Головна » Українська література |
МЕТА: висвітлити творчу історію поеми Т.Г.Шевченка «Гайдамаки», розкрити історичну основу, ідейно-тематичну спрямованість, сюжет, особливості жанру,композиції; зацікавити змістом і проблематикою поеми, розвивати навички аналізу літературного образу, уміння давати власну оцінку якостям та поведінці людей; розвивати навички дослідницької роботи учнів, усне зв’язне мовлення; формувати кругозір; виховувати повагу до історичного минулого України.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
УЧНІ ПОВИННІ ЗНАТИ: історію створення поеми; зміст та жанрове визначення твору.
УЧНІ ПОВИННІ ВМІТИ: характеризувати літературні образи;
ОБЛАДНАННЯ: комп’ютер, текст Т.Г.Шевченка «Гайдамаки».
ЗАПРОВАДЖЕННЯ СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
А онуки? Їм байдуже, Панам жито сіють.
Т.Г.Шевченко «Гайдамаки»
ХІД УРОКІВ
І. Учитель. До славного історичного минулого України Тарас Григорович Шевченко звертався не раз. «Кобзар» належить до найволелюбніших книг усіх часів, він наскрізь напоєний прагненням волі. Поезії невмирущого Кобзаря пронизані вірою в незнищенність людини, вірою в те,що людина ніколи не змириться з безправ’ям, рабство ніколи не стане для неї за норму існування. Поняття свободи найчастіше постає в Шевченка не у вигляді туманної мрії, а як ідея конкретна – заклик до боротьби. Саме закликом до боротьби, показом героїчного минулого нашого народу і є відома поема Т.Г.Шевченка «Гайдамаки». Тож спробуємо і ми осягнути величний задум митця і замислитися над тим, як же він показав героїчне минуле України і чим його «Гайдамаки» актуальні й сьогодні.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Предметом наших досліджень стане поема Т.Г.Шевченка «Гайдамаки».
ІІІ. Оголошення теми проекту, ключового та тематичних питань
Ключове питання Як ви гадаєте, що змусило Шевченка звернутися до історії? Про яку нову гайдамаччину він мріяв?
Тематичні запитання: Які події відбувалися на Україні у другій половині XYIII ст.? За яких обставин виник твір митця? Що було підгрунтям для його створення? Що важливіше в житті для героя: вірність присязі чи любов до своїх дітей? ЗАПРОВАДЖЕННЯ СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
ІY. Організація роботи груп
Група «Історики» Протягом XYIII ст. майже безперервно тривали повстання українського народу проти польсько-шляхетського гніту. Основною силою в цих повстаннях було українське селянство, але активну участь у боротьбі брали й інші верстви населення – козаки та міщани. Повстанців називали гайдамаками. Вони нападали на шляхетські маєтки, руйнували їх, убивали панів, відплачуючи за численні заподіяні народові кривди.
Завдання:
Узагальнити спостереження: чому поет звертається до минулого неньки України?
Створити публікацію «Які обставини вплинули на посилення соціального і національного гніту – протест трудящих мас?»(Publisher )
Група «Літературознавці» На думку Чалого, товариша Шевченка, висловлену в його книжці «Жизнь и произведения Шевченко», першим зерном, з котрого проросла поема, були оповіді Тарасового діда Івана й подорожі малого Тараса з сестрами в Лебединський-Мотринський монастир, де на цвинтарі було чимало могил коліїв. Це була найвища хвиля народного руху на Україні проти чужоземного ярма – за волю. Працював Т.Шевченко над «Гайдамаками» впродовж 1839-1841 рр. у час, вільний від занять в Академії мистецтв. Допоміг молодому авторові Є.Гребінка, який помістив першу главу («Галайда») в своєму альманасі «Ластівка» за 1841р.
Завдання:
Обговорити питання: Пояснити значення літературознавчого терміну «поема».
ЗАПРОВАДЖЕННЯ СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Створіть публікацію «Новаторство Шевченка у поемі «Гайдамаки» ( Publisher ). Презентуйте героїв поеми «Гайдамаки».
Група «Психологи» Характерною рисою поеми «Гайдамаки», яка відрізняє її від інших історичних творів Шевченка раннього часу і від традиції романтиків світової літератури, які висували на перший план героїв-одинаків, є те, що в ній відтворено силу народу, його роль в історії. Головна увага тут зосереджена на показі повстання 1768 року як всенародного руху. Поет говорить про те, що всі стали до лав повстанців і, що «жінки навіть з рогачами пішли в гайдамаки».
Завдання: Складіть інформаційне гроно щодо характеристики героїв твору. Доведіть, що Шевченків Гонта має багато спільного з Тарасом Бульбою з однойменної повісті. Підготуйте аргументи, які б виправдовували Івана Гонту з точки зору морального і громадського суду. ( Publisher )
ПЛАН НАВЧАЛЬНОГО ПРОЕКТУ ОПИС ПРОЕКТУ НАЗВА ПРОЕКТУ ПОЕМА ПРО ГЕРОЇЧНЕ МИНУЛЕ УКРАЇНИ. Т.Г. ШЕВЧЕНКО «Гайдамаки». ІСТОРИЧНЕ ДОЛЯ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ ОСНОВНІ ПИТАННЯ КЛЮЧОВЕ ПИТАННЯ Як ви гадаєте, що змусило Шевченка звернутися до історії? Про яку нову гайдамаччину він мріяв?
ТЕМАТИЧНІ ПИТАННЯ Які події відбувалися на Україні у другій половині За яких обставин виник твір митця? Що було підгрунтям для його створення? Що важливіше в житті для героя: вірність присязі чи любов до своїх дітей?
СТИСЛИЙ ОПИС
ТЕМА. ПОЕМА ПРО ГЕРОЇЧНЕ МИНУЛЕ УКРАЇНИ. Т.Г. ШЕВЧЕНКО «Гайдамаки». ІСТОРИЧНЕ ДОЛЯ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ
Учні мають висвітлити творчу історію поеми Т.Г.Шевченка «Гайдамаки», розкрити історичну основу, ідейно-тематичну спрямованість, сюжет, особливості жанру,композиції; зацікавити змістом і проблематикою поеми, розвивати навички аналізу літературного образу, уміння давати власну оцінку якостям та поведінці людей; розвивати навички дослідницької роботи учнів, усне зв’язне мовлення; формувати кругозір; виховувати повагу до історичного минулого України.
МЕТА ПРОЕКТУ: поглибити знання про творчість Т.Г.Шевченка, дослідити, як у творі зображено повсталий народ, презентувати матеріали дослідницької роботи, дотримуючись визначених критеріїв та оцінювання учнівських презентацій та публікацій.
Y. Домашнє завдання. Вивчити напам’ять уривок ( за вибором учня )
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |