Головна » Хімія |
Цілі уроку навчальна: дати учням уявлення про суть процесів окиснення і відновлення та їх взаємозв’язок; розглянути окисно-відновні реакції (ОВР), метод електронного балансу; визначити місце ОВР серед основних типів хімічних реакцій; систематизувати набуті знання про типи хімічних реакцій; навчити складати рівняння простих ОВР методом електронного балансу; закріпити поняття “ступінь окиснення”, “окисник”, “відновник”, “окиснення”, “відновлення”; розвиваюча: удосконалювати вміння визначати ступені окиснення елементів за формулами речовин; формувати вміння складати рівняння ОВР методом електронного балансу; розвивати вміння встановлювати зв'язок між місцем елемента у періодичній таблиці, будовою його атома, ступенем окиснення і поведінкою в ОВР; розвивати увагу, уміння сприймати інформацію, пам'ять, хімічне мовлення; розвивати логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, робити висновки; продовжити формувати вміння працювати з алгоритмами, дидактичними матеріалами; виховна: виховувати культуру поведінки під час уроку, культуру спілкування; толерантність, дружелюбність.
Очікувані результати навчання. Після цього уроку учні мають: - давати визначення окисно-відновних реакцій; - обґрунтовувати процес окиснення і відновлення; - розпізнавати і називати валентність і ступінь окиснення, окисник і відновник; - характеризувати значення окисно-відновних реакцій; - пояснювати процеси віддачі та приєднання електронів, зміну ступенів окиснення елементів; - застосовувати знання для написання рівнянь окисно-відновних реакцій, складання електронного балансу, визначення процесів окиснення і відновлення. Учні повинні знати: - суть процесів окиснення і відновлення, їх взаємозв’язок і протилежність; - суть ОВР, їх місце у класифікації реакцій; - суть методу електронного балансу. Учні повинні вміти: визначати ступені окиснення елементів; Тип уроку: засвоєння нових знань та формування вмінь і навичок. Форма уроку: синтетичний з домінуванням евристичного методу навчання. Обладнання: опорні картки, періодична таблиця, алгоритм складання рівнянь ОВР, підручники, ящички з пробірками, розчини кислот, метали цинк і магній, розчин натрій карбонату. Міжпредметні зв’язки: внутрішньоциклові: фізика, біологія, географія; між циклові: математика; міжтемні: “Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома”, “Типи хімічних реакцій”. Прийоми перевірки знань: фронтальне опитування; Форми самостійної роботи учнів: спостереження;
Принципи навчання: науковість;
Девіз уроку: “ Будь-які перетворення речовин у навколишньому світі можна описати певними хімічними рівняннями”.
Хід уроку
I Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.
1.Метод “Мікрофон” – повторення основних питань з теми “Ступінь окиснення”. а) Що таке ступінь окиснення (СО)? б) Від чого залежить, який СО елемента у сполуці? в) Що таке електронегативність? г) СО атома елемента F, О, Н? д) СО елементів-металів, неметалів? е) СО атомів елементів у простих речовинах? є) Чому рівна алгебраїчна сума СО елементів у сполуці? ж) Як правильно записується значення СО? з) Як змінюється СО атома при віддаванні електронів? и) Як змінюється СО атома при прийманні електронів?
2.Виконання завдань за схемою “Два-чотири-всі разом”. 2.1.Індивідуальне завдання – визначити СО атомів у сполуках (1-2 хв). P2O5, N2O, NH3, KClO3, Na2Cr2O7, KMnO4, Ca3(PO4)2 2.2.Перевірка в парі виконання 1 завдання. 2.3.Робота в парі – скласти формули сполук за відомими СО (2-3 хв). +1 -2 -3 +1 +1 -2 +3 -2 +2 -2 +1 +4 -2 +1 +6 -2 NaO, PH, HS, AlO, CuO, HCO, HSO. 2.4.Створення груп по 4 чоловіки і перевірка 2 завдання. 2.5.Експериментальне завдання для груп (5-6 хв): а) проробіть дослід із заданою парою речовин, проведіть спостереження; б) чи відбувається хімічна реакція між заданою парою речовин? за якими ознаками? в) запишіть рівняння реакції, визначіть ïï тип та СО елементів усіх речовин. Повторення правил техніки безпеки при виконанні хімічного експерименту. I група – Zn і HCl ІІІ група – Na2CO3 і HCl ІІ група – Mg і H2SO4 IV група – Cu і HCl 2.6.З кожної групи один учень записує на дошці рівняння реакції і дає пояснення. 2.7.Проблемні запитання до всіх учнів: а) Чи змінюється СО атомів елементів до і після реакції? б) Чи відображає це тип реакції (сполучення, заміщення, розкладу, обміну)? Учні роблять висновок, що класифікація хімічних реакцій за складом і кількістю речовин неповна і не виявляє глибинних змін у речовинах.
II Мотивація пізнавальної діяльності учнів.
1.Пропозиція учням. Подумайте, як нам спрямувати спільну роботу на уроці: а) повторювати типи реакцій за відомою нам класифікацією; б) виконувати вправи на визначення СО елементів; в) дослідити поведінку речовин у реакціях і одержати нові знання про СО і типи реакцій. 2.Повідомлення теми і плану уроку. План уроку 1.Процеси окиснення і відновлення, окисник і відновник. 2.Окисно-відновні реакції. 3.Поняття про метод електронного балансу.
3.Наголошення на важливості даної теми, девіз уроку. ОВР дуже поширені у природі і нашому житті – реакції горіння, фотосинтез, грози, пожежі, дихання, травлення їжі.
III Сприйняття нового матеріалу.
1.Розглянемо, які процеси відбуваються з елементами, які змінили свій СО під час хімічної реакції, яку проводила І група учнів. 0 +2 Zn – 2e Zn +1 0 H + 1e H Отже, відбуваються два взаємо протилежні процеси – прийняття і віддавання електронів, тобто перехід електронів від одного елемента до іншого. 2.Введення нових термінів (робота з підручником): - відновлення; - окиснення; - відновник; - окисник.
3.Побудова схеми разом з учнями:
віддає електрони Відновник Окиснення підвищує ступінь окиснення
приєднує електрони Окисник Відновлення знижує ступінь окиснення
Висновок: електрони залишаються у системі реагуючих речовин і кількість відданих електронів рівна кількості прийнятих. 4.Закінчити схеми, вказати окисник і відновник, процеси окиснення і відновлення: 0 а)N + 3e +6 б)S + 6e 0 в)Ca – 2e -2 г)S – 2e Отже, в процесі окиснення елемент віддає електрони і є відновником; у процесі відновлення елемент приймає електрони і є окисником. Ці два взаємопов’язані процеси відбуваються під час ОВР. 5.Що називається ОВР? (учні самостійно дають визначення). ОВР – це реакції, під час яких відбувається перехід електронів від одних елементів до інших. 6.Одним із методів розстановки коефіцієнтів ОВР є метод електронного балансу. Робота учнів із алгоритмами запису рівнянь ОВР на схемі та в підручнику.
IV Закріплення вивченого матеріалу.
Розставити коефіцієнти методом електронного балансу(самостійна робота учнів): а)KClO3 KCl + O2 б)ZnO + H2 Zn + H2O в)Al + S Al2S3 г)Mg + O2 MgO
V Узагальнення вивченого.
Висновки:
1.ОВР – це реакції, під час яких відбувається перехід електронів. 2.ОВР так називаються тому, що перехід електронів від відновника до окисника можливий тільки під час двох взаємопов’язаних процесів окиснення і відновлення. 3.Що таке окисник і відновник, окиснення і відновлення.
VI Підсумки уроку. Оцінювання.
VII Домашнє завдання. Вивчити параграф підручника Творчі завдання: 1)скласти 2 схеми ОВР; 2)підготувати повідомлення про ОВР в нашому житті.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |