Головна » 8 клас » Біологія |
Мета уроку: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності комах. Обладнання і матеріали:таблиці «Тип Членистоногі. Клас Ракоподібні», «Тип Членистоногі. Клас Павукоподібні», «Тип Членистоногі. Клас Комахи», колекція «Хрущ», лупи. Базові поняття і терміни уроку: комахи, голова, груди, черевце, складні очі, ротовий апарат, крила, яйцеклад, захисне забарвлення, мімікрія, травна система, гемолімфа, мальпігієві судини, дихальця, трахеї, трахейні зябра, нервова система, рецептори, складні очі. Концепція уроку Ознайомити учнів з головними особливостями класу Комахи. Звернути увагу на сегментацію тіла, розділеного на голову, груди й черевце, а також на спеціалізовані кінцівки, що розташовуються на різних сегментах тіла. Показати зв’язок виконуваних функцій з особливостями будови різних кінцівок. Показати досконалість будови й функціонування опорно-рухового апарату комах, складність травної системи й особливості кровоносної системи. Указати на такі характерні ознаки, як розвиток трахейної системи, складна будова видільної та нервової систем, значний розвиток органів чуттів. ХІД УРОКУ I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів Питання до учнів Які ряди павукоподібних ви знаєте? Дайте характеристику ряду Павуки. Дайте характеристику ряду Скорпіони. Які особливості зовнішньої будови характерні для павукоподібних? Які особливості зовнішньої будови характерні для ракоподібних?Аналізуючи відповіді, звернути увагу на кількість і назви відділів, на які поділяється тіло ракоподібних і павукоподібних. II. Вивчення нового матеріалу Розповідь з елементами бесіди Хто такі комахи? Комахи є найбільшою за кількістю видів (понад 1 млн) группою тварин. Це наземні або вторинноводні членистоногі. Більшість видів комах добре пристосовані до польоту. Їхнє тіло чітко розділене на голову, груди й черевце. На голові розташована одна пара вусиків. Особливості зовнішньої будови комах Форма тіла й розміри Тіло комах розділене на окремі сегменти, має двобічну симетрію. Групи подібних між собою сегментів утворюють відділи тіла комах. Виокремлюють три відділи тіла комах — голову, груди й черевце. Голова комах утворена шляхом злиття кількох сегментів. На голові розташовується пара складних очей (іноді між ними розташовуються одне-три простих ока) і ротові органи. Ротові органи можуть утворювати ротові апарати різних типів, залежно від характеру харчування комахи: гризучий, гризучо-лижучий, сисний, колючо-сисний тощо. Груди складаються з трьох сегментів, на кожному з яких розташована пара ходильних ніг. У більшості випадків у комах є й дві пари крил, які розташовані на середньому й задньому сегментах грудей. Кількість сегментів, що входять до складу черевця комах, варіює від 4 до 11. Розвинених кінцівок на черевці немає, але можуть зберігатися їхні рудименти. Розміри комах варіюють у широких межах — від часток міліметра до 25 см. Покриви тіла Зовні тіло комах укрите хітиновою кутикулою. Її основу становить хітин (полісахарид, до складу якого входить Нітроген). Затвердіння кутикули зумовлює просочування її особливими білками. Зовнішній шар кутикули є водонепроникним. На поверхні кутикули є вирости — волоски, лусочки, щетинки. Волоски можуть виконувати покривні, чутливі або захисні (отруйні волоски) функції. За рахунок переломлення світла в шарах хітину або в лусочках, розташованих на крилах у комах, може виникати так зване фізичне забарвлення. Хімічне забарвлення (за рахунок пігментів у кутикулі, жировому тілі або гемолімфі) також спостерігається досить часто. Особливості внутрішньої будови комах Опорно-рухова система Типова для типу Членистоногі. Для пересування використовуються ходильні кінцівки, а для польоту — крила. Питання. Як улаштована опорно-рухова система членистоногих? Травна система Травна система комах включає передню, середню й задню кишки, а також слинні залози. Ротові апарати різних типів. Передня кишка може утворювати глотку, зоб або жувальний шлунок. У багатьох рослиноїдних форм у кишечнику оселяються симбіотичні мікроорганізми, що забезпечують перетравлювання клітковини. Дихальна система Дихання в комах здійснюється трахеями. У водних форм можуть функціонувати трахейні зябра — тонкостінні вирости тіла, густо пронизані трахеями. Кровоносна система Типова для типу Членистоногі, але розвинена слабше, ніж у більшості ракоподібних. Питання. Як улаштована кровоносна система членистоногих? Видільна система Типова для типу Членистоногі. Добре розвинені мальпігієві судини. Питання. Як улаштована видільна система членистоногих? Нервова система Центральна нервова система представлена головним мозком (ганглії, що злилися) і черевним нервовим ланцюжком. Головний мозок добре розвинений, до його складу входять особливі грибоподібні тіла, що відповідають за складні форми поводження комах. Органи чуттів комах: прості та складні очі, механо- й хеморецептори, органи слуху. Походження комах Основним фактором, що вплинув на формування зовнішнього вигляду комах, була поява нового середовища існування — прямостоячих наземних рослин. Для пересування по рослинах у вертикальному напрямку розвинувся грудний відділ тіла з ходильними кінцівками. Для пересування між окремими рослинами розвинулися крила. Для харчування рослинами сформувався складний ротовий апарат з видозмінених кінцівок на сегментах передньої частини тіла членистоногих. III. Лабораторна робота № 6 «Вивчення ознак пристосованості в зовнішній будові комах до середовища існування» Цілі: на прикладі хруща ознайомитися з особливостями зовнішньої будови комах; у висновках визначити, які особливості будови хруща є ознаками пристосованості до життя у його середовищі існування. Обладнання та матеріали: лупа ручна, лінійка, колекція «Хрущ», інструктивна картка для виконання роботи, підручник. Хід роботи 1. Розглянути колекцію «Хрущ», визначити форму і забарвлення тіла хруща. 2. З допомогою лінійки визначити довжину екземпляра хруща, який є в колекції. 3. Знайти голову, груди і черевце хруща, звернути увагу на відмінності в їх будові. 4. Знайти органи, які розміщуються на різних сегментах тіла хруща (вусики, очі, щелепи, ходильні ноги, крила). 5. Намалювати в зошитах схему зовнішньої будови хруща і зробити відповідні позначення. 6. Зробити висновок і записати його в зошит. IV. Домашнє завдання Вивчити відповідний параграф підручника
| |
Переглядів: 744 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |