Головна » 5 клас » Українська мова

Другорядні члени речення. Обставини

Мета: сформувати поняття обставини ,формувати вміння розпізнавати їх у реченнях, поширювати речення означеннями та обставинами; виховувати повагу до фольклору, любов до природи; розвивати логічне й образне мислення, мовлення, спостережливість, пам’ять.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця, картки
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
*Перевірка домашньої роботи. Робота над помилками.
*Що називається означенням ?
*На які питання відповідає прислівник ?
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчання.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
*Робота з підручником ст. 76
*Виконання вправи 128 усно
* Записати речення, визначити в них головні та другорядні члени речення.
Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть…Згасає день і незабаром згасне… Світ вечірнього сонця заглянув у причілкове вікно . Обридла дневі суєта людськая. Спустився він спочити в темноті… У бороду стиха всміхається дід. Навшпиньки виглядають жоржини через тин…Я хочу жити просто, без прикрас… Вітри од краю до краю, од рана до рана дмуть.
Словник.
Причілок - бокова стіна будинку.

V. Виконання вправ на закріплення.
*Вправа 129 письмово
*Ф. хв.
* Попереджувальний диктант. У кожному з речень підкреслити члени речення. До кожної обставини поставити питання.
Добру кожен з нас щиросердно служитиме. (Д.Білоус.) На вустах розквітає слово і любистково, і барвінково. (П.Осадчук.) Хворих відвідуйте щедро, щиро гостей вітайте! (Володимир Мономах.) За вечірнім пругом сонечко сідає. Вже й туман спливає в голубу росу. (Л.Забашта.) Місяць над лісом всміхнувсь золотою щокою. (Є.Гуцало.) Ще вчора мляво хлюпало із хмар. (П.Тичина.) У розкрите вікно сад вечірній шумить. І тихий вечір на прощання махнув багряним рукавом. (В.Сосюра.) На тихі води, на ясні зорі, в гаї зелені, в краї веселі пливемо всі ми, як хвилі в морі, на Україну із чужини! (С.Черкасенко.)

* Навчальний диктант. У одному з речень підкреслити всі члени речення.

З гори швидко мчить віз. Кобильчина летить галопом. На возі стоїть громадянин. Кашкет йому збився набакир. У лівій руці він міцно тримає віжки, в правій держить батіг і загрозливо погукує на кобилку. У полі він побачив вовка.
Мисливці підтюпцем вибираються на гору. Праворуч од дороги пшениця росте схилом до річечки, а за річкою ховається у вербах невеличкий хутірець.
Мисливці дружно розбігаються і починають тісно оточувати звіра. Вовк не дуже нервується. Спочатку він потихеньку відходить, а потім скоком подається прямісінько на мисливців і дзвінко гавкає. (За Остапом Вишнею; 83 сл.)

VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання. П. 12, вправа 130



*Переписати речення, на мiсцi крапок уставляючи пропущенi літери. Пiдкреслити обставини.

Липа усмiхнено дихає, липа н..ктаром плаче. (В.Вербич.) Не раз хотiлося менi намалювати по-новому в..чiрнi трепетнi вогнi... (М.Рильський.) Солов’ї з обох бокiв ставу на вербах в..свистували... (П.Кулiш.)

*Записати народнi прислiв’я, вставляючи пропущенi обставини.

Говорить, як жаба скаче, то ..., то ... . Мамина любов i ...виймає.Не шукай вiтра ..., а журавля ... .Сиротi й бородатому ... . Скупий ... платить, а лiнивий ... ходить. Твердого горiха ... не розкусиш. Уперед добре подумай, а ... вiдповiдай.
Народна творчість.
Довідка: вгору, вниз; з моря; в полi, в небi; гiрко; двiчi, двiчi; легко; потiм.

* Переписати. У реченнях підкреслити головні та другорядні члени речення.

Тече вода з-під явора, яром на долину. А журавлі летять собі додому ключами. (Т. Шевченко). На хаті спросоння клацнув дзьобом лелека. (М. Стельмах). Осика раз у раз зітхає. Осика сонно шелестить… (П.Тичина.) Щодня в подвір’я наше заліта упертий дятел. (М.Рильський.) Погляд твій палає від погорди. (Леся Українка). Береза спалахне свічею у потемнілому гаю. І місяць золоту кирею на неї зодягне свою. (Є. Гуцало.)

*Переписати. Пiдкреслити члени речення.

Вiє вiтер на долину, колише билину. Рiд до роду листи пише та на Україну. Засвистали козаченьки в похiд з полуночi. Заплакала Марусенька свої яснi очi.
*Переписати. Визначити й підкреслити члени речення.

Змiєю бiжить дорога з гори в долину. По сторонах того шляху простелились зеленi лани. Тепле та легке повiтря хилить до спокою, гне до дрiмоти. Дзвiнка жайворонкова пiсня стиха колише душу... Затихають болi i образи. Зникають клопоти журливi. Почувається несподiвана легкiсть.

*Записати народнi прислiв’я, вставляючи пропущенi обставини.

Говорить, як жаба скаче, то ..., то ... . Мамина любов i ...виймає.Не шукай вiтра ..., а журавля ... .Сиротi й бородатому ... . Скупий ... платить, а лiнивий ... ходить. Твердого горiха ... не розкусиш. Уперед добре подумай, а ... вiдповiдай.
Народна творчість.
Довідка: вгору, вниз; з моря; в полi, в небi; гiрко; двiчi, двiчi; легко; потiм.

* Переписати. У реченнях підкреслити головні та другорядні члени речення.

Тече вода з-під явора, яром на долину. А журавлі летять собі додому ключами. (Т. Шевченко). На хаті спросоння клацнув дзьобом лелека. (М. Стельмах). Осика раз у раз зітхає. Осика сонно шелестить… (П.Тичина.) Щодня в подвір’я наше заліта упертий дятел. (М.Рильський.) Погляд твій палає від погорди. (Леся Українка). Береза спалахне свічею у потемнілому гаю. І місяць золоту кирею на неї зодягне свою. (Є. Гуцало.)

Автор: Оксана


Переглядів: 940 | Теги: другорядні члени, Обставини

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar