Прочитай текст стор. 13, дай відповіді на запитання (1 абзац) 1. Коли збирають лікарські рослини? 2. Коли найбільше лікарських речовин накопичується в корі? 3. Коли найбільше лікарських речовин накопичується в зелених листках та стеблах? 4. Коли найбільше лікарських речовин накопичується у плодах? 5. Коли найбільше лікарських речовин накопичується в кореневищах, бульбах, цибулинах, коренях? 2 група. Прочитай текст стор. 113, дай відповіді на запитання: (абзац 2, 3, 4). 1. Коли збирають бруньки для виготовлення ліків? 2. Коли заготовляють кору з молодих гілок і стовбурів? 3. Які правила збору кори? 4. Коли збирають квітки? 5. Як збирають квітки в більшості випадків? 3 група. Прочитай текст стор. 113, дай відповіді на запитання (абзац 5, 6). 1. Коли збирають листя у квітучої рослини? 2. Як потрібно збирати листя для ліків? 3. Яке повинно бути листя для збору? 4. В який час заготовляють трави для ліків? 5. Як потрібно правильно зрізати надземні частини рослини? 4 група. Прочитай текст стор. 113, дай відповіді на запитання (абзац 7, 8, 9). 1. Як визначають час збору плодів? 2. Які правила збору підземних пагонів? 3. Які правила збору насіння? 4. Чому насіння обов’язково підсушують? 5. Які ви знаєте рослини, з яких заготовляють насіння? 5 група. 1. Чому в сирому стані зібрані лікарські рослини швидко псуються? 2. Як правильно висушити бруньки? 3. Як правильно висушити кору? 4. Як правильно висушити квітки? 5. Як правильно висушити плоди (ягоди)? 3) Групи виступають перед класом, Лікар Айболить попереджує, щоб слухали уважно, бо ждуть іспити, вікторини. 4) Діти за допомогою вчителя складають алгоритм «Правила збору лікарських рослин» і записують в зошитах, обґрунтовують їх усно. - Не проводити збір рослин кожного року на одній і тій же території; - Всі надземна частини слід збирати тільки в суху погоду; - Траву збирати без коренів; - Не обривати повністю листя з рослин; - Частину квіток залишати на рослині; - Корені і кореневища заготовляти після дозрівання й висипання насіння; - Бруньки й кору збирати не з рослин, які ростуть, а із зрубаних дерев і кущів; - При зборі рослин в кошики, мішки не слід їх ущільнювати; - Не можна залишати сировину в тарі на ніч; - Не можна сушити листя, квіти, траву на сонці. Вчитель: Молодці, гарно попрацювали, Лікар Айболить дуже задоволений вашими знаннями. 3 м-м. 1. Модуль починається з «візиту головного Агронома» (роль якого виконує учень). Агроном: діти, ви навчилися збирати і зберігати лікарські рослини, і я хочу перевірити вашу готовність до практичних робіт, які у вас незабаром будуть, а ви будете приміняти свої знання. Робота буде проводитися в командах «Гра – енерджайзери» - діти розподіляються на 3 команди, кожна команда обирає назву лікарської рослини. (Далі йдуть змагання між командами, вчитель вибирає різні форми і методи). Агроном: Увага! І завдання: Ви приймаєте участь у першому конкурсі (діти отримують маленькі листочки, ділять їх на дві половинки). Конкурс називається так чи ні. Швидко розподілити твердження по двох колонках «так» чи «ні» цифрами. так ні Збирати траву з коренями. Далі діти обмінюються листочками, ставлять оцінки, вчитель на дошці – правильні відповіді. Можна (Так) Не можна (Ні) 3, 5, 6, 9, 11 1, 2, 4, 7, 8, 10, 12 (Рахується сума балів у командах) 2 Завдання. «Хто швидше». Діти отримують на маленьких папірцях назви різних лікувальних рослин і два конверти (по командах). Потрібно розподілити на групи лікарські рослини (5 балів). Плодово-ягідні. Трав’янисті. Звіробій, волошка, журавлина, ожина, валеріана, ромашка, лопух, полин, горобина, малина, м’ята, обліпиха, смородина, суниця, соняшник, фенхель, коріандр, аніс, кмин, чорниця, шипшина, піжма. Робота відбувається за допомогою малюнків підручника ст. 109, 110, 111. Команди отримують бали – (швидкість + правильність відповідь). 3. Гра «Зіпсований телефон» - З завдання. Кожному члену команди задається запитання – швидко відповідають (за кожну відповідь 2 бали). І команда. 1. Коли найбільше лікарських речовин накопичується в кореневищах? 2. Коли заготовляють кору з молодих гілок і стовбурів? 3. Як потрібно збирати листя для ліків? 4. Як відзначають час збору плодів? 5. Чому в сирому стані лікарські рослини швидко псуються? ІІ команда. Коли найбільше лікарських речовин накопичується в стеблах і листках? ІІІ команда. Коли найбільше лікарських речовин накопичується в плодах? (Команди оцінюються сумою балів) 4 Завдання. «Конкурс ерудитів – «Заморочки з бочки». (Командам роздаються кросворди, діти повинні вписати назви лікарських рослин, оцінюється швидкість, правильність у балах). Вчитель: Підходить до кінця наш урок, який був присвячений цілющим властивостям лікарських рослин. Оголошуються результати конкурсу. Всі учні отримують оцінки 12, 11, 10 в залежності від зайнятого місця, всі добре попрацювали. Але діти, ви повинні пам’ятати, що багато лікарських рослин занесені в Червону книгу України, тобто ми повинні пам’ятати – завдання кожної людини – берегти природу, як своє життя, любити, вивчати, спостерігати. Еколог: Невже в майбутньому світі Не будуть квітнути дивні квіти: Конвалії й фіалки ніжні, І вісник березня – підсніжник? Невже ми більше не побачим, Як сон-трава росою плаче? Троянди степу, квітка мрії Жар-квіток землю не зігрів? Ми всі господарі природи, Тож збережемо її вроду. Вчитель: А тепер у нас в гостях передача «Свобода слова», я хочу щоб кожен з вас висловився, починаючи із слів (починається рефлексія) (на дошці на плакаті речення… Цікаво прозвучало … Отримані знання, які … Я вважаю, що … Я вперше почув … Мене більше всього вразило … Примусило мене задуматися … Не зовсім було зрозуміло … Домашнє завдання: Прочитати стор. 108-115, роздивитися малюнки, підготувати творчі завдання за бажанням (древня книга). Закінчується модуль: діти, якої ви думки, прошу її висловитися. Я зичу всім здоров’я, але якщо ви захворієте, будете лікуватися травами, або пігулками (діти наклеюють кольорові папірці на острів «Здоров’я» Лікарські трави Синтетичні пігулки Творчі завдання за бажанням. Лікарські рослини Червоної Книги України.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |