Головна » Історія України |
Мета: з'ясувати з учнями вплив кочівників на життя Київської Русі; розкрити причини останнього піднесення Русі в часи правління В.Мономаха, а також підкорення монголами руських земель та його наслідки; закріплювати навички роботи з атласом, хронологією, розвивати вміння аналізувати історичну інформацію; виховувати учнів на засадах загальномолодської моралі, надихати їм почуття Патріотизму та волелюбності; Основні поняття: Тип уроку- Обладнання: - підручник; ілюстрації до теми, атласи та мала; Хід уроку: І.Організаційний момент.(іхв) II. Перевірка знань, умінь і навичок учнів. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь та уявлень.(8хв) 1.Робота з дидактичними картками. 2.Гра команд: Гра «Гонка за лідером» - Гра «Збираємо будинок» (2 будинки) Стукіт в двері: Нестор Літописець: - Можна! - Доброго дня вам діти!Проходив я через ваше поселення і думаю загляну я у вашу школу. А тут чую,, діти грають в ігри. Думаю, а ну чи справляться з моїм завданням. Завдання називається «Літопис». Вам потрібно уважно слухати уривки з «Повісті минулих літ» і відшукати помилки. Готові!? (читає) Молодці! А можна я вас послухаю? Оцінювання учнів. На сьогоднішньому уроці ми дальше продовжимо подорож по найцікавішому і захопливішому періоду вітчизняної історії. На машині часу ми перенесемося в XI.XII.XIII століття. Дізнаємося які зміни відбулися саме в цей період? Запишіть тему і план уроку. План Битва з кочівниками V. Сприйняття та осмислення нового матеріалу. (15хв) Розповідь учителя. - Діти, за допомогою атласу, дайте відповідь на запитання. - Назвіть сусідів русичів на сході, і поміркуйте, чи припиняться напади кочівників після розгрому печенігів Ярославом Мудрим. - Послухайте ще раз вже знайоме вам звернення до своїх синів помираючого князя Я. Мудрого. «Осе я одхожу зі світу сього А ви, сини мої майте межи собою любов, бо ви брати від одного отця й однієї матері.Якщо ж будете ви в ненависті жити, у роздорах сваритися, той самі погибнете і землю отців своїх і дітей погубите, що її надбали трудом великим. Тож слухайтеся брат, брата, пробувайте мирно!» Як ви гадаєте, чи дослухалися нащадки до заповіту князя? Так і сталося, після смерті Ярослава Мудрого. В мирі і злагоді вони прожили 15 років Але це не могло захистити країну від міжусобиць. Міжусобиці - це війни між князями за владу та землю. Численні князеві родичі, прагнули мати свій уділ, - не бажаючи бути підлеглими князя. Уділ - власні незахоплені землі. Ярославові сини намагалися підкорити непокірних, але потім і самі почали боротися за право стати Великим київським князем. Діти, як ви гадаєте, чим Як би ви запропонували причинити міжусобиці? У той час, коли брати сперечалися за владу, на півдні кордону напали половці. 1068 рік Ізяслав, Святослав та Всеволод вирушили в похід. Спустошливі набіги кочівників, грабежі міст і сіл змушували князів задуматися над подальшою долею держави. Найважливіше завдання - припинити міжусобиці це їм допомогло б згуртуватися й виступити спільно проти кочівників. Наслідки міжусобиць: 1.Війна між синами та онуками Я.Мудрого за владу і землю. 2.Розпад Київської Русі на окремі князівства, які не хотіли коритися Києву. 3.Посилення нападів половців. 4.Послаблення військової мужності Київської Русі. 5.Смерть Я.Мудрого б.Занепад Київської Русі. - А що стало причиною занепаду Київської Русі 1.Боротьба між князями за владу. 2.Спустошливі напади половців. - Як саме князі вийшли з цієї нелегкої ситуації - а це занепад Київської Русі, ми дізнаємося від історіографа. Зараз ми станемо свідками однієї історичної події. Діти нам представляється творчий проект. Слово надається історіографу. Історіограф. Історична довідка Дата події - 1097 рік Місце події- м. Любеч поблизу Києва Причини скликання з'їзду: 1.Спустошливі набіги половців 2.Необхідність залагодження суперечок між князями. Учасники - б князів: Святополк Київський, Володимир Мономах, Олег, Давид Святославович, Василько Ростиславович, Давид Ігорович. Зібралися вони в Любечі на раду для влаштування миру. Рольова гра: Для чого губимо руську землю, самі проти себе усобиці діючи? - Життя немає від тих кочівників, руйнують наші міста, забирають у полон наших матерів і сестер. У 1068 році в битві на р. Альті не змогли їх подолати Вчитель: Дякую учасникам проекту. Учасники з'їзду вирішили не нападати один на одного, припинити чвари й розпочати спільну боротьбу проти половців. Однак рішення з'їзду виконували не всі. Єдине, в чому князі досягли єдності, у битві проти половців. Об'єднанні київські дружини в 1111 році розбили половецькі орди. Орда - військо, об'єднання кочових племен. 1111 р. - Любецький з'їзд. Чвари - суперечки, незгода, розбрат, війни. 3.Руська земля на деякий час дістала спокій. Цей період припадає на час правління Володимира Мономаха (1113 - 1125) Історична довідка Зараз ми послухаємо повідомлення, звідки походить прізвище Мономах. - Розповідь Літописця Про правління Володимира Мономаха, ми дізналися з підручника с 56 - 57 №9 і дамо відповідь на запитання як вдалося В.Мономаху відродити могутність Київської Русі?
VII. Робота із схемою
Вчитель Володимир Мономах залишив у спадок літературний твір «Повчання дітей». Давайте детальніше познайомимося з настановами своїм дітям Великого князя майже тисячу років тому назад. Діти, давайте подумаємо, які поради В.Мономаха ми можемо запозичити для себе, для нашого життя. Вчитель: Але найголовніший заповіт Мономаха своїм нащадкам - бути єдиним, боронити разом землю. - Які співзвучні заклики київських князів із сьогоденням! Ми живемо в незалежній державі. Та, на жаль, в наші дні деякі політики й досі не можуть порозумітися, об'єднати свої сили для процвітання України
VIII. Узагальнення. Оцінювання.
1.Продовжимо малювати лінію часу князів Київської Русі.
^ Володимир^ Ярослав ^ Володимир Великий Мудрий Мономах ^
1.Позначте роки правління князів на лінії часу. 2.Зафарбуйте яскравим кольором той відрізок часу - найвищого розвитку Київської Русі. Ч 3.Позначте рік запровадження християнства у Київській Русі 2.Робота з... 3.Робота з схемою.
- Скажіть, які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте «часу міжусобиць і скрути» (Сварки, влада, половці, поразка, з'їзд, перемога, розпад держави, грабежі, полон... і т.д. Знайдіть слова - синоніми до поняття «чвари». ст.? а)Хозари б)печеніги
в)половці. Яка важлива подія відбулася у 1097 році? б)Василько в)Святополк - Чи правильні твердження, що В.Мономах був онуком... а)Візантійського імператора Костянтина б)Руського князя Ярослава Мудрого? - В якому столітті, тисячолітті правив князь В.Мономах? Х.Домашнє завдання Вивчити параграф №15 - Контурна карта Позначте межі території Київської Русі за Володимиром Мономахом. Чи змінилися вони порівняно з Ярославом Мудрим?
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |