Головна » Біологія

Гриби та лишайники

Мета: ознайомити учні» із особли­востями будови, процесів життє­діяльності, значенням у приро­ді та житті людини лишайників, розвивати вміння порівнювати особливості будови лишайників з іншими вивченими групами ор­ганізмів; виховувати екологічне мислення школярів і цікавість до предмета.

Обладнання: зразки лишайників, та­блиці, блок-схеми, дидактичний матеріал, мультимедійний проектор.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Метод: бесіда, рольова гра, робота в групах.

ХІД УРОКУ

I.       Організація класу

Учитель

Я рада зустрічі новій

Із вами, любі діти.

Нові знання чекають вас,

Старанно лиш учіть.

Всім вам бажаю

я високих балів.

Потрібно лиш, щоб ви

   активно працювали.

Шановні учні, як ви себе почуваєте, що ви очікуєте від уроку?

Моє бажання — ваша активність.

II.      Актуалізація опорних знань

Прийом «Чомучка»

На дошці зображена квітка, де під пе­люстками ховаються запитання:

1.     Чому гриби виділили в окреме царство?

2.     Чому водорості належать до ниж­чих рослин?

3.     Чому гриби живляться гетеро­трофно?

4.     Чому гриби часто утворюють мі­коризу?

5.     Чому рослинам належить плане­тарне значення на Землі?

Готові до подорожі?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. До нас завітала казка.

Якось давним-давно вітер заніс спо­ри гриба на камінь, що лежав біля водойми. Разом із хвилею на камінь потрапила водорість: «Усе, загину!» Аж тут руку дружби протягнув гриб: «Давай я тебе прихищу». І прикрив гіфами.

От і стали вони єдиним цілим, чули, що їх кличуть лишайником.

Але злагоди чомусь їм не вистачало. Гриб постійно говорив: «Ти мені за­вдячуєш своїм життям, якби не я, за­гинула б ти давно!»

Часто своїми гіфами гриб спричиняв до загибелі клітини водорості. А во­дорість усе слухала, і терпіла, і пра­цювала невтомно день і ніч, підно­сячи на сніданок пихатому грибу ви­роблені органічні речовини, а йому було все мало і мало...

Побачив таке неподобство вітер і ви­рішив визволити з полону водорість. Так закружляв, що лишайника занес­ло у воду, де й загинув гриб, а водо­рість здобула волю і незалежність.

Що ви дізнались із цієї казки? Який висновок зробили? (Метод «Мікро­фон»)

Висновки:

а) лишайник – організм, що складається з двох організмів (гриба
і водорості);

б) співжиття – гриб паразитує на водорості.

Мораль. Ніколи не хвались, якщо по­трібно – поступись.

IV. Вивчення нового матеріалу

У казці загинув лишайник, але сьогод­ні в природі залишається 25 тис. ви­дів організмів відділу Лишайники. Мабуть, вони мають таку будову, про­цеси життєдіяльності, що дозволяє їм мати таку різноманітність. Про це ді­знаємось на уроці.

Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Учитель

Лишайників країна вас

зустрічає,

Цікаві знання для вас

відкриває.

Учитель. Країна «Ліхенологія» зна­ходиться на материку Гриби. (Демон­страція таблиці «Класифікація царства грибів»)

Дозвольте мені бути вашим гідом.

Подорожуючи, ми на основі нових знань створимо блок-схему «Лишайники».

Зупинка 1 «Географічна

Демонстрація відео

Завдання. Який висновок про міс­це зростання лишайників можете сформулювати? (Лишайники поширені скрізь: у холодній Арктиці, у спекотних пустелях, витримують температури від+600 до – 500 °С)

Зупинка 2 «Біологічна»

Проблемне запитання: Що дозволяє лишайникам заселяти такі різноманітні за природними умовами куточ­ки Землі?

Учитель (демонструючи таблицю «Внутрішня будова лишайників»). Ви­вчити будову лишайників вдалось у 1867 році. Основу тіла лишайника становить гриб. Щільно перепле­тені гіфи утворюють верхню і ниж­ню шкірочки. За наявності тих або інших пігментів шкірочка може на­бувати різного кольору. Між гіфами розміщені клітини водорості або ці­анобактерії (здатні до фотосинтезу бактерії). Тіло не почленоване на ор­гани — слань.

Зупинка 3 «Робота з підручником»

Користуючись текстом підручника опорною схемою, виявити:

1.     живлення лишайників;

2.     розмноження лишайників;

3.     ріст лишайників.

Учні класу роблять записи в робочому зошиті до отриманої інформації.

Зупинка 4 «Дослідницька»

Кожна група отримала лишайники. Розглянути, чи всі вони однакові. Ні? Спробуйте за зовнішнім виглядом по­ділити їх на...

1.     накипні;

2.     листуваті;

3.     кущисті.

Зупинка 5 «Підприємницька»

Учні отримують випереджальне завдання про значення лишайників
у житті людини (метод «Мікрофон»), будують схему.

1)    Ґрунтоутворююча.

2)    корм для тварин (кладонія, цетрарія).

3)    їжа для людей (леканора, або ман­на небесна, аспіцилія їстівна) (легенда (див. додаток))

4)    у промисловості для отримання цукрів, барвників, лакмусу, фар­би, спирту;

5)    у парфумерії для закріплення аромату духів (евернія «дубовий мох»);

6)    у медицині (ісландський мох, ба­гатий на вітамін С, має бактери­цидні властивості, з нього виго­товляють антибіотики).

Зупинка 6 «Екологічна»

Учитель. Нам надійшла телеграма з екологічного центру досліджень.

Увага! Увага! Увага!

Оберігайте лишайники!

Бо вони:

1       організми-піонери (дають мож­ливість рости рослинам там, де раніше вони не росли);

2       середовище життя багатьох без­хребетних тварин;

3       беруть участь у біологічному виві­трюванні скельних порід;

4       індикатори стану навколишнього середовища (радіоактивних речо­вин, Флуору, чадного газу, оксидів Сульфуру і Нітрогену);

5       накопичують радіоактивні еле­менти — Уран, Радій, Торій).

V. Узагальнення і систематизація знань

Учитель. Ось і підійшла до завер­шення наша подорож, а чи не мар­ною вона була?

Про це дізнаємось на станції «Буди­нок знань». Виявимо, хто збудував його міцнішим.

Самостійна робота (тести)

Проблемне запитання

Що дозволяє лишайникам заселити зовсім різні за природними умовами куточки Землі?

Додаткова задача

Характерна особливість лишайни­ків — дуже повільний ріст. Вимі­рювання засвідчили, що накипний

лишайник, який росте на скелі, щоро­ку збільшується в діаметрі на 0,25 мм. Визначити віклишайника, якщо його діаметр досягає 8,5 см.

VI. Підсумок уроку

Учитель. Бачу, подорож ваша була немарною.

VII. Оцінювання

Учитель. Кожна діяльність оплачу­ється, і ви отримуєте нагороду в оцін­ках.

VIII. Домашнє завдання

Вивчити § 58, виготовити колекцію лишайників.

Додаток

Легенда

ЧИ Є У СВІТІ ЧУДЕСА?

Наукою доведено, що ніяких чудес немає. Але в Біблії сказано, що єврейський народ, ідучи через пустелю, знесилився і з голодної смерті ледь не загинув, але врятувало диво, яке з волі Бога впало з неба. Люди назва­ли його «манною небесною».

Такі твердження знаходять і в загад­ках інших народів.

Сьогодні гість із Близького Сходу спробує пояснити суть цього дива: «Так, це правда, у пустелях можна по­спостерігати, як зненацька з неба на землю падає їстівний продукт «манна». Буває, насипле шар завтовшки 10 – 12 см, і ми з неї печемо млинчи­ки для коней і верблюдів».

Так, дійсно, у пустелях і сухих степах Південно-Західної Азії і Північної Африки росте лишайник леканора їс­тівна. Після дозрівання формуються кульки, які легко піднімає вітер і пе­реносить на далекі відстані.

Тепер усім зрозуміла загадка «ман­ни небесної».

Лишайники виділяють спеціальні кислоти, здатні розчиняти безплід­ні скелі.

Мають незначні потреби в поживних речовинах, бо ростуть...

Пересихають і знову оживають. Впа­дають у стан анабіозу (сплячка), за на­стання сприятливих умов знов ожи­вають.

Не витримують куряви і диму.


Теги: лишайники, Демеш Т.В., гриби
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 1066/171


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar