Головна » Хімія |
Мета уроку закріпити і поглибити знання учнів про фізичні явища. На основі знань про фізичні явища сформувати поняття „хімічного явища”, навчити учнів відрізняти фізичні явища від хімічних. Розвивати уміння спостерігати і робити висновки. Формувати інтерес до предмету. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Обладнання: кругодонна колба з водою, спиртівка, скло, пробірки тримач; розчин хлориду феруму (ІІІ) і гідроксиду калію, мідна дротинка. Форми навчання: фронтальне опитування, розповідь, пояснення, лабораторні досліди. Між предметні зв’язки: природознавство, фізика, біологія (процеси, явища) зв’язки.
ХІД УРОКУ І. Організаційна частина. ІІ. Актуалізація знань учнів. Хімічний диктант: Калій, Оксиген, Натрій, Флуор, Меркурій, Фосфор, Кальцій, Алюміній, Цинк, Гідроген, Кисень, Магній, Аргентум, Купрум, Літій, Аурум, Сіліциум, Хлор, Йод, Сульфур, Манган, Барій, Станум, Вода, Вуглекислий газ, Ферум, Манган. Взаємоперевірка. Розв'язування задачі: обчисли масові частки елементів у кухонній солі, яка складається з одного атома Натрію і одного атома Хлору. Що вивчає хімія? ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Людина і все, що її оточує постійно змінюється. Зміни, які відбуваються у світі, називаються явищами. Явища бувають атмосферні, космічні, суспільні, біологічні, фізичні та хімічні. Ті явища, які відбуваються з речовинами, відносяться до фізичних й хімічних. Хімія – наука, що вивчає явища, під час яких відбувається перетворення речовин. Хімічні явища називають хімічними реакціями. Щоб відрізняти фізичні явища від хімічних, необхідно знати ознаки хімічної реакції, умови її виникнення і перебігу. IV. Вивчення нового матеріалу. Явище – це зміна, яка відбувається з речовиною. Як відомо з курсу фізики, явища, при яких не відбувається перетворення одних речовин в інші, відносять до фізичних явищ. Хімічні явища – це такі явища, в яких відбувається перетворення однієї речовини в іншу. Дослід 1. Нагрівання колби з водою над спиртівкою. Колба покрита парою. Учні відмічають, що при випаровуванні вода переходить у пар. Водяний пар – це вода в газоподібному стані. При зіткненні з холодним повітрям, краплинки пари конденсуються і знову переходять у рідкий стан. Який можна зробити висновок? Отже, речовина не змінилась і ми спостерігали фізичне явище. Дослід 2. Мідну дротинку закручуємо в спіраль. Що відбулось з дротинкою? До яких явищ це належить? Дослід 3. Внесемо виготовлену мідну спіраль у полум’я спиртівки й прожаримо її. Що спостерігаєте? Яке це явище? Учні відмічають, що спіраль вже немає блиску, покрилась нальотом чорного кольору. Це вже нова речовина з новими властивостями. Дослід 4. Наливаємо у пробірку розчину феруму (ІІІ) хлориду (пробірка №5 ) і доливаємо такий самий об’єм розчину калій гідроксиду (пробірка №6). Що спостерігаєте? Як ви гадаєте, яке це явище? Дослід 5. Виділення газу. До Натрій І Карбонату(пробірка №1) долити Хлоридну кислоту (пробірка №2). Що спостерігаєте? Як ви гадаєте, яке це явище? Дослід 6. Утворення запаху. До Амоній Нітрату (пробірка №3) додати Натрій І Гідроксид (пробірка №4). Що спостерігаєте? Як ви гадаєте, яке це явище? Хімічним явищем є хімічна реакція, хімічне перетворення. Під час 3,4,5,6 дослідів ви спостерігали хімічні явища (реакції), що супроводжуються візуальними змінами: утворення чорного нальоту на міді під час її нагрівання, чи випадання осаду коричневого кольору. Ці видимі зміни, які можна спостерігати, називаються ознаками хімічних реакцій крім згаданих, до ознак хімічних реакцій відносять: зміна кольору; 6) утворення запаху. На окремих аркушах написані ознаки реакцій, і в процесі підведення підсумків вивішуються на дошці.
Багато з названих ознак хімічних реакцій вам відомі з курсів природознавства. З іншими ознаками хімічних реакцій ви ознайомитесь при виконанні практичних робіт на подальших уроках хімії. Під час проведення дослідів ви спостерігайте виникнення реакцій. Отже, що необхідно, щоб відбулася реакція? контакт речовин; Розрізняємо поняття „умови виникнення” і „умови перебігу” хімічних реакцій.
V. Закріплення і поглиблення знань. У вигляді гри. Завдання: Вчитель перераховує фізичні і хімічні явища. Учні уважно слухають. Якщо названо хімічне явище, то вони піднімають руку вгору. Учень, що допустив помилку, дає визначення фізичного чи хімічного явища і приводить додатково 1-2 відповідних приклада. Приклади явища: танення льоду, ржавіння цвяхів, гниття листків, кип’ятіння води, почорніння срібної ложки, розчинення солі у воді, гасіння соди оцтом, горіння палива, утворення інею, скисання молока, олійна фарба висихає на повітрі, після додавання цукру чай стає солодким, VI. Підсумки уроку. Що таке явища? Які явища називаються фізичними? Наведіть приклади. Що називають хімічними реакціями? Наведіть приклади. Перерахуйте ознаки хімічних реакцій. Які умови необхідні для виникнення й перебігу реакцій?
VII. Домашнє завдання. Завдання індивідуальні: підібрати фізичні і хімічні явища, які можуть відбуватися з однією речовиною (кування заліза і окиснення заліза, замерзання води і розклад води)
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |