Головна » Хімія

Сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном. Гідроген хлорид. Хлоридна кислота

Цілі уроку: розширити знання про хімічні властивості неметалів на прикладі їхніх сполук із Гідрогеном, знання про властивості кислот на прикладі гідроген хлориду та хлоридної кислоти, властивості хлоридів; продовжити формування практичних умінь і навичок визначення речовин на прикладі якісної реакції на хлорид-іон; повторити правила безпеки під час використання кислот; розвивати вміння й навички складання йонних рівнянь на прикладі хімічних властивостей хлоридної кислоти; ознайомити зі способами одержання й використанням хлоридної кислоти.

Тип уроку: засвоєння знань, умінь і навичок.

Форми роботи: фронтальна бесіда з теми, лабораторна робота, самостійна робота.

Обладнання: періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності.

Демонстрація 5. Хімічні властивості хлоридної кислоти.

Лабораторний дослід 3. Якісна реакція на хлорид-іон.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань

1. Відповіді на запитання (троє учнів біля дошки)

1) 3а яких умов узаємодіють із киснем сірка, азот, вуглець? Запишіть рівняння реакцій горіння вуглецю в нестачі й надлишку кисню.

2) Порівняйте умови взаємодії сірки, азоту, вуглецю з воднем. Які властивості проявляє водний розчин сполуки Сульфуру з Гідрогеном, Сульфуру з Нітрогеном, Сульфуру з Карбоном?

3) Запишіть рівняння реакцій узаємодії сірки, азоту, вуглецю з магнієм. Назвіть одержані речовини. До якого класу належать ці речовини?

2. Групові завдання

1) Запишіть схему будови атома Хлору. Визначте можливі ступені окиснення. (-1, +1, +3, +5, +7) Поясніть чому? (Наявність Зd-підрівня)

2) Атом Хлору утворює стійкі сполуки з різними ступенями окиснення. Зобразіть схему утворення молекули хлору. Укажіть тип зв’язку.

У молекулі С12 — ковалентний неполярний зв’язок. Фізичні властивості: газ жовто-зеленого кольору з різким запахом, отруйний.

3)      Напишіть рівняння реакції узаємодії водню та хлору, укажіть тип реакції й умови перебігу (горіння водню в хлорі):

Н2+С12        2НС1

Якщо змішати хлор з воднем у товстостінному циліндрі й поблизу запалити хатній, то в циліндрі станеться вибух. Його спричинить яскраве світло.

Хімічна активність Хлору як окисника проявляється й під час узаємодії з водою. На світлі відбувається реакція:

Н2O+С12              НС1 + НС1O

III. Вивчення нового матеріалу

Гідроген хлорид. Хлоридна кислота.

Гідроген хлорид

Гідроген хлорид НС1 — безбарвний задушливий газ, добре розчинний у воді. Розчин відомий як хлоридна, або соляна, кислота.

У хімічних лабораторіях гідроген хлорид одержують шляхом нагрівання натрій хлориду з концентрованою сульфатною кислотою.

Демонструється установка, учні записують на дошці рівняння реакції:

2NаС1 + Н2SO4          Na2SO4 + 2НС1

Згадайте, як необхідно збирати гідроген хлорид НС1? (Газ важчий за повітря, тому збирають, опустивши газовідвідну трубку в суху посудину)

Хлоридна кислота

Лабораторний дослід 3. Хімічні властивості хлоридної кислоти

Дослід 1. Дослідження розчину хлоридної кислоти індикатором

НС1          Н + + Сl –

Висновок: хлоридна кислота — сильний електроліт.

Дослід 2. Взаємодія хлоридної кислоти з металами

Zn + 2HCl             ZnCl2 + H2

Взаємодія хлоридної кислоти із цинк оксидом:

ZnO + 2HCl           ZnCl2 + H2O

Дослід 3. Реакція нейтралізації

Завдання. Проведіть реакцію нейтралізації в присутності фенолфталеїну, запишіть рівняння реакції у йонно-молекулярній формі:

NаОН + НС1         NаС1 + Н2O

Дослід 4. Якісна реакція на хлорид-іон Майже всі хлориди розчиняються у воді. Аргентум хлорид випадає у вигляді білого сирнистого осаду.

У двох пробірках містяться розчини хлоридної кислоти й натрій хлориду.

Дослідіть розчини на наявність хлорид-іонів, запишіть йонно-молекулярні рівняння реакцій:    

Аg + + Cl –             АgС1

У результаті додава ння до осаду нітратної кислоти осад не розчиняється: аргентум хлорид не розчиняється ні у воді, ні в кислотах.    

Застосування хлоридної кислоти      

Учитель пропонує учням з допомогою підручника або інших довідкових

джерел розповісти про застосування хлоридної кислоти.

IV. Застосування отриманих знань. Самостійна робота

Завдання 1. З якою з перелічених нижче речовин реагуватиме хлоридна кислота? Напишіть рівняння можливих реакцій. 

Варіант І: а) магній; б) кальцій оксид; в) ртуть; г) калій гідроксид.   

Варіант II: а) срібло, б) купрум (П) оксид; в) алюміній; г) натрій гідроксид.       

Завдання 2. Здійсніть перетворення.

Варіант І: С12       NаСl        НС1        MgCl2 

Варіант II: С12        НС1        NаС1        АgС1

Завдання 3. Розв’яжіть задачі.

Варіант І. Обчисліть об’єм водню (н. у.), що виділиться внаслідок узаємодії 130 г цинку з 200 г розчину хлоридної кислоти з масовою часткою кислоти 27 %.

Варіант II. Обчисліть об’єм гідроген хлориду (н. у.), одержаного шляхом узаємодії 117 г натрій хлориду з концентрованою сульфатною кислотою масою 150 г (масова частка кислоти — 60%)

V. Підбиття підсумків уроку

1) Чим відрізняються властивості сполук Гідрогену з Хлором, Сульфуром, Нітрогеном, Карбоном?

2) Чому гідроген хлорид добре розчиняється у воді, а метан — ні?

3) Які хімічні властивості хлоридної кислоти доводять її приналежність до класу кислот?

4) Як визначити наявність аніонів Сl – у розчині?

VI. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати   вправи.


Теги: хлоридна кислота, Кондратюк Л.Я., кислоти
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 968/162


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar