Головна » Хімія |
Мета: узагальнити знання учнів про білки, формувати матеріалістичне уявлення про природу, патріотичні почуття. Тип уроку: міжпредметний семінар. Обладнання: схеми різних структур білка: білок курячого яйця, білок молока, кодоскоп. Методи: сповіщення учнів, бесіда, дослідницько-пошуковий.
План вивчення матеріалу: 1.Хімічний склад білків. 2.Структура білків. 3.Властивості білків. 4.Функції білків в клітині. 5.Підсумки. Зміст уроку І. Організація класу. ІІ. Актуалізація опорних знань. Ми з вами закінчили вивчення важливих органічних речовин - білків. І ось як узагальнення всього вивченого буде цей семінар. Незвичність його в тому, що він повинен об’єднати наші знання про білки з курсу біології і хімії. З планом і літературою проведення семінару ви ознайомилися. З органічних речовин клітини на І місці стоять білки і за кількістю і за значенням. Чим це можна підтвердити? Де знаходяться білки в природі? – (повідомлення учня). Який хімічний склад білків? ( повідомлення учня ) Порівняємо білки з іншими органічними речовинами: оцтовою кислотою, бензолом, спиртом. Mr ( C2H6O) = 46; Mr(C6H6) = 78; Mr( альб.) = 36 тис. З цих даних можна зробити висновок про велике значення білків для живих організмів. Недарма Ф. Енгельс, характеризуючи життя у своїй роботі «Анти – Дюрінг» писав: «Життя є спосіб існування білкових тіл, скрізь, де ми знаходимо яке-небудь білкове тіло, що не перебуває в процесі розкладу, ми без винятку знаходимо і явища життя». Учитель: Ці складні речовини, які є основою життя, давно цікавили вчених–дослідників. Говорячи про шляхи вивчення будови білків, дуже доречно привести слова Гете: «Чтобы постичь бесконечное, надо сначала разьединить потом соединить». Як же була вивчена будова білків? Який вклад робили наші вчені? (повідомлення учня про вклад Данилевського О.Я. і Е. Фішера). Учитель: Отже, білки побудовані з амінокислот, з 20 «чарівних» амінокислот, які сполучені між собою і утворюють поліпептид. Давайте, ще раз пригадаємо ці «чарівні» амінокислоти. ( див. таб. ст. 145 – біологія ) Як же з 20 амінокислот утворена така велика кількість білків? Як вони сполучаються? Кожному білку властивий свій характер укладки, тобто структура. Якої ж структури можуть набирати білки? Учень:. Розгляд І, ІІ і ІІІ структури білків – схема. Учитель: Отже, білки не можна віднести до жодного з відомих нам класів органічних речовин, у ньому поєднані ознаки різних класів. Білки – це якісно новий рівень розвитку матерії, вища форма розвитку речовини. Учитель: І так ми з вами розглянули будову і структуру білків. Але вивчаючи ту чи іншу речовину, ми завжди говоримо про її властивості. Які ж властивості білків, як органічних речовин? Учень розповідає про властивості білків. Демонстрація дослідів: а)розчинність білка; б)денатурація. Але білки проявляють і інші властивості. Так вони дають ряд кольорових реакції. Проробимо досліди. (завантаження «Віртуальної хімічної лабораторії» ) Завдання на карточках. I варіант II варіант Білок курячого яйця. Білок молока.
1.Ксантопротеінова реакція: розчин білка + 2мл концентрованої НNO3 – нагріти –жовтий осад. Це характерна реакція на білки.
2. Біуретова реакція: розчин білка +2мл лугу + 2 каплі CuSO4 – збовтати – синьо-фіолетовий або рожево-фіолетовий розчин, показує наявність пептидного зв’язку. Яку роль відіграють білки в клітині? Розповідь учнів про функцію білків. Вивчаючи ту чи іншу речовину ми завжди закінчували її вивчення методами її добування. Що можна сказати про одержання білків? Учні: 1.Проблема синтезу штучного білка (повідомлення). 2.Проблема біосинтезу білка (повідомлення). Висновок: І так ми з вами узагальнили свої знання про будову і властивості білків – цих складних органічних речовин, речовин – носіїв життя. Таємничий рубіж життя між живим і неживим. Наука вже наблизилась до цього рубежу. І можливо хто-небудь із вас зробить ще один вирішальний крок у пізнанні таємниці життя.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |