Головна » Хімія

Хімічний елемент Оксиген. Проста речовина Кисень. Фізичні властивості кисню

Мета: закріпити знання учнів про прості та складні речовини, на приклад: Оксигену й Кисню; дати поняття про Оксиген – хімічний елемент та Кисень – просту речовину; ознайомити учнів з історією відкриття кисню, його поширенням у природі, фізіологічною дією; удосконалювати вміння складати хімічні рівняння та розв’язувати задачі; розвивати логічне мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи рідного краю.

Обладнання та матеріали: ПСХЕ Д.І.Менделєєва, слайди із зображенням водойм і неба, гірських порід, лісу.

 

Структура та хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда.

 

Як можна розділити всі речовини?  (на метали і неметали).
Як ще можна класифікувати речовини? ( на прості та складні).
Випишіть із переліку речовин окремо складні і окремо прості речовини: H2O2; O2; H2SO4; H2O; Na2O; CuO; NaOH; O3.
Поясніть ваш вибір.
Який хімічний елемент зустрічається у всіх перерахованих нами речовинах? (О).

 

Відгадаємо загадки:

Живе в квартирі № 8,

По вулиці: період 2,

Сам бути він не полюбляє

Як ми його називаєм?

                        (Оксиген)

 

Формула його О2,

Він важливий для життя.

З ним щодня ми справу маєм,

Як його ми називаєм?

                            (Кисень)

 

З гідрогеном справу має

І метали окисляє.

 

Про що йдеться мова?
Так, на справді, сьогодні на уроці ми познайомимося з хімічним елементом  - Оксигеном, та простою речовиною, що він утворює – киснем.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Розповідь з елементами бесіди.

 

Відкриємо Періодичну систему і дамо характеристику цього хімічного елементу.

 

Учні за допомогою вчителя характеризують Оксиген.

 

У Періодичній системі Оксиген має порядковий номер 8, відповідно заряд ядра +8. Хімічний символ елемента  - О.

Ar(О) – 16 (це означає, що атом Оксигену в 16 разів важчий за 1/12 маси атома Карбону). У хімічних сполуках Оксиген завжди виявляє валентність ІІ, не зважаючи на те, що він перебуває в VІ групі Періодичної системи.

Оксисен є найактивнішим елементом у природі після Флуору. Завдяки цьому він утворює сполуки практично з усіма елементами.

Хімічний елемент Оксиген утворює  дві прості речовини кисень (О2) та озон (О3).

Історія відкриття кисню

            Кисень був відкритий у 1774 році Дж. Прістлі. Вчений досліджував газоподібні речовини, що утворюються в результаті розжарювання різних речовин сфокусованих за допомогою лінзи сонячним промінням.. за такого впливу, зокрема на меркурій (ІІ) оксид, виділяється кисень.

 

2HgO = 2Hg + O2↑

 

Оскільки в чистому кисні легше дихалося, то відкритий газ Прістлі назвав покращеним повітрям. Незалежно від Прістлі приблизно в той же час кисень був відкритий і К. Шеєле. Через здатність кисню підтримувати горіння Шеєле назвав його «Вогненним повітрям».

Своєю назвою Оксиген завдячує Антуану Лавузьє. Згідно з теорією Лавузьє, Оксиген був основним функціональним компонентом кислот, у зв’язку з чим дістав свою назву «той, що народжує кислоти».

Озон відкритий в 1840 році Шембейном. Проста речовина, алотропна видозміна кисню. Назва походить від грецького слова «озеін», що означає «пахучий». Утворюється з кисню, при електричному розряді (наприклад, під час грози).

Основна маса озону знаходиться у верхньому шарі атмосфери – озоносфері на висоті від 10 до 50 кілометрів. Цей шар захищає живі організми Землі від шкідливого впливу короткохвильової ультрафіолетової радіації Сонця. У промисловості озон одержують під дією на повітря електричного розряду, його використовують, зокрема, для знезараження повітря та води.

 

Фізкультхвилинка

Всі робили, всі тридились,

На уроці хімії втомились,

Нумо глибоко вдихнемо,

Руки вгору простягнемо,

Наповнемо легені киснем –

Це для організму є корисним.

Разом всі нахилимось додолу

Раз, два, три – піднялись вгору.

Вліво, вправо покрутились,

На сусіда подивились.

Ще присядемо три рази,

Розімнемо наші мязи,

Головою помотаєм,

Чим ми дихаєм згадаєм.

Кисень дихать помагає.

В організм він проникає.

Тупнимо ногою сміло

І візьмемося за діло.

 

Давайте обрахуємо молекулярні маси кисню та озону (робота біля дошки).

 

Аr (О) = 16                Мr (О2) = 2 Аr(О) = 2 ∙ 16 = 32

Мr (О2) = 32

Мr (О3) = 3Аr (О) = 3 ∙ 16 = 48

Знаючи, що молекулярна маса повітря 29, обрахуємо, у скільки разів кисень та озон важчий за повітря.

 

Отже, кисень важчий за повітря у 1,1 рази.

 

Отже, озон важчий за повітря в 1,7 рази.

 

Фізичні властивості кисню

 

Молекулярна формула кисню – О2.

Структурна формула кисню  О = О.

За звичайних умов кисень – газ без кольору, смаку та запаху.

Кисень малорозчинний у воді – в 1л води за 20 0С розчиняється 31 мл кисню (0,004% за масою).

Проте, цієї кількості достатньо для дихання риб, що живуть у водоймах.

Кисень переходить у рідкий стан при t – 183 0С, це рідина блакитного кольору.

При зниженні t до – 218,7 0С – це сині кристали.

 

Поширення Оксигену у природі.

 

Оксиген входить до складу води, до складу літосфери (47%), до складу повітря (21%), до складу білків, жирів та вуглеводів.

Обрахуємо масову частку Оксигену у молекулі води.

 

Дано:                            

            Н2О                             ω (ел) = ∙ 100%

          ω(О) -?                         Мr (Н2О) = 2 Аr (Н) + Аr(О) = 2 ∙ 1 + 16 = 18

                                                 Мr (Н2О) = 18

                                                 ω(О)  =  ∙ 100% = 88,8%

            Відповідь: масова частка Оксигену у молекулі води становить 88,8%.

 

            Кисень використовують усі аеробні живі істоти для дихання. Кисень використовують для добування полум’я з високою температурою.

            У медицині кисень  застосовують для полегшення дихання  хворих. Його також використовують у дихальних апаратах для роботи людей у важкій для дихання атмосфері.

            Рідкий кисень застосовують як окисник ракетного палива.

            А як утворюється? (В результаті процесу фотосинтезу у зелених рослинах. Тому ліси називають зеленими легенями планети).

            Вчитель записує схему фотосинтезу і пропонує учням перетворити схему на рівняння (працюємо біля дошки).

                                  енергія Сонця

6CO2    + H2O                                                  C6H12O6 + 6O2

вуглек. газ      вода                                           глюкоза           кисень

 

ІV.  Закріплення вивченого матеріалу

 

Вправа «Хрестики – нулики».

а) Сполучіть лінією формули тих речовин до складу яких входить Оксиген. Назвіть ці речовини.

 

б) Сполучіть лінією клітинки, в яких дана характеристика Оксигену, як хімічного елементу.

 

в) Сполучіть лінією клітинки де описані фізичні властивості кисню.

 

Уявіть, що перед вами  дві однаково закриті колби, наповненні за  однакових умов повітрям і киснем. Як можна визначити у якій з колб міститься кисень? (Щоб визначити в якій колбі кисень потрібно в обидві колби внести тліючу скіпку. Скіпка спалахне у колбі з киснем. Це відбудеться тому, що кисень забезпечує процеси окиснення, тобто горіння).

Чи можна це дізнатися не відкриваючи колби? ( Можна зважити пробірки, пробірка з киснем важча).

Навіщо працівникам рибного господарства робити взимку полонки  на льоду річок і озер? (Для того, щоб атмосферний кисень потрапляв до води і розчинявся ній, адже риби дихають саме розчиненим киснем у воді).
Для поповнення запасів кисню в повітрі велике значення мають одноклітинні зелені водорості. Як впливає  на їх життєдіяльність поява на поверхні води нафтової плівки?

На життєдіяльність зелених водоростей поява на поверхні води нафтової плівки впливає погано, тому що:

нафтова плівка перешкоджає надходженню до водоростей променів сонячного світла, без яких неможливий процес фотосинтезу;
нафтова плівка є перешкодою для вільного газообміну між водою та повітрям, що ускладнює життєдіяльність зелених водоростей.

 

V. Підведення підсумків уроку.

 

VІ. Вивчити § 16. Виконати вправу № 126.


Теги: оксиген, Кисень, Віштак А.Т.
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 2613/161


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar