Головна » Хімія

Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва

Мета: розглянути структуру Періодичної системи, ознайомити учнів з довгою та короткою формами ПС, сформувати поняття про періоди та групи; систематизувати знання учнів про періодичність змін властивостей хімічних елементів; виявити зв'язок між положенням елемента в ПС та його властивостями; сформувати вміння використовувати ПС для пошуку інформації про хімічні елементи та їх властивості   і розв’язувати задачі на визначення елемента в Періодичній системі.

Обладнання:  Періодична система Д.І.Менделєєва( короткоперіодний та довгоперіодний варіанти).

Базові поняття та терміни:  Періодичний закон, Періодична система, порядковий номер, період, група, підгрупа, періодичність.

Тип уроку: комбінований.

Методи навчання: пояснювально- ілюстративні – бесіда, розповідь, практичні – розв’язування вправ, репродуктивні, частково – пошукові.

                                      Структура уроку:

I. Організаційний етап -2 хв.

 Формування робочого настрою. Прийом «Долоня до долоні».

II. Перевірка домашнього завдання – 5 хв.

III. Актуалізація опорних знань – 3 хв.

IV. Вивчення нового матеріалу – 18 хв.

1.Довгоперіодний і короткоперіодний варіанти Періодичної системи.

2.Періоди.

3.Головні і побічні групи.

4. Властивості елементів у підгрупах.

V. Узагальнення та систематизація знань - 14 хв.

VI. Домашнє завдання – 1 хв.

VI. Підбиття підсумків уроку – 2 хв.

I. Організаційний етап.

Прийом «Долоня до долоні»

Діти! Народна мудрість говорить: від настрою з яким ти вступаєш у день, залежать твої успіхи, тому намагайся кожного дня знайти його позитивний початок. Простягніть,будь-ласка, праву долоню. Щоб добре працювати на уроці, подаруйте на ній класу старанність,наполегливість, творчість. Простягніть ліву долоню. На неї я подарую вам свою любов,терпіння і повагу.   (Слайд 1)

 А тепер обміняйтеся дарунками. Доторкніться долонями одне до одного, посміхніться й побажайте добра та успіхів.   

 На нас чекає напружена й цікава робота, девізом якої є слова Й.Гете «Просто знати – це не все, знання потрібно використовувати» (Слайд 2)

II. Перевірка домашнього завдання.

1.Здійснити перетворення:

K    KOH   KCI    KNO3                          CI2    HCI   ZnCI2   Zn (OH)2

2. Павутинка знань. Із розсипаних слів складіть визначення.

(Властивості хімічних елементів та їх сполук перебувають у періодичній залежності від атомної маси елементів). 

3.Бесіда.

- Ким і коли був відкритий Періодичний закон?

- Яку характеристику хімічних елементів обрав Д.І.Менделєєв за основу їх   класифікації?

- Які ряди хімічних елементів називають періодами?

- Які властивості  елементів і їхніх сполук змінюються періодично?

III. Актуалізація опорних знань.

Назвіть природні сімейства хімічних елементів.
Як змінюються властивості елементів по періоду?
Що є графічним відображенням Періодичного закону?

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

Оголошення теми уроку і запис в зошити. ( Слайд 3 ).       
Подивіться на Періодичну систему. Це – візитна картка будь-якого кабінету хімії. У ній хімічні елементи – основи всіх речовин, із яких складається наша планета. Що ж необхідно зробити, щоби не заплутатися в усьому різноманітті хімічних реакцій, у чому суть відкриття Д.І.Менделєєва? Відповіді на ці питання отримаємо, коли виконаємо такі завдання.     
( Слайд 4)

4.1. Довгоперіодний і короткоперіодний варіанти ПС. (Слайд 5)

Базуючись на Періодичному законі, Д.І.Менделєєв побудував класифікацію хімічних елементів, що називають Періодичною системою. Якщо записати символи елементів кожного періоду в окремий рядок так,  щоб природні сімейства(лужні метали, галогени,інертні гази)утворювали вертикальні стовпчики,то одержимо довгоперіодний варіант ПС.  Д.І.Менделєєв частіше використовував більш коротку форму ПС.  У ній великі періоди розбиті на 2 ряди, у кожному з яких вища валентність елементів послідовно зростає від I до VIII. Усього відомо 7 періодів: три малі і чотири великі. Малі періоди складаються з одного ряду (1,2,3); великі з двох рядів (4,5,6) Останній, 7 період не завершений – до сьогодні відкриті ще не всі елементи, що до нього входять. Кожний хімічний елемент займає в таблиці певне місце і має свій порядковий номер.

  4.2. Група – це вертикальний ряд подібних за властивостями елементів. Група поділяється на підгрупи: головну й побічну. Головна підгрупа містить елементи і малих, і великих періодів, побічна – елементи виключно великих періодів.

Завдання для закріплення     (Слайд 6 )

1) Де в ПС розташований елемент №20? Складіть формулу його оксиду й гідроксиду. (СаО, Са(ОН)2) – II група, 4 період)
2) Назвіть елементи:
а) 4 період, IV група, головна підгрупа; (Ge)
б) 5 період, III група, побічна підгрупа. (Y)
 4.3. Закономірності зміни властивостей хімічних елементів та їх сполук.                                                                                      (Слайд 7 )
  - Як змінюються металічні і неметалічні властивості елементів, характер оксидів у малих періодах?
У всіх періодах зі збільшенням відносних атомних мас (зліва направо) спостерігається послаблення металічних  і посилення неметалічних властивостей. У великих періодах металічні властивості елементів послаблюються зі зростанням порядкового номера повільніше, ніж у малих періодах, тому в парних рядах розташовані метали.

4.4.- Як змінюються металічні властивості лужних металів і неметалічні властивості галогенів залежно від відносної атомної маси?

У головних підгрупах(зверху донизу) зі збільшенням відносних атомних мас посилюються металічні властивості елементів і слабшають неметалічні.

4.5.Як змінюється максимальна валентність елементів у вищому оксиді? Вища валентність елементів у сполуках з Оксигеном  (за деякими винятками) відповідає номеру групи. Елементи побічних підгруп можуть виявляти й іншу валентність. Наприклад, Купрум -  найпоширенішими є сполуки двовалентного Купруму.

4.6. Як змінюється валентність елементів неметалів у сполуках з Гідрогеном?

Елементи головних підгруп IV – VII груп утворюють також леткі сполуки з Гідрогеном. Валентність елементів у сполуках з Гідрогеном визначається різницею між числом 8 і номером групи.

   Завдання для закріплення    ( Слайд 8)

1) Складіть формулу вищого оксиду й укажіть його характер для елементів   № 12, 30, 16. ( MgO (основний), ZnO (амфотерний), SO3 - кислотний).

2) Складіть формули летких сполук із Гідрогеном для елементів № 15, 35    (PH3), (HBr).

3) Назвіть елементи 5 періоду, які мають формулу вищого оксиду R2 O3 (Y,In) Хвилинка релаксації. Після серйозної розмови настав час для фізкультхвилинки.

Ви сиділи, ви трудились, вже й голівоньки втомились

Раз,два,три,чотири,п’ять – можна ними похитать.

            Намалюйте в повітрі носом символ елемента:

Оксиген        - Ванадій     -Фосфор     -Вольфрам      
Іод                 - Карбон      - Уран          -Сульфур          (Молодці!)

4) Розв’язування експериментально-розрахункової  задачі  на визначення елемента в Періодичній системі.

Діти, уявімо, що наш кабінет – це науково-дослідна лабораторія. Нам на дослідження поступив метал без етикетки, але з такими даними:

(Слайд 9 )

Задача. Трьохвалентний метал масою 4,5 г при взаємодії з хлоридною          кислотою  виділяє водень об’ємом 5,6 л (н.у.). Визначте метал.

 Складіть формули вищого оксиду  і гідроксиду.

Давайте експериментально дослідимо, чи дійсно даний метал реагує з хлоридною кислотою. Інструктаж з БЖД при роботі з кислотами. Дослід: «Взаємодія металу з хлоридною кислотою» проводить учень)

V. Узагальнення та систематизація знань:

1. Назвіть елемент 4 періоду, VI групи головної підгрупи.

2. Складіть формулу вищого оксиду елемента № 30.

3. Назвіть елемент 4 періоду, що має формулу сполуки з Гідрогеном HR.

4. Назвіть елемент, розташований у II групі, відносна молекулярна маса  гідроксиду якого дорівнює 58.

VI. Домашнє завдання.  ( Слайд 10)

Параграф 21 опрацювати, параграф 10 повторити, письмово стор.113 -114  робочого зошита за вибором 1-4 рівні.

Творче завдання: підготувати повідомлення, презентації про відкриття радіоактивності.

VII. Підбиття підсумків уроку  
Рефлексія
- Чи все вам було зрозуміло на уроці?
- Які труднощі виникли?
- Де можна застосувати отримані сьогодні знання?
Завершення уроку  (Слайд 11)

Дякую за роботу і бажаю успіхів при виконанні домашнього завдання.

 


Теги: Незамай А.В., Менделєєв
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 1359/187


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar