Головна » Хімія |
Цілі уроку: дидактичні: повторити і розширити знання про хімічні реакції; сформувати уявлення про хімічне рівняння як умовне зображення хімічної реакції; пояснити правила складання рівнянь хімічних реакції, підбору коефіцієнтів, спираючись на закон збереження маси речовини; сформувати навички складати хімічні рівняння, підбирати коефіцієнти; розвивальні: формувати системність мислення, розвивати вміння працювати з підручником та дидактичним матеріалом; виховні: виховувати дисциплінованість, уважність; здійснювати міжпредметні (математика) та внутрішньопредметні (закон збереження маси речовини) зв'язки. Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва. Базові поняття та терміни: атом, молекула, речовина, хімічна реакція, закон збереження маси, рівняння хімічних реакцій. Тип уроку: формування нових знань, умінь та навичок. Методи та прийоми: розповідь учителя з поясненням, робота учнів з опорним конспектом, підручником, дидактичним матеріалом, групова та індивідуальна робота учнів, ігрові моменти, пояснювально-ілюстративні: бесіда, розповідь; практичні: виконання вправ.
Засоби навчання: 1. Підручник. 2. Опорний конспект. 3. Картки із завданням.
Структура уроку I. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань учнів III. Оголошення теми і мети уроку IV. Вивчення нового матеріалу V. Узагальнення та закріплення знань учнів VI. Підбиття підсумків уроку VII. Рефлексія VIII. Домашнє завдання
Хід уроку I. Організаційний етап. Привітання. Створення позитивного емоційного настрою
Вчитель Сонце сяє для тих, хто… Вже прокинувся Хоче працювати Сьогодні в спідницях Не снідав Має на собі щось червоне У доброму гуморі Хотів би дізнатись щось нове.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Вчитель Світ хімічних реакцій різноманітний й таємничий. Наука хімія розкриє деякі його таємниці.. А що ж таке хімія? (хімія – наука о речовинах та їх перетвореннях) Як можна по-іншому назвати хімічні перетворення? (хімічна реакція)
Вчитель Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «реакція»
Вчитель Що таке хімічна реакція? Доведіть, що наступне явище – це хімічна реакція Але спочатку пригадаємо правила ТБ
Учень 1 В хімічний клас входи в халаті Комфортно буде, як у хаті Учень 2 Не дозволяється дифузій Тоді не трапиться конфузій
Учень 3 Не лий води до кислоти – Очей лишитись можеш ти.
Учень 4 Не заглядай у різну «воду», Бо загубити можеш вроду.
Проведення дослідів вибірковими учнями NaOH + ф-ф - поява малинового забарвленя
Вчитель Які ще є ознаки хімічних реакцій? Наведіть приклади хімічних реакцій, які ви спостерігали у побуті? У чому полягає сутність хімічної реакції? Що відбувається з молекулами та атомами в результаті хімічної реакції. Сформулюйте закон збереження маси речовини? Ким він був відкритий? У чому полягає сутність хімічної реакції з точки зору закону збереження маси? А що таке хімічна формула? Що вона показує? У Вас на партах є шифровки, давайте їх разгадаймо - прочитаємо и розшифруємо формули. (Гра «Дешифровщик»). На картках формули 4-х речовин: SO3, HNO3, 2K2SiO3, 3CuCl2.
Вчитель Розставляючи коефіцієнти, слід пам'ятати такі правила: —коефіцієнт показує число молекул або окремих атомів у рівнянні реакції; —коефіцієнт ставиться тільки перед хімічною формулою; —коефіцієнт стосується всіх атомів, із яких складається молекула, перед якою він стоїть: — індекс показує число атомів елемента (або груп атомів) у складі молекули; —коефіцієнт 1, як і індекс 1, не записується.
III. Оголошення теми і мети уроку А тепер відкрийте будь-ласка зошити і запишіть число й тему уроку: «Рівняння хімічних реакцій». Учні формулюють мету уроку, яка записується на дошці. (Ми повинні навчитися записувати ті процеси, які відбуваються в результаті хімічних реакцій)
VI. Вивчення нового матеріалу Сутність хімічної реакції та її схема. Розповідь учителя з елементами бесіди Отже, вам відомо, що сутністю хімічних реакцій є утворення нових речовин із вихідних речовин, під час якого проходить перегрупування атомів, які входять до їх складу. — Як можна стисло записати таке перетворення? (Реагенти —> Продукти реакції) Вчитель Розповідь учителя Складемо, наприклад, рівняння реакції утворення води Н2О – основна речовина життя. Вода складається з атомів Оксигену та Гідрогену. Отже, для її добування необхідні прості речовини, одна з яких складається з атомів Оксигену (кисню О2), а друга — з атомів Гідрогену (водень Н2). У лівій частині рівняння записуємо вихідні речовини (реагенти) О2 і Н2, а у правій — продукт реакції Н2О: Н2 + O2 →Н2О Цей схематичний запис називається схемою хімічної реакції. У лівій частині наведеного рівняння записана одна молекула воднб й одна молекула кисню, які складаються з двох атомів Гідрогену й Оксигену (відповідно) — це реагенти. У правій частині рівняння записана одна молекула води— продукт реакції. Схема реакції є тільки її якісною характеристикою. Кількісну характеристику реакцій відбиває закон збереження маси речовин. Відповідно до цього закону число атомів різних елементів під час хімічної реакції не змінюється. Число атомів одного елемента до і після реакції мають дорівнювати. Це має бути відображено в схемі хімічної реакції, тоді вона стає хімічним рівнянням.
2. Рівняння хімічних реакцій. Вчитель Це ще не є рівнянням реакції - це схема реакції. Для того щоб схема перетворилася на рівняння, необхідно зрівняти число атомів кожного елемента в лівій і правій частинах. Число атомів зрівнюють за допомогою коефіцієнтів. Для цього необхідно розставити коефіцієнти — цифри перед хімічними формулами, які вказують число молекул (атомів). Як видно, у лівій і правій частинах схеми по одному атому Карбону, але в лівій частині два атоми Гідрогену (одна молекула водню), а в правій - - чотири атоми (у складі однієї молекули метану). Це суперечить закону збереження маси. Щоб це виправити, перед формулою водню в правій частині рівняння необхідно поставити коефіцієнт 2: 2 Н2 + O2 →2 Н2О Тепер в обох частинах рівняння число атомів Гідрогену та Карбону однакове. Щоб підкреслити, що коефіцієнти розставлені, стрілку між реагентами і продуктами в рівнянні можна замінити знаком « = Тепер число атомів усіх елементів однакове, отже, коефіцієнти розставлені правильно. Число атомів у лівій частині дорівнює числу атомів в правій частині І обумовлена цім рівність мас речовин є доказом правильності розташування коефіцієнтів. Рівняння хімічної реакції — це умовний запис хімічних перетворень за допомогою хімічних формул і коефіцієнтів. Умовно записувати хімічні реакції намагалися ще в середні віки. Однак тоді алхіміки притаювали свої знання та зашифровували записи. Зараз рівняння хімічних реакцій записують на основі загальноприйнятих положень, які може прочитати будь-яка людина, знайома з основами хімії. Якщо говорити про те, що символи хімічних елементів — це літери хімічної мови, тоді формули сполук — це слова, а рівняння реакцій — цілі вислови.
VII. Узагальнення та закріплення знань учнів Робота біля дошки Цю реакцію кожний з нас робив (демонстрация горения бенгальского огня) Магній + Кисень =
Хімічна пауза «Кровавый опыт»
Ученики: Врач, ассистент, пациент. Врач: Оперируем без боли, Правда будет много крови. При каждой операции Нужна стерилизация. Йодом смочим мы обильно, Чтобы было все стерильно. Не вертитесь, пациент, Нож подайте, ассистент! Посмотрите, прямо струйкой Кровь течет, а не вода. Ассистент: Но сейчас я вытру руку – От пореза – ни следа!
VII. Узагальнення та закріплення знань учнів
Виконання завдань 1. Розставте коефіцієнти в таких схемах реакцій: Мg + HCl → Мg Cl2 + H2 Сa+ О2 → СaО; КNО3 → КNО2 + О2; АgВг →Аg+ Вг2; Li + Н2О →LiОН + Н2. 3. Допишіть рівняння хімічних реакцій: … + O2 → CO2 Ba + … → Ba S … + Cl2 → Al Cl 3 Na + O2 → … Al + … → Al2O3 4. Складіть рівняння реакцій: а) Унаслідок взаємодії водню Н2 і кисню О2 утворюється вода Н2О; б) під час горіння (взаємодії з киснем О2) залізного порошку Fе утворюється ферум(Ш) оксид Fе2O3 5. Запишіть рівняння взаємодії і доберіть коефіцієнти таких простих речовин: а) водень та азот; б) калій і хлор; в) кальцій і кисень, г) алюміній і йод; д) магній і бром. Складаючи рівняння реакцій, враховуйте, що молекули хлору, кисню, йоду та азоту складаються з двох атомів.
VIII. Підбиття підсумків уроку. На аркуші паперу заздалегідь робимо напис розчином сірчаної кислоти. Якщо потримати цей аркуш над полум’ям, з’явиться чорний напис. (молодці) Учитель просить учнів проаналізувати досягнення мети уроку й оцінити свої вміння добирати коефіцієнти в рівняннях хімічних реакцій, піднімаючи руки на слова «задовільно», «добре», «відмінно».
IX. Рефлексія Що головне було на уроці? Чого навчились? Де в майбутньому ви зможете використовувати набуті знання і вміння?
X. Домашнє завдання 1. Опрацювати § 15 підручника (с.). 2. Виконати завдання 4 (усно), № 5, 9, 10 (письмово) на с.,
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |