Головна » Хімія

Відносна молекулярна маса речовини, її обчислення за хімічною формулою

Мета освітня: поглибити поняття про хімічну формулу, її використання  для розрахунків. Дати поняття про відносну молекулярну масу, формувати вміння й навички обчислення за хімічними формулами, навчити визначати відносну молекулярну масу простих й складних речовин за їх формулами.

Мета розвиваюча: розвивати вміння користуватися хімічною мовою, розвивати вміння застосовувати теоретичні знання, розвивати вміння працювати з навчальною книгою і довідковою літературою, вміння викладати думки усно і письмовою мовою(навички планування відповідей), розвивати вміння швидко читати й писати, поглиблювати формування вмінь і навичок самоконтролю.

Тип уроку: поглиблення знань, формування вмінь і навичок

Методи роботи: словесні(бесіда,евристична бесіда, побудова алгоритму, інформаційне повідомлення); наочні(демонстраційне пояснення, виконання вправи за зразком); інтерактивні вправи.

Форми роботи: фронтальні, індивідуальні

Обладнання: періодична система хімічних елементів, комп’ютер, мультимедійний проектор, екран

Література: Буринська Н.М., Хімія 7клас, Київ Ірпинь,2007р, Тимошенко Н.М., Кузьменко О.М. «Робочий зошит з хімії»; Київ,2007р, Гладюк М. «Дидактичні матеріали з хімії»,7 клас;Тернопіль,2001р, Старовойтова І.Ю., Люсай О.В.  Хімія 7клас, Харків,2010р,  Зимогляд О.М. Хімія; Харків,2009р

 

Хід уроку

 

І Організація класу

ІІ Аналіз проміжного оцінювання

   На попередньому уроці була проведена самостійна робота з теми «Початкові хімічні поняття»

Робота з класом зі з’ясування типових помилок, повторення термінів і правил:

атом – це…
молекула – це…
проста речовина – це…
складна речовина – це…
складання формул сполук за валентністю, індивідуальна робота над помилками

ІІІ Актуалізація пізнавальної діяльності учнів

   Вчитель на дошці записує рядок формул:

                                         Na2CO3,  Mg,  NO2,  O2,  HCl,  Al2O3

 

Фронтальне опитування

прочитайте формули записаних речовин і розшифруйте якісний і кількісний склад цієї   речовини (біля дошки працюють три учні, дві речовини характеризує кожен учень)
запропоновані речовини поділіть на прості та складні(працює четвертий учень біля дошки)
за допомогою періодичній системі хімічних елементів визначте відносну атомну масу кожного елемента(вчитель працює з учнями класу)
враховуючи склад молекули, як обчислити масу всієї молекули? (відповідь учнів – молекулярна маса – це маса однієї молекули конкретної речовини)

 

Відносна молекулярна маса – це фізична величина, що дорівнює відношенню маси речовини до 1/12 маси атома Карбону

 

Евристична бесіда на визначення відносної молярної маси:

    Mr(K2O)= 2 Ar(K) + Ar(O)= 2*39+16=94

 

Розрахункова формула: Mr (AXBy) = xAr(A) + yAr(B)

 

Тренувальні вправи: Mr(NaHCO3) =

                                        Mr[Fe2(SiO3)3]=

Отже, ми можемо зробити висновок: з допомогою періодичної таблиці хімічних елементів і зазначених в ній відносних атомних мас елементів можна розрахувати відносну молекулярну масу молекули будь-якої речовини.

ІV Формування вмінь і навичок

Знання набуті учнями протягом уроку перевіряються завданнями:

Завдання №1. Складіть за валентністю формули й обчисліть відносну молекулярну масу  IV

NaO,  SO,  HS,  H2CO3

Які дві речовини мають однакове число відносної молекулярної маси?(Na2O i H2CO3)

Mr(Na2O)= 2Ar(Na)+ Ar(O)=23*2+16=62

Mr(SO2)=Ar(S)+2Ar(O)=32+2*16=64

Mr(H2S)=2Ar(H)+Ar(S)=2*1+32=34

Mr(H2CO3)= 2Ar(H)+Ar(C)+3Ar(O)=2*1+12+3*16=62

 

Запам’ятати! При визначені відносної молекулярної маси речовин слід ураховувати кількість атомів кожного елемента к молекулі.

 

Завдання №2. Робота учнів за індивідуальними картками

              І варіант                                                                    ІІ варіант

Mr(NaH)=                                                                       Mr(K2O)=

Mr(Cr2O3)=                                                                     Mr(HBr)=

Mr(AlPO4)=                                                                    Mr(BaSiO3)=

 

Алгоритм розрахунку Mr учні читають у підручнику Буринської Н.М.,стор.65

Учні обчислюють відносні молекулярні маси речовин. Після виконання завдань обмінюються зошитами й перевіряють виконання завдань один у одного.

На даному етапі уроку учитель консультує окремих учнів.

Після виконання цього завдання один учень з кожного варіанта зачитує відповіді, усі учні порівнюють, з’ясовують розбіжності, визначаються зі своїми помилками та коригують їх.

 

Завдання №3. Письмова самостійна робота «Піднімись по сходинках від простої речовини   до складної»

 

 І варіант                                                                                          

Mr[Al(SO4)3]=

Mr(Na3PO4)=

Mr(P2O5)=

Mr(Cl2)=

 

ІІ варіант

Mr[Ca3(PO4)2]=

Mr(K2ZnO2)=

Mr(Fe3O4)=

Mr(O3)=

Додаткове завдання: визначте валентність елементів у бінарних сполуках

Самостійна робота здається учителю

V Домашнє завдання:§ 9 (Буринська Н.М.)

                                       №1(ст.68) підручник Буринська Н.М.

                                       №53(а,б) ст.8 «Завдання і вправи з хімії» Ярошенко О.Г.


Теги: Волошина І.О., молекулярна маса
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 3727/273


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar