Головна » 8 клас » Біологія |
Цілі уроку: ознайомити учнів з основними типами розвитку комах, дати стислу характеристику основних рядів комах. Обладнання і матеріали: таблиці «Тип Членистоногі. Клас Комахи», «Типи розвитку комах», «Ряди комах», колекція «Хрущ». Базові поняття і терміни уроку: яйце, личинка (німфа), лялечка, імаго, кокон, комахи з неповним перетворенням, комахи з повним перетворенням. Концепція уроку На конкретних прикладах показати два основні типи розвитку комах — повне й неповне перетворення. Продемонструвати зміну етапів розвитку в обох випадках (яйце — личинка — імаго і яйце — личинка — лялечка — імаго). Указати на більш давнє походження неповного перетворення. Пояснити причини виникнення повного перетворення (зменшення внутрішньовидової конкуренції тощо). На прикладі конкретних видів показати ознаки відмінності й подібності в будові різних рядів комах. Звернути увагу на зв’язок будови представників різних рядів з їхнім способом життя. Показати значне поширення представників класу, їхню роль у різних екосистемах і господарській діяльності людини. Пояснити небезпеку деяких видів комах, що є паразитами людини й переносниками небезпечних захворювань. ХІД УРОКУ I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів Питання до учнів На які відділи розділене тіло комах? Які типи ротових апаратів вам відомі? Як улаштовані зовнішні покриви комах? II. Вивчення нового матеріалу Розповідь з елементами бесіди У комах з неповним перетворенням личинка схожа на дорослу особину, але має нерозвинені крила і статеві залози. Зазвичай ці личинки живуть у тому ж середовищі, що й дорослі особини, і мають аналогічний характер харчування. Ріст личинок (німф) відбувається шляхом низки линьок. Під час останньої линьки в комахи з’являються нормальні крила, її статеві залози починають функціонувати й вона стає дорослою особиною (імаго). У комах з повним перетворенням личинка не схожа на дорослу особину, не має крил, а її статеві залози не розвинені. Зазвичай ці личинки живуть в іншому середовищі, ніж дорослі особини, і мають інший характер харчування. Ріст личинок відбувається шляхом низки линьок. Після проходження всіх личинкових стадій розвитку личинка заляльковується, тобто перетворюється на лялечку, усередині якої відбувається метаморфоз. Під час метаморфозу тканини личинки всередині лялечки практично повністю руйнуються. На їхньому місці заново розвиваються тканини й органи імаго. Повідомлення учнів Ряд Клопи, або Напівтвердокрилі. Ряд Жуки. Аналіз повідомлень учнів з одночасним заповненням таблиці
III. Лабораторна робота № 7 «Визначення комах з допомогою визначної картки» Мета: закріпити навички визначення комах основних рядів, у висновках зазначити, які ознаки найчастіше використовуються для визначення рядів комах. Обладнання та матеріали: колекція комах, лупа ручна, визначні картки, інструктивна картка для виконання роботи, підручник. ХІД РОБОТИ 1. Повторити правила роботи з визначною карткою. 2. Розглянути кілька комах з колекції. 3. З допомогою визначних карток встановити, до яких рядів вони належать. 4. Для кожного екземпляру комахи виписати в зошит ознаки, з допомогою яких проводилося визначення. 5. Зробити висновок і записати його в зошит. IV. Домашнє завдання Вивчити відповідний параграф підручника.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 643 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |