Головна » Біологія |
Мета: ознайомити учні» із особливостями будови, процесів життєдіяльності, значенням у природі та житті людини лишайників, розвивати вміння порівнювати особливості будови лишайників з іншими вивченими групами організмів; виховувати екологічне мислення школярів і цікавість до предмета. Обладнання: зразки лишайників, таблиці, блок-схеми, дидактичний матеріал, мультимедійний проектор. Тип уроку: засвоєння нових знань. Метод: бесіда, рольова гра, робота в групах. ХІД УРОКУ I. Організація класу Учитель Я рада зустрічі новій Із вами, любі діти. Нові знання чекають вас, Старанно лиш учіть. Всім вам бажаю я високих балів. Потрібно лиш, щоб ви активно працювали. Шановні учні, як ви себе почуваєте, що ви очікуєте від уроку? Моє бажання — ваша активність. II. Актуалізація опорних знань Прийом «Чомучка» На дошці зображена квітка, де під пелюстками ховаються запитання: 1. Чому гриби виділили в окреме царство? 2. Чому водорості належать до нижчих рослин? 3. Чому гриби живляться гетеротрофно? 4. Чому гриби часто утворюють мікоризу? 5. Чому рослинам належить планетарне значення на Землі? Готові до подорожі? ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів Учитель. До нас завітала казка. Якось давним-давно вітер заніс спори гриба на камінь, що лежав біля водойми. Разом із хвилею на камінь потрапила водорість: «Усе, загину!» Аж тут руку дружби протягнув гриб: «Давай я тебе прихищу». І прикрив гіфами. От і стали вони єдиним цілим, чули, що їх кличуть лишайником. Але злагоди чомусь їм не вистачало. Гриб постійно говорив: «Ти мені завдячуєш своїм життям, якби не я, загинула б ти давно!» Часто своїми гіфами гриб спричиняв до загибелі клітини водорості. А водорість усе слухала, і терпіла, і працювала невтомно день і ніч, підносячи на сніданок пихатому грибу вироблені органічні речовини, а йому було все мало і мало... Побачив таке неподобство вітер і вирішив визволити з полону водорість. Так закружляв, що лишайника занесло у воду, де й загинув гриб, а водорість здобула волю і незалежність. Що ви дізнались із цієї казки? Який висновок зробили? (Метод «Мікрофон») Висновки: а) лишайник – організм, що складається з двох організмів (гриба б) співжиття – гриб паразитує на водорості. Мораль. Ніколи не хвались, якщо потрібно – поступись. IV. Вивчення нового матеріалу У казці загинув лишайник, але сьогодні в природі залишається 25 тис. видів організмів відділу Лишайники. Мабуть, вони мають таку будову, процеси життєдіяльності, що дозволяє їм мати таку різноманітність. Про це дізнаємось на уроці. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Учитель Лишайників країна вас зустрічає, Цікаві знання для вас відкриває. Учитель. Країна «Ліхенологія» знаходиться на материку Гриби. (Демонстрація таблиці «Класифікація царства грибів») Дозвольте мені бути вашим гідом. Подорожуючи, ми на основі нових знань створимо блок-схему «Лишайники». Зупинка 1 «Географічна Демонстрація відео Завдання. Який висновок про місце зростання лишайників можете сформулювати? (Лишайники поширені скрізь: у холодній Арктиці, у спекотних пустелях, витримують температури від+600 до – 500 °С) Зупинка 2 «Біологічна» Проблемне запитання: Що дозволяє лишайникам заселяти такі різноманітні за природними умовами куточки Землі? Учитель (демонструючи таблицю «Внутрішня будова лишайників»). Вивчити будову лишайників вдалось у 1867 році. Основу тіла лишайника становить гриб. Щільно переплетені гіфи утворюють верхню і нижню шкірочки. За наявності тих або інших пігментів шкірочка може набувати різного кольору. Між гіфами розміщені клітини водорості або ціанобактерії (здатні до фотосинтезу бактерії). Тіло не почленоване на органи — слань. Зупинка 3 «Робота з підручником» Користуючись текстом підручника опорною схемою, виявити: 1. живлення лишайників; 2. розмноження лишайників; 3. ріст лишайників. Учні класу роблять записи в робочому зошиті до отриманої інформації. Зупинка 4 «Дослідницька» Кожна група отримала лишайники. Розглянути, чи всі вони однакові. Ні? Спробуйте за зовнішнім виглядом поділити їх на... 1. накипні; 2. листуваті; 3. кущисті. Зупинка 5 «Підприємницька» Учні отримують випереджальне завдання про значення лишайників 1) Ґрунтоутворююча. 2) корм для тварин (кладонія, цетрарія). 3) їжа для людей (леканора, або манна небесна, аспіцилія їстівна) (легенда (див. додаток)) 4) у промисловості для отримання цукрів, барвників, лакмусу, фарби, спирту; 5) у парфумерії для закріплення аромату духів (евернія «дубовий мох»); 6) у медицині (ісландський мох, багатий на вітамін С, має бактерицидні властивості, з нього виготовляють антибіотики). Зупинка 6 «Екологічна» Учитель. Нам надійшла телеграма з екологічного центру досліджень. Увага! Увага! Увага! Оберігайте лишайники! Бо вони: 1 організми-піонери (дають можливість рости рослинам там, де раніше вони не росли); 2 середовище життя багатьох безхребетних тварин; 3 беруть участь у біологічному вивітрюванні скельних порід; 4 індикатори стану навколишнього середовища (радіоактивних речовин, Флуору, чадного газу, оксидів Сульфуру і Нітрогену); 5 накопичують радіоактивні елементи — Уран, Радій, Торій). V. Узагальнення і систематизація знань Учитель. Ось і підійшла до завершення наша подорож, а чи не марною вона була? Про це дізнаємось на станції «Будинок знань». Виявимо, хто збудував його міцнішим. Самостійна робота (тести) Проблемне запитання Що дозволяє лишайникам заселити зовсім різні за природними умовами куточки Землі? Додаткова задача Характерна особливість лишайників — дуже повільний ріст. Вимірювання засвідчили, що накипний лишайник, який росте на скелі, щороку збільшується в діаметрі на 0,25 мм. Визначити віклишайника, якщо його діаметр досягає 8,5 см. VI. Підсумок уроку Учитель. Бачу, подорож ваша була немарною. VII. Оцінювання Учитель. Кожна діяльність оплачується, і ви отримуєте нагороду в оцінках. VIII. Домашнє завдання Вивчити § 58, виготовити колекцію лишайників. Додаток Легенда ЧИ Є У СВІТІ ЧУДЕСА? Наукою доведено, що ніяких чудес немає. Але в Біблії сказано, що єврейський народ, ідучи через пустелю, знесилився і з голодної смерті ледь не загинув, але врятувало диво, яке з волі Бога впало з неба. Люди назвали його «манною небесною». Такі твердження знаходять і в загадках інших народів. Сьогодні гість із Близького Сходу спробує пояснити суть цього дива: «Так, це правда, у пустелях можна поспостерігати, як зненацька з неба на землю падає їстівний продукт «манна». Буває, насипле шар завтовшки 10 – 12 см, і ми з неї печемо млинчики для коней і верблюдів». Так, дійсно, у пустелях і сухих степах Південно-Західної Азії і Північної Африки росте лишайник леканора їстівна. Після дозрівання формуються кульки, які легко піднімає вітер і переносить на далекі відстані. Тепер усім зрозуміла загадка «манни небесної». Лишайники виділяють спеціальні кислоти, здатні розчиняти безплідні скелі. Мають незначні потреби в поживних речовинах, бо ростуть... Пересихають і знову оживають. Впадають у стан анабіозу (сплячка), за настання сприятливих умов знов оживають. Не витримують куряви і диму.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |