Головна » Біологія |
Мета уроку: розкрити значення деяких харчових добавок, які застосовують для виробництва харчових продуктів; визначити їх потенційну небезпеку для здоров’я людини, визначити вміст харчових добавок в найбільш популярних продуктах харчування та визначити ступінь екологічного ризику їх застосування,виховувати дбайливе ставлення до особистого здоров’я. Методи: бесіда, робота в групах, практична робота. Тип уроку:засвоєння нових знань. Обладнання: таблиця «Харчові добавки », продукти харчування для дослідження Хід уроку. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів. Фронтальна бесіда - З дитинства ми звикли до того,що кожен продукт має свій неповторний смак та запах. Що ж допомагає людині виділити серед багатьох речовин ті, які можна застосовувати в їжу? (Очікувана відповідь:органи чуття.) - За допомогою яких органів чуття люди знаходять необхідні продукти, визначають якість і свіжість їжі? (Очікувана відповідь: за допомогою органів смаку і нюху). Коментарій вчителя. Саме за смаковими відчуттями людина визначає, чи можна споживати в їжу продукт, чи краще все ж його не їсти. Та ми живемо в часи впровадження нових харчових технологій, коли будь-якому продукту можна придати необхідну консистенцію, смак, запах і навіть закласти термін зберігання. Згадайте казки про могутніх магів та чарівників, як вони виготовляють свої чарівні напої? (Очікувана відповідь: декілька чарівних порошків, чарівні слова – і необхідний продукт готовий.) Коментарій вчителя. Приблизно по такому ж принципу, на жаль, готуються сучасні продукти харчування. Тільки технології більш досконалі, а чарівні слова – це довгі назви формул, а в якості чарівних порошків використовуються харчові добавки. - Чи знаєте ви, що таке харчові добавки? (Очікувана відповідь: барвники, консерванти, ароматизатори, підсилювачі смаку і інше.) Коментарій вчителя. Харчові добавки – це речовини, які ніколи не споживаються самостійно,а вводяться в продукти харчування для надання їм певних властивостей: смаку, кольору, запаху, консистенції і зовнішнього вигляду, для збереження харчової і біологічної цінності, покращення умов обробітку, зберігання, транспортування. Коли ви заходите в супермаркет в пошуках чого-небудь смачненького, яким продуктам ви зазвичай віддаєте перевагу?(Очікувана відповідь: звичайно, запакованим у яскраві та гарні упаковки). Найчастіше поряд з переліком всім зрозумілих складових можна виявити складні назви і загадкове для багатьох «Е». Що ж це за речовина і чи можна,взагалі, це загадкове «Е» їсти? Індекс «Е» означає систему кодифікації, розроблену в Європі. Цифри Е121, Е330 і т. д. говорять про тип харчової добавки. Це консерванти, антиокисники, емульгатори і підсилювачі смаку. Саме завдяки харчовим добавкам продукт навіть не дуже високої якості набуває виграшного смаку,кольору, запаху, консистенції. З кожним роком збільшується кількість харчових добавок та асортимент продуктів харчування, що містить ці добавки. На сьогоднішній день, кількість харчових добавок, які застосовують в різних країнах складає 500. Деякі добавки дозволені з обмеженнями у використанні. 2.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів, оголошення теми і завдань уроку. Чому ж введені обмеження на вживання харчових добавок? Невже використання ХД небезпечне для здоров’я? А якщо ХД шкідливі, то навіщо виробники продуктів харчування все-таки їх застосовують? Ми спробуємо дати відповіді на ці та інші питання. Та насамперед ознайомимось з найбільш поширеними харчовими добавками, та з’ясуємо для чого вони потрібні. 3.Вивчення матеріалу нової теми. Повідомлення, презентації учнів. Таблиця « Харчові добавки». В чому плюси і мінуси застосування консервантів? Після обговорення питань переходимо до практичної частини. ПРАКТИЧНА РОБОТА. Учні працюють в групах по 4-5 чоловік, проводять дослідження продуктів харчування на вміст харчових добавок. Обладнання: майонез, кетчуп, плавлений сир, йогурти, паштет, морозиво, чіпси, сухарики солоні, локшину і супи швидкого приготування, різні приправи, жувальні гумки, газовані напої, продукти дитячого харчування(сирки, пюре). Примітка: досліджуються продукти різних виробників. Результати учні відображають в таблиці (див. додаток ). В групах учні отримують орієнтовно наступні результати: Заборонених, небезпечних харчових добавок не було виявлено. Результати роботи обговорюються в ході фронтальної бесіди; учні під керівництвом учителя формулюють наступні висновки: 1.Дозволені в нашій країні харчові добавки, ті, що добре вивчені і не наносять шкоди здоров’ю людей, повинні бути відомі споживачу. 2.Відомості про токсичні властивості харчових добавок і ступінь ризику необхідно доводити до споживачів через засоби масової інформації. 3.В системі профілактичних засобів по збереженню здоров’я населення важливою і необхідною мірою є моніторинг продуктів харчування на вміст харчових добавок з індексом «Е». Коментарій вчителя. Харчові добавки, які надходять до організму людини, як правило, не залишаються бездіяльними. Їхній вплив на організм залежить від біологічної активності ХД, кількості надходження, швидкості виведення, здатності накопичуватися, а також частоти надходження до організму. Інколи маленькі дози речовини при частому їх надходженні можуть виявитися більш небезпечними для організму, ніж великі, але рідко вживані. «Все є отрута, все є ліки, - важлива лише доза»,- сказав колись цар Соломон. Не варто забувати про цю древню мудрість. Міжнародний комітет експертів ФАО / ВООЗ з харчових домішок постійно проводить дослідження впливу ХД на організм людини, оскільки вони можуть взаємодіяти один з одним, спричинюючи непередбачувані ефекти. Так, наприклад, спеціалістами виявлено, що наявність декількох харчових добавок «Е» в газованих напоях приводить в організм небезпечний бензол? Бензол – небезпечний канцероген, здатний викликати рак, захворювання печінки, пригнічує процес кровообігу. 4. Узагальнення і систематизація вивченого. Завдання в групах: використовуючи дані досліджень продуктів харчування скласти рекомендації по їх застосуванню. Рекомендації по застосуванню продуктів харчування: Уважно читайте надписи на етикетках продукту. Заключне слово вчителя. Сучасна людина не може повністю позбутися вживання харчових добавок. Провідними спеціалістами та представниками Всесвітньої організації охорони здоров’я складений перелік шкідливих для здоров’я речовин. Ось чому так важливо знати, які харчові добавки містяться в конкретних харчових продуктах. Ми маємо право самостійно робити свій вибір відносно того чи іншого продукту, і ми повинні знати, які речовини споживаємо. Звичайно людство не може оголосити війну харчовим добавкам,повністю відмовитись від них теж не можливо. Проте об’єднаний комітет експертів ФАО/ВООЗ по харчовим добавкам вважає, що ХД не повинні використовуватися в тих випадках, коли такого ж ефекту можна досягти іншими способами. Давайте будемо пам’ятати про це.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |