Головна » Хімія |
Мета: - сприяти розширенню знань про класифікацію неорганічних речовин на прикладі кислот, ознайомити учнів із поняттям „кислота”, класифікацією кислот за складом та номенклатурою кислот; - розвивати логічне мислення, пам’ять, вміння визначати та класифікувати кислоти, давати назви кислотам; розвивати інтелектуальну культуру учня; Тип уроку: урок засвоєння нових знань, урок – подорож. Обладнання: ПСХЕ, зразки кислот, листки А4, фломастери, булавки, геометричні фігури з паперу. Методи навчання: пояснювально – ілюстративні - бесіда, розповідь; наочні – демонстрація; практичні – виконання завдань; репродуктивні, інтерактивні. Прийоми створення ситуації успіху: „емоційне поглажування”, „приваблива мета”, „ефект навіювання”, „еврика”, „загальний відгук”, „анонсування”. План І. Організаційний етап -3хв. „Емоційне поглажування” на протязі уроку. 1. Привітання, побажання здоров’я та успіху на уроці. 2. Вчитель на дошку вивішує смайлик . 3. Пропонує дітям зобразити свій настрій у зошиті на полях. 4.Вчитель пропонує вибрати кожній дитині геометричну фігуру (їх може бути 4 - 5 видів в залежності від кількості учнів у класі). 5. Об’єднання учнів у 4(5) групи за видом геометричної фігури.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності -1 хв. „Приваблива мета”. (звучить пісня „Голубой вагон”) - Сьогодні на уроці ми з вами здійснімо наукову подорож на „Хімічному експресі” у загадкову країну. Експрес має 4(5) вагони. В першому вагоні знаходяться учні вибрали , у другому - і т.д. Учні обирають провідника та отримують маршрутні листи де будуть фіксувати свої досягнення. (Додаток 1) - Усі зайняли свої місця, але експрес рушить з місця, якщо ви зможете отримати проїзні квитки.
ІІІ. Актуалізація опорних знань – 5хв. „Ефект навіювання”. „Мозковий штурм”. Кожна група отримує одне запитання. Що спільного між лимоном, томатом, квашеною капустою, щавлем і кефіром? (кислий смак) „Дешифрувальник”. За першими літерами назв хімічних елементів, вказаних порядкових номерів (ПСХЕ) назвати слово
Повідомлення теми. Вчитель пропонує учням сформулювати мету уроку: розширити знання про складні речовини на прикладі кислот;
IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв. „Ефект навіювання”.
Отже, ви отримали перепустку для подорожі на „Хімічному експресі” по країні Кислоти. Потяг їде з певними зупинками. Кожна зупинка буде мати свої відомості та завдання.
Зупинка „Понятійна”. Бесіда: - Які асоціації викликає у вас слово „кислота”? (лимон, кислий) Розповідь: кислоти входять до складу фруктів, щавлю, шлункового соку. Всі вони поділяються на неорганічні та органічні кислоти. У 8 класі ви ознайомитеся з неорганічними кислотами. Завдання: Знайдіть у підручнику та прочитайте визначення поняття „кислота”. Всі разом говорять визначення (по групам). Кислоти – це складні речовини, що містять атоми Гідрогену, здатні заміщуватися на метал та кислотний залишок. Нn КЗ Валентність кислотного залишку дорівнює кількості атомів Гідрогену(n) у кислоті.
Зупинка „Номенклатурна”. - Хто знає, що означає назва зупинки? (номенклатура – порядок складання, написання та читання назв речовин) В ході пояснення вчитель разом із учнями заповнює таблицю.
Таблиця
Сучасна назва кислот відповідає назві кислотних залишків, це необхідно пам’ятати, щоб добре засвоїти назви солей. Демонстрація. Вчитель демонструє зразки кислот. Завдання – тренінг: кожній групі необхідно побудувати молекулу кислоти на свій вибір та дають їй назву. (учні на листках паперу пишуть символи хімічних елементів, прикріплюють до своєї форми та беруться за руки у певному порядку згідно вибраної формули).
Зупинка „Класифікувальна”. Бесіда: - Що на вашу думку означає назва зупинки? (розподіл речовин на класи відповідно до найбільш суттєвих ознак) - Зверніть увагу на дані формули кислот. (Таблиця) - Що спільного? (кожна має атоми Гідрогену) - Чим відрізняються? ( кількістю атомів Гідрогену та наявністю атомів Оксигену) 1). Класифікація за кількістю атомів Гідрогену к и с л о т и одноосновні двоосновні трьохосновні HBr, HCl H2S, H2CО3 H3РО4 2). Класифікація за наявністю атомів Оксигену к и с л о т и
оксигенові безоксигенові H2CО3, HNО3 HBr, HCl, H2S (Учні наводять приклади) V. Закріплення та узагальнення знань – 11 хв. „Ефект навіювання”, „еврика”, „загальний відгук”.
4. Зупинка „Ерудит”. Учні працюють у групах з однаковими завданнями.
„Впізнай”: з наведеного переліку формул виписати формули кислот та дати їм назви: СаО, H2SiО3, K2SО4, HNО3, NaОН, СО2, Н3РО4, H2S, AgCl, HF, H2О, HCl, LiОH, H2SО4.
„Ви нам, ми вам”: групи задають по черзі питання (1–2) один одному.
„Третій зайвий” а) H2S, Н3РО4, H2SО4; (H2S – безоксигенові кислота) б) HNО3, H2CО3, Al(ОH)3; (Al(ОH)3 – не є кислота) в) HF, H2SiО3, HNО3. (H2SiО3 – двоосновна кислота)
4. „Хрестики – нулики”: знайти правильну відповідь.
б) HBr, HCl, HI – одноосновні кислоти.
VІ. Рефлексія - 2хв. „Загальний відгук”.
5. Зупинка „Рефлексивна”. „Вільний мікрофон”: закінчити речення „Сьогодні на уроці головним було.....” VІІ. Підсумок – 2 хв. „Загальний відгук”. 6. Зупинка „Кінцева”. Наш „Хімічний експрес” їде в депо на відпочинок. Всі пасажири потягу підводять підсумки своєї діяльності та провідники виставляють бали у маршрутні листи. Вчитель аналізує і проводить оцінювання.
VІІІ. Д/з. – 1 хв. „Анонсування” Вивчити формули й назви кислот.
Література: Гин А. Принципы педагогической техники. – М. 2004.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |