Головна » Хімія |
Мета: Закріпити поняття про елементи та прості речовини на прикладі Оксисену та кисню; ознайомити із історією відкриття кисню; сформувати поняття про реакції розкладу на прикладі реакції добування кисню. Вдосконалювати навички розставляння коефіцієнтів у хімічних рівняннях на прикладі реакцій розкладу. Ознайомити із способами добування та збирання кисню у лабораторії. Сформувати поняття про каталізатор. Розвивати навички встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою та фізичними властивостями речовини. Розвивати полікультурну компетентність. Базові поняття і терміни: Метали та неметали, прості та складні речовини, Оксиген, кисень, каталізатор, реакція розкладу. Тип уроку: Комбінований Форми роботи: ігра-подорож, демонстраційний експеримент, самостійна робота Обладнання і матеріали: прилад для одержання газів, дерев’яна скіпка, лабораторний штатив, сухе пальне, пробірки, газоотводні трубки, кристалізатор, вата, гідроген пероксид, манган( IV)оксид, калій перманганат, кристалізатор із водою.
Структура уроку. І. Організаційний момент...................... 4хв. ІІ. Актуалізація опорних знань.................. 8хв. ІІІ.Вивчення нового матеріалу....................25хв 1. Історія відкриття кисню. 2. Добування кисню у лабораторії. Реакції розкладу. 3. Поняття про каталізатор. IV. Узагальнення знань................................5хв V. Домашнє завдання..................................2хв VI. Підбиття підсумків уроку.................. 1хв
Хід уроку. І. Організаційний момент. 1) Перевірка домашнього завдання ІІ. Актуалізація опорних знань. Хімічний диктант. Складання хімічних формул простих та складних бінарних сполук за назвами. Бесіда: Які речовини називають простими? Під час бесіди деякі учні працюють за картками.
Робота за картками.
№1 Знайти масову частку Оксигену у натрій оксиді.
№3 Знайти масову частку Оксигену у Фосфор (V) оксиді.
№2 Скласти хімічні формули оксидів таких елементів: Барію, Літію, Фосфору (ІІІ), Карбону (IV), Нітрогену (V).
№4 Розставити коефіцієнти у наступних схемах хімічних рівнянь: KClO3 → KCl + O2 Al + HCl → AlCl3 + H2 P + Cl2 → PCl5
ІІІ.Вивчення нового матеріалу.
1. Історія відкриття кисню. Слово вчителя: На сьогоднішому уроці ми продовжуємо говорити про речовину, яка така необхідна для нашого життя. Послухайте загадку:
1-й учень: Без газа этого на свете не жили б звери и народ, Его назвать могли б и дети, Ведь это – кислород (всі разом).
А зараз ми із вами здійснимо невеличку подорож у минуле і дізнаємось про історію відкриття кисню. А допоможуть нам зануритися у минуле історики, яким є що сказати (виходять діти, які заздалегідь підготували повідомлення).
2-й учень: Джозеф Пристли как-то раз, Окись ртути нагревая, Обнаружил странный газ, Ничего не понимая. Газ без цвета, без названья, Ярче в нём горит свеча. А не вреден для дыханья? (Не узнаешь у врача). 3-й учень: Новый газ из колбы вышел – Никому он не знаком.
Этим газом дышат мыши. Под стеклянным колпаком. Человек им тоже дышит (Эта мысль весьма нова). Здесь у физика от счастья И от воздуха, отчасти, Закружилась голова. 1-й учень: Кошка греется на крыше. Солнца луч в окошко бьёт. Джозеф Пристли, с ним две мыши Открывают кислород.
2-й учень: На одній з площ міста Лідса (Англія) стоїть бронзова скульптура молодого гарного чоловіка в модному костюмі 18ст. У правій руці він тримає лінзу, в лівій - тигель з «ртутної окалиною». У бронзі вдячні співвітчизники увічнили видатного хіміка Прістлі в момент проведення відомого досліду. Нижче наводиться невелика цитата з описом цього досліду: «Діставши лінзу, діаметром два дюйми з фокусною відстанню 20 дюймів, я почав досліджувати з її допомогою, якого роду повітря виділяється з різноманітних речовин, штучних і натуральних. Після низки дослідів 1сентября 1774 я спробував виділити повітря з ртутної окалини і знайшов, що повітря можна легко з неї виділити за допомогою лінзи. Це повітря не поглиналося водою. Яким же було моє здивування, коли я виявив, що свічка горить в цьому повітрі надзвичайно яскравим полум'ям. Даремно намагався я знайти пояснення цьому явищу ». Джозеф Пристли За часів Прістлі всі гази називали повітрям. Лінза служила Прістлі для досягнення високої температури шляхом зосередження сонячного променя у фокусі. Таким чином, Прістлі відкрив кисень, але точно це було встановлено через два роки завдяки роботам Лавуазьє.
3-й учень: Из атомов мир создавала Природа: Два атома лёгких взяла водорода, Прибавила атом один кислорода, И…получилась частица воды, Море воды, океаны и льды.
1-й учень: Стал кислород чуть не всюду начинкой. С кремнием он обернулся песчинкой. В воздух попал кислород, Как ни странно, Из голубой глубины океана. И на земле появились растенья Жизнь появилась: Дыханье, горенье. Первые птицы и первые звери, Первые люди, что жили в пещере… Огонь добывали с помощью трения, Хотя и не знали причины горения, Роль кислорода на нашей Земле Понял великий Лавуазье.
2-й учень розповідає про Антуана Лорана Лавуазьє. Антуа́н Лора́н де Лавуазьє́— французький вчений, один із засновників сучасної хімії. Експериментально довів, що повітря — не просте тіло, як вважалося на той час, а суміш різних за властивостями газів. Запропонував назву «оксиген» і пояснив його роль у процесах випалювання, горіння, дихання. Навів визначення хімічного елемента, встановив хімічний склад води, оксидів нітрогену, багатьох мінералів. Довів закон збереження маси речовини. Склав першу таблицю простих речовин. Один із засновників термохімії. У 1789 році Лавуазьє опублікував підручник «Елементарний курс хімії», цілком заснований на кисневій теорії горіння і новій номенклатурі, який став першим підручником нової хімії. Гільйотинований у період Французької революції за звинуваченням в участі «у змові з ворогами Франції проти французького народу, що мав метою викрасти у нації величезні суми, необхідні для війни з деспотами». У 1796 році Лавуазьє був посмертно реабілітований.
Слово учителя: Ви дізналися про історію відкриття кисню. А зараз ми поговоримо про те, як кисень утворюється у природі, а також про добування кисню у промисловості та лабораторії.
2. Добування кисню. А) Утворення кисню в природі. Бесіда: 1) Як утворюється кисень у природі? Реакція фотосинтезу.
6СО2 + Н2О → С6Н12О6 + О2↑
Б) Добування кисню у промисловості методом фракційної перегонки повітря. Бесіда: Який склад повітря? Вчитель розповідає про промислове добування кисню. В) Добування кисню у лабораторії методом розкладу складних оксигеновмісних речовин.
Робота із підручником: знайти і виписати визначення реакцій розкладу.
Завдання: підібрати коефіцієнти у наданих реакціях (робота біля дошки)
KMnO4 → K2MnO4 + MnO2 + O2↑
KClO3 → KCl + O2↑
KNO3 → KNO2 +O2↑.
Бесіда: 1) Як можна зібрати кисень? ( понад водою, витисненням повітря, бо кисень у воді нерозчинний). 2) Як перелити кисень з одного сосуду у другий? 3) Чи буде він при цьому чистий? (так, бо він важчий за повітря). 4) Як можна виявити кисень?
Демонстрація.
А) Розкладення калій перманганату. Збирання кисню методом витиснення води і повітря. Б) Розклад перекису гідрогену. До розчину перекису гідрогену додається трохи манган(ІV) оксиду. Поняття про каталізатор.
Бесіда: Де у повсякденному житті ми зустрічаємось з дією каталізаторів?
IV. Узагальнення знань. Робота із тестами. (додаток)
V. Домашнє завдання.
Додаток. Тест. Кисень. Добування кисню в лабораторії. Фізичні властивості кисню.
Варіант №1.
Хімічний елемент Оксиген позначається символом: а) N; б) H; в) O; г) Cl.
Агрегатний стан кисню за стандартних умов: а) твердий; б) рідкий; в) газоподібний; г) твердий або рідкий.
Кисень як хімічний елемент: а) підтримує дихання; б) окислює органічні речовини; в) надходить до складу води; г) підтримує горіння.
4. В рівнянні реакції: 2KMnO4 → K2MnO4 + ? + O2 не вистачає речовини: а) MnO2; б) K2O; в) H2O; г) H2.
5. Кисень можна зібрати методом витиснення води, тому що він за стандартних умов: а) мало розчинний у воді; б) добре розчинний у воді; в) важчий за воду; г) легшій за воду.
6. На малюнку зображено дослід, що демонструє добування кисню у лабораторії: а) з калій перманганату; б) з перекису водню; в) з води.
Тест. Кисень. Добування кисню в лабораторії. Фізичні властивості кисню.
Варіант №2.
Хімічна формула простої речовини кисню: а) N2; б) H2; в) O2; г) Cl.
За стандартних умов кисень у воді: а) добре розчиняється; б) не розчиняється; в) мало розчинний; г) розпадається.
Кисень - це проста речовина, яка: а) підтримує дихання; б) надходить до складу піску; в) надходить до складу води; г) надходить до складу глини.
4. В рівнянні реакції: 2Н2О2 → ? + O2 не вистачає речовини: а) MnO2; б) K2O; в) H2O; г) H2.
5. Якщо у пробірку із киснем внести жаврїючу скіпку, то вона: а) погасне; б) горить менш інтенсивніше; в) горить без змін; г) спалахує.
6. На малюнку зображено збирання кисню шляхом витиснення: а) повітря; б) води; в) вуглекислого газу.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |