Головна » Хімія |
Мета: розглянути структуру Періодичної системи, сформувати поняття про періоди і групи; систематизувати зняння учнів про періодичність змін властивостей хімічних елементів в Періодичній системі; сформувати вміння використовувати періодичну систему для пошуку інформації про хімічні елементи та їх властивості; виховувати точність, увагу, інтерес на уроці. Обладнання: періодична система Д. І. Менделєєва (короткоперіодичний та довгоперіодичний варіанти), презентація Power Point, відеофрагменти. Базові поняття і терміни: Періодична система, Періодичний закон, порядковий номер, періодичність, період, група, підгрупа. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Методи навчання: пояснювально-ілюстративні – бесіда, розповідь; практичні – розв’язування вправ; репродуктивні; частково-пошукові, ігрові.
Структура уроку І. Формування робочого настрою (1 хв) ІІ. Формування позитивного ставлення до теми, що вивчається (2 хв) ІІІ. Актуалізація опорних знань (3 хв) IV. Мотивація навчальної діяльності (1 хв) V. Вивчення нового матеріалу (18 хв) Довгоперіодичний і короткоперіодичний варіанти Періодичної системи. VI. Узагальнення та систематизація знань (15 хв) VІI. Домашнє завдання (1 хв) VIІІ. Підбиття підсумків уроку (2 хв)
Хід уроку
І. Формування робочого настрою Доброго дня! Нещодавно в усьому світі відзначали День св. Валентина. Любов може бути в різних проявах – це любов до ближнього, до справи, якою займаєтесь, доброзичливе ставлення до оточуючих. Саме любов до праці робить людину щасливою. А коли людина щаслива, вона задоволена собою, впевнена в собі. Сьогодні на уроці я бажаю вам бути успішними, впевненими в собі. Усміхніться, і до вас прийде радісний настрій.
ІІ. Формування позитивного ставлення до теми, що вивчається Оголошення теми, мети уроку (слайд 1)
Епіграф уроку (слайд 2)
Природа має лише один секрет: чи тут, чи там, у космосу глибинах. Все: від малих піщинок до планет – із елементів складене єдиних. С. Щипачов “Читаючи Менделєєва”
Таблиця Менделєєва – це таблиця історії та життя світобудови. Вивчаючи її ми дізнаємося, що хімічні елементи, так поетично описані літераторами, – це цеглинки світобудови, з яких складається наш Всесвіт. На сьогоднішньому уроці ми здійснимо подорож у царство хімії (відеофрагмент 1).
ІІІ. Актуалізація опорних знань 1. ”Хімічний крос” з основних понять попереднього уроку Класифікація елементів.
IV. Мотивація навчальної діяльності Чому виникла необхідність створити більш досконалу класифікацію елементів?
V. Вивчення нового матеріалу 1. Довгоперіодичний і короткоперіодичний варіанти Періодичної системи. Коротка біографія Менделєєва (слайд 3) Розповідь учня.
А зараз ми поринемо у ті часи, де відбувалося відкриття Періодичної системи та Періодичного закону Д. І. Менделєєва (слайд 4), (відеофрагмент 2). Бесіда. Що ж виявив Менделєєв аналізуючи послідовність елементів? (Що залежність властивостей елементів і їхніх сполук від атомної маси є періодичною).
Розповідь учителя (слайди 5, 6, 7). Якщо записати символи елементів кожного періоду в окремий рядок так, щоб природні сімейства хімічних елементів утворили вертикальні стовпчики, то одержимо довгу форму ПС. Існує ще коротка форма ПС. У ній великі періоди розбиті на два ряди, у кожному з яких вища валентність послідовно зростає від І до VIII. Усього відомо сім періодів: три малі і чотири великі. Останній, сьомий період, не завершений – до сьогодні відкриті ще не всі елементи, що до нього входять. Кожен хімічний елемент має в таблиці своє місце і свій порядковий номер. Скільки хімічних елементів відомо? (На сьогоднішній день відомо 118 хімічних елементів).
Про інші варіанти зображення ПС розповідь учня з демонструванням.
Розповідь учня про відкриття нових хімічних елементів.
З чим у вас асоціюється Періодична система? (З багатоповерховим будинком). Запитання. Скільки поверхів потрібно добудувати нашій школі, щоб вона повністю стала схожою до ПС?(4).
2. Періоди. Розповідь учителя. Період – це горизонтальний ряд хімічних елементів. Малий період складається з одного ряду хімічних елементів, великий з двох рядів хімічних елементів (7 періодів).
3. Головні та побічні підгрупи. Розповідь учителя. Група – вертикальний ряд хімічних елементів, який містить подібні за властивостями елементи (8 груп). Розрізняють головну (складається з елементів малих і великих періодів) і побічну підгрупу ( складається з елементів лише великих періодів).
4. Властивості елементів у підгрупах. Робота з таблицею.
Закономірність зміни властивостей хімічних елементів (слайд 8)
Розглядаються зміни властивостей елементів другого періоду.
А тепер ми з’ясуємо як саме пов’язані назви елементів з характерними лініями в спектрах їхніх атомів. Світлові автографи атомів (відеофрагмент 4)
5. Значення Періодичної системи та Періодичного закону (відеофрагмент 3). Бесіда. Назвіть явища природи, які періодично повторюються (пори року, час доби, робота серця). Висновок. Тепер ми можемо з упевненістю сказати, що Періодична повторюваність характерна не тільки для хімічних елементів, а й для природи взагалі. Це один із основних законів природи.
6. Релаксація. Ми стомились, тож хвилинку відведем для відпочинку (проводиться гра на швидкість – “рухливий електрон”).
VI. Узагальнення та систематизація знань
Бесіда. Для яких хімічних елементів найбільш характерні а) металічні; б) неметалічні властивості? Наведіть приклади.
Завдання. Завдання на слайді 9. Завдання на картках додаткові. У ряду елементів Si – Ge – Sn – Pb неметалічні властивості закономірно: а) посилюються; б) послаблюються; в) не змінюються.
“Хімічний крос”
Якому металу можна докоряти за провину - знищення цілого племені? (Золото). Вчитель. А зараз ми послухаємо цікаві розповіді про відкриття деяких хімічних елементів. Розповіді учнів. 1. Які хімічні елементи названі на честь вчених? (Кюрій, Менделєєвій, Нобелій, Фермій, Борій, Резерфордій, Ейнштейній). 2. Які хімічні елементи названі на честь планет? (Нептуній, Уран, Плутоній). 3. Які хімічні елементи названі на честь країн та континентів? (Полонй Польща, Америцій, Францій, Європій). 4. Перелічіть метали, що входять до складу організму людини. 5. Хто допоміг відкрити йод? 6. Які метали називають металлами хірургів? (Ніобій і Тантал). 7. Що ви знаєте про історію відкриття олова?
“Лінгвістична розминка” Назвіть елементи, що починаються на букву “а”. 2. Із букв б, л, м, р, о, х складіть назви елементів-галогенів (Хлор, Бром). 3. Зі складів –дні-, -ра-, -маг-, -літ-, -ній-, -ні- складіть назви елементів-металів (Літій, Радій, Магній). 4. Скласти назви елементів з букв слова: Платина і Криптон. 5. Складіть назви елементів із букв слова Протактиній.
Хвилинка здоров’я (слайд 10) Розповідь учня про мікроелементний склад яблука.
“Практичні задачі” На демонстраційному столі: гідрокарбонат натрію, сульфат міді, сульфатна кислота. Алхімік, зайнятий пошуками філософського каменю, за десятки років роботи встиг отримати багато нових хімічних речовин, але через неуважність переплутав всі свої записи і не знає тепер, якій речовині відповідає її ж формула. Розшифруйте записи алхіміка.
Запис 1. Біла порошкоподібна речовина, розчинна у воді. Використовується в кулінарії, при високій кислотності шлунку, застуді для полоскання горла. Її молекула складається з одного атома Натрію, одного атома Гідрогену, одного атома Карбону, трьох атомів Оксигену. Яка це формула? В якій групі знаходиться метал, що входить в її склад?
Запис 2. Кристалічна речовина блакитного кольору, добре розчинна у воді, використовується в с/г для боротьби зі шкідниками рослин. Його молекула складається з одного атома Купруму, одного атома Сульфуру, чотирьох атомів Оксигену.Що це за речовина? В якому періоді знаходиться метал, що входить в склад формули речовини?
Запис 3. Безбарвна речовина, добре розчинна у воді. Змінює забарвлення індикатора на червоний, складається з двох атомів Гідрогену, одного атома Сульфуру, чотирьох атомів Оксигену. Яка це речовина? Яка най вища валентність середнього елемента в формулі?
VІI. Домашнє завдання (слайд 11) § 22 – вивчити, заповнити урок № 43, скласти кросворд.
VIІІ. Підбиття підсумків уроку Рефлексія. Яка мета нашого уроку? Чи досягли ми поставленої мети? Якщо ваша відповідь так, то підніміть зелене “яблуко”, а якщо ні, то – червоне. Отже, ”зелений” – колір надії, надії на те, що знання, отримані сьогодні на уроці, стануть у пригоді вам у майбутньому.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |