Головна » Історія України |
Мета: - узагальнити, повторити та закріпити всі знання, набуті учнями, вивчаючи історію Київської Русі; - систематизувати знання і вміння роботи з історичними персоналіями; - удосконалювати навички роботи в групах; - формувати уміння висловлювати власне ставлення до проблем, що розглядаються; - виховувати в учнів любов та повагу до минулого нашої країни.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть: · називати основні дати, що стосуються періоду Київської держави кінця Х – першої половини ХІ століття, та розв’язувати відповідні задачі; · пояснювати значення та вживати в мовленні основні поняття і терміни, що стосуються теми; · називати найвідоміших осіб Київської держави періоду розквіту; характеризувати найвдаліші (найважливіші) заходи їхньої внутрішньої та зовнішньої політики; оцінювати їх роль історії Київської держави; · показувати на мапі територію Київської держави доби Володимира Великого та Ярослава Мудрого та зіставляти її з територією держави часів Олега, Ігоря, Ольги та Святослава; · називати основні писемні джерела та знаходити в них факти, що дають характеристику політичним та культурним діячам доби, описують культурні пам’ятки згаданого періоду; · висловлювати власне ставлення до фактів, подій, явищ і процесів тем, що вивчалися. Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок. Форма уроку: історична подорож. Обладнання: мапа «Київська Русь», портрети перших київських князів, Нестора-літописця, картина О. Волненка «Кий, Щек, Хорив», атласи з історії України, фотоматеріали спадщини Київської Русі.
Хід уроку. І. Організаційний етап. ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.
Вступне слово вчителя. На попередніх уроках ми з вами вивчили тему «Виникнення та розвиток Київської Русі». Тож сьогодні я пропоную здійснити уявну подорож до нашої прадержави. Подорожуючи, ми пригадаємо, узагальнимо, повторимо і закріпимо всі знання, набуті з теми. Перш, ніж вирушити в подорож, необхідно пригадати, де розташована країна, яку ми маємо намір відвідати. (Робота з мапою «Київська Русь» та атласами з історії України за 7 клас стор. 10). Питання до класу: 1. Де була розташована держава Київська Русь наприкінці Х – першій половині ХІ століття? 2. Які племена проживали на цій території? 3. Хто були сусідами Київської Русі? 4. Яке місто було центром Київської Русі? Слово вчителя: Тепер, коли ми пригадали де розташована наша держава, вирушаємо в подорож до давнього Києва. (На дошці з’являються назва «Київ» та фотоматеріали Софія Київська, Києво-Печерська лавра). Ще з далеку видно численні куполи церков, що виблискують позолотою, а навколо міста височить мур. Ворота міста зачинено, а вартові відповідають, що впустять нас до міста, якщо дамо правильні відповіді на запитання. Метод «Мозговий штурм». 1. Хто і коли заснував місто? Розповісти легенду про заснування Києва. 2. Звідки походить назва «Русь»? 3. Яких князів Київської Русі запам’ятали? 4. Які вороги найчастіше нападали на Русь? Слово вчителя. Вартові зрозуміли, що учні не вороги і впускають нас в місто. Тут ми бачимо церкви, Печерський монастир, Нестор-літописець складає «Повість…», описуючи історію Русі. А ось портрети князів, які правили в Києві. До дошки викликаються два учні, які в хронологічній послідовності розташовують князів. Метод «Мікрофон». Поки учні працюють на дошці клас виконує словникову роботу. На дошці поняття та терміни: - Князь, -полюддя, - бояри, - язичництво, - віче, - християнство, - дружина. - «Руська правда». - Робота учнів по варіантам. (Учням роздаються картки).
Завдання І варіанту:
Завдання ІІ варіанту:
Слово вчителя. Зазирнемо в князівський палац. (метод «Мозговий штум»). 1. Як жили князі? 2. Як жили селяни? Слово вчителя. А зараз здійснимо екскурсію до країн золотих майстрів. Пригадаємо, чим займалися жителі Київської Русі? (Учням було дано завдання створити проекти чим займалися жителі Русі). Проекти та їх захист з теми: 1. Землеробство. 2. Скотарство. 3. Промисли. 4. Ремесла. Слово вчителя. 1. Чи можна назвати Київську Русь країною «золотих майстрів»? 2. Що робили з виробами? Так, була розвинена торгівля.
«Метод асоціювання». 1. Учень уявляє себе новгородським купцем, розповідає про торгівлю в Київській Русі. 2. Чужий купець (іноземець).
Слово вчителя. Робота з підручником Ю.Ю. Свідерський, Т.В. Ладиченко, Н.Ю.Романишин «Історія України 7 клас». Робота з документом «Повість минулих літ» завдання 8. «… По Дніпру, а у верхів’ї Дніпра – волок до ріки Ловоті можна увійти в Ільмень, озеро велике. Із цього ж озера витікає Волхов і впадає в озеро велике Нево, а устя того озера входить у море Варязьке. І по тому морю можна дійти до самого Риму, од Риму прийти по тому морю до Цесарграда, а від Цесарграда прийти в Понт море, у яке впадає Дніпро-ріка». Питання: 1. Які події описані в уривку? 2. На дошці показати шлях із «варяг у греки». 3. Чим торгували на Русі? 4. Що вивозили з Русі? 5. Що завозили до Русі? 6. З якими країнами вели торгівлю? Слово вчителя. За часів яких князів Київська Русь досягла найбільшого розквіту? (На дошці портрети Володимира Великого та Ярослава Мудрого). 1. За що Володимира назвали Великим? 2. В якому році прийнято християнство? 3. Що таке християнство? 4. Розв’яжемо хронологічну задачу. Володимир Великий почав своє правління у Києві в 980 році. На дев’ятому році правління він почав будівництво Десятинної церкви, яке тривало протягом семи років. Помер Володимир на 35-му році правління.
Завдання: 1. Коли почалося та коли закінчилося будівництво Десятинної церкви? 2. Коли закінчилося правління Володимира Великого? 3. На які століття припав початок і кінець правління Володимира Великого?
Слово вчителя: 1. Хто продовжив справу Володимира Великого? 2. За що князя Ярослава прозвали мудрим?
Робота в групах. І група – робота з документом ІІ група – робота з документом ІІІ. Заключний етап 1. Підбиття підсумків уроку. Учитель пропонує семикласникам висловити свої міркування щодо ролі Київської держави в історії України. 2. Домашнє завдання. Повторити розділ «Київська Русь часів розквіту». Підготуватися до історичного диктанту.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |