Головна » Хімія

Кислоти, їх склад і назви. Класифікація кислот

Мета:   - сприяти розширенню знань про класифікацію неорганічних речовин на    прикладі   кислот, ознайомити учнів із поняттям „кислота”, класифікацією кислот за складом та номенклатурою кислот;

- розвивати логічне мислення, пам’ять, вміння визначати та класифікувати     кислоти, давати назви кислотам;

розвивати інтелектуальну культуру учня;
виховувати науковий світогляд, вміння брати відповідальність за прийняте рішення.  

Тип уроку:    урок засвоєння нових знань, урок – подорож.

Обладнання:  ПСХЕ, зразки кислот, листки А4, фломастери, булавки, геометричні фігури з паперу.

Методи навчання: пояснювально – ілюстративні - бесіда, розповідь; наочні – демонстрація; практичні – виконання завдань; репродуктивні, інтерактивні.

Прийоми створення ситуації успіху: „емоційне поглажування”, „приваблива мета”, „ефект навіювання”, „еврика”, „загальний відгук”, „анонсування”.

План         

                   І. Організаційний етап -3хв. „Емоційне поглажування”  на протязі уроку.

           1. Привітання, побажання здоров’я та успіху на уроці.

            2. Вчитель на дошку вивішує смайлик           .

           3. Пропонує дітям зобразити свій настрій у зошиті на полях.

4.Вчитель пропонує вибрати кожній дитині геометричну фігуру (їх може    бути 4 -  5 видів в залежності від кількості учнів у класі).

            5. Об’єднання учнів у 4(5) групи за видом геометричної фігури.   

                          

          ІІ. Мотивація навчальної діяльності -1 хв.  „Приваблива мета”.

                            (звучить пісня „Голубой вагон”)

     - Сьогодні на уроці ми з вами здійснімо наукову подорож на „Хімічному експресі” у загадкову країну. Експрес має 4(5) вагони. В першому вагоні знаходяться учні вибрали    , у другому -      і т.д.

        Учні обирають провідника та отримують маршрутні листи де будуть фіксувати свої досягнення. (Додаток 1)

       - Усі зайняли свої місця, але експрес рушить з місця, якщо ви зможете отримати проїзні квитки.

                   

     ІІІ. Актуалізація опорних знань – 5хв. „Ефект навіювання”.

„Мозковий штурм”. Кожна група отримує одне запитання.

Що спільного між лимоном, томатом, квашеною капустою, щавлем і кефіром? (кислий смак)
Чому від кропиви подразнення шкіри? ( до складу соку входить кислоти)
Чому чай після додавання лимону світлішає? (кислота змінює забарвлення)
Чому кефір, ряжанка, сметана, просто кваша відноситься до молочно – кислих продуктів? ( до їх складу входить  молочна кислота)

„Дешифрувальник”. За першими літерами назв хімічних елементів, вказаних порядкових номерів (ПСХЕ) назвати слово

 

      Повідомлення теми.

Вчитель пропонує учням сформулювати мету уроку:

розширити знання про складні речовини на прикладі кислот;
вивчити склад і назви кислот;
навчитися класифікувати кислоти.

 

                     IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв. „Ефект навіювання”.

 

   Отже, ви отримали перепустку для подорожі на „Хімічному експресі” по країні Кислоти. Потяг їде з певними зупинками. Кожна зупинка буде мати свої відомості та завдання.

 

Зупинка „Понятійна”.

Бесіда:  - Які асоціації викликає у вас слово „кислота”? (лимон, кислий)

Розповідь: кислоти входять до складу фруктів, щавлю, шлункового соку. Всі вони поділяються на  неорганічні та органічні кислоти. У 8 класі ви ознайомитеся з неорганічними кислотами.

Завдання: Знайдіть у підручнику та прочитайте визначення поняття „кислота”.

     Всі разом говорять визначення (по групам).

Кислоти – це складні речовини, що містять атоми Гідрогену, здатні заміщуватися на метал та кислотний залишок.

Нn КЗ

Валентність кислотного залишку дорівнює кількості атомів Гідрогену(n) у кислоті.

 

Зупинка „Номенклатурна”.

- Хто знає, що означає назва зупинки? (номенклатура – порядок складання, написання та читання назв речовин)

В ході пояснення вчитель разом із учнями заповнює таблицю.

 

Таблиця

 

  Сучасна назва кислот відповідає назві кислотних залишків, це необхідно пам’ятати, щоб добре засвоїти назви солей.

Демонстрація.  Вчитель демонструє зразки кислот.

Завдання – тренінг: кожній групі необхідно побудувати молекулу кислоти на свій вибір та дають їй назву. (учні на листках паперу пишуть символи хімічних елементів, прикріплюють до своєї форми та беруться за руки у певному порядку згідно вибраної формули).

 

Зупинка „Класифікувальна”.

Бесіда: - Що на вашу думку означає назва зупинки? (розподіл речовин на класи відповідно        до найбільш суттєвих ознак)

   - Зверніть увагу на дані формули кислот. (Таблиця)

   - Що спільного? (кожна має атоми Гідрогену)

    - Чим відрізняються? ( кількістю атомів Гідрогену та наявністю    атомів Оксигену)

1). Класифікація за кількістю атомів Гідрогену

к и с л о т и

одноосновні    двоосновні    трьохосновні

HBr,          HCl         H2S, H2CО3          H3РО4

                  2). Класифікація за наявністю атомів Оксигену

к и с л о т и

       

оксигенові             безоксигенові

        H2CО3, HNО3              HBr, HCl,   H2S

(Учні наводять приклади)

                     V. Закріплення та узагальнення знань – 11 хв. „Ефект навіювання”,          „еврика”, „загальний відгук”.

 

                4. Зупинка „Ерудит”.

Учні працюють у групах з однаковими завданнями.

 

„Впізнай”: з наведеного переліку формул виписати формули кислот та дати їм назви: СаО, H2SiО3, K2SО4, HNО3, NaОН, СО2,  Н3РО4, H2S, AgCl, HF, H2О, HCl, LiОH, H2SО4.

 

„Ви нам, ми вам”: групи задають по черзі питання (1–2) один одному.

 

„Третій зайвий”

а) H2S, Н3РО4, H2SО4;   (H2S – безоксигенові кислота)

б) HNО3, H2CО3,  Al(ОH)3;  (Al(ОH)3 – не є кислота)

в) HF, H2SiО3, HNО3.     (H2SiО3 – двоосновна кислота)

 

4.   „Хрестики – нулики”: знайти правильну відповідь.

 

                             б)  HBr,  HCl, HI – одноосновні кислоти.

 

                      VІ.  Рефлексія  - 2хв. „Загальний відгук”.

 

                      5. Зупинка „Рефлексивна”.

„Вільний мікрофон”: закінчити речення 

„Сьогодні на уроці головним було.....”
„Сьогодні на уроці цікавим було.....”
„Я знаю....”
„Я вмію....”
 

                      VІІ. Підсумок – 2 хв. „Загальний відгук”.

                   6. Зупинка „Кінцева”.

      Наш „Хімічний експрес” їде в депо на відпочинок. Всі пасажири потягу підводять підсумки своєї діяльності та провідники виставляють бали у маршрутні листи.

     Вчитель аналізує і проводить оцінювання.   

         

                VІІІ. Д/з. – 1 хв.    „Анонсування”

Вивчити формули й назви кислот.
*Повідомлення „Кислоти в природі”.
*Скласти казку  (ребус) „Кислоти”.
На наступному уроці  будуть відповідати -..........

 

Література:

Гин А.  Принципы педагогической техники. – М. 2004.
Григорович О.В., Віценцик А.В., Гостиннікова О.М. Хімія – розробки уроків. 8 клас. – Ранок: „Веста” – 2008.
Пометун О.І. Сучасний урок. – К.: „А.С.К.” – 2004.
Ярошенко О.Г. Хімія 8 клас. – К.: „Освіта” – 2008.


Теги: Вершиніна І.В., кислоти
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 885/163


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar