Мета:
поглибити у дітей поняття про дружбу;
навчити дітей цінувати дружбу та друзів, визначати у яких випадках людину можна назвати другом;
викликати у них прагнення бути справжніми друзями, виробляти у собі якості, які сприяють дружбі;
Обладнання: ілюстрації до теми, прислів’я про дружбу, абетка дружби, оберемок – символ дружби, закони справжньої дружби.
Хід заходу
І.Організація класу до роботи.
Сідайте, діти, в гурті
Зустрілися ми знову!
Сьогодні поведемо
Цікаву розмову.
ІІ. Повідомлення теми та мети заходу.
Сьогодні ми поговоримо про одне з найбільших багатств,яке може мати людина. Яке саме це багатство, вам допоможуть дізнатися слова записані на дошці.
(На дошці записано слова: розуміння, співчуття, порада, радість, підтримка, допомога)
- Як ви думаєте про що ми поговоримо?
Ми поговоримо про дружбу, навчимося визначати яка повинна бути справжня дружба, у яких випадках людину можна назвати другом.
ІІІ. Вступне слово вчителя.
Послухайте уважно віршик.
Дружба, дружба над усе.
Дружба радість нам несе.
Дружба всім нам дорога.
Дружба жити допомога.
Дружба – це близькі стосунки, засновані на взаємній допомозі, спільності інтересів, смаків, поглядів.
- Діти, а як ви самі розумієте значення слова «дружба»? (відповіді дітей)
ІV. Основна частина.
1. Складання асоціативного куща.
Ви всі маєте друзів, вам разом весело і цікаво.
- Яким на вашу думку повинен бути справжній друг?( складання асоціативного куща «Справжній друг»)
- Якого б ви не хотіли мати друга?( відповіді дітей)
2. Розгляд і обговорення педагогічних ситуацій.
Діти, ви всі знаєте, що друзі допомагають один одному у навчанні, вони проводять разом багато часу, відпочивають разом, але друзі також і сваряться.
Зараз ми розглянемо і проаналізуємо декілька ситуацій за яких друзі посварились.
1СИТУАЦІЯ
У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, почав вимагати від учня, який за нею закріплений пояснень: хто і коли це зробив?
Учень сказав: «Я знаю, хто розмалював парту, але не можу сказати, тому що не хочу, щоб мій друг постраждав. Я сам її вимию.»
- Діти, скажіть, як би ви вчинили на місці учня, який розмалював парту?
- Хто має вимити парту?
2СИТУАЦІЯ
До Сергія додому прийшов його друг Вова, і запропонував йому піти пограти в футбол на дворі. Але Сергію потрібно було готуватися до контрольної роботи, і він відмовив йому. За це Вова на нього образився.
- Як би ви вчинили в цій ситуації?
- Як ви вважаєте, хто був правий Сергій чи Вова? Чому?
3. Бесіда про справжніх друзів.
Характерно, що справжніх друзів у людини звичайно мало. Багато друзів тільки у того, хто користується друзями з міркувань власної вигоди: чим більше друзів, тим більше вигоди. Такі «друзі» здебільшого тимчасові. Справжніх друзів пов’язує велика повага один до одного, розуміння , взаємодопомога.
- Як ви вважаєте, чи може бути у людини багато друзів? Чи будуть ці друзі справжніми?
4. Гра «Закінчи прислів’я».
Про дружбу написано багато прислів’їв, віршів, казок. Зараз ми пограємо в гру, яка має назву «Закінчи прислів’я».
Умови гри: на картках написані прислів’я, вони поділені на дві колонки. Початок кожного прислів’я записаний зліва, а продовження (закінчення) прислів’я - справа. Вам необхідно з’єднати стрілкою початок прислів’я і його правильне закінчення.
Людина без друга …. велика туга
Як будемо у дружбі жити… як дерево без коріння
Без вірного друга… найбільший скарб
Нових друзів наживай старих не забувай
Дружба -… нас нікому не зломить
5. Створення законів дружби.
Кожна країна має свої закони, наша школа теж має певні закони, правила. Так само і справжня дружба має свої закони, які потрібно не тільки знати, а й дотримуватись.
- Як ви думаєте , навіщо потрібні взагалі ці закони дружби? (відповіді дітей)
Закони: ( зачитую)
Завжди прислухатися один до одного
Не обманювати один одного
Завжди чинити по справедливості
Не залишати один одного у біді
Допомагати один одному
- Як ви думаєте, можливо якісь закони зайві або непотрібні?
- Які б закони ви хотіли ще додати?
6. Казка «Батьківський заповіт».
А тепер, діти, давайте послухаємо казку «Батьківський заповіт».
У казці розповідається про батька, який перед смертю покликав своїх синів, дав їм по гілці у руки і попрохав їх переламати. Сини виконали батькову волю і переламали ці гілочки. Тоді батько зібрав ті гілочки докупи, перев’язав їх і знову поросив зробити те саме, але сини не змогли переломити цей оберемок. Тоді батько сказав: «Ось так і в житті кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, то ніякі вороги вас не зламають і всі негаразди ви легко здолаєте»
Хай і наш оберемок гілочок стане символом єдності нашого класу, символом дружби.
- Ви згодні з тим, що якщо у тебе багато вірних друзів, то ви всі негаразди разом легко здолаєте?
7. Гра «Якщо ти добрий друг, то повинен».
Зараз ми з вами пограємо в гру, яка має назву «Якщо ти добрий друг, то повинен».
Умови гри: Я читатиму вирази, якщо добрий друг це повинен робити, то ви один раз плескаєте в долоні, а якщо ні , то нічого не робите.
Обманювати своїх друзів
Не брехати друзям
Говорити брехню поза очі
Допомагати друзям у складних ситуаціях
Підтримувати один одного
Насміхатися над друзями
Не залишати друзів у біді
Заступатися за друзів
Говорити друзям правду
Ображати друзів
Піклуватися про друзів
V.Підсумок заходу.
1.Гра «Мікрофон».
Умови гри: я буду зачитувати вам речення з вірша, ви повинні доповнити останнє слово в кожному реченні. Доповнювати буде той, хто отримає мікрофон.
Навіщо людині потрібен друг?
Чи повинні друзі сваритись ,
Щоб могли ми гарно жити,
Треба вчитися... (дружити).
А не кидатись словами,
Щоб не стати ... (ворогами).
І запам’ятай собі —
З другом легше у... (журбі).
Друг нас виручити може,
У біді він ... (допоможе).
А як пісня, жарт чи сміх —
Радість ділиться на... (всіх).
Друг нас може захистити
Може з класом ... (помирити).
Друг не стане кепкувати
І на людях нас... (повчати).
А як сварять всі навкруг —
Йде на захист справжній... (друг).
І ніколи не забудь!
Й ти для друга — вірним... (будь)!
Й ще одне запам’ятай:
Друзів ти... (не забувай)!
Знай, моя дитино мила,
Дружба — це велика... (сила)!