Головна » Хімія

Ферум. Залізо. Фізичні та хімічні властивості

Мета:   поглибити знання про елементи-метали та прості речовини на прикладі Феруму та заліза; ознайомити учнів з фізичними та хімічними властивостями заліза на прикладі його хімічних властивостей розширити знання про реакції сполучення на прикладі реакцій заліза з простими речовинами, виховувати екологічну культуру.

Тин уроку:   засвоєння навичок і вмінь.

Форми роботи:   фронтальна бесіда, самостійна робота, лабораторний експеримент,робота в групах,взаємоперевірка.

Обладнання:   колекція «Залізо, чавун, сталь», опорна схема, хімічні реактиви, ложка для спалювання речовин, залізо від­новлене, порошок сірки, кисень у склянці, нагрівальний прилад,мультимедійна дошка.

                                    Структура уроку.

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

ІІІ. Засвоєння нових знань та вмінь.

1.Ферум та залізо.

2.Фізичні властивості заліза.

3.Хімічні властивості.

4.Поширення в природі.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.(Робота в групах)

1.Гра « Знайди зайвого»

2.Складання рівнянь реакцій.

V. Повідомлення домашнього завдання

VІ. Підбиття підсумків уроку.

ХІД УРОКУ

Організація класу.

Клас ділиться на рівноцінні  групи. Налаштування емоційного клімату:

Вчитель роздає різнокольорові  картки дітям перед уроком. На цьому етапі  вчитель пропонує учням підняти картку,яка відповідає емоційному стану дитини на даний момент часу.(Чорний-пригнічений,відчай;сірий-байдужий,інертний;зелений  – спокійний,радісний;червоний-піднесений. Вчитель аналізує емоційний стан дітей,приділяючи увагу кожному.

 

Актуалізація опорних знань.

1.Фротальне опитування.

а) Згадайте,які бувають речовини?(Прості та складні)

б)Наведіть приклади простих та складних речовин.

в) На які класи поділяють прості речовини?

д)Давайте згадаємо,місце знаходження металів у періодичній системі.

є)давайте згадаємо місце знаходження неметалів у періодичній системі.

2. Хімічний диктант

         Запишіть назви хімічних елементів у два стовпчики: окремо метали, окремо неметали.

         Після виконання завдання здійснюється взаємоперевірка. Вчитель відкриває дітям вірні  відповіді,учні обмінюються зошитами та перевіряють один одного.

Засвоєння нових навичок і вмінь

1.Ферум та залізо.

Залізо відомо людині з давніх давен,іще в первісному світі людина навчилась використовувати залізо. У сучасному світі залізо  та його сполуки набули широкого використання. Залізо після алюмінію найпоширеніший метал у природі.(Слайд №2)

 

Проста речовина заліза утворена атомами хімічного елемента Феруму. Давайте розглянемо місце знаходження цього елемента в періодичній системі та дамо характеристику.(Слайд №3)

 

2.Фізичні властивості заліза.

На цьому етапі уроку вчитель пропонує ознайомитись зі слайдом №4

 

Лабораторний дослід 4. Вивчення фізичних властивостей заліза

Інструктаж з техніки безпеки

Дослід 1. Розгляньте зразки заліза в колекції й опишіть фізичні влас­тивості заліза за планом:

агрегатний стан (твердий);
колір (сірий);
блиск (є);
запах (немає);
твердість (твердий, тугоплавкий);
дія магнітом (має магнітні властивості).

 

Дослід 2. Вивчення розчинності заліза у воді

         Шматочок заліза занурте в пробірку з водою. Що відбувається? За­кріпіть пробірку в пробіркотримачі. Дотримуючись правил нагрівання, прогрійте пробірку, а потім акуратно підігрійте до кипіння і приберіть з вогню. Що сталося зі шматочком заліза? (Не розчиняється у воді) Зро­біть висновок про фізичні властивості заліза.

         3. Хімічні властивості заліза.

Вчитель розповідає про хімічні властивості заліза демонструючи слайд №5.

 

Демонстраційний експеримент.

Хімічні властивості заліза розглянемо на прикладі взаємодії заліза з неметалом сіркою.

Демонстрація 16. Взаємодія заліза із сіркою

         Змішуємо порошок сірки й відновленого заліза в співвідношенні 4г: 7г, насипаємо в пробірку і трохи нагріваємо. Що спостерігаємо? Утворюється продукт взаємодії заліза із сіркою — ферум(П) сульфід. За­пишемо рівняння хімічної реакції.

Fе + S = FeS – Ферум сульфід.

(Відеофайл. Взаємодія заліза з сіркою)

(Відеофайл. Синтез Ферум сульфіда)

Демонстрація 17.Спалювання заліза в кисні

         До спіралі із залізного дроту прикріплюємо сірник, підпалюємо й опускаємо дріт у банку з киснем (на дно банки попередньо насипаємо пісок). Що спостерігаємо?

         Щоб записати рівняння реакції, необхідно згадати, що Ферум у спо­луках виявляє дві валентності — II і III, отже, може утворюватися два оксиди. Складемо відповідні рівняння реакції:

2.Fe +O2=2FeO – Ферум (ІІ)оксид

3. 4Fe+3O2=Fe2O3 Ферум (ІІІ) оксид

 

         Обидва оксиди можуть утворюватися в результаті горіння заліза. Тому бура маса, що утворилася в результаті горіння, виражається фор­мулою

Fe3O4=Fe2O3.FeO

(Відеофайл. Спалювання заліза)

Тоді

3Fe+2O2=Fe3O4

4. Взаємодія  заліза з хлором.

Fe + Cl =FeCl3 – Ферум хлорид

(Відеофайл. Спалювання заліза в хлорі)

5.Взаємодія заліза з вуглецем.

Fe+C=Fe3C  - цементит

Висновок: Залізо, як і більшість металів, взаємодіє з неметалами.

4.Поширення у природі.

Ферум входить до складу багатьох мінералів. Найважливішими залізними рудами є магнітний залізняк Fe3O4,червоний залізняк Fe2O3,    ,бурий залізняк Fe2S3.H2O, пірит FeS. Слайд №6.

 

Закріплення вивченого матеріалу.( Групи учнів отримують  картки з однаковим завданням).

1.Гра «Знайди зайвого.»

а).S,Na,K,Fe,Mg,Zn,O,N,Li, Rb.

б).Fe2O3;FeO;SO2;FeS.

2.Складіть рівняння  реакції в результаті якої утворюється:

а).Ферум сульфід.

б).Ферум хлорид.

в).Ферум (ІІ) оксид.

г).Ферум (ІІІ)оксид.

Після закінчення роботи груп, учні звіряють результати,виправляють помилки. Вчитель оцінює роботу груп.

VI. Підбиття підсумків

         В наш час залізо та його сполуки набули широкого використання,саме завдяки своїм фізичним та хімічним властивостям. Слайд №7.

 

VII. Домашнє завдання

Прочитати параграф, відповісти на запитання.

Творче завдання. Підготувати повідомлення про поширення заліза в природі. Скласти схему «Застосування заліза та сполук Феруму».


Теги: залізо, Андієць О.В.
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 1174/160


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar