Головна » Зарубіжна література

Китайська лірика. Поезія Лі Бо – пейзаж душі

Мета:  Осягнути своєрідність китайської лірики на прикладі творчості поета Лі Бо. Дослідити наскільки тісно поезія пов’язана з філософією. Підвести до розуміння східної   поезії.  Розвивати навички учнів працювати з інтернетресурсами; уміння створювати інформаційні та дослідницькі проекти та презентувати їх; уміння аналізувати та інтерпретувати художній текст; розвивати акторські здібності; бачити та створювати художні образи.  Виховувати всебічно розвинену особистість, естетичний смак, повагу до культури та традицій інших народів.

Обладнання:  Комп’ютерна підтримка уроку ( слайди ); музичний супровід, виставка  книг, ілюстрацій, портрети поетів.

Тип уроку за специфікою предмету  - урок культурологічного аналізу ( мета: вивчення твору у контексті духовної   культури окремого народу, історико-культурної доби, неповторного культурного світу  письменника )

За дидактичною метою - урок засвоєння нового матеріалу й формування на їх основі знань, умінь, навичок.

За особливостями   взаємодії учителя і учнів – урок  - експедиція

 Зміст діяльності

- привітання

- оголошення результатів експрес –тесту «Перевір знання. Знайди своє місце в епосі Середньовіччя»

 

   Запитання:

На які культурні зони поділяють історію світового мистецтва доби середньовіччя.
Які твори східної літератури ви читали?

 

- оголошення теми уроку та навчальної мети

- слово учителя: 

- «Україна і Китай»

- «Загальні риси східної літератури»

- Запитання до учнів.

 

- доведіть чи спростуйте знамените правило китайської поезії «Сенс не вичерпується написаним»

- розкажіть про китайську поезію своїм батькам (цієї теми у школі вони не проходили)

- напишіть вірш використовуючи художні образи та засоби зображення Лі Бо.

- презентація проекту « Поетична історія Китаю»

- робота з епіграфом на обкладинці буклету

- Слово учителя

- Повідомлення про життя та творчість китайського поета Лі Бо

 

- Особливості китайського віршування та читання поезій. Зустріч з музою ЕКЛюСЛ «Зелена лампа»

- Робота в творчій лабораторії «Політ дракона».

Аналіз поезій Лі Бо.  

Завдання для групи Ліс пензлів

 «Печаль на яшмовому ганку»

Завдання:

Виразно прочитайте вірш.
 Визначте тему і провідний мотив поезії, настрій.
Випишіть художні образи і тропи, які запяталися.

Завдання для групи Китайська вишня.

 «На самоті сиджу в горах        Цзінтіншань»

 «Запитання і відповідь у горах»

Запитання:

Виразно прочитайте вірші.
Що поєднує ці поезії?
Які філософські проблеми порушує Лі Бо?
Визначте настрій поезії, та художні образи і тропи.

Завдання для групи Квітуче дерево сливи.

 «Жартома присвячую моєму другові Ду Фу»  

Запитання:

1. Вираазно прочитайте.

2. Визначте тему поезії, мотив, настрій.

3. Випішіть художні образи тропи, які найбільше вразили.

Завдання для групи Лотос. 

«Входжу в річку»

Запитання:

Вииразно прочитайте.
Визначте тему вірша, настрій.
Виділіть художні образи тропи

    Завдання для групи Грушевий сад.

Завдання:

1. Виразно прочитайте.

2. Сформулюйте головну думку вірша.

3. За віршем Пісня про схід і захід сонця реконструюйте китайський міф про чергування дня і ночі.

 

- Висновки творчої групи «Зібрання мудрих» 

1. Чому сучасники називали Лі Бо «Безсмертним, скинутим з небес»

2. Чи можна поезії Лі Бо назвати філософською?

- Слово вчителя.

Сучасники Лі Бо дуже високо цінували його творчість «Живі переливи його віршів нагадують нам Політ дракона», «Наче дрібні і великі перлини, що падають на нефритову тацю», «Наче нитка, що летить у повітрі, - такі легкі і в ту ж мить вагомі»

Запитання:

1. Які враження у сучасного читача?

2. Чи побачили ви політ дракона?

 

Урок №2

Тема: Китайська лірика. Поезія Лі Бо – пейзаж душі.

Мета:  Осягнути своєрідність китайської лірики на прикладі творчості поета Лі Бо.                  

Дослідити наскільки тісно поезія пов’язана з філософією. Підвести до розуміння східної   поезії.

         Розвивати навички учнів працювати з інтернетресурсами; уміння створювати інформаційні та дослідницькі проекти та презентувати їх; уміння аналізувати та інтерпретувати художній текст; розвивати акторські здібності; бачити та створювати художні образи.

         Виховувати всебічно розвинену особистість, естетичний смак, повагу до культури та традицій інших народів.

Обладнання:  Комп’ютерна підтримка уроку ( слайди ); музичний супровід, виставка    

книг, ілюстрацій, портрети поетів.

Тип уроку за специфікою предмету  - урок культурологічного аналізу ( мета: вивчення твору у контексті духовної   культури окремого народу, історико-культурної доби, неповторного культурного світу  письменника )

За дидактичною метою - урок засвоєння нового матеріалу й формування на їх основі знань, умінь, навичок.

За особливостями   взаємодії учителя і учнів – урок  - експедиція

                                                          Хід уроку

I – Організаційний момент

Слово учителя: у нас сьогодні не звичайний урок, ми вирушаємо в експедицію а разом з нами наші гості – педагоги Кривоозерщини, старші друзі члени літературного клубу «Зелена лампа», та досить поважні персони, які поки що побажали залишитись інкогніто.

В кінці минулого уроку ви виконали експрес – тест «Перевір  знання, знайди своє місце в епосі середньовіччя» Результати досить гарні. Тепер отримайте свої роботи і повідомте мені про загальний бал в межах робочої групи.

Отже отримайте назви своїх робочих груп на сьогоднішній урок.

II – Актуалізація

   Запитання:

- На які культурні зони поділяють історію світового мистецтва доби середньовіччя.

- Які твори східної літератури ви читали?

III -  Підготовка до сприйняття нової теми. Мотивація навчальної діяльності.

Слово учителя:

Україна і Китай ( На сході від України, на відстані 3 000 км які можна приблизно подолати за одну добу знаходиться один з найбільших економічних партнерів України – Китай. Наші країни тісно співпрацюють на теренах легкої промисловості, машинобудування,  медицини, культури.) Між українським і китайським народом є дуже багато спільного і головне це любов до своєї країни та працьовитість. Взаєморозуміння між народами головна умова забезпечення миру в сьому світі, а сьогоднішній урок крок до цього.

Слайд №2Тема уроку: Китайська лірика. Творчість Лі Бо – пейзаж душі.

Слайд№3 Мета уроку: Осягнути своєрідність китайської лірики на прикладі творчості поета Лі Бо. Дослідити наскільки тісно поезія пов’язана з філософією. Підвести до розуміння східної   поезії.

Постановка проблемного питання. Скажи мені «так чи ні»

Чи бачили ви колись політ дракона?
А чи чули, як великі та дрібні перлини падають на нефритову тацю?
А знаєте де живе філософія, краса і поезія?
А хочете побачити і почути?

Отже вирушаємо в експедиція до екзотичної та колоритної країни Китай. Тільки там ми зможемо побачити як шістка драконів летить по небу запряжена в колісницю Сонця з невтомною візницею Сіхе.

III – Слово вчителя: VIII – XII ст. в історії народів Сходу (Китай,Іран,Середня Азія) іноді порівнюють з добою Відродження в європейській літературі. «Золотою сторінкою» світової літератури стала східна література Середньовіччя. Найчастіше, що об’єднує східних митців – це палка зацікавленість людиною, її життям почуттям, проблемами, духовними пошуками. Проте кожній національній східній літературі притаманні оригінальні риси, пов’язані з національними особливостями народів, релігію, яку вони сповідували. Філософію за якою жили.

Запитання:

На основі яких філософських вчень будувались мораль, освіта, державний устрій Китаю? ( конфуціанство, даосизм, основні засади)

IV – домашнє завдання ( ідеальне Дз)  

- доведіть чи спростуйте знамените правило китайської поезії «Сенс не вичерпується написаним»

- розкажіть про китайську поезію

своїм батькам (цієї теми у школі вони не проходили)

- напишіть вірш використовуючи художні образи та засоби зображення Лі Бо.

  V - Етап засвоєння нових знань та формувань, умінь та навичок 

1. Презентація проекту – публікації  «Поетична історія Китаю»

Вступ. Обкладинка буклету. Керівник проекту ( учень 11 класу)

Сторінка перша: Загадкова країна

Сторінка друга: Культурна спадщина.

Сторінка третя: «Китайська грамота»

Сторінка четверта: Мистецтво.

Сторінка п’ята: «Золотий вік китайської поезії»

Завдання для класу: В листку творча лабораторія «Політ дракона» визначте яка сторінка виявилася най цікавішою? Коротко аргументу.

Оцінювання:

2.Робота з епіграфом на обкладинці буклету.

Як ви розумієте зміст кожного з епіграфів?
Який мотив об’єднує ці рядки?
Слово учителя: ( дороги справжніх поетів ніколи не бувають легкими, адже митці прагнуть осягнути проблеми світу «і в усьому  дійти до сутності» зустрічайте виликого китайського мандрівника якого філософом зробило життя, а народ ще за життя називав « досконало чистим»
Повідомлення про життя та творчість Лі БО.
рольова гра «Маска одкровення»
Завдання для класу:
Скласти психологічний портрет поета.
У вас є можливість задати питання Лі Бо скористайтесь цією можливістю.

  Оцінювання:

Особливості китайського віршування та читання поезії. Зустріч з музею КЛУБУ «Зелена лампа» ( ми запросили чарівну музу нашого клубу допомогти нам осягнути китайську лірику)

Повідомлення музи клубу ( інснізація )
Аналіз поезії Лі Бо

Аналіз поезій Лі Бо.  

Завдання для групи Ліс пензлів

 «Печаль на яшмовому ганку»

Завдання:

Виразно прочитайте вірш.
 Визначте тему і провідний мотив поезії, настрій.
Випишіть художні образи і тропи, які запяталися.

Завдання для групи Китайська вишня.

 «На самоті сиджу в горах        Цзінтіншань»

 «Запитання і відповідь у горах»

Запитання:

Виразно прочитайте вірші.
Що поєднує ці поезії?
Які філософські проблеми порушує Лі Бо?
Визначте настрій поезії, та художні образи і тропи.

Завдання для групи Квітуче дерево сливи.

 «Жартома присвячую моєму другові Ду Фу»  

Запитання:

1. Вираазно прочитайте.

2. Визначте тему поезії, мотив, настрій.

3. Випішіть художні образи тропи, які найбільше вразили. 

Завдання для групи Лотос. 

«Входжу в річку»

Запитання:

Вииразно прочитайте.
Визначте тему вірша, настрій.
Виділіть художні образи тропи

    Завдання для групи Грушевий сад.

Завдання:

1. Виразно прочитайте.

2. Сформулюйте головну думку вірша.

3. За віршем Пісня про схід і захід сонця реконструюйте китайський міф про чергування дня і ночі

Слово учителя: кожна група отримала завдання, інструкції і настанови в папках – памятках. Нехай дивізом нашої роботи над поезією та художнім словом стануть слова К.Станіславського «Слово не просто звук, а засіб збудження образів… Слухати означає бачити те про що, говорять, а говорити означає – малювати зорові образи.

5. Превенція роботи груп.

 VI - Етап закріплення нових знань

- Висновки творчої групи «Зібрання мудрих» 

1. Чому сучасники називали Лі Бо «Безсмертним, скинутим з небес»

2. Чи можна поезії Лі Бо назвати філософською?

VII – Підсумки

- Слово вчителя.

Сучасники Лі Бо дуже високо цінували його творчість «Живі переливи його віршів нагадують нам Політ дракона», «Наче дрібні і великі перлини, що падають на нефритову тацю», «Наче нитка, що летить у повітрі, - такі легкі і в ту ж мить вагомі»

Запитання:

1. Які враження у сучасного читача?

2. Чи побачили ви політ дракона?

( дайте відповідь в уявний мікрофон)


Теги: Лі Бо, Мірош А.Ю.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 3830/235


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar