Головна » Історія України

Українська революція та перші десятиліття більшовицької влади

Мета: з’ясувати та охарактеризувати основні причини встановлення більшовицького режиму в Україні,розкрити суть цього режиму; навчити виявляти та характеризувати причини та наслідки революційних процесів в історії нашої Держави, її вплив на розвиток національної ідеології українців; розвивати навички аналізу історичних явищ в конкретний період; виховувати в учнів почуття патріотизму та співпереживання,сприяти утвердженню ідеалів демократії.

Тип уроку: комбінований з використанням мультимедійної підтримки.

Обладання: підручник, словники, ілюстративний матеріал, мікрофон,  мультимедійна дошка.(презентації)

Основні поняття і терміни: революція, більшовики, індустріалізація, колективізація.

Основні дати: 1917р.; листопад 1917р.; грудень 1917р.; 9 січня 1918р.; 9 лютого 1918р.; 29квітня 1918р.; жовтень 1918р.; 13 листопада 1918р.; 22січня 1919р.; 1922; 1929; 1932-1933рр.

 

Хід уроку:

І. Вступна частина:

1.Привітання.

2.Перевірка готовності до уроку.

ІІ.Основна чатина:

ІІ.І. Актуалізація опорних знань учнів.

Перевірка Д.З.

Історичний диктант:

1.У якому році зусиллями Василя Каразіна та інших громадських діячів було засновано університет у м.Харькові?(1815р.)

2.Як називався перший літературно-мистецький та наукови журнал що виходив друком в Україні з 1816-1819рік? ("Український вісник")

3.Хто був автором байки - казки "Пан та Собака", що засуджує кріпацтво?(Петро Гулак-Артемовський)

4.Один з найвидатніших істориків України?(Микола Костомаров)

5.У якому році було засновано Київський університет імені Святого Володимира?(1834р.)

6.Хто став першим ректором цього університету?(Михайло Максимович)

7.В якому році збірка укр.народних пісень Михайла Максимовича була надрукована?(1827р.)

8.Хто був автором 9 томів документів з історії України?(Володимир Антонович)

9.В якому році було засновано Львівський національний університет імені І.Франка?(1661р.)

10.Хто очолив кафедру історії України Львівського національного університету?(Михайло Грушевський)

ІІ.ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

-         Ті знання, які ви здобудете на сьогоднішньому уроці знадобляться вам при вивченні історії у старшій школі при вивченні історії України у 10класі.

 З матеріалів попередніх уроків ви вже знаєте, що кінець ХІХ - початок ХХ ст. в історії нашої Держави дуже тяжкий період.

-         Яку назву мав процес на українських землях,що супроводжувався прагненням українського народу до незалежності?(Процес національного відродження)

-         Який період, з вивчених нами,став найбільш яскравим періодом прояву прагнення наших пращурів до незалежності?

(Період національно-визвольної боротьби та національно-визвольної війни ХVІ-ХVІІ ст.,яку розпочав Б.-З. Хмельницький)

(Період діяльності української інтелігенції кінця ХVІІІ - поч. ХІХ ст. П. Гулак - Артемовського, М.Костомарова, М.Максимовича, В.Антоновича)

(Період Першої Світової війни 1914 - 1917рр., коли знаходячись під владою 2 імперій Російської та Австрійської, мужність та героїзм українців наблизив їх до мети створення незалежної демократичної держави.

ІІ.ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя.

Шлях національного відродження був тернистим та важким. Після завершення Першої Світової війни наша держава опинилася на новому етапі свого розвитку.

У 1917р. в столиці Російської імперії - Петрограді (нині Санк-Петербург) було повалено чарську владу. Українські партії та громадські організації створили Українську Центральну Раду(УЦР), яку очолив Михайло Грушевський.(демонстрація слайду) Центральна Рада обрала український уряд - Генеральний  секретаріат на чом з Володимиром Винниченком(демонстрація слайду).  І вже у листопаді 1917р. було офіційно проголошено УНР. Всі ці події в історії нашої держави отримали назву – українська революція.

(демонстрація слайду)

Революція – докорінна  якісна зміна, різкий стрибкоподібний перехід від одного якісного стану до іншого, від старого до нового;

-      Докорінний переворот у житті суспільства, який приводить до ліквідації віджитого суспільного ладу й утвердження нового.

Важливу роль у державотворчих процесах нашої країни відіграло встановлення більшовицької влади в Україні.

Термін «більшовицька влада» з’явився після того, як на II з’їзді Російської соціал – демократичної партії – на виборах до керівних органів, прихильники В.І. Леніна отримали більшість голосів. (демонстрація слайду)

Більшовики – представники політичної соціал – демократичної робітничої партії, що виникла у Російській імперії у 1903 році. (демонстрація слайду)

Восени 1917р.почався новий етап державотворчих процесів на українських землях.
У грудні 1917р.у Харкові українські більшовики проголосили Україну радянською республікою і створили свій уряд.

Робота в групах.(клас об’єднується у невеличкі групи по 5 чоловік, вчитель ставить перед ними завдання – «Опрацювавши матеріал підручника с.138-139 треба дати відповіді на питання.(7 хвилин) (демонстрація слайду)Відповіді на питання демонструються  на слайді після закінчення часу відведеного на виконання завдання.)

Питання:
1.Коли було встановлено більшовицький уряд в Україні?(грудень 1917р.)
2.Коли було проголошено незалежність УНР?(9 січня 1918р.)
3.Коли більшовицькими військами було захоплено Київ?(9 лютого 1918р.)
4.Коли гетьман Павло Скоропадський прийшов до влади в Україні?(29 квітня 1918р.)
5.Коли у м.Львові було створено Укр.Національну раду?(жовтень 1918р.)
6.Коли було проголошено Західноукраїнську Народну Республіку?(13 листопада 1918р.)
7.Коли відбулося урочисте проголошення акту злуки ЗУНР і УМР?(22 січня 1919р.)
8.Під якою назвою цей день увійшов у історію?(День соборності України)
Фізкультхвилинка.
-Раз,два,три,чотири!
-Три,чотири,раз,два!
-Розболілась голова.
-Треба трішки відпочити,щоб нового ще навчитись!
-Підтягнулися,присіли,
-Пострибали,знову сіли!
-Вийшла пауза мала
-Вчить історію пора!
 - Розгляд  ілюстрацій на с.141
Як в цілому називається процес, що зображено на цих фотографіях?(Українська революція)
Розгляд карти на с.142
 - Назвіть держави до складу яких українські землі входили на початку 20-х рр.ХХст. (демонстрація слайду)
Чехо –Словаччина -- Закарпаття.
Польща -- Північно-Західне Полісся, Волинь,  Галичина.
СРСР-- Полісся,Слобожанщина,Донщина,Таврія,Запоріжжя,Поділля,Середня Наддніпрянщина.
Румунія -- Буковина.
 - У зв’язку з подіями, які ми з вами вже охарактеризували починаючи з грудня 1919р.на більшій частини українських земель біло встановлено радянську більшовицьку владу.І саме з цього періоду розпочалася доба Української Соціалістичної Радянської Республіки(УСРР).
Під владою скількох держав знаходилися українські землі на початку 20-х рр. ХХст.?(4 держави)
 - Проте найбільший вплив на державотворчі процеси здійснював наприкінці 1922р.УСРР увійшла до складу СРСР.У складі цієї держави Україна перебувала до 1991 року.
Нова, більшовицька влада, проголосила курс на індустріалізацію. (демонстрація слайду)
Індустріалізація - процес стрімкого будівництва заводів,фабрик,залізниць та інших індустріальних об’єктів.
 - Курс індустріалізації потребував самовідданої праці мільйонів людей.Їм доводилося працювати по 10-12 годин на добу,жити в бараках.
Процес індустріалізації вивів УРСР на новий рівень розвитку економіки. Були збудовані заводи-гіганти "Запоріжсталь", "Криворіжсталь", "Азовсталь", "Харківський тракторний завод". Почала працювати найбільша на той час у Європі Дніпровська гідроелектростанція - Дніпрогес(м.Запоріжжя).
-Як ви вважаєте, чи позитивно вплинув процес індустріалізації на розвиток нашої країни?
(Заслухавши відповіді учнів учитель  зауважує, що цей процес мав і негативні наслідки)
Починаючи з 1929р. у селах почалося примусове створення колективних господарств - колгоспів.Цей процес отримав назву - «колективізація» (демонстрація слайду)
Вчитель робить висновок про соціальну несправедливість тодішньої радянської більшовицької влади.
 - На початку 30-х років ХХст. політика більшовизму призвела до страшних наслідків,і один з них ви зараз побачите.
В першу чергу,це було пов’язано з процесом колективізації.
(Демонстрація презентації «Голод 1932 – 1933 років»)

Мікрофон(в кожній групі учні, за бажанням висловлюють свої думки, щодо наслідків колективізації )
З дітьми разом вчитель робить висновок  про жахливі наслідки процесу колективізації(створення колгоспів)на українських землях.
ІІ.ІV. Закріплення нових знань.
Гра"Так чи ні"
1.Перша світова війна завершилася у 1917 року?(так)
2.Українська Народна Республіка  була проголошена у листопаді 1917р.?(так)
3.У грудні 1917р. у м.Харків більшовики проголосили Україну радянською республікою7(так)
4.Незалежність УНР було проголошено 22 січня 1919 р.?(ні.9 січня 1918р.)
5.Доба УРСР розпочалася у грудні 1919р.?(так)
6.Наприкінці 1922р.УРСР увійшла до складу СРСР?(так)
7.З приходом більшовиків до влади в Україні розпочався процес індустріалізації?(так)
8.На початку 30-х рр.ХХст.на укр.землях почалося руйнування великих міст?(Ні.будівництво заводів-гігантів)
9.Колективні господарства на укр.землях почали створюватися з 1919р.?(ні,з 1929р.)
10.До тих селян, що були незадоволені "порядками", які встановила більшовицька влада, застосували силу?(так)(їх називали куркулями та вивозили до Сибіру)

(Якщо залишається час дітям дається завдання розшифрувати абревіатури: УНР, ЗУНР, УРСР, СРСР, УЦР )
ІІІ. Заключна частина:
1.Підсумок уроку.
 - Заключне слово вчителя.
 - Рефлексія.
Підніміть руку,кому наш сьогоднішній урок сподобався?

Хто розповість про наш сьогоднішній урок вдома?
Підведіться ті, хто вважає, що завдяки тому, про що він сьогодні дізнався, він став розумніший.
2.Д/з. п.18 опрацювати (читати, усно відповідати на питання) с.137-146. Вивчити визначення. За бажанням с.145№4 письмово.  


Теги: Трет'якова В.В., Центральна Рада, УНР
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 1314/245


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar