Головна » Хімія |
Мета: розглянути структуру Періодичної системи, ознайомити учнів з довгою та короткою формами ПС, сформувати поняття про періоди та групи; систематизувати знання учнів про періодичність змін властивостей хімічних елементів; виявити зв'язок між положенням елемента в ПС та його властивостями; сформувати вміння використовувати ПС для пошуку інформації про хімічні елементи та їх властивості і розв’язувати задачі на визначення елемента в Періодичній системі. Обладнання: Періодична система Д.І.Менделєєва( короткоперіодний та довгоперіодний варіанти). Базові поняття та терміни: Періодичний закон, Періодична система, порядковий номер, період, група, підгрупа, періодичність. Тип уроку: комбінований. Методи навчання: пояснювально- ілюстративні – бесіда, розповідь, практичні – розв’язування вправ, репродуктивні, частково – пошукові. Структура уроку: I. Організаційний етап -2 хв. Формування робочого настрою. Прийом «Долоня до долоні». II. Перевірка домашнього завдання – 5 хв. III. Актуалізація опорних знань – 3 хв. IV. Вивчення нового матеріалу – 18 хв. 1.Довгоперіодний і короткоперіодний варіанти Періодичної системи. 2.Періоди. 3.Головні і побічні групи. 4. Властивості елементів у підгрупах. V. Узагальнення та систематизація знань - 14 хв. VI. Домашнє завдання – 1 хв. VI. Підбиття підсумків уроку – 2 хв. I. Організаційний етап. Прийом «Долоня до долоні» Діти! Народна мудрість говорить: від настрою з яким ти вступаєш у день, залежать твої успіхи, тому намагайся кожного дня знайти його позитивний початок. Простягніть,будь-ласка, праву долоню. Щоб добре працювати на уроці, подаруйте на ній класу старанність,наполегливість, творчість. Простягніть ліву долоню. На неї я подарую вам свою любов,терпіння і повагу. (Слайд 1) А тепер обміняйтеся дарунками. Доторкніться долонями одне до одного, посміхніться й побажайте добра та успіхів. На нас чекає напружена й цікава робота, девізом якої є слова Й.Гете «Просто знати – це не все, знання потрібно використовувати» (Слайд 2) II. Перевірка домашнього завдання. 1.Здійснити перетворення: K KOH KCI KNO3 CI2 HCI ZnCI2 Zn (OH)2 2. Павутинка знань. Із розсипаних слів складіть визначення. (Властивості хімічних елементів та їх сполук перебувають у періодичній залежності від атомної маси елементів). 3.Бесіда. - Ким і коли був відкритий Періодичний закон? - Яку характеристику хімічних елементів обрав Д.І.Менделєєв за основу їх класифікації? - Які ряди хімічних елементів називають періодами? - Які властивості елементів і їхніх сполук змінюються періодично? III. Актуалізація опорних знань. Назвіть природні сімейства хімічних елементів.
IV. Вивчення нового матеріалу. Оголошення теми уроку і запис в зошити. ( Слайд 3 ). 4.1. Довгоперіодний і короткоперіодний варіанти ПС. (Слайд 5) Базуючись на Періодичному законі, Д.І.Менделєєв побудував класифікацію хімічних елементів, що називають Періодичною системою. Якщо записати символи елементів кожного періоду в окремий рядок так, щоб природні сімейства(лужні метали, галогени,інертні гази)утворювали вертикальні стовпчики,то одержимо довгоперіодний варіант ПС. Д.І.Менделєєв частіше використовував більш коротку форму ПС. У ній великі періоди розбиті на 2 ряди, у кожному з яких вища валентність елементів послідовно зростає від I до VIII. Усього відомо 7 періодів: три малі і чотири великі. Малі періоди складаються з одного ряду (1,2,3); великі з двох рядів (4,5,6) Останній, 7 період не завершений – до сьогодні відкриті ще не всі елементи, що до нього входять. Кожний хімічний елемент займає в таблиці певне місце і має свій порядковий номер. 4.2. Група – це вертикальний ряд подібних за властивостями елементів. Група поділяється на підгрупи: головну й побічну. Головна підгрупа містить елементи і малих, і великих періодів, побічна – елементи виключно великих періодів. Завдання для закріплення (Слайд 6 ) 1) Де в ПС розташований елемент №20? Складіть формулу його оксиду й гідроксиду. (СаО, Са(ОН)2) – II група, 4 період) 4.4.- Як змінюються металічні властивості лужних металів і неметалічні властивості галогенів залежно від відносної атомної маси? У головних підгрупах(зверху донизу) зі збільшенням відносних атомних мас посилюються металічні властивості елементів і слабшають неметалічні. 4.5.Як змінюється максимальна валентність елементів у вищому оксиді? Вища валентність елементів у сполуках з Оксигеном (за деякими винятками) відповідає номеру групи. Елементи побічних підгруп можуть виявляти й іншу валентність. Наприклад, Купрум - найпоширенішими є сполуки двовалентного Купруму. 4.6. Як змінюється валентність елементів неметалів у сполуках з Гідрогеном? Елементи головних підгруп IV – VII груп утворюють також леткі сполуки з Гідрогеном. Валентність елементів у сполуках з Гідрогеном визначається різницею між числом 8 і номером групи. Завдання для закріплення ( Слайд 8) 1) Складіть формулу вищого оксиду й укажіть його характер для елементів № 12, 30, 16. ( MgO (основний), ZnO (амфотерний), SO3 - кислотний). 2) Складіть формули летких сполук із Гідрогеном для елементів № 15, 35 (PH3), (HBr). 3) Назвіть елементи 5 періоду, які мають формулу вищого оксиду R2 O3 (Y,In) Хвилинка релаксації. Після серйозної розмови настав час для фізкультхвилинки. Ви сиділи, ви трудились, вже й голівоньки втомились Раз,два,три,чотири,п’ять – можна ними похитать. Намалюйте в повітрі носом символ елемента: Оксиген - Ванадій -Фосфор -Вольфрам 4) Розв’язування експериментально-розрахункової задачі на визначення елемента в Періодичній системі. Діти, уявімо, що наш кабінет – це науково-дослідна лабораторія. Нам на дослідження поступив метал без етикетки, але з такими даними: (Слайд 9 ) Задача. Трьохвалентний метал масою 4,5 г при взаємодії з хлоридною кислотою виділяє водень об’ємом 5,6 л (н.у.). Визначте метал. Складіть формули вищого оксиду і гідроксиду. Давайте експериментально дослідимо, чи дійсно даний метал реагує з хлоридною кислотою. Інструктаж з БЖД при роботі з кислотами. Дослід: «Взаємодія металу з хлоридною кислотою» проводить учень) V. Узагальнення та систематизація знань: 1. Назвіть елемент 4 періоду, VI групи головної підгрупи. 2. Складіть формулу вищого оксиду елемента № 30. 3. Назвіть елемент 4 періоду, що має формулу сполуки з Гідрогеном HR. 4. Назвіть елемент, розташований у II групі, відносна молекулярна маса гідроксиду якого дорівнює 58. VI. Домашнє завдання. ( Слайд 10) Параграф 21 опрацювати, параграф 10 повторити, письмово стор.113 -114 робочого зошита за вибором 1-4 рівні. Творче завдання: підготувати повідомлення, презентації про відкриття радіоактивності. VII. Підбиття підсумків уроку Дякую за роботу і бажаю успіхів при виконанні домашнього завдання.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |